Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Eindelijk, na bijna 11 maanden, als nieuw!

Vanaf het begin problemen gehad met de auto in de vorm van trillingen. Eerst met de originele 21" turbine velgen, trillingen bij 80 en 125 km/u. Auto verschillende keren bij de SeC geweest, maar kregen het niet voor elkaar om de auto trillingvrij te maken. Toen begin april 22" 'Vossen' velgen eronder, voorzien van 'Falken' banden, je hoopt dan zo verschrikkelijk dat het probleem opgelost is, maar het leek alleen maar erger. Eerst bleek er een centreerring vergeten te zijn en hoop je dat dat het probleem oplost, helaas. Toen bleek dat er een breuk in de band zat rechtsachter. Andere band erop, maar nooit verdween de trilling. Je schaamt je als er iemand meerijdt en doet er alles aan om de auto zo min mogelijk te laten trillen, door bepaalde snelheden te vermijden. Niet wat je noemt 'lekker relaxed rijden'. Toen werd het nog gekker, kreeg er nog een probleem bij, namelijk het 'schokken van de auto bij lage constante snelheid'. Hier is een complete andere thread aan besteed. Was het trillen vervelend, dit was ronduit verschrikkelijk.
Zit in de zomer zelden op de snelweg, maar toen ik daar half september weer eens opdraaide leek het of de auto uit elkaar trilde, was het bij 120 erg, bij 130 trilde je ongeveer door het dak. Afspraak gemaakt bij 'Profile TyreCenter' en daar bleek dat er wederom een breuk in de band zat, maar nu linksachter. Oorzaak was volgens hun, putten/gaten in het wegdek en een veel te dunne/platte band om dat op te vangen. Dacht zelf dat het misschien te maken had met zware auto en enorme kracht, omdat ik juist heel voorzichtig met de auto ben.
Maar om een heeeeel lang verhaal wat korter (dit is echt een mega beknopte versie) te maken, 2 nieuwe achterbanden, van een ander merk (zou sterker zijn) en ALLE problemen zijn in één keer verdwenen als sneeuw voor de zon! Zelfs het onverklaarbare 'schokken':confused:.
Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Zou het kunnen dat de bouten iets los zijn getrild misschien, ik weet het echt niet. Kan het niet verklaren. Wat ik wel weet is dat ik voor het eerst in bijna 11 maanden in een auto rijd die zoeft over de weg, wat een genot, weet echt niet wat ik meemaak :biggrin:.
Nu maar hopen dat m'n bandjes het ff uithouden.
Misschien dat iemand hier iets aan heeft die met dezelfde problemen kampt, werd er zelf namelijk moedeloos van.
 
Vanaf het begin problemen gehad met de auto in de vorm van trillingen. Eerst met de originele 21" turbine velgen, trillingen bij 80 en 125 km/u. Auto verschillende keren bij de SeC geweest, maar kregen het niet voor elkaar om de auto trillingvrij te maken. Toen begin april 22" 'Vossen' velgen eronder, voorzien van 'Falken' banden, je hoopt dan zo verschrikkelijk dat het probleem opgelost is, maar het leek alleen maar erger. Eerst bleek er een centreerring vergeten te zijn en hoop je dat dat het probleem oplost, helaas. Toen bleek dat er een breuk in de band zat rechtsachter. Andere band erop, maar nooit verdween de trilling. Je schaamt je als er iemand meerijdt en doet er alles aan om de auto zo min mogelijk te laten trillen, door bepaalde snelheden te vermijden. Niet wat je noemt 'lekker relaxed rijden'. Toen werd het nog gekker, kreeg er nog een probleem bij, namelijk het 'schokken van de auto bij lage constante snelheid'. Hier is een complete andere thread aan besteed. Was het trillen vervelend, dit was ronduit verschrikkelijk.
Zit in de zomer zelden op de snelweg, maar toen ik daar half september weer eens opdraaide leek het of de auto uit elkaar trilde, was het bij 120 erg, bij 130 trilde je ongeveer door het dak. Afspraak gemaakt bij 'Profile TyreCenter' en daar bleek dat er wederom een breuk in de band zat, maar nu linksachter. Oorzaak was volgens hun, putten/gaten in het wegdek en een veel te dunne/platte band om dat op te vangen. Dacht zelf dat het misschien te maken had met zware auto en enorme kracht, omdat ik juist heel voorzichtig met de auto ben.
Maar om een heeeeel lang verhaal wat korter (dit is echt een mega beknopte versie) te maken, 2 nieuwe achterbanden, van een ander merk (zou sterker zijn) en ALLE problemen zijn in één keer verdwenen als sneeuw voor de zon! Zelfs het onverklaarbare 'schokken':confused:.
Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Zou het kunnen dat de bouten iets los zijn getrild misschien, ik weet het echt niet. Kan het niet verklaren. Wat ik wel weet is dat ik voor het eerst in bijna 11 maanden in een auto rijd die zoeft over de weg, wat een genot, weet echt niet wat ik meemaak :biggrin:.
Nu maar hopen dat m'n bandjes het ff uithouden.
Misschien dat iemand hier iets aan heeft die met dezelfde problemen kampt, werd er zelf namelijk moedeloos van.

