Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het hangt er volledig van af hoe je rijdt. Ik reed eerder Audi S6 en mijn banden gingen 50.000 km mee. Andere S6 en RS6 rijders rookten iedere 10.000 km een set banden op. Op mijn 10.000 km bereden Michelin Pilots zit nog 7,5 mm (voor) en 7,5 mm profiel (achter). Nieuw zat er 8 mm profiel op deze 21" banden.
Ik ga er vanuit dat ik ook met deze banden gewoon weer 50.000 km ga afleggen.

Als dit de ervaring is van de TMC leden in NL en BE met de 21", is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht. Ook goed om te horen als referentie voor rijders waarvan de 21" Michelins sneller zouden slijten en die niet continu sportief rijden.
 
21" winterbanden waren na 12k km op, zomer worden nu bij 52k achter vervangen. Dus reken maar uit... En nee, ik rijd niet rustig, dan was ik wel een smart gaan rijden 

Ik zie in je signature dat je ook tijdens de winter met 21" rijdt. Zet je dan de 245 maat op je 9" brede velgen achteraan? Ik ga 255/45 op de T Sportline TST 19" x 8,5" velgen gebruiken voor de winter.
 
Afgelopen week heb ik nog even staan praten met de berijder van een P85+ (kenteken SGB) die gestrand was op de A28 bij Nijkerk met een lekke achterband omdat de band zo ver versleten was dat het canvas zichtbaar was. Specifiek de binnenkant van de banden was volledig op...

Ja, de 21" velgen zijn mooier dan de 19", maar dit soort problemen wordt ik dan toch niet echt blij van. Dan ben ik toch weer blij met de 19" velgen, waarvan de banden veel mooier recht slijten. (En ook niet zo hard slijten.) :)
 
Vind dat toch wel een beetje "eigen schuld dikke bult", zoiets moet al lang zichtbaar of meetbaar (met simpel profiel metertje van twee euro) zijn geweest. Als de auto ooit voor service bij Tesla is hoort daar natuurlijk ook naar gekeken te worden (en evt uitgelijnd), maar daarna zijn de banden je eigen verantwoordelijkheid en moet je deze zelf regelmatig controleren op slijtage en de juiste druk (de tpms grijpt pas in bij een erg lage drempelwaarde).
Bij deze auto moet je niet gaan bezuinigen op je banden of laks zijn met het controleren hiervan.
My 2 cents ;)
 
Het is natuurlijk een beetje knullig om je banden tot op de draad te verslijten, zonder dat het opvalt.
Als braverik moet je minstens één keer per maand je bandenspanning controleren. Dan ook even naar het profiel kijken, lijkt me verstandig.

Die overmatige slijtage aan de binnenzijde van de achterbanden komt veel voor. Onjuiste uitlijning i.c.m. de luchtvering in 'low' veroorzaken dit.
Als de onjuiste uitlijning aantoonbaar het geval is, wil Tesla nog wel eens een nieuw setje banden leveren.
 
Ik heb volgende velgen en banden in 't oog om de winter door te komen:

EuroLine P303 B-16R MATT ANTRACITE - 85x19 / 5x120 / ET35
Pirelli W240 S2 XL (DOT 2011) - 245 / 45 R19 102
euroline-p303-b-16r-matt-antracite-19-et-35-breedte-85-steek-5-120.jpg


Zoals je kan zien kan ik ze bij Velgen.eu bestellen.

Heeft er iemand ervaring met deze mensen? Ze lijken zeer professioneel, uitgebreid netwerk in Nederland en geven vlot antwoord op de gestelde vragen.
Ze geven echter geen TUV certificaat voor deze set velgen. Houden jullie altijd rekening met dit certificaat?

Graag jullie inzichten en meningen graag.:smile:
 
De specificaties van de velgen kloppen, maar dat garandeert niet 100% dat ze passen. Er zijn twee punten van aandacht:
A. hebben de velgen wel voldoende ruimte voor de remtangen en wielophanging ?
B. hebben de velgen wel een holte ter plekke van het kleine torx schroefje dat in het montagevlak van de flens zit?
Voor beide punten geldt dus: als ze niet eerder voor een Model S leverden, eerst passen. Vooral punt B. is een instinker.

Verder zijn de genoemde banden alles behalve vers. DOT 2011 betekent geproduceerd in week 20 van 2011.
 
Binnenkort weer terug de originele velgen erop, de winter set.

