Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week de originele 21'' set (zomer) weer gemonteerd omdat de alternatieve (originele; zelf geimporteerde) 19'' set zomerwielen die er al opzaten nog een keer voor een coating naar de poetser moesten.

Die 19'' set heb ik voor de stilte, comfort, verbuik en levensduur. Maar ik moet erkennen dat die 21 turbine wielen de auto toch wel een veel mooiere uitstraling geven (Sig Red).
Het zal de combinatie van maat en design zijn.

Vraag me nu dus af of ik toch niet nog eens moet gaan zoeken naar een 19'' lookalike. (want de voordelen van een 19'' band wil ik eigenlijk niet kwijt)
(cyclone en rial lugano zijn het dan weer net niet...)
 
Afgelopen week de originele 21'' set (zomer) weer gemonteerd omdat de alternatieve (originele; zelf geimporteerde) 19'' set zomerwielen die er al opzaten nog een keer voor een coating naar de poetser moesten.

Die 19'' set heb ik voor de stilte, comfort, verbuik en levensduur. Maar ik moet erkennen dat die 21 turbine wielen de auto toch wel een veel mooiere uitstraling geven (Sig Red).
Het zal de combinatie van maat en design zijn.

Vraag me nu dus af of ik toch niet nog eens moet gaan zoeken naar een 19'' lookalike. (want de voordelen van een 19'' band wil ik eigenlijk niet kwijt)
(cyclone en rial lugano zijn het dan weer net niet...)

En die van Tsportline, waar nu een groupbuy voor bestaande is?
 
En die van Tsportline, waar nu een groupbuy voor bestaande is?

Tijdje hier niet geweest. Heb ik kennelijk gemist. Ziet er niet onaardig uit (heb de post in de US afdeling van TMC gechecked).
Jammer dat ze die bladen niet iets verder naar buiten hebben gedraaid.
Maar ik gok dat dit voorlopig wel de beste benadering van het origineel is.

Waar is de link naar die group buy?

Zelf had ik een tijd terug deze gevonden (wel volledig uitgedraaide bladen). Maar deze chinees had ze (na eerdere belofte) toch niet op voorraad. Dus nooit een sample set kunnen krijgen.

Turbine Rim.jpg
 
Ik overweeg te informeren naar de mogelijkheid mijn 20" pirelli pzero banden in te ruilen tegen banden die stiller en zuiniger zijn. Welke band past dan het beste bij die wensen? 245/40/r20

Ik ben bang dat je geen grote stap kunt maken. Voor 20" kun je kijken naar de Continental SP5, dat zou mijn keuze zijn. Maar de keuze is zo beperkt dat ik er uiteindelijk toch maar voor heb gekozen om 19" velgen te gebruiken voor de zomerset. Inmiddels naar volle tevredenheid, maar heb er in het begin wel stevig over zitten te balen. 20" is toch, naar mijn mening, DE maat voor de Tesla.

De SP5 is overigens geen band die uitblinkt in geluid of rolweerstand.
 
Ik overweeg deze banden voor de zomer, voor op de Group-buy 19" Cyclones: Dunlop Sport Maxx RT 245/45 R19 102Y XL met velgrandbescherming (MFS), MO Koop online - autobandenmarkt.nl Redelijk goede beoordeling (slijten wat snel), maar vooral het energy label en de lage dB-waarde spreken me aan.

Bij de beschrijving wordt gesproken over 'velgrandbescherming'.. Werkt dat inderdaad?

Verder is het zo dat deze velgen niet standaard 8" breed zijn, maar 8,5". De 'standaard' banden passen, maar als ik het goed snap, komt de band dan ook nog wat verder naar buiten. Iemand enig idee of de bovenstaande set-up helpt op curb-rash te voorkomen? Op mijn huidige wielen zitten al te veel krassen door een niet passende inrit in een parkeergarage, dus ik vraag me af of handig is om dat nu ook meteen maar die Alloygators te monteren.

Capture.JPG
 
Bij de beschrijving wordt gesproken over 'velgrandbescherming'.. Werkt dat inderdaad?

Ja, het helpt zeker. Maar vrijwel iedere band, ook de banden die Tesla standaard op de 19" levert, heeft velgrandbescherming. Hoe goed het werkt is erg afhankelijk van hoe dik de rand van de velg is. Bij mijn heel erg lichte ATS velgen is die rand heel dun en steekt er mede daardoor nog 5 a 6 mm rubber buiten de velg uit. Ik kan redelijk lomp tegen een stoeprand een schuren zonder dat dat schade oplevert. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de 21" Turbine velgen, die hebben een hele brede aluminium rand (om die mooie ronding erin te krijgen) en daarmee raak je veel sneller de stoep. Ondanks de velgrandbescherming. Dus, YMMV.

Verder is het zo dat deze velgen niet standaard 8" breed zijn, maar 8,5". De 'standaard' banden passen, maar als ik het goed snap, komt de band dan ook nog wat verder naar buiten. Iemand enig idee of de bovenstaande set-up helpt op curb-rash te voorkomen? Op mijn huidige wielen zitten al te veel krassen door een niet passende inrit in een parkeergarage, dus ik vraag me af of handig is om dat nu ook meteen maar die Alloygators te monteren.

Bij gelijke ET (40mm) zal het loopvlak van de band niet verder naar buiten komen, maar de velg zelf wel (6mm). De velg steekt dan ook evenveel verder naar binnen. Beide overigens geen enkel probleem. De 21" velgen van Tesla zijn ook 8.5". Een bredere velg, t.o.v. de band, zal helaas juist gevoeliger zijn voor curb-rash.
 
Het is een plus set, weet ik toevallig.

- - - Updated - - -

...Iemand enig idee of de bovenstaande set-up helpt op curb-rash te voorkomen? Op mijn huidige wielen zitten al te veel krassen door een niet passende inrit in een parkeergarage, dus ik vraag me af of handig is om dat nu ook meteen maar die Alloygators te monteren...
Zoals Thimo zegt helpt de (standaard op vele banden) velgbeschermingsrand wel enigszins, maar de iets bredere velgen juist weer niet. Je kunt ook iets bredere banden monteren, nl. 255 breed, dan win je weer wat buffer tussen stoeprand en velg. Afwijking snelheidsmeter is 1,3%. In die maat zijn Michelins PS2 met ongeveer dezelfde specs als die Dunlops te krijgen in 255/45/-19 met Porsche homologatie (N0) http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rd&Label=C-A-70-2&details=Ordern&typ=D-110582
Scheelt 2 dB in geluid (is best veel) en het prijsverschil win je terug doordat ze langer meegaan.
 
Zoals Thimo zegt helpt de (standaard op vele banden) velgbeschermingsrand wel enigszins, maar de iets bredere velgen juist weer niet. Je kunt ook iets bredere banden monteren, nl. 255 breed, dan win je weer wat buffer tussen stoeprand en velg. Afwijking snelheidsmeter is 1,3%. In die maat zijn Michelins PS2 met ongeveer dezelfde specs als die Dunlops te krijgen in 255/45/-19 met Porsche homologatie (N0) http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rd&Label=C-A-70-2&details=Ordern&typ=D-110582
Scheelt 2 dB in geluid (is best veel) en het prijsverschil win je terug doordat ze langer meegaan.
Omdat de afwijking van de snelheidsmeter max 1 km is in de Tesla heb ik het vermoeden dat deze mbv het gps signaal bepaald wordt, net als bij je tomtommetje. Misschien kan iemand dat bevestigen. Dan maakt een ander afrolmaat niet uit.