Bedankt voor je verslag. Ik heb iets soortgelijks, al is het bij mij iets minder erg. Vanaf april bezig, en nog steeds niet trillingsvrij....
 
Ik rij nu 2 dagen met een S85 loaner met 21 inch Continentals.
Voor zit er nog 5 mm op, achter aan de buitenzijde band nog 3 mm en aan de binnenzijde 4 mm.
Deze auto heeft nu 11.000 km ( ! ) gereden, met een gemiddeld verbruik van 246 Wh/km.
Het verbruik van de S85 met 21 inch Continentals t.o.v. mijn eigen S85 met 19 inch GoodYears is ongeveer + 10%.
 
Lijken me toch onvergelijkbare grootheden, Hans. Je weet niet of het de oorspronkelijke banden zijn en in hoeverre ze al ooit gerouleerd zijn.

Maar het komt wonderwel redelijk overeen met mijn P+ met 20" breedset (245 resp 285) t.o.v. de 19" winterset (alle vier 245).
Dat was deze week voor en na de winterwissel 215 Wh/km versus 185 Wh/km (bij 100 km/h op de A2 met ca. 15 graden Celsius).
Alle banden (Pirelli PZero en Nokian WR A3) hebben het C label voor zuinigheid.
 
Lijken me toch onvergelijkbare grootheden, Hans. Je weet niet of het de oorspronkelijke banden zijn en in hoeverre ze al ooit gerouleerd zijn.

Daar heb je een punt. Ik zal vanmiddag navragen of dit de originele banden waren.

Nadat ik een paar maanden geleden met een P85+ met 21 inch had gereden was ik ronduit negatief.
Maar 21 inch onder een S85 doen het wat mij betreft al een heel stuk beter.
Positief is dat alles net een beetje scherper aanvoelt, sturen gaat iets directer, de bochten wat sneller en strakker en het lijkt ook alsof de acceleratie net ietsje pittiger is.
Ook bij een flinke stuurbeweging met 130 km/uur blijft de achterkant veel beter volgen. Met de 19 inch zwabbert de achterkant nogal.
Ik ga nu bijna twijfelen.
 
Last edited:
Overweeg dan ook eens een derde optie: 20" wielen.

Ik realiseer me dat ik tot mijn schande moet erkennen dat ik nooit meer terug ben gekomen op je proefritje met mijn 20" wielen. Dat speelde een halfjaar geleden ofzo. Inmiddels heb ik de uitlijning verbeterd en een achtervelg vervangen en ben ik tevreden over het rijgedrag.

Enfin ergens rond Pasen gaan de winterwielen weer in de opslag en is de herkansing...
 
Wordt de Model S in de Europa ook geleverd met Goodyear Eagle RS-A2 op de 19" standaard velgen trouwens? Want de reviews van deze banden zijn nu niet bepaald denderend...
Mijn bedoeling was om, aangezien ik toch moet wachten tot na de winter, de bijgeleverde banden (deels) op te rijden en de standaard velgen te gebruiken voor winterbanden.
Voor de zomerbanden zou ik dan nog zien of ik voor 19, 20 of 21" ga afhankelijk van de ervaringen met de wagen op 19". Maar als de Goodyears echt zo slecht zijn kan dan scenario wel veranderen natuurlijk en zou ik nu al beginnen uitkijken naar andere velgen voor zomerbanden.

 
Wordt de Model S in de Europa ook geleverd met Goodyear Eagle RS-A2 op de 19" standaard velgen trouwens? Want de reviews van deze banden zijn nu niet bepaald denderend...
Mijn bedoeling was om, aangezien ik toch moet wachten tot na de winter, de bijgeleverde banden (deels) op te rijden en de standaard velgen te gebruiken voor winterbanden.
Voor de zomerbanden zou ik dan nog zien of ik voor 19, 20 of 21" ga afhankelijk van de ervaringen met de wagen op 19". Maar als de Goodyears echt zo slecht zijn kan dan scenario wel veranderen natuurlijk en zou ik nu al beginnen uitkijken naar andere velgen voor zomerbanden.

