Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 banden in NL...?
Uit arren moede vraag ik het hier maar, in een echt Tesla Velgen en Banden draadje, welke banden zitten er nu op de momenteel uitgeleverde Model 3s?
In het Model 3 draadje is de opwinding nu zo groot over van alles en nog wat, dat banden ineens niet meer belangrijk zijn...:confused:
Bvd!

Net een foto geplaatst van de 18'' banden in het Model 3 draadje.
 
Zoals in het model 3 draadje naar voren kwam, het zijn deze Pilot Sport 4 zomerbanden op de 18" velgen: Discover the MICHELIN Pilot Sport 4 on www.michelin.co.uk

Ze hebben de Tesla T0 marking en Dempend Acoustic foam.
Het zijn zomerbanden met een zachtere compound (320 AA A treadwear) dan de all seasons in Amerika (Michelin Primacy MXM4, 500 A A Treadwear)

Waarschijnlijk hebben ze een kortere remweg en meer grip dan de all seasons, waardoor de auto als het goed is sportiever aanvoelt, maar ze zullen wel weer wat meer slijten. Ze zijn officieel gemiddeld qua luidruchtigheid (twee golfjes), maar de gebruikte foam zal misschien de piek wegnemen in een bepaald frequentiegebied veroorzaakt door de cavity peak noise, soapsi hier wordt uitgelegd: Michelin Acoustic Technology

Of ze meer verbruiken kan ik niet echt goed achterhalen.
 
Last edited by a moderator:
Zoals in het model 3 draadje naar voren kwam, het zijn deze Pilot Sport 4 zomerbanden op de 18" velgen: Discover the MICHELIN Pilot Sport 4 on www.michelin.co.uk

Ze hebben de Tesla T0 marking en Dempend Acoustic foam.
Het zijn zomerbanden met een zachtere compound (320 AA A treadwear) dan de all seasons in Amerika (Michelin Primacy MXM4, 500 A A Treadwear)

Waarschijnlijk hebben ze een kortere remweg en meer grip dan de all seasons, waardoor de auto als het goed is sportiever aanvoelt, maar ze zullen wel weer wat meer slijten. Ze zijn officieel gemiddeld qua luidruchtigheid (twee golfjes), maar de gebruikte foam zal misschien de piek wegnemen in een bepaald frequentiegebied veroorzaakt door de cavity peak noise, soapsi hier wordt uitgelegd: Michelin Acoustic Technology

Of ze meer verbruiken kan ik niet echt goed achterhalen.
Dat ‘Depend’ vind ik dan weer briljant gevonden voor een acoustic inlegkruisje :D
 
Kenners: ik heb onder mijn MS 2017 Michelin Primacy 245/45/19 banden.
Bij al mijn vorige wagens waren de voorbanden eerder aan vervanging toe dan de banden...
Waar kan dit aan liggen? Er staat nu 40k km op de tellen en een gemiddeld gebruik van 206kw(ben een rustige rijder en met uitzondering van de wittebroodsweken geen stoplicht sprintjes).
Idem hier met 65K km, een ATA van 207Wh/km, (vrijwel) nooit 'range mode' aan en een @Wim S. rijstijl ... ;)
 
Wim S zit zeker lager, maar ik was goed op weg met 203 Wh ( dus zij die denken dat ik dat ongeval aan mijn rijstijl te danken heb: nee) de vorige eigenaar zat op 230 Wh. Enige is dat ik 37 dagen dagen te kort heb gereden om het jaar vol te maken. Schat dat t nog wel 204 of 205 geworden zou kunnen zijn bij 40.000 km totaal.
Ik kan goed leven met het huidige ATA, zeker gezien mijn doordeweekse dagelijkse afstanden van 's ochtends slechts 12 km. heen en 's middags slechts 12 km. weer terug ... :)

Maar terug on-topic: ik ben benieuwd naar het antwoord / de verklaring van de kenners op de vraag van @GIO1974.
 
Kenners: ik heb onder mijn MS 2017 Michelin Primacy 245/45/19 banden.
Bij al mijn vorige wagens waren de voorbanden eerder aan vervanging toe dan de banden...
Waar kan dit aan liggen?
Er staat nu 40k km op de tellen en een gemiddeld gebruik van 206Wh/km(ben een rustige rijder en met uitzondering van de wittebroodsweken geen stoplicht sprintjes).

Je schrijft 'banden' maar ik neem aan dat je 'achterbanden' bedoeld. Een mogelijke verklaring voor het eerder verslijten van de achterbanden is dat je achterwielaandrijving hebt (tegenover voorwielaandrijving bij de vorige auto's?). Maar als je MS uit 2017 is, heb je wellicht al standaard vierwielaandrijving. In dat geval is mijn vraag: zijn de achterbanden aan de binnenzijde versleten? Dat zou kunnen duiden op negatief camber (de wielen staan dan iets schuin). Dat kan gebeuren als de luchtvering veel op de lage stand staat.
 
Je schrijft 'banden' maar ik neem aan dat je 'achterbanden' bedoeld. Een mogelijke verklaring voor het eerder verslijten van de achterbanden is dat je achterwielaandrijving hebt (tegenover voorwielaandrijving bij de vorige auto's?). Maar als je MS uit 2017 is, heb je wellicht al standaard vierwielaandrijving. In dat geval is mijn vraag: zijn de achterbanden aan de binnenzijde versleten? Dat zou kunnen duiden op negatief camber (de wielen staan dan iets schuin). Dat kan gebeuren als de luchtvering veel op de lage stand staat.

