Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
DutchTM3 bedoel je denk ik.
Wat hij denk ik bedoelt is dat hij niet goed begrijpt waarom je zou moeten resetten en logischerwijs zou het ook niet nodig moeten zijn.
Maar blijkbaar leert de ervaring dat een reset na een bandenwissel soms toch nodig is.
En het kan geen kwaad lijkt me dus op zich slim om een reset ook altijd te doen.
Volgens mij reageert @Ray456 op mijn disagree met zijn stellige overtuiging dat er een reset nodig is van de TPMS sensoren als je banden wisselt op dezelfde velgen.
Dat was wat kort door de bocht van mij, wellicht, maar de stelling is desalniettemin niet waar.

* je kunt de sensoren niet eens resetten. Het 'opnieuw inleren', 'resetten', etc is een actie van de auto, niet van de sensoren die in de ventieltjes zitten. De zendertjes zijn erg dom en doen niets anders dan regelmatig de luchtdruk uitzenden als ze bewegen. De auto is echter erg slim en bepaalt zelf welk zendertje waar op de auto zit, wat de druk moet zijn, enzovoorts.
* desondanks kan het geen kwaad om de auto de sensoren opnieuw te laten inleren, maar bij de nieuwste softwareversies is die functie er zelfs niet meer. In de Model 3, dacht ik.
 
Hello guys! I just want to inform you guys in the Netherlands and Belgium that I just launched the first aftermarket aerowheel for model S in the whole EU. Have a look at www.thenewaero.com Best regards Alexander Florman, founder
F99724D1-2BA3-4BE5-ADC4-CAF028879D22.jpeg


Moderator: dit is een commerciële post. Maar omdat de site zich uitsluitend op Tesla's richt, er een verhaal achter zit en het mooie velgen zijn die een aantal mensen zullen aanspreken, laat ik hem eenmalig staan. Wel verplaatst vanuit het algemene draadje.
 
Interessante ontwikkeling, zo'n aftermarket zuinige velg.
Of je ze nou fraai vindt of niet, ze hebben in ieder geval de moeite genomen om een directioneel ontwerp op de markt te brengen, d.w.z. links en rechts een andere velg, zodat ze dezelfde kant op draaien. Alleen monteren ze die dan zodanig op de auto dat ze voor het oog achteruit lijken te draaien. Benieuwd of het fout gaat met de aerodynamische en koelingseigenschappen, wanneer je ze net andersom zou monteren.
 
Hello guys! I just want to inform you guys in the Netherlands and Belgium that I just launched the first aftermarket aerowheel for model S in the whole EU. Have a look at www.thenewaero.com Best regards Alexander Florman, founder
Nice development, A.
Kudo's for designing directional wheels. And competitively priced. Just wondering if the aerodynamic and cooling properties would suffer from mounting the wheels just the other way around (left <-> right). That would look better to the eye IMHO, as the wheels would optically rotate forward versus backward.
 
Last edited:
Hi and Thank you! I appreciate that you understand that this is a forged wheel and normally cost 6-10k for a set. Our price 4,5k excluding tires and TPMS is really competitive. Even lower than Teslas casted Turbine wheel.

For your question: having left on right and right on left will not affect the aero in a measurable way and is fully approved by ECE.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Hi and Thank you! I appreciate that you understand that this is a forged wheel and normally cost 6-10k for a set. Our price 4,5k excluding tires and TPMS is really competitive. Even lower than Teslas casted Turbine wheel.

For your question: having left on right and right on left will not affect the aero in a measurable way and is fully approved by ECE.
Cooooooool! Do you have pics of these wheels on Model X?
 
Drie maanden geleden gepost dat mijn velg zonder aanwijsbare oorzaak gebroken was. Was blij met reactie van Tesla dat de velg onder garantie vervangen wordt. Maar na drie maanden is er nog geen zicht op de daadwerkelijke levering. Erg vreemd dat het leveren van een standaard velg drie maanden moet duren.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Drie maanden geleden gepost dat mijn velg zonder aanwijsbare oorzaak gebroken was. Was blij met reactie van Tesla dat de velg onder garantie vervangen wordt. Maar na drie maanden is er nog geen zicht op de daadwerkelijke levering. Erg vreemd dat het leveren van een standaard velg drie maanden moet duren.
Hier een vergelijkbaar verhaal. Ik wilde graag twee extra 21” turbine velgen hebben om een complete winter en zomerset te hebben.
Besteld; twee maanden later telefoontje van SeC dat ze niet in staat waren om te leveren.
Dit soort dingen is wel een van de (heel) weinige redenen, die je doen terug verlangen naar een ander automerk.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Volgens mij reageert @Ray456 op mijn disagree met zijn stellige overtuiging dat er een reset nodig is van de TPMS sensoren als je banden wisselt op dezelfde velgen. Dat was wat kort door de bocht van mij, wellicht, maar de stelling is desalniettemin niet waar.

* je kunt de sensoren niet eens resetten. Het 'opnieuw inleren', 'resetten', etc is een actie van de auto, niet van de sensoren die in de ventieltjes zitten. De zendertjes zijn erg dom en doen niets anders dan regelmatig de luchtdruk uitzenden als ze bewegen. De auto is echter erg slim en bepaalt zelf welk zendertje waar op de auto zit, wat de druk moet zijn, enzovoorts.
* desondanks kan het geen kwaad om de auto de sensoren opnieuw te laten inleren, maar bij de nieuwste softwareversies is die functie er zelfs niet meer. In de Model 3, dacht ik.
Klopt, ik reageerde op je disagree op mijn post.
Laatst geprobeerd zomerbanden -> winterbanden op dezelfde velg (en velg ook weer op zelfde plek teruggezet op de MS) en de sensoren dus niet laten resetten en daarna gaan rijden, gevolg foutmelding dat bandendruk van 1 band gevaarlijk was en advies te stoppen. Daarna sensoren ge-reset in de auto en 5 minuten gaan rijden, daarna was alles ok. Wellicht is het niet voor iedereen zo, maar dit was mijn persoonlijke ervaring begin januari.
 
