De verzekeraars (zoals ik) lezen gewoon mee hoor basvk.
Dat weet ik (er zitten meerdere verzekeraars en/of tussenpersonen op dit forum), een beetje kietelen mag toch wel?
Het levert meestal betere reacties op
De schaderatio op Tesla auto's bij Nederlandse verzekeraars is in het verleden zodanig hoog geweest dat ze er stevig geld op toe hebben moeten leggen. Daarom zijn er ook nog maar weinig partijen overgebleven die Tesla's willen verzekeren. De oorzaken daarvan moet je inderdaad zoeken in wat Wim S. schrijft. Overigens is Tesla druk bezig om de onderdelenvoorziening en de reparatie-richtlijnen gustiger te maken.
We zijn het er hier allemaal over eens Ik denk dat de aanbiedingen de eerste jaren too good to be true waren, daar is dan ook gretig gebruik van gemaakt. Schadeherstelbedrijven moesten hun kosten voor training en tooling (EV, Tesla certificatie) terugverdienen, Tesla had (heeft) zijn onderdelen niet op orde, uiteraard ontstaan er zo hogere reparatiekosten dan bij andere auto's.
Maar, m.i. hadden de verzekeraars dit wel veel beter kunnen inschatten zo aan het begin, en ervoor kunnen kiezen dat mee te nemen in hun premie. In plaats daarvan is gekozen voor een andere strategie (met lage premie klanten binnenhalen... Centraal Beheer is daar toen heel snel van teruggekomen...)
Daarmee creëer je natuurlijk wel het effect dat Tesla verzekeringen erg duur zijn geworden t.o.v. het begin.
Naar mijn mening valt het aantal diefstallen inderdaad wel mee. Bij Audi wordt 1 op de 388 wagens gestolen en bij Tesla is dat 1 op de 1.100. Dat kun je hier zien:
http://stavc.nl/diefstalcijfers/risicomerk/ Dat neemt niet weg dat een diefstal van een Tesla wel wat begrotelijker is dan de diefstal van bijvoorbeeld een Audi A3. In de eerste helft van 2017 werden ineens 7 Tesla's achter elkaar gestolen, tegelijk met de toename van relay-hacks.. Reden voor veel verzekeraars om aanvullende beveiligings-eisen te gaan stellen.
Ik vind het persoonlijk alleen maar fijn als mijn auto beter beveiligd wordt, dus heb zelf geen enkele moeite met extra beveiligingssystemen, mits... ze het dagelijks gebruik niet onnodig lastiger maken (zoals bijv. meerdere knoppenkastjes aan je sleutelbos).
Ik zie echter niet dat het gebruik van extra beveiligingssystemen de verzekeringspremie verlaagt of gelijkhoudt met voorgaande jaren, integendeel.
Wil je meer weten over de premie-opbouw van een schadeverzekering, dan licht ik het graag verder toe. Het is dus niet zo dat het gemakkelijk is om hogere prijzen te vragen. Anders deed ik dat wel.
Die hogere prijzen worden wel gevraagd hoor. In mijn zoektocht naar verzekering voor mijn Model X was het verschil tussen de laagste en de hoogste (serieuze) offerte met gelijkwaardige voorwaarden circa 140% ! (*)
30 tot 50% verschil tussen gelijkwaardige offertes kan ik prima begrijpen, maar 140% verschil is echt te gortig. Het waren overigens de hier bekende Tesla verzekeraars die aan de bovenkant zaten qua premie.
(*) 3 jaar nieuwwaarde, full casco, 96k€ excl. BTW, regio Eindhoven, mid veertiger, 15 jaar schadevrij, verschillen zaten vooral in eigen risico. De duurste verzekeraars hadden ook aanvullende beveiligingseisen, de goedkoopste niet. Prijsrange was ca. 1000€ tot 2400€ incl. ass. belasting per jaar in mijn geval.