Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou ook graag banden met velgrandbescherming hebben; iemand nog goede ideeen? Alle input welkom :)
Altijd achteruit parkeren langs een stoeprand en de camera’s gebruiken. Of de spigels instellen om bij achteruit rijden naar beneden tevkijken. Zo kan je met het achterwiel tot op de cm nauwkeurig rijden. Als het achterwieg goed staat, her voorwiel volledig indraaien om tot zonder schade tegen de stoeprand te kunnen rijden met het rijvlak van de band.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Tot nu toe rijd ik op de zomer en winterbanden die Tesla bij het afleveren mij heeft aangeraden in verband met gunstig (stroom)verbruik:
Zomerbanden
Voor Michelin Latitude Sport 3 255/45R20 105/Y
Achter Michelin Latitude Sport 3 275/45R20 110/Y
Winterbanden
Voor Pirelli Scorpion 255/45R20 105/V
Achter Pirelli Scorpion 275/45R20 110/V

Maar wat is er mis met alternatieven van Vredestijn, Kuhmo, Goodyear, Hankook, Bridgestone, Toyo, Imperial, Kleber, Maxxis. Sommige alternatieven zijn iets goedkoper. Andere alternatieven zijn echt stukken goedkoper.

Ik ben een totale leek op gebied van banden en iedereen kan me van alles wijsmaken. Maar nu ik nieuwe banden op mijn X nodig heb en even een beetje op internet heb rondgekeken blijkt dat er toch goedkopere alternatieven zijn.

Maar wie kan mij iets verder vertellen. Waarom niet kiezen voor een alternatief?
 
Ja, er zijn goedkope banden te koop, maar bij banden is het echt zo dat de duurdere echt beter zijn. Goedkope merken hebben een veel langere remweg bijvoorbeel, en als je 15 meter later stilstaat bij een noodstop is dat soms letterlijk het verschil tussen leven en dood.

Michelin, Pirelli, Vredestein, hou je bij de A-merken en je zit over het algemeen goed. Blijf vooral weg van goedkope troep als Landsail en dergelijke.
 
  • Like
Reactions: nico180 and Nick-m
👍
Ik had goedkope alternatieven als Imperial, Kleber, Maxxis sowieso afgezworen maar ik zag ook dat er tussen bekende merken zoals Vredestein, Kuhmo, Goodyear, Hankook, Bridgestone, Pirelli en Michelin best wel wat prijs verschil is. Vandaar mijn vraag.

Iemand nog iets kan zeggen over waarom geen 4 seizoen ipv zomerbanden? Met 4 seizoenen kun je in Nederland ook in de winter vooruit, toch?
 
Lekker omleggen wat je zelf wil. Ik heb Bridgestone LM005 winterbanden, juist omdat deze veel meer gericht zijn om natte omstandigheden. Dus hij is niet zo goed op sneeuw en modder als een Michelin Alpin 5 ofzo, maar een stuk beter in het nat. Gezien wij niet op wintersport gaan is dat in Nederland een prima keuze.
Ieder zijn voorkeuren!
 
👍
Ik had goedkope alternatieven als Imperial, Kleber, Maxxis sowieso afgezworen maar ik zag ook dat er tussen bekende merken zoals Vredestein, Kuhmo, Goodyear, Hankook, Bridgestone, Pirelli en Michelin best wel wat prijs verschil is. Vandaar mijn vraag.

Iemand nog iets kan zeggen over waarom geen 4 seizoen ipv zomerbanden? Met 4 seizoenen kun je in Nederland ook in de winter vooruit, toch?

Mijn bandenboer zegt dat voor mijn rijstijl (=rustig). Goedkopere banden prima kunnen, ik ga toch nooit de limieten opzoeken, bv voor de winterbanden tristar genomen, reed echt prima in de sneeuw, bergje op zonder kettingen. Slijtage heb ik nog geen info over.
 
Mijn bandenboer zegt dat voor mijn rijstijl (=rustig). Goedkopere banden prima kunnen, ik ga toch nooit de limieten opzoeken, bv voor de winterbanden tristar genomen, reed echt prima in de sneeuw, bergje op zonder kettingen. Slijtage heb ik nog geen info over.

