Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Heb vandaag deze laten monteren, 20" Lenso Granzo. Bij Karelsen in Soest. Totaal €2600 incl banden sensoren montage etc.
Met dank aan Erik.
74e81aeeb626c5251341e1f776cee5d0.jpg
 
Ik heb vorige week nieuwe velgen/banden laten monteren. Zie eerdere post. Zijn 20" velgen en conti sport contact 5 banden. Nu merk ik wat lichte trillingen bij 120-130 Km/h maar wat mij meer verontrust is dat volgens mij het verbruik met wel 10-15 % toegenomen is. Is dat normaal bij nieuwe banden of een grotere velgmaat (had tot
Nu de de standaard 19" met de fabriek goodyear banden). Of is er iets mis?
Mijn gemiddelde over 9 maanden (40.000 km) is 229 W/km en de laatste ritten bij mooi weer zit ik boven de 250 W/km bij gewoon netjes 120-130 Kmh.
 
Ik heb vorige week nieuwe velgen/banden laten monteren. Zie eerdere post. Zijn 20" velgen en conti sport contact 5 banden. Nu merk ik wat lichte trillingen bij 120-130 Km/h maar wat mij meer verontrust is dat volgens mij het verbruik met wel 10-15 % toegenomen is. Is dat normaal bij nieuwe banden of een grotere velgmaat (had tot
Nu de de standaard 19" met de fabriek goodyear banden). Of is er iets mis?
Mijn gemiddelde over 9 maanden (40.000 km) is 229 W/km en de laatste ritten bij mooi weer zit ik boven de 250 W/km bij gewoon netjes 120-130 Kmh.

Nieuwe velgen moet je soms nadat je een tijdje gereden hebt (opnieuw) laten balancen. Teruggaan naar de garage!
 
...maar wat mij meer verontrust is dat volgens mij het verbruik met wel 10-15 % toegenomen is. ....

Er zijn cijfers bekend (door JB Straubel, Tesla's CTO) die aangeeft dat nieuwe banden gedurende de eerste 1000 km zo'n 10% extra verbruik hebben.

Daarnaast is het vergelijken van verschillende diameters, met andere banden nogal appels met peren vergelijken.
 
Iwat mij meer verontrust is dat volgens mij het verbruik met wel 10-15 % toegenomen is. Is dat normaal bij nieuwe banden of een grotere velgmaat (had tot
Nu de de standaard 19" met de fabriek goodyear banden). Of is er iets mis?
Mijn gemiddelde over 9 maanden (40.000 km) is 229 W/km en de laatste ritten bij mooi weer zit ik boven de 250 W/km bij gewoon netjes 120-130 Kmh.

Ik had 21" velgen (standaard tesla all weather banden) en reed winter plus zomer gemiddeld 235Wh, nu met 20" zomerbanden (dunlop) gemiddeld 220Wh en laatste 1000km zelfs makkelijk gemiddeld maar 200Wh maar met RangeMode aan.
Ik rij veel korte stukken (ongunstig voor verbruik) en normale rijstijl (soms rustig, soms niet[emoji6]).
 
Er is me wat raars opgevallen, na !65000 km! zijn de Amerikaanse goodyears bijna aan vervanging toe. 3 van de banden zijn de Amerikaanse goodyears eentje is een, volgens de bandenboer, vergelijkbare Europese goodyear. Deze is er onder komen te liggen, omdat ik een klapband kreeg met de originele band. Deze 30000km oude Europese band is alleen al verder afgesleten dan de Amerikaanse variant. Is hier een verklaring voor? Buiten dat de band veel minder slijtvast is dan de Amerikaanse.

Verder ben ik benieuwd welke 19" banden men onder de Tesla heeft liggen.
 
:confused:, Tesla monteert de all weather banden alleen onder de 19" velgen. 21" hebben standaard continentals en als je geluk hebt Michelin's.

Klopt met mijn ervaring. Heb 21" met Continental ContiSportContact. Die banden beschouw ik niet als "all season" banden.

- - - Updated - - -

Er is me wat raars opgevallen, na !65000 km! zijn de Amerikaanse goodyears bijna aan vervanging toe. 3 van de banden zijn de Amerikaanse goodyears eentje is een, volgens de bandenboer, vergelijkbare Europese goodyear. Deze is er onder komen te liggen, omdat ik een klapband kreeg met de originele band. Deze 30000km oude Europese band is alleen al verder afgesleten dan de Amerikaanse variant. Is hier een verklaring voor? Buiten dat de band veel minder slijtvast is dan de Amerikaanse.

Verder ben ik benieuwd welke 19" banden men onder de Tesla heeft liggen.

Ik heb ooit eens gehoord dat Amerikaans banden harder zijn (ander rubber, samenstelling of iets dergelijks). Geen idee of het klopt, maar als dat inderdaad het geval is, dan lijkt het me ook logisch dat banden met iets harder rubber minder snel verslijten.
Remweg en wegligging is dan weer een andere zaak. :smile: