Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag over Tesla Wall Connector aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik nog even voortborduren op deze thread?
Ik ben noob en poog de laadpaal te regelen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ben ook niet zo elctriciteit-onderlegd. Tesla geeft geen duidelijk antwoord.

Ik heb een Tesla Y gekocht, moet nog arriveren.
Thuis staat een fase 1 meterkast, lijkt me wel uitbreidbaar te zijn.

Ik twijfel tussen een TWC gen 3 of een Wallbox.
Zoals ik het allemaal lees op de tesla website is de maximale laadsnelheid altijd 11 kwh?

Terwijl de Wallbox wel 22 kwh levert en geschikt is voor de MY.
Een andere aanbieder zei dat je altijd voor 22 kwh moet gaan want dat is de toekomst.
Jaja.
Maar ja, je doet dit 1 keer. Dus iets extra kosten mogen dan wel.

Wat adviseren jullie?
Klopt mijn redenering?
Andere adviezen? Evt goede ervaring met bedrijven?
Ik vind het op zich niet erg op 11 kwh te laden hoor, nachtje is vol. Maar wat is wijsheid?
 
Mag ik nog even voortborduren op deze thread?
Ik ben noob en poog de laadpaal te regelen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ben ook niet zo elctriciteit-onderlegd. Tesla geeft geen duidelijk antwoord.

Ik heb een Tesla Y gekocht, moet nog arriveren.
Thuis staat een fase 1 meterkast, lijkt me wel uitbreidbaar te zijn.

Ik twijfel tussen een TWC gen 3 of een Wallbox.
Zoals ik het allemaal lees op de tesla website is de maximale laadsnelheid altijd 11 kwh?

Terwijl de Wallbox wel 22 kwh levert en geschikt is voor de MY.
Een andere aanbieder zei dat je altijd voor 22 kwh moet gaan want dat is de toekomst.
Jaja.
Maar ja, je doet dit 1 keer. Dus iets extra kosten mogen dan wel.

Wat adviseren jullie?
Klopt mijn redenering?
Andere adviezen? Evt goede ervaring met bedrijven?
Ik vind het op zich niet erg op 11 kwh te laden hoor, nachtje is vol. Maar wat is wijsheid?
Lang verhaal kort: jouw Model Y ondersteunt maximum 11kW. De meerkost van een paal te kopen die 22kW kan ipv 11kW is dus weggegooid geld.


1645642784618.png


In jouw geval moet je kiezen of je blijft zitten met enkelfase of je meterkast laat uitbreiden naar 3 fasen. Dit omdat de meerkost van een laadpaal die 11kW op 3 fasen kan nutteloos is, als je maar enkel fase hebt.

Nu komt het probleem: heb je thuis enkelfase 40A, kan je het inderdaad riskeren om met een laadpaal van max. 7,4kW je auto te laden. Dat kost voor een Model Y Long Range van absoluut leeg tot absoluut vol 10 uren. Meestal ga je niet met minder dan 10% thuis arriveren, en ga je niet meer dan 90% laden, dus zit je aan maximum realistisch 8,5 uur laden.

Ga je uitbreiden naar 3 fasen, ga je al die kosten doen om die maximum laadtermijn terug te brengen tot 6 uren. Je wint dus 2,5 uren.

Belangrijk hierbij is dat de Tesla Wall Charger een redelijk domme laadpaal is (hij geeft stroom als je wil laden, maar regelt niet automatisch het maximum vermogen), terwijl andere merken laadpalen soms ook slim zijn, dwz, dat ze in combinatie werken met je digitale teller of vermogenssensoren om te bepalen of de laadpaal het volle vermogen mag geven, of moet beperken omdat je tegelijk je fornuis, oven, wasmachine, magnetron en airfryer aan hebt staan.

Maar deze andere merken hebben vaak niet een stekker met een knop bovenop, waarmee je makkelijk de laadpoort kan open doen.


1645643149677.png
 
Vermits je minstens een tijdje enkelfasig zal laden, zou ik toch voor een 22 kW laadpaal gaan. Immers de 11 kW laadpaal laat maat 16A toe. Dus bij enkelfasig laden beperk je het laadvermogen tot 3,7 kW en dat is erg traag. Ik zou ook voor een slimme laadpaal gaan zodat je zorgeloos 32A kan instellen. Wanneer er dan andere verbruikers bij komen, wordt de stroom indien nodig tijdelijk automatisch verlaagd.
Ik ben het er wel mee eens dat een upgraden naar driefasig niet nodig zal blijken.
 
Last edited by a moderator:
Veel dank! Meest heldere antwoord tot op heden! Dus eerder 7,4 laten gebeuren als meteekast het aan kan en anders letterkast aanpassen naar 3 fase. Load balancing nu geen behoefte aan, geen zware apparatuur snachts.

