Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Is allemaal geen raketwetenschap. Mijn lokale bandenman stelde een hoogteslag / onrondheid van één velg vast bij het monteren van nieuwe banden op mijn vierwielaandrijver. Heeft er een afwijking van 0,9 mm uit gehaald. De auto rijdt nu perfect met nieuwe Michelin PS2's met N3 codering. Het is een Porsche uit 1992 met aangepaste en verlaagde ophanging, die hij ook nog op RS specificaties heeft uitgelijnd. Gewoon een zzp-er met de juiste apparatuur en vooral het vakmanschap.
 
Ik ben weer een stapje verder. Ik heb vanavond de originele (19") velgen/banden weer teruggezet. Eerst alleen achter en toen een stukje gereden. Heerlijk rustig zoals voorheen. Lijkt me dus dat het probleem in een van de twee nieuwe achtervelgen/banden zit. Inmiddels ook voor weer terug naar 19". Ik lever de complete nieuwe set donderdag waarschijnlijk in bij de leverancier van de velgen. Die heeft aangeboden verder onderzoek te doen. Ik laat het weten.

ps Loek: ik noemde Pirelli niet ivm de trillingen, maar vanwege geluid. Da's geen eenmalige treffer, maar volgens mij altijd bij dit type banden in deze maat. Als je gaat voor stil (en dat lijkt me bij deze auto belangrijk) dan zou ik deze dus niet nemen.
 
Ik heb al vanaf het begin problemen met een trilling in de auto. Die trilling doet zich voor van 50 tot 65 km en van 125 tot 135km/uur. In januari de auto naar Tilburg gebracht voor oa dit probleem. Daarna leek de trilling grotendeels verdwenen. Maar na enige tijd werd het toch weer heviger en inmiddels zitten we weer op het oude niveau (en dat niveau is dat je je verontschuldigd als er iemand meerijdt, in een auto van 120k!). Had inmiddels nieuwe velgen besteld (ipv de 21"turbine velgen) en was van mening dat ik naar het probleem zou laten kijken zodra die nieuwe erop zaten. Dat was dus fout, want heb inmiddels een afspraak moeten maken bij Profile Tyrecenter, omdat Tesla doodleuk zegt dat ze niets voor mij kunnen betekenen omdat de velgen niet door Tesla geleverd zijn?? Zo zout heb ik het zelden gegeten. Maar zoals eerder gezegd, volgende week woensdag word Tessie van onder tot boven nagekeken bij PT en hoop ik een verklaring voor dit probleem te krijgen. Moet er nog aan toevoegen dat ik al eerder bij Profile Tyrecenter langs ben geweest met dit probleem maar toen ik het probleem voorgelegd had zij aangaven dat dit niet aan de velgen/banden kon liggen en dat dit probleem toch echt door Tesla opgelost zou moeten worden. Kastje...muur.


ik heb sinds ik nieuwe banden/velgen heb een trilling tijdens het rijden. Het lastige is dat de banden bij een andere leverancier vandaan komen dan de velgen. En aan wie ligt het nou?
Bij plaatsen van de banden op de velgen door mijn lokale garage werd al geconstateerd dat er een hoogteslag in zat.
Vervolgens heeft de velgenleverancier ernaar gekeken maar die kon niet zeggen of het door velg of band kwam.
De banden leverancier heeft vervolgens onderzoek gedaan (met een apparaat dat ook breedte- en hoogteslag kan meten). Bij een achtervelg is de band gedraaid op de velg en daarna was die goed. Maar volgens hem kwamen de trillingen door gebruik van kunststof centreerringen.
Dus vandaag terug naar de leverancier van de velgen, die had intussen aluminium centreerringen besteld. Deze zijn vandaag gemonteerd. Maar helaas: nog steeds trillingen.

De banden zitten er zeker goed op, daar hebben inmiddels 3 bedrijven naar gekeken. centreerringen passen goed.
Lijkt me dus toch de velg of de band te zijn. Ik ben nu van plan om de originele velgen weer terug te zetten. Eerst achter en dan voor. Om zo misschien het probleem voor of achter te kunnen plaatsen en anders de set in te leveren voor verder onderzoek.
Ik wordt er wel een beetje moe van, kost al zoveel tijd en irritatie.

Twee tips alvast:
- koop banden en velgen bij voorkeur bij dezelfde leverancier. Dat maakt oplossen van problemen een stuk makkelijker (je kunt het in ieder geval bij die partij neerleggen);
- koop geen Pirelli PZero. Ze maken echt enorm veel geluid (met name op klinkers) en ik heb het idee dat het verbruik er flink slechter door is geworden.

Meer info volgt zodra ik iets weet over de oorzaak.
 