Ha RSF, dank je wel. Gaat inderdaad om de achterbanden en niet de vierwiel aangedreven versie. Volgens mij zijn ze redelijk ‘normaal’ versleten, buitenkant en centraal gedeelte.
Voor moet ook worden vervangen....zal het ook voor de zekerheid navragen bij de bandenboer(heb inmiddels nieuwe Michelin Primacy besteld bij Kwik Fit).

Gelukkig heb ik meer verstand van de media en voetbal...:)
 
Ha RSF, dank je wel. Gaat inderdaad om de achterbanden en niet de vierwiel aangedreven versie.
Dan gaan de achterbanden echt veel harder, niet alleen door de aandrijving maar ook door regeneratie. Ook als je rustig rijdt zullen je achterbanden bij RWD altijd sneller slijten. Roteren dus! En bij asymmetrische banden (alle, tegenwoordig??)niet gekruist roteren. Rechts blijft rechts. Overigens schijnt de uitlijning zoals @Right_Said_Fred al schreef vaak te verlopen. Op een bepaald moment reed ik aan de binnenkant zelfs op canvas terwijl er buiten nog genoeg profiel was. Regelmatig checken dus als de banden wat ouder worden. Wielwissel kan zomaar “te laat komen”
 
Last edited:
  • Like
Reactions: GIO1974
Je schrijft 'banden' maar ik neem aan dat je 'achterbanden' bedoeld. Een mogelijke verklaring voor het eerder verslijten van de achterbanden is dat je achterwielaandrijving hebt (tegenover voorwielaandrijving bij de vorige auto's?). Maar als je MS uit 2017 is, heb je wellicht al standaard vierwielaandrijving. In dat geval is mijn vraag: zijn de achterbanden aan de binnenzijde versleten? Dat zou kunnen duiden op negatief camber (de wielen staan dan iets schuin). Dat kan gebeuren als de luchtvering veel op de lage stand staat.
Waarschijnlijk heb ik het verkeerd begrepen van @GIO1974. Zelf heb ik een D en de voorbanden zijn verder versleten dan de achterbanden. Dat snap ik niet. Staggered, dus niet mogelijk om voor-achter te wisselen. Vrijwel geen gebruik van range mode. Ik heb ooit begrepen dat in die stand de aandrijving meer naar voren gaat.
 
Vlug de zomerbanden er weer onder gezet. Want misschien heb ik daar volgend weekend geen tijd voor. ( We blijven hopen;))
20190218_191855.jpg
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Waarschijnlijk heb ik het verkeerd begrepen van @GIO1974. Zelf heb ik een D en de voorbanden zijn verder versleten dan de achterbanden. Dat snap ik niet. Staggered, dus niet mogelijk om voor-achter te wisselen. Vrijwel geen gebruik van range mode. Ik heb ooit begrepen dat in die stand de aandrijving meer naar voren gaat.

Als de slijtage komt door slippende banden bij optrekken en regeneren, dan zullen bij All Wheel Drive (AWD) alle banden in principe gelijkmatig slijten en bij Rear Wheel Drive (RWD) de achterbanden sneller slijten.

Dat bij jouw D (AWD) de banden toch niet gelijkmatig slijten heeft waarschijnlijk te maken met die andere belangrijke oorzaak van bandenslijtage: wegglijden in bochten. Vooral als je hard door de bochten gaat en zeker als er sprake is van onderstuur (neiging tot wegglijden over de voorbanden), zullen de voorbanden harder slijten.

Gelukkig maar dat er geen Front Wheel Drive (FWD) op Tesla’s zit. Dat zou tot nog ongelijkmatigere slijtage leiden omdat beide factoren de voorbanden dan parten spelen. Dat zou nog versterkt worden door het feit dat bij optrekken de auto achterover helt en er minder druk op de vooras komt. Er zou erg vaak sprake zijn van doorslippende banden. Het was erg verstandig van Tesla om voor RWD te kiezen. Door het achterover hellen komt er extra druk op de achteras en hebben je bij optrekken juist meer grip.
 
  • Informative
Reactions: LuckyLuke
Als de slijtage komt door slippende banden bij optrekken en regeneren, dan zullen bij All Wheel Drive (AWD) alle banden in principe gelijkmatig slijten en bij Rear Wheel Drive (RWD) de achterbanden sneller slijten.

Dat bij jouw D (AWD) de banden toch niet gelijkmatig slijten heeft waarschijnlijk te maken met die andere belangrijke oorzaak van bandenslijtage: wegglijden in bochten. Vooral als je hard door de bochten gaat en zeker als er sprake is van onderstuur (neiging tot wegglijden over de voorbanden), zullen de voorbanden harder slijten.

Hahaha, met mijn huidige @Wim S. opa-rijstijl? Kan het mezelf niet voorstellen, hoewel ik het altijd wel stoer vond om ook snel bochten te kunnen nemen. En dan zo neutraal als mogelijk, dus zonder onder- of overstuur. Strak en buitenom inhalen op een klaverblad, dat werk. Zeker toen ik nog jong was ;). Immers, rechtuit hard rijden kan iedereen en hoe dikker de portemonnee, hoe meer kW's je kunt kopen. Daar is geen kunst aan.
 
  • Like
Reactions: Wim S.