Ik heb deze week Bridgestone Blizzak LM32 (245/45/19) op mijn standaard Tesla velgen laten monteren en intussen een 300km mee gereden. Hier mijn ervaringen:
- Stuurt strakker en betere feedback dan de af fabriek Goodyear all weathers die eerst op de velgen zaten
- Maken een ander geluid dan de Goodyears, lagere frequenties, geen hoge tonen in het geluid, wat ietwat rustgevender aanvoelt. Ik denk niet dat ze minder geluid maken dan de Goodyears, maar wel minder irritant geluid. Het verschil is erg goed hoorbaar op Belgische betonnen snelwegen, een stuk rustiger voor mijn gevoel met de Blizzaks.
- Kleinere oneffenheden zoals kiezels en richeltjes worden beter gedempt, maar grotere oneffenheden komen harder door in het interieur dan met de Goodyears, ze voelen stugger aan.
- De grip lijkt beter. Als je een scherpe bocht neemt met het pedaal te diep ingedrukt (bijvoorbeeld als je snel even een grote weg opdraait tussen het verkeer door), waarbij de ESP het motorvermogen terugneemt (maar nog niet zo lomp dat het ESP lampje aangaat), dan willen de Goodyears nog wel eens wat lawaai maken en voel je ze protesteren. Dat gevoel heb ik niet met de Blizzaks. In feite merk je pas achteraf dat het motorvermogen werd teruggenomen op het moment dat je terugstuurt en je ineens vooruitgeschoten wordt zonder het pedaal dieper in te drukken.
Verbruik:
Ik ben dinsdag op de Goodyears op en neer naar Leuven gereden (vanuit Eindhoven via Valkenswaard/Houthalen/E313) met regen, en op de heenweg 100km/h aangehouden op de snelweg (ik zat wat krap in de elektronen), op de terugweg 120km/h. Toen haalde ik precies typical, dus ±200Wh/km gemiddeld over de hele rit heen en terug. Vandaag heb ik dezelfde route gereden op de Blizzaks, maar nu wel de heenweg 120km/h gereden en terug ook, met nauwelijks regen maar wel een graadje of 2 kouder buiten, en nu zat ik op 230Wh/km gemiddeld. Moeilijk te zeggen of dit nu alleen door de hogere snelheid en lagere temperatuur kwam of dat de banden zelf ook een duit in het zakje doen...