Ik heb al vanaf het begin problemen met een trilling in de auto. Die trilling doet zich voor van 50 tot 65 km en van 125 tot 135km/uur. In januari de auto naar Tilburg gebracht voor oa dit probleem. Daarna leek de trilling grotendeels verdwenen. Maar na enige tijd werd het toch weer heviger en inmiddels zitten we weer op het oude niveau (en dat niveau is dat je je verontschuldigd als er iemand meerijdt, in een auto van 120k!). Had inmiddels nieuwe velgen besteld (ipv de 21"turbine velgen) en was van mening dat ik naar het probleem zou laten kijken zodra die nieuwe erop zaten. Dat was dus fout, want heb inmiddels een afspraak moeten maken bij Profile Tyrecenter, omdat Tesla doodleuk zegt dat ze niets voor mij kunnen betekenen omdat de velgen niet door Tesla geleverd zijn?? Zo zout heb ik het zelden gegeten. Maar zoals eerder gezegd, volgende week woensdag word Tessie van onder tot boven nagekeken bij PT en hoop ik een verklaring voor dit probleem te krijgen. Moet er nog aan toevoegen dat ik al eerder bij Profile Tyrecenter langs ben geweest met dit probleem maar toen ik het probleem voorgelegd had zij aangaven dat dit niet aan de velgen/banden kon liggen en dat dit probleem toch echt door Tesla opgelost zou moeten worden. Kastje...muur.

Ook heel vervelend. Maar bij jou dus met beide sets velgen. Lijkt dus echt een andere oorzaak dan bij mij. Benieuwd of PT iets gaat vinden.
 
Ik heb al vanaf het begin problemen met een trilling in de auto. Die trilling doet zich voor van 50 tot 65 km en van 125 tot 135km/uur. In januari de auto naar Tilburg gebracht voor oa dit probleem. Daarna leek de trilling grotendeels verdwenen. Maar na enige tijd werd het toch weer heviger en inmiddels zitten we weer op het oude niveau (en dat niveau is dat je je verontschuldigd als er iemand meerijdt, in een auto van 120k!). Had inmiddels nieuwe velgen besteld (ipv de 21"turbine velgen) en was van mening dat ik naar het probleem zou laten kijken zodra die nieuwe erop zaten. Dat was dus fout, want heb inmiddels een afspraak moeten maken bij Profile Tyrecenter, omdat Tesla doodleuk zegt dat ze niets voor mij kunnen betekenen omdat de velgen niet door Tesla geleverd zijn?? Zo zout heb ik het zelden gegeten. Maar zoals eerder gezegd, volgende week woensdag word Tessie van onder tot boven nagekeken bij PT en hoop ik een verklaring voor dit probleem te krijgen. Moet er nog aan toevoegen dat ik al eerder bij Profile Tyrecenter langs ben geweest met dit probleem maar toen ik het probleem voorgelegd had zij aangaven dat dit niet aan de velgen/banden kon liggen en dat dit probleem toch echt door Tesla opgelost zou moeten worden. Kastje...muur.

Je zou ook kunnen vragen of ze willen balanceren met wielen OP/AAN de wagen. Dat heb ik ook nog niet gedaan, dat kan ook helpen
 
Wow, als ik dit zo lees, ben ik toch blij dat ik gelukkig nog geen problemen heb gehad met mijn nieuwe set velgen/banden.
Ben zeer te spreken over deze set banden, zeker qua geluid. Ze zijn vele malen stiller dan de 19" Goodyear banden(Origineel).
Het verbruik is hoger dan de 19", maar dat was ook verwacht.

Vanmorgen wel : Drup drup op mijn hoofd. Heeft het schuifdak gelekt. Nog niet gemerkt tot nu toe en is echt niet te eerste regenbui, misschien wel de hevigste...
Even Tesla bellen en kijken wat voor oplossing geboden wordt...

@Maurice : Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ikzelf vermoed dat het probleem bij de velgen ligt en niet bij de banden. (Toch zijn het mooie velgen, nog steeds..)
 
Heb enkele jaren Pirelli P Zero onder zowel mijn huidige auto (RS6) als mijn vorige auto (911) gehad. Bij beide auto's lukte het niet om trillingen te laten verdwijnen. Ja, na het balanceren werd het beter, maar het probleem kwam steeds terug.

Het probleem is opgelost door Michelin Pilot Supersport te laten monteren. Rij nu al langdurig zonder dat het probleem terugkeert.
 
