Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb tijdens het kijken naar deze foto zelfs gecheckt of er nog Hankook op de band stond, en niet 'Frank shopt' :-D

- - - Updated - - -

Van het weekend de wintebanden gemonteerd. Ik kwam erachter dat de banden wel erg schuin afgesleten zijn.... Ik heb nog specifiek gevraagd bij de laatste controle (waarbij ook de drive unit vervangen is) of de auto correct is uitgelijnd. En dit was spot on. Maar uit de banden lijkt wel dat er veel negative camber is (binnenkant van achterbanden zit op het canvas). Is dit normaal bij de Tesla??

View attachment 64910
Ja daar zijn al heel wat draadjes mee volgeschreven (vooral in het Amerikaanse deel van het forum), er is iemand die zelfs instelbare links heeft laten maken om het camber te kunnen bijstellen.
Zie bijvoorbeeld http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38524-Installed-adjustable-rear-camber-links-to-reduce-rear-tire-wear
 
Ja daar zijn al heel wat draadjes mee volgeschreven (vooral in het Amerikaanse deel van het forum), er is iemand die zelfs instelbare links heeft laten maken om het camber te kunnen bijstellen.
Zie bijvoorbeeld Installed adjustable rear camber links to reduce rear tire wear

Extra slijtage door een teveel aan camber is niet zo lokaal als je op deze foto ziet, maar gelijkmatig schuin over de gehele breedte. Voor mij is dit meer een probleem met de uitlijning. Been there...

Tenzij je je auto zo rijdt:

35435267675334176.jpg
 
Ik meen wel te zien dat er een negatief camber is bij mijn S. Ik ga het toch ff aankaarten bij de volgende beurt.

Negatief camber is er zonder twijfel. Daar is ook niets mis mee. Hoe lager je Tesla ligt, deste meer camber. Op een gegeven moment zie je daar ietwat terug in de slijtage, maar niet zo stevig als op jouw banden. Tesla kan overig niets wijzigen aan de mate van camber, die armen zijn niet verstelbaar.

Maar waarschijnlijk zit het bij jou in de uitlijning en als je daar niet snel wat aan laat doen zullen de nieuwe banden ook in no-time eenzelfde slijtagepatroon laten zien. Bij mijn vorige auto werd het canvas een keer zichtbaar binnen 1000 km na het vervangen van de schokbrekers vòòr. Ik heb mijn lesje geleerd.
 
Negatief camber is er zonder twijfel. Daar is ook niets mis mee. Hoe lager je Tesla ligt, deste meer camber. Op een gegeven moment zie je daar ietwat terug in de slijtage, maar niet zo stevig als op jouw banden. Tesla kan overig niets wijzigen aan de mate van camber, die armen zijn niet verstelbaar.

Maar waarschijnlijk zit het bij jou in de uitlijning en als je daar niet snel wat aan laat doen zullen de nieuwe banden ook in no-time eenzelfde slijtagepatroon laten zien. Bij mijn vorige auto werd het canvas een keer zichtbaar binnen 1000 km na het vervangen van de schokbrekers vòòr. Ik heb mijn lesje geleerd.

Na 1000 km op het canvas, dat is niet mis! Is het redelijk om aan te nemen dat je in zo'n geval ook een stuk meer verbruikt? Als ik al zie wat het verschil in rubber (en dus rolweerstand) oplevert tussen winter en zomerbanden, dan moet een slecht uitgelijnde auto toch ook aanmerkelijk meer verbruiken. Is dat inderdaad zo?
 
Helaas heb ik de door Tesla uitgevoerde uitlijning moeten laten corrigeren door professionals met dezelfde apparatuur (Hunter). Laten we het er maar op houden dat de mensen in het Tesla Service Center andere kwaliteiten hebben. En betere koffie ook nog.
 
Mogelijk verklaard dat mijn relatief hogere verbruik. Mijn banden zijn ook zo schuin afgesleten.