Je ziet eigenlijk bijna altijd dat de goedkopere banden oftewel nog best redelijke performance leveren (remweg, grip bij regen of droog) maar redelijk hard slijten. Oftewel best slijtvast zijn maar matig presteren.

Uiteindelijk lever je dan fors in op veiligheid of je bent dermate veel eerder aan een nieuwe set banden toe dat de prijs per km niet of nauwelijks uitmaakt.
 
Iemand nog iets kan zeggen over waarom geen 4 seizoen ipv zomerbanden? Met 4 seizoenen kun je in Nederland ook in de winter vooruit, toch?
We hebben toch geen echte winters meer in NL. Dus ja kan makkelijk het hele jaar. Voor NL alleen nog niet eens nodig, ik heb ze eronder voor de wintersport.

En 4-seasons zijn stukken beter geworden. Nu de Pirelli's Elect onder de Y, veel beter dan de oude vredestein quatrac (hadden we onder een 3), maar ook die hebben alweer een nieuwe versie. Eigenlijk geen verschil met de originele zomerbanden (anders dan dat ze stiller zijn en ik er in de sneeuw mee mag rijden). Ik vindt het ideaal.
 
We hebben toch geen echte winters meer in NL. Dus ja kan makkelijk het hele jaar. Voor NL alleen nog niet eens nodig, ik heb ze eronder voor de wintersport.

En 4-seasons zijn stukken beter geworden. Nu de Pirelli's Elect onder de Y, veel beter dan de oude vredestein quatrac (hadden we onder een 3), maar ook die hebben alweer een nieuwe versie. Eigenlijk geen verschil met de originele zomerbanden (anders dan dat ze stiller zijn en ik er in de sneeuw mee mag rijden). Ik vindt het ideaal.
Kun je misschien iets specifieker zijn over die pirelli elect, ik kan geen pirelli elect 4 seizoensband vinden op de pirelli site?
 
Last edited:

bedankt voor de linkjes, het zal wel aan mij liggen, maar ik zie op de pirelli site alleen maar P Zero elect zomerbanden
 
de letter is de snelheidsindex. Je moet een band leggen die geschikt is voor de vmax van je auto. Uitzondering zijn winterbanden, maar dan moet je, in België, een sticker of iets dergelijks in je auto plakken.

Y is tot 300 km/u dus dat is prima.
Q moet je zeker niet nemen, is tot 160 km/u.
H is tot 210.

De 110 / 105 is de loadindex. Die moet je ook nemen in functie van het gewicht van je auto. 100/110 is volgens mij prima. Met 100 zit je al op een loadindex van 800 kg (voor èén band). met 4 banden zit je dan op een totaalgewicht tot 3200 kg. Meer dan genoeg.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: SandeepT and Phil V
de letter is de snelheidsindex. Je moet een band leggen die geschikt is voor de vmax van je auto. Uitzondering zijn winterbanden, maar dan moet je, in België, een sticker of iets dergelijks in je auto plakken.

Y is tot 300 km/u dus dat is prima.
Q moet je zeker niet nemen, is tot 160 km/u.
H is tot 210.

De 110 / 105 is de loadindex. Die moet je ook nemen in functie van het gewicht van je auto. 100/110 is volgens mij prima. Met 100 zit je al op een loadindex van 800 kg (voor èén band). met 4 banden zit je dan op een totaalgewicht tot 3200 kg. Meer dan genoeg.
duidelijk antwoord
Bedankt
 
Dit is hier misschien al eens gepasseerd, indien zo, mijn excuses! Ik ben van plan een 2dehands Model Y Performance te kopen van een half jaar oud maar zou graag de 21" Uberturbine velgen/banden set willen swappen voor een 20" Induction set.
Is dat mogelijk (geen probleem met de remschijven ed)?
 
Even de veelgehoorde fabel uit de wereld helpen dat Pirelli's snel slijten.
Zojuist alle vier banden laten vervangen. De achterbanden (P85, dus achterwiel aangedreven) zijn op een paar km na 60.000 km meegegaan.
Wel veel snelwegkilometers. Voorbanden zijn nog langer meegegaan dan dat.
Ook in tegenstelling tot Michelin banden bij de Pirelli's geen last van cupping gehad. Michelins komen er om die reden bij mij niet meer op.
Ik had wel graag Hankook iON EVO uitgeprobeerd, maar die waren voorlopig niet leverbaar.