Het verschil tussen A en G is ook maar 7.5%, dus op het totaal incl luchtweerstand etc zal het vrijwel niks uitmaken of je C of E/F hebt.
ImageUploadedByTapatalk1399459392.537552.jpg
 
Die Michelin PSS wordt waarschijnlijk ook mijn volgende keus, schijnt super te rijden. Enige nadeel(tje) is de lagere energieklasse (E tov de C van de Pirelli), verder dezelfde db's in geluid.
Ik zweer bij de Michelin Pilot Plus die standaard op de plus versie zitten en vond het een verademing toen ze na de winterset weer onder de Tesla gingen, voelt zoveel vertrouwder aan. Zelf neem ik energie en/of geluid hiervoor als eventueel nadelige bijkomstigheid er maar bij. Ik denk ook dat we soms onderschatten dat de engineers van Tesla ontzettend veel huiswerk hebben gedaan om een ideale setting voor ons samen te stellen en wij met het eerste de beste alternatief jarenlange research van de fabrikant overboord zetten. Ik neem aan dat met de professionaliteit van Tesla, hun medewerkers en de aansprakelijkheidscultuur in Amerika in het achterhoofd zij echt niet over één nacht ijs zijn gegaan en dondersgoed weten wat een juiste combinatie is op de auto aan te bieden, daarbij zijn banden het enige dat contact maakt met de weg realiseer dat. Natuurlijk zijn demping, onderstel en wat al niet meer voor technisch er onder de auto zit mede debet hieraan maar het is de zwakste schakel in het geheel die het verschil maakt en dat kan zomaar een verkeerde band of velg veroorzaken waardoor het gevoel van rijden in een Tesla verloren kan gaan. Zoals je kunt lezen, ik ben vrij kritisch hierop en lees ook met volle aandacht alles over banden en velgen mee op het forum.
 
Dit is wat Michelin er zelf van zegt:
MICHELIN-Banden

Banden nodig ? Bekijk ons complete gamma autobanden

MICHELIN Energy Saver+ Bestemd voor stadswagens, monovolumes en sedans.
MICHELIN Primacy 3 Bestemd voor auto's uit het hogere segment.
MICHELIN Pilot Sport 3 Bestemd voor wagens met een sportief karakter en voor krachtige sedans.
MICHELIN Pilot Super Sport Ontworpen voor Super Sport-wagens en voor ultra high performance tuning.
MICHELIN ALpin Bestemd voor kleine stadsauto's, monovolumewagens, compacte en gezinswagens
MICHELIN Pilot Alpin Bestemd voor de meest krachtige en sportieve auto's
 
Ik verwacht mijn MS in juli en heb hem express met de 19"velgen besteld omdat ik veel door polderwegen zal rijden en ik waarschijnlijk de 21" turbine velgen in 3 ritjes zal hebben gereduceerd tot oud ijzer... Nou vindt ik de orginele 19"velgen helemaal niet lelijk, in tegendeel maar ze mogen van mij wel iets spannender zijn qua kleur. Mijn MS wordt donkergrijs dus lijkt het wel mooi om de wielen net zoals bij TSportline (zie foto) donkergrijs te laten spuiten en dan het "goude" gedeeltje juist gepolijst te hebben. Waar zou je zoiets kunnen laten doen?


t-sportline-blackgold-factory-wheel-8sm.jpg
 

Attachments

  • t-sportline-blackgold-factory-wheel-4.jpg
    t-sportline-blackgold-factory-wheel-4.jpg
    622.1 KB · Views: 384
Het verschil tussen A en G is ook maar 7.5%, dus op het totaal incl luchtweerstand etc zal het vrijwel niks uitmaken of je C of E/F hebt.
View attachment 48785

Zoals ik het lees, is het niet 7,5% minder rolweerstand, maar 7,5% totale brandstofbesparing (dus dan verschilt de rolweerstand met A-banden veel meer dan 7,5% t.o.v. G-banden). Maar heel duidelijk is het niet..
 
Waar vindt je dat hier... In Duitsland is het veel gebruikelijker om je velgen te verfraaien: poedercoaten, polijsten, verchromen, etc. Je vindt specialisten door te googelen op "felgen veredelung". Laat ze zelf ook daar speciaal hoogglans polijsten tot spiegelglans en daarna transparant poedercoaten... Succes

- - - Updated - - -

Ik verwacht mijn MS in juli en heb hem express met de 19"velgen besteld omdat ik veel door polderwegen zal rijden en ik waarschijnlijk de 21" turbine velgen in 3 ritjes zal hebben gereduceerd tot oud ijzer... Nou vindt ik de orginele 19"velgen helemaal niet lelijk, in tegendeel maar ze mogen van mij wel iets spannender zijn qua kleur. Mijn MS wordt donkergrijs dus lijkt het wel mooi om de wielen net zoals bij TSportline (zie foto) donkergrijs te laten spuiten en dan het "goude" gedeeltje juist gepolijst te hebben. Waar zou je zoiets kunnen laten doen?

s
Waar vindt je dat hier... In Duitsland is het veel gebruikelijker om je velgen te verfraaien: poedercoaten, polijsten, verchromen, etc. Je vindt specialisten door te googelen op "felgen veredelung". Laat ze zelf ook daar speciaal hoogglans polijsten tot spiegelglans en daarna transparant poedercoaten... Succes

- - - Updated - - -

Wil je mijn Rials niet kopen ;-)
ik heb wel serieuze interesse. Hoe gaan we dat regelen verder?