Ik heb geen klachten over de GY eagle RS-A2. Prima banden (niet messcherp, waarschijnlijk doordat het een M&S band is, maar rijdt prima).
 
Maar om een heeeeel lang verhaal wat korter (dit is echt een mega beknopte versie) te maken, 2 nieuwe achterbanden, van een ander merk (zou sterker zijn) en ALLE problemen zijn in één keer verdwenen als sneeuw voor de zon! Zelfs het onverklaarbare 'schokken':confused:.
Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Zou het kunnen dat de bouten iets los zijn getrild misschien, ik weet het echt niet. Kan het niet verklaren. Wat ik wel weet is dat ik voor het eerst in bijna 11 maanden in een auto rijd die zoeft over de weg, wat een genot, weet echt niet wat ik meemaak :biggrin:.

Goed om te horen dat het opgelost is voor je, ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad, is nu zo goed als verdwenen door de banden op de velgen te draaien en met een goede machine uit te laten lijnen. Resultaat was enorm.
Mag ik vragen welke banden je er nu op hebt liggen?
En is de trilling bij constante lage snelheid ook weg?
Ik voel zelf nog een klein beetje rond de 40-60 maar wel wetende dat er een meetbare (buiten spec) hoogteslag in 1 vd achterbanden zit wat evt de oorzaak zou kunnen zijn. Ze worden volgend voorjaar toch vervangen dus nog een paar weekjes volhouden. Bij Tesla vertelden ze dat het trillen bij lage snelheden ook aan motor of inverter kon liggen, en ik hoor/lees ook veel vergelijkbare verhalen dus vraag me af of dat bij mij aan de banden of aan de auto ligt.
 
Wordt de Model S in de Europa ook geleverd met Goodyear Eagle RS-A2 op de 19" standaard velgen trouwens? Want de reviews van deze banden zijn nu niet bepaald denderend...
Mijn bedoeling was om, aangezien ik toch moet wachten tot na de winter, de bijgeleverde banden (deels) op te rijden en de standaard velgen te gebruiken voor winterbanden.
Voor de zomerbanden zou ik dan nog zien of ik voor 19, 20 of 21" ga afhankelijk van de ervaringen met de wagen op 19". Maar als de Goodyears echt zo slecht zijn kan dan scenario wel veranderen natuurlijk en zou ik nu al beginnen uitkijken naar andere velgen voor zomerbanden.


Goed aan de Eagle RS-A2 vind ik de grip op nat wegdek, comfort en efficiëntie (energie label C).
Sinds gisteren weet ik dat ze in vergelijk met de 21 inch vrij slapjes zijn en dus wat scherpte missen.
Ook vind ik dat ze bij hoge snelheid (> 180 km/uur) wat zoekerig zijn, je moet veel corrigerende stuurbewegingen maken.
 
Goed aan de Eagle RS-A2 vind ik de grip op nat wegdek, comfort en efficiëntie (energie label C).
Sinds gisteren weet ik dat ze in vergelijk met de 21 inch vrij slapjes zijn en dus wat scherpte missen.
Ook vind ik dat ze bij hoge snelheid (> 180 km/uur) wat zoekerig zijn, je moet veel corrigerende stuurbewegingen maken.

Precies was ik ook heb gemerkt.
Heb daar met mijn 20" totaal geen last van.
 
De specificaties van de velgen kloppen, maar dat garandeert niet 100% dat ze passen. Er zijn twee punten van aandacht:
A. hebben de velgen wel voldoende ruimte voor de remtangen en wielophanging ?
B. hebben de velgen wel een holte ter plekke van het kleine torx schroefje dat in het montagevlak van de flens zit?
Voor beide punten geldt dus: als ze niet eerder voor een Model S leverden, eerst passen. Vooral punt B. is een instinker.

Verder zijn de genoemde banden alles behalve vers. DOT 2011 betekent geproduceerd in week 20 van 2011.

Bedankt PaulusdB,

Inderdaad, "verse" banden kosten 125€ (voor 4 ex) meer. Ik heb dan toch maar verse besteld. Deze set ga ik er door hen laten monteren. Als er dan iets mis loopt kunnen ze dat onmiddellijk verhelpen, .... hoop ik.:wink: