Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Sinds onze model X terug op zomerbanden staat heb ik het gevoel dat hij zo 'danst' op de weg. In plaats van op de weg te plakken, rijden we precies nogal vaak over een hobbelweg. De wegen hier in België zijn inderdaad niet zo geweldig, maar daarvoor had ik dat gevoel niet. Wie weet waar dat aan zou kunnen liggen?
De velgen zijn hetzelfde (20 inch, banden gewisseld op dezelfde velgen), de rijstijl is hetzelfde en we rijden altijd op low, dat is ook niet veranderd. Enkel de banden zijn van winterbanden naar zomerbanden gegaan. En de zomerbanden zijn niet de die van vorig jaar, maar wel van hetzelfde merk.
 
Sinds onze model X terug op zomerbanden staat heb ik het gevoel dat hij zo 'danst' op de weg. In plaats van op de weg te plakken, rijden we precies nogal vaak over een hobbelweg. De wegen hier in België zijn inderdaad niet zo geweldig, maar daarvoor had ik dat gevoel niet. Wie weet waar dat aan zou kunnen liggen?
De velgen zijn hetzelfde (20 inch, banden gewisseld op dezelfde velgen), de rijstijl is hetzelfde en we rijden altijd op low, dat is ook niet veranderd. Enkel de banden zijn van winterbanden naar zomerbanden gegaan. En de zomerbanden zijn niet de die van vorig jaar, maar wel van hetzelfde merk.
Check je bandendruk. Sowieso rijden splinternieuwe banden de eerste 300 km nog niet optimaal. En anders een ander type band, eventueel van een ander merk.
 
Sinds onze model X terug op zomerbanden staat heb ik het gevoel dat hij zo 'danst' op de weg. In plaats van op de weg te plakken, rijden we precies nogal vaak over een hobbelweg. De wegen hier in België zijn inderdaad niet zo geweldig, maar daarvoor had ik dat gevoel niet. Wie weet waar dat aan zou kunnen liggen?
De velgen zijn hetzelfde (20 inch, banden gewisseld op dezelfde velgen), de rijstijl is hetzelfde en we rijden altijd op low, dat is ook niet veranderd. Enkel de banden zijn van winterbanden naar zomerbanden gegaan. En de zomerbanden zijn niet de die van vorig jaar, maar wel van hetzelfde merk.
Heb je mogelijk heel recent de zomerbanden erom gelegd?
 
Poedercoaten of spuiten?

Ik wil de originele 19" slipstream velgen onder mijn S (midnight silver) toch donkerder hebben, dat is dan toch Sonic Carbon? Dan heb ik vervolgens de keuze tussen poedercoaten of spuiten, waarbij poedercoaten de kleur benadert (maar het dus niet is) maar wel weer steviger is. Tja, weerstaat deze dan ook een stoeprand? (waarschijnlijk niet, en het is toch 'maar' 19").

Kortom, wat zouden jullie doen? Coaten of spuiten?
 
Poedercoaten of spuiten?

Ik wil de originele 19" slipstream velgen onder mijn S (midnight silver) toch donkerder hebben, dat is dan toch Sonic Carbon? Dan heb ik vervolgens de keuze tussen poedercoaten of spuiten, waarbij poedercoaten de kleur benadert (maar het dus niet is) maar wel weer steviger is. Tja, weerstaat deze dan ook een stoeprand? (waarschijnlijk niet, en het is toch 'maar' 19").

Kortom, wat zouden jullie doen? Coaten of spuiten?
Een stoeprand overleeft coating of spuiten sowieso niet. Poedercoaten wil bij een beschadiging 'onderhuids' wel eens loslaten. Zie je als een soort bliksemschichten naast een beschadiging.
Spuiten is daar minder gevoelig voor. Verder geen grote verschillen al kan poedercoaten wel een strakker resultaat opleveren.
 
  • Informative
Reactions: M@rtinV
Een stoeprand overleeft coating of spuiten sowieso niet. Poedercoaten wil bij een beschadiging 'onderhuids' wel eens loslaten. Zie je als een soort bliksemschichten naast een beschadiging.
Spuiten is daar minder gevoelig voor. Verder geen grote verschillen al kan poedercoaten wel een strakker resultaat opleveren.

Wim, dank. Dan neig ik inderdaad toch naar het spuiten van de velgen.

En de kleur...de standaard Sonic Carbon of nog iets donkerder? Iemand daar ervaring mee?
 
Wim, dank. Dan neig ik inderdaad toch naar het spuiten van de velgen.

En de kleur...de standaard Sonic Carbon of nog iets donkerder? Iemand daar ervaring mee?
De Sonic Carbon is onder veel omstandigheden al voldoende donker. Nog donkerder en hij toont zwart bij minder goede lichtomstandigheden. Ook op foto's is de standaard donkergrijze Tesla kleur, ik heb de 21" standaard turbines, heel fraai.
Wel ook donkere wielmoerdopjes erop. (niet op de deze foto)
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    549.7 KB · Views: 211
Ik heb ze zwart laten poeder coaten. Heel blij mee. Die 19 inch beschadigen niet zo snel overigens. Ik was de naafkapjes vergeten maar heb ze maar zilver gelaten. Staat best grappig.
zie post: Velgen en banden
Je kan de naafkapjes ook bij Tesla kopen, het logo erop maakt het wel af, voor paar tientjes heb je een setje. Mits de kleur die je laat spuiten overeenkomt met de kleur

Tesla kleurcode is 9000000-W2-A Sonic Carbon.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Wim, dank. Dan neig ik inderdaad toch naar het spuiten van de velgen.

En de kleur...de standaard Sonic Carbon of nog iets donkerder? Iemand daar ervaring mee?
Mijn ‘eigen’ schadeherstelbedrijf, bij mij om de hoek, ik kom er al jaren (niet zo heel frequent gelukkig), adviseerde mij juist om ze niet te laten spuiten door hun, maar ze (elders!) te laten poedercoaten. De gespoten laklaag raakt volgens hen veel eerder beschadigd dan bij gecoate exemplaren. Het was dus een eerlijk advies van een bedrijf met tientallen jaren ervaring.
 
Poedercoaten of spuiten?

Ik wil de originele 19" slipstream velgen onder mijn S (midnight silver) toch donkerder hebben, dat is dan toch Sonic Carbon? Dan heb ik vervolgens de keuze tussen poedercoaten of spuiten, waarbij poedercoaten de kleur benadert (maar het dus niet is) maar wel weer steviger is. Tja, weerstaat deze dan ook een stoeprand? (waarschijnlijk niet, en het is toch 'maar' 19").

Kortom, wat zouden jullie doen? Coaten of spuiten?

Heb begreoen van tesla dat ze spuiten de voorkeur geven boven poedercoaten. Nog liever hebben ze dat je de velgen origineel laat. Het poedercoaten zou de warmte afvoer via de velg nadelig kunnen beïnvloeden.
 
Heb begreoen van tesla dat ze spuiten de voorkeur geven boven poedercoaten. Nog liever hebben ze dat je de velgen origineel laat. Het poedercoaten zou de warmte afvoer via de velg nadelig kunnen beïnvloeden.
Klopt maar je moet niet te zwaar tillen aan alles wat Tesla zegt.... T zijn amerikanen hè. Dat poedercoaten lijkt mij geen enkel probleem.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Check je bandendruk. Sowieso rijden splinternieuwe banden de eerste 300 km nog niet optimaal. En anders een ander type band, eventueel van een ander merk.

Volgens het schermpje is de bandendruk 2.9 bar koud en dat verhoogt dan tot 3.1 tijdens het rijden. Op de bandendruk heb ik meteen gelet, want dat hadden ze met het plaatsen van de winterbanden verkeerd gedaan, toen stond er maar 2.6 op. Maar 2.9 koud is toch de juiste bandendruk? Of mag je dat schermpje niet geloven en moet je dat met een apart toestel meten?

En ondertussen hebben we er toch al een veelvoud van 300 km mee gereden.

Heb je mogelijk heel recent de zomerbanden erom gelegd?

Ze zitten er op van begin mei.


Zou het iets te maken kunnen hebben met uitlijning? Of zou dat anders aanvoelen?
 
Volgens het schermpje is de bandendruk 2.9 bar koud en dat verhoogt dan tot 3.1 tijdens het rijden. Op de bandendruk heb ik meteen gelet, want dat hadden ze met het plaatsen van de winterbanden verkeerd gedaan, toen stond er maar 2.6 op. Maar 2.9 koud is toch de juiste bandendruk? Of mag je dat schermpje niet geloven en moet je dat met een apart toestel meten?

En ondertussen hebben we er toch al een veelvoud van 300 km mee gereden.
Ze zitten er op van begin mei.
Zou het iets te maken kunnen hebben met uitlijning? Of zou dat anders aanvoelen?

Begin mei waren de temperaturen tussen 16 en 26 graden C. Veel en veel te warm voor winterbanden.
Die banden zijn dan ook zo slap als een dweil en zijn overmatig soepel. Hierdoor veren ze veel te makkelijk in en dat oogt comfortabel.
Je besturing wordt veel minder precies met te slappe winterbanden en ook de wegligging verslechtert.
Let wel, verwar slappe banden niet met zachte banden. Ook bij de goede druk in de banden zijn winterbanden op zomerse temperaturen 'slap'.

Met de zomerbanden is dat heel anders, die zijn weer normaal stug en dat is voor wegligging en besturing nogal wat beter.