Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit met een vergelijkbare kwestie.
In Italië een langzaam leeglopende band gekregen, in ca. 1 uur van 3 naar 2.2 atm.
Van tankstation naar tankstation op de autostrada richting Frankrijk gereden en in Nice maar een garage opgezocht.
De eerste en tweede konden niets met een 21" velg, de derde zei dat de ze wettelijk niet aan elektrische auto's mogen komen.
Na mijn uitspraak "Mais... un pneu est un pneu!" wilde hij kijken als ik uitdrukkelijk de verantwoordelijkheid nam.
Band eraf gehaald, spuit met zeep erop... niets te vinden. Geen spijker, glas, wat dan ook, nul, nada, noppes. Badkuip was nodig om onder te dompelen, had hij niet.
Naar vierde garage. Hoofdschuddende monteur. Was bijna acht uur 's avonds geworden, oplossing: schuim erin.
Volgens de tekst op de spuitbus eerst zo'n twintig km niet harder dan 50 km/u rijden om het goed te verdelen. Dus maar de route langs de Middelandse Zee naar Cannes genomen.
Laatste stukje op normale snelheid op de snelweg naar Fréjus gereden, band bleef keurig op spanning.
Toch de volgende dag nog maar even bij Tesla in Aix-en-Provence laten checken.
Service was weer eens super, volgens hen kon ik er mee naar huis, maar wel elke 200 km even visueel checken.
En nu rijd ik er nog steeds op.
Geen enkel probleem, blijft keurig op spanning, maar ik denk dat ik hem binnenkort toch nog maar eens goed laat controleren?
 
Last edited:
Paul, bedankt voor de tip.
Gelijk maar in orde laten maken.

Even wat anders:
De firma waar ik het heb laten doen hebben al van veel Tesla's de banden vervangen, waaronder veel Schiphol taxi's.
Ze gaven aan dat ze de indruk hebben dat de banden die niet recht afslijten met name voorkomen bij de Tesla's die geen luchtvering hebben.
Daar kwamen we op omdat ze op de balie bepaalde rubbers hebben liggen om de karakteristiek van klassieke veringen wat aan te passen.
Ik weet niet of ik met bovenstaande een flinke knuppel in het hoenderhok gooi, maar ik wil het toch niet voor mij houden. :redface:
 
P85+, na zo'n 25k kms, picture speaks a thousand words...

banden_schuin.png
 
Bij aanschaf (2013) werd geopperd dat met name bandenslijtage voor onderhoudskosten zou zorgen. Leasemaatschappij verwachtte dat na 12.000 - 15.000 km nieuwe banden nodig zouden zijn. Nu 58.000 km gereden op de oorspronkelijke (all-season) banden, en kan nog even door, tot aanschaf echte winterbanden dit najaar.

- - - Updated - - -

BTW luchtvering en gelijkmatige afslijting
 
En die km's rij je dan met... je Tesla??

Mijn eerste set 21" ging 15k mee (achter), met 19" kom ik (eveneens achter) niet verder dan 30k. Weinig sprintjes meer. Dus hoe doe je dat, en en met welke banden?

Net Michelin Primacy 3 laten monteren, ben benieuwd of dat betere resultaten oplevert.

Overigens achter en voor ook op het loopvlak tegen de binnenwanden extra slijtage.
 
P85+ met in de zomer 21" Michelins. Nu 32.000 (in de winter kort 19"Pirelli's gehad)

Nu nog 4 mm profiel

Rij redelijk sportief en kom regelmatig in Duitsland (200+) TC wel aan ivm echtgenote

Gelijkmatige afslijting met luchtvering

Op zich zou ik 30k met 19" niet slecht vinden trouwens.

- - - Updated - - -

NB met welke profieldiepte heb je vervangen?

Voor de zomerbanden hou ik 2 mm aan, voor de winterbanden 4 mm
 
En die km's rij je dan met... je Tesla??

Mijn eerste set 21" ging 15k mee (achter), met 19" kom ik (eveneens achter) niet verder dan 30k. Weinig sprintjes meer. Dus hoe doe je dat, en en met welke banden?
Hier precies 150k kms op 2 sets banden 19", de originele set Goodyear en de volgende set Bridgestone Potenza S001. De Bridgestones halen meer kms dan de Goodyears, maar die Bridgestones hebben minder grip als ze koud zijn, zijn stugger en meer lawaai. Paar maal voor/achter verwisseld om uiteindelijk per set van 4 banden volledig af te rijden tot 2mm. Waarbij de indruk is dat slijtage vanaf nieuw sneller gaat dan de laatste mm.
O ja, en ik rijd met m'n P85 toch behoorlijk vlot door, veel snelwegkms in NL, af en toe Duitsland en vakanties. Gemiddeld verbruik over die 150k kms: 233Wh/km.
 
NB met welke profieldiepte heb je vervangen?

Voor de zomerbanden hou ik 2 mm aan, voor de winterbanden 4 mm

Achter was 2 mm, dat is voor mij wel de ondergrens. Voorbanden (5 mm) nu naar achter en voor nieuwe (voor vind ik veel profiel belangrijker).

Mijn verbruik ligt iets boven 230, ik rij veel in druk randstadverkeer, mix van stad, snelweg en files, meestal rustig. Op langere ritten heb ik wat moeite met de maximum snelheid :rolleyes: (zonder die ritten zou ik een verbruik rond 200 Wh/km maken, schat ik zo)