Ben aan het zoeken naar banden en kwam langs deze :

Hankook W310

blanc.png

Profil_W310_neu.jpg 245/45 R19 102V XL VSB
Op voorraad
Bandenlabel/efficiëntieklassen:
Label_Roll.gif
C
Label_Nass.gif
C
Label_Sound_2.gif
72 dB
Test-beoordeling star_good.gifstar_good.gifstar_good.gifstar_good.gifstar_no.gif
Adviesprijs*: € 200,00
€ 175,[SUP]60[/SUP]
minus 4% korting: € 168,[SUP]58[/SUP]



Niet meteen de stilste, maar voor de prijs zien ze er aantrekkelijk uit.

Iemand hints, tips of andere opmerkingen over deze banden ?
 
Binnenkort weer terug de originele velgen erop, de winter set.

Ben aan het zoeken naar banden en kwam langs deze :

Hankook W310

blanc.png

Profil_W310_neu.jpg 245/45 R19 102V XL VSB
Op voorraad
Bandenlabel/efficiëntieklassen:
Label_Roll.gif
C
Label_Nass.gif
C
Label_Sound_2.gif
72 dB
Test-beoordeling star_good.gifstar_good.gifstar_good.gifstar_good.gifstar_no.gif
Adviesprijs*: € 200,00
€ 175,[SUP]60[/SUP]
minus 4% korting: € 168,[SUP]58[/SUP]



Niet meteen de stilste, maar voor de prijs zien ze er aantrekkelijk uit.

Iemand hints, tips of andere opmerkingen over deze banden ?

Ik heb banden met 71 of 72 dB erop gehad, en ze snel vervangen door stillere exemplaren (<70 dB). Geluid is bij de Tesla erg belangrijk, want storend.
 
Afgelopen week heb ik nog even staan praten met de berijder van een P85+ (kenteken SGB) die gestrand was op de A28 bij Nijkerk met een lekke achterband omdat de band zo ver versleten was dat het canvas zichtbaar was. Specifiek de binnenkant van de banden was volledig op...

Ja, de 21" velgen zijn mooier dan de 19", maar dit soort problemen wordt ik dan toch niet echt blij van. Dan ben ik toch weer blij met de 19" velgen, waarvan de banden veel mooier recht slijten. (En ook niet zo hard slijten.) :)

Als die bestuurder 19" banden om zijn velgen had gehad, was ie vermoedelijk ook gestrand. Of je nu met 19 of 21 inch aan het raggen gaat, de Model S is in staat om een stel banden in no-time af te fakkelen. Ik rij met 21" en ga daar gewoon 50.000 km mee rijden.
 
Zijn Michelin banden nou gewoon niet de beste????

Dat zou zo maar kunnen. Bij Michelin zitten 's werelds beste bandentechnologen.
Niet alleen voor auto's en motoren, ook voor fietsen.
Michelin is in staat om - als enige in de wereld - een radiale fietsband te maken die 2x zo licht loopt als de lichtst lopende fietsband van de concurrenten.
Met die banden hebben Nederlanders in super gestroomlijnde fietsen 133,8 km/u gereden.
 
Ik heb banden met 71 of 72 dB erop gehad, en ze snel vervangen door stillere exemplaren (<70 dB). Geluid is bij de Tesla erg belangrijk, want storend.

In winterbanden maat 245/45 R19 kan je dan Michelin Pilot Alpin PA4 nemen. 70 dB maar E voor zuinigheid.
Ik ga op mijn T Sportline 19" turbine velgen deze banden maar in maat 255/45 leggen. 71 dB maar C label voor zuinigheid.

Heb je alternatieven in winterbanden met minder dan 70 dB?
 
Last edited:
Ik heb banden met 71 of 72 dB erop gehad, en ze snel vervangen door stillere exemplaren (<70 dB). Geluid is bij de Tesla erg belangrijk, want storend.
Welke winterbanden <70dB adviseer jij dan???

- - - Updated - - -

In winterbanden maat 245/45 R19 kan je dan Michelin Pilot Alpin PA4 nemen. 70 dB maar E voor zuinigheid.
Ik ga op mijn T Sportline 19" turbine velgen deze banden maar in maat 255/45 leggen. 71 dB maar C label voor zuinigheid.

Heb je alternatieven in winterbanden met minder dan 70 dB?
Ik ben dezelfde combo van plan.
 
Dat zou zo maar kunnen. Bij Michelin zitten 's werelds beste bandentechnologen.
Niet alleen voor auto's en motoren, ook voor fietsen.
Michelin is in staat om - als enige in de wereld - een radiale fietsband te maken die 2x zo licht loopt als de lichtst lopende fietsband van de concurrenten.
Met die banden hebben Nederlanders in super gestroomlijnde fietsen 133,8 km/u gereden.

Hmm,
Heb ik gisteren twee Continental Grand Prix 4000S II bandjes gekocht en dan kom je nu hier mee
Gelukkig zijn die wel een stuk beter betaalbaar dan de autobanden.