Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht begin juni mijn S 100D in vervanging van mijn 85D. De 85D heeft 21" turbines met Continental maar is extreem lawaaierig. Voor de 100D overweeg ik over te stappen naar 20" (aftermarket) als compromis tussen comfort/rijgedrag/looks....
Daar comfort primeert (meer bepaald 'stilte') had ik me laten vertellen dat de Dunlop Sport Maxx de beste bandenkeuze zou zijn en ik absoluut niet mocht kiezen voor runflats.
Moesten er mensen zijn die evaring hebben met deze band (of andere tips) zou het fijn zijn om hun reacties te horen...
View attachment 221065

Ik rij op deze Dunlops en geen op- of aanmerkingen. Ben er tevreden mee. Ook met een S en de TSportsline 20". Runflats heb ik nooit gereden en lijken me inderdaad niet de fijnste keuze. Wat de levensduur betreft, kan ik nog niet zoveel zeggen maar ik hoop er toch wel minimaal twee zomers mee te doen wat, in mijn geval zo'n 30.000 kilometers is verwacht ik. Ook dat is wel weer afhankelijk van je rijstijl en dus waar vergelijk je het mee.
 
Ik had dezelfde als Gelden (Vredestein Ultrac Sessanta indien ik me niet vergis) maar aangezien ik mijn P85D heb verkocht met die set heb ik een nieuwe set moeten kopen ;-)

In afwachting van de nieuwe set rijd ik nog even op mijn 20" winterbanden (Nokian, WR A4, 245/40 R20 99W XL).
Dank aan allen voor jullie mening.
Blijkt dus een 'stille' band die iets vlugger slijt. Bij deze is mijn keuze gemaakt en ga ze dus ook bestellen. (levering nieuws s: 22/5)
 
De Vredestein Ultrac Sessanta schijnen door hun profiel flink wat lawaai te produceren. Mijn 20" zomerset (staggered: V 245/40-20 en A 285/35-20) is uitgerust met Vredestein's Ultrac Vorti en die zijn mooi stil. Slijtvastheid kan ik niet over oordelen. Sinds een aantal jaren omschrijft mijn wederhelft mijn rijstijl als 'opaatje' ... I rest my case!
 
Hello,

ik ben reeds 3 maand eigenaar van een P85D, ik had graag voor de lente een nieuw setje velgen en rubber laten plaatsen.
vooraan 255 30 22 op velg 9x22
achteraan 295 25 22 op velg 10,5x22

Qua banden zou ik voor de Dunlop sport maxx gt gaan, deze slijten snel maar leveren een perfecte grip en bijten zich vast op de tarmak!

Kan er me iemand wat eigenschappen opsommen waar ik op moet letten bij de aankoop?
- naafdiameter 64mm????
- steek 5x120
- tpms sensoren (origineel of aftermarket?)
- uitbalancering met aangepaste machine met optie "roadforce"? Tesla is hier blijkbaar gevoelig voor??
- welke ET waarde bij 22" vooraan en achteraan?

shoot! ;-)
 
Ik ben geen expert hierin maar breedte 255 voor past geloof ik maar net en vereist kleine aanpassingen aan het plastic in de wielkasten. 295 achter weet ik niet of dat past. Breder als 285 heb ik nog niet gezien onder een Tesla. Vergeet niet dat bredere banden ook meer energie verbruiken en je dus minder range zal hebben. (niet schokkend overigens)
 
Dat denk ik ook, ik heb dan "slechts" een 20" set met 245 aan de voorkant bij ET35 en die rubben al een klein beetje bij maximale stuuruitslag.
Achteraan heb je vrij veel ruimte maar ik had een paar weken geleden nieuwe banden achter (285 bij ET37) er op en ik hoorde gewoon die rubberen haartjes schuren tegen de schokbrekers. Past echt net dus.
De originele Tesla velgen hebben allemaal ET40 dacht ik. Kleiner getal = verder naar buiten toe.

IMG_4015.JPG


Vossen CV4
front 20x9.0 ET35 with 245/40/20,
rear 20x10.5 ET42 (+5mm spacer, so ET37 total) with 285/35/20 ,
wheels are 72.5 bore so have to use a 64.1 hub centering ring.

Balanceren met roadforce altijd doen, en zorgen dat je onder de 90Nm komt (liefst zelfs onder de 60Nm), zodra je rond de 120/150Nm komt dan ga je echt wel trillingen voelen op snelweg snelheden, dat rijdt echt niet fijn dan.

IMG_9470.JPG


Ik heb zelf geen ervaring met 22", maar heb wel al eens van iemand vernomen die ze er na een tijdje af heeft gehaald en te koop heeft gezet omdat ze totaal niet comfortabel/praktisch waren, die is toen ook naar 20" gegaan. Mits je een velg uitkiest met een concave stijl en zichtbare buitenste ring dan ogen dat soort velgen al best groot/imposant. Zie mijn voorbeeld ;)
295 achter zou wel mogelijk moeten zijn mits de juiste ET wordt gekozen, heb ik al wel eens voorbij zien komen hier op het forum. Maar dat zal echt heel precies passen.

Banden neig ik sterk naar Michelin. Heb er nu Michelin PS4 op liggen die zijn echt super. (Voorheen Michelin PSS gehad die waren ook top). Heb ook Continental en Pirelli er op gehad maar die waren minder fijn (veel hoogteslag oa).