Dat lijkt me dan inderdaad een inkoppertje.

Ik heb het vermoeden dat mijn T-sportline velgen ook niet helemaal goed uitlijnen, de auto trekt iets naar rechts.
@paulus, is dit heel speciaal bij een Tesla, of kan een goede bandenboer dit ook? Bij Tesla kan ik pas eind januari terecht.
 
Goede bandenboer kan dit ook.
Maar niet alle uitlijnapparatuur 'kent' de Model S met de verschillende types (60, 85, P en P+).
Als de bandenexpert een up-to-date Hunter machine heeft, zitten alle instellingen daar al standaard in.
Dit omdat Tesla Motors zelf ook Hunter apparatuur gebruikt, naar ik begrijp.

Het is natuurlijk te allen tijde mogelijk om de uitlijngegevens handmatig in de uitlijnmachine in te voeren, maar mijn
lokale bandenman verwees toch het liefst naar zijn collega met een Hunter machine. Die collega heet Ron en zijn bedrijf zit in Tiel.
 
Helaas heb ik de door Tesla uitgevoerde uitlijning moeten laten corrigeren door professionals met dezelfde apparatuur (Hunter). Laten we het er maar op houden dat de mensen in het Tesla Service Center andere kwaliteiten hebben. En betere koffie ook nog.

Mijn Tesla is 5x op een rij uitgelijnd voordat ie goed rechtuit spoorde. Als ik weer kwam doken ze onder het bureau van schaamte.
Ik kan daar wel mee leven. Van zo'n compleet team was nog niemand zelfs maar één jaar in dienst van Tesla.
Ook mijn Audi garage was geen specialist in uitlijnen en balanceren. Daarvoor ging ik naar een specialist in Barendrecht of Schagen.
 
Goede bandenboer kan dit ook.
Maar niet alle uitlijnapparatuur 'kent' de Model S met de verschillende types (60, 85, P en P+).
Als de bandenexpert een up-to-date Hunter machine heeft, zitten alle instellingen daar al standaard in.
Dit omdat Tesla Motors zelf ook Hunter apparatuur gebruikt, naar ik begrijp.

Het is natuurlijk te allen tijde mogelijk om de uitlijngegevens handmatig in de uitlijnmachine in te voeren, maar mijn
lokale bandenman verwees toch het liefst naar zijn collega met een Hunter machine. Die collega heet Ron en zijn bedrijf zit in Tiel.
Bij Tesla gebruiken ze inderdaad Hunter machines. Ik kreeg deze foto's om aan te tonen dat er 'roadforce' (niet rond) op 3 van mijn standaard 19"banden zat. Daar kunnen ze niets aan doen, Profile kan afvijlen.
Iemand enig idee hoe dat kan zijn ontstaan? Bij Tesla wisten ze het niet.
040.jpg
039.jpg
 
Bij Tesla gebruiken ze inderdaad Hunter machines. Ik kreeg deze foto's om aan te tonen dat er 'roadforce' (niet rond) op 3 van mijn standaard 19"banden zat. Daar kunnen ze niets aan doen, Profile kan afvijlen.
Iemand enig idee hoe dat kan zijn ontstaan? Bij Tesla wisten ze het niet.
View attachment 65010View attachment 65011

Volgens Tesla zou het liggen aan de krachten van de auto, snel accelereeen etc, kortom het zou mijn eigen schuld zijn? Toch raar daar de trillingen er al vanaf dag 1 in zaten.
 
goede uitleg over road force en de Hunter machine: Art's Automotive, We Don't Just Install Tires -- Correcting For Road Force Variation and Lateral Force Pull.
Als er een zwak punt in de wang van de band zit, zal dat door afslijpen van de banden niet worden opgelost. Ik ga binnenkort nog eens langs Profile, kijken wat ze daar zeggen.

Heel interessant om te lezen. Nooit gedacht dat er zoveel mis kon gaan. Hoe vind je de dichtstbijzijnde shop met een Hunter GSP9700?