Klopt, ik reageerde op je disagree op mijn post.
Laatst geprobeerd zomerbanden -> winterbanden op dezelfde velg (en velg ook weer op zelfde plek teruggezet op de MS) en de sensoren dus niet laten resetten en daarna gaan rijden, gevolg foutmelding dat bandendruk van 1 band gevaarlijk was en advies te stoppen. Daarna sensoren ge-reset in de auto en 5 minuten gaan rijden, daarna was alles ok. Wellicht is het niet voor iedereen zo, maar dit was mijn persoonlijke ervaring begin januari.
OK. Je hebt de systemen in de auto dezelfde sensors opnieuw laten inleren. De sensors in de wielen zijn daarmee echter niet gereset. Niks mis mee en kan ook geen kwaad, maar opnieuw inleren is doorgaans overbodig.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik kwam laatst dit draadje op Facebook tegen:

TESLA EV fans en owners - BENELUX

Nu heb ik vandaag de zomerslofjes er weer onder laten zetten bij Euromaster, nota bene Tesla's aangeraden bandenboer.
Die "krikken" de auto op dezelfde manier op. Auto op de brug, brug omhoog, een of ander zwart metalen ding (as-steunen volgens Google) er onder schuiven en brug omlaag zodat de wielen vrij komen.

Nu twijfel ik: Zou de door Tesla geadviseerde bandenboer dit nou echt doen terwijl dit schade veroorzaakt of is dit eigenlijk niet zo'n probleem?

De handleiding zegt welliswaar dat je de auto moet optillen op de "jack points", maar zegt niet expliciet dat de auto optillen aan de "drivetrain" een probleem is. Dat zegt het wel expliciet voor het optillen aan de batterij.
 
Last edited:
Dit is een besloten groep, dus niet iedereen kan lezen/zien wat je bedoeld ;-)

Nouja, het is een post van iemand die bij KWikfit is geweest voor banden wissel, waarbij de auto te zien is die op een brug staat, waarbij de as is opgetild aan as-steunen. Daar komen vervolgens reacties op, oa. van mensen die hier op het forum zitten, dat dat absoluut niet mag bij een Tesla en dat je de auto moet laten keuren/testen.

Euromaster deed vandaag bij mijn auto precies hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: Ray456
Ik kwam laatst dit draadje op Facebook tegen:

TESLA EV fans en owners - BENELUX

Nu heb ik vandaag de zomerslofjes er weer onder laten zetten bij Euromaster, nota bene Tesla's aangeraden bandenboer.
Die "krikken" de auto op dezelfde manier op. Auto op de brug, brug omhoog, een of ander zwart metalen ding (as-steunen volgens Google) er onder schuiven en brug omlaag zodat de wielen vrij komen.

Nu twijfel ik: Zou de door Tesla geadviseerde bandenboer dit nou echt doen terwijl dit schade veroorzaakt of is dit eigenlijk niet zo'n probleem?

De handleiding zegt welliswaar dat je de auto moet optillen op de "jack points", maar zegt niet expliciet dat de auto optillen aan de "drivetrain" een probleem is. Dat zegt het wel expliciet voor het optillen aan de batterij.

O jee ik ga morgen naar Euromaster de winterbandenset voor zomerset wisselen. Mijn “standaard” garage kon pas volgende week
 
Nouja, het is een post van iemand die bij KWikfit is geweest voor banden wissel, waarbij de auto te zien is die op een brug staat, waarbij de as is opgetild aan as-steunen. Daar komen vervolgens reacties op, oa. van mensen die hier op het forum zitten, dat dat absoluut niet mag bij een Tesla en dat je de auto moet laten keuren/testen.

Euromaster deed vandaag bij mijn auto precies hetzelfde.
Bij mijn S gebeurt het ook al 5 jaar zo
 
Ik kwam laatst dit draadje op Facebook tegen:

TESLA EV fans en owners - BENELUX

Nu heb ik vandaag de zomerslofjes er weer onder laten zetten bij Euromaster, nota bene Tesla's aangeraden bandenboer.
Die "krikken" de auto op dezelfde manier op. Auto op de brug, brug omhoog, een of ander zwart metalen ding (as-steunen volgens Google) er onder schuiven en brug omlaag zodat de wielen vrij komen.

Er zullen genoeg geen Facebook gebruiken, foto en of tekst erbij copy/paste in je bericht wat noodzakelijk is helpt dan wel
 
Er zullen genoeg geen Facebook gebruiken, foto en of tekst erbij copy/paste in je bericht wat noodzakelijk is helpt dan wel

Ik heb naar mijn idee nu al 2x beschreven wat in die facebook post staat.

Nouja, het is een post van iemand die bij KWikfit is geweest voor banden wissel, waarbij de auto te zien is die op een brug staat, waarbij de as is opgetild aan as-steunen. Daar komen vervolgens reacties op, oa. van mensen die hier op het forum zitten, dat dat absoluut niet mag bij een Tesla en dat je de auto moet laten keuren/testen.

Dus vertaald: Kan het kwaad om de auto op te tillen middels as-steunen. Bij ebullio doen ze het blijkbaar al jaren zo, en doet blijkbaar geen kwaad. Maar op Facebook kwam oa. @Herbie65 er mee dat het wel kwaad kan.