Nog adviezen als je dit in de nabije toekomst wil combineren met zonnepanelen, of heeft de lader zelf daar geen invloed op de keuze?
 
Vermits je minstens een tijdje enkelfasig zal laden, zou ik toch voor een 22 kW laadpaal gaan. Immers de 11 kW laadpaal laat maat 16A toe. Dus bij enkelfasig laden beperk je het laadvermogen tot 3,7 kW en dat is erg traag. Ik zou ook voor een slimme laadpaal gaan zodat je zorgeloos 32A kan instellen. Wanneer er dan andere verbruikers bij komen, wordt de stroom indien nodig tijdelijk automatisch verlaagd.
Ik ben het er wel mee eens dat een upgraden naar driefasig niet nodig zal blijken.
Jemig, oké, stof tot nadenken!
 
Ik heb ook een 1 fase 40 Amp huisinstallatie. Ik heb nog geen vast laadsysteem in huis, ik gebruik nog de UMC van mijn X. Ik heb een blauwe 32A stopcontact geïnstalleerd in mijn garage. Ik heb een poos met 28 Amp geladen en zelf met de was en afwasmachine 's nachts aan gaat dat goed. Ik ben nu iets teruggegaan naar 24 Amp aangezien ik denk dat dit voor mij efficiënter is.
 
Vermits je minstens een tijdje enkelfasig zal laden, zou ik toch voor een 22 kW laadpaal gaan. Immers de 11 kW laadpaal laat maat 16A toe. Dus bij enkelfasig laden beperk je het laadvermogen tot 3,7 kW en dat is erg traag. Ik zou ook voor een slimme laadpaal gaan zodat je zorgeloos 32A kan instellen. Wanneer er dan andere verbruikers bij komen, wordt de stroom indien nodig tijdelijk automatisch verlaagd.
Ik ben het er wel mee eens dat een upgraden naar driefasig niet nodig zal blijken.
Volgens de site die @Edjes citeert laad je met de TWC monofase toch wel aan 7,4 kW (32A). Mis ik iets?
 
Nou ik ben het spoor weer bijster!! :)
Ik denk dat de verwarring in deze zin zit:
Zoals ik het allemaal lees op de tesla website is de maximale laadsnelheid altijd 11 kwh?
De maximale laadsnelheid van de MY is inderdaad 11kW (niet kWh trouwens). De TWC kan 22kW (net zoals de wallbox). Door dat hij 22kW kan op drie fasen, kan hij monofase 7,4kW aan. Ik laad al 5 jaar en 195000km zo. Ik heb met mijn 40A aansluiting nog 8A over voor de rest van het huis.
Je laadt op 9uur zo’n 300km. Enkel als je 2 dagen na elkaar 400 km doet zou dat een probleem kunnen zijn, dag 1 vol vertrekken en van 500km naar 100km rijden, ‘s nachts laden van 100 naar 400. Dag 2 een probleem indien meer dan 400 nodig. Als je op 2 dagen 800 km doet, ben je ongetwijfeld een SuC voorbij gereden, waar een pauze meer dan welkom is.
 
Zijn er leden die meerdere gen 3 laadpalen met elkaar verbonden hebben.
Ik heb dit nu enkel gedaan met gen 2 laadpalen met een crosskabel, wat niet altijd vlekkeloos werkt.
Deze gen 2 laadpalen wil ik bij onze mensen prive plaatsen en vervangen door gen 3 op kantoor, maar zie niet zo dadelijk hoe ze met mekaar te verbinden.
 
mijn wall connector GEN2 deed het niet meer, rood lampje , meermaals reset , meermaals zekering af/aan, niets hielp . Tesla gebeld , en men stuurt me een mail met een korte beschrijving wat te doen . Ik zou de DIP switch 2 van boven naar onder moeten wijzigen . Uitgevoerd zoals gevraagd en werking terug OK . Vervolgens terug gebeld , meegedeeld dat probleem is opgelost en gevraagd of het zo moet blijven staan, antwoord : ja . Is wel vreemd , heeft altijd naar boven gestaan de voorbije jaren, altijd goede werking , positie naar boven is zo ook in de handleiding beschreven . Iemand een idee waarom die DIP switch 2 dient en wat het verschil is tussen positie boven en onder ?
 

Attachments

  • IMG_0772.jpeg
    IMG_0772.jpeg
    376.1 KB · Views: 44
mijn wall connector GEN2 deed het niet meer, rood lampje , meermaals reset , meermaals zekering af/aan, niets hielp . Tesla gebeld , en men stuurt me een mail met een korte beschrijving wat te doen . Ik zou de DIP switch 2 van boven naar onder moeten wijzigen . Uitgevoerd zoals gevraagd en werking terug OK . Vervolgens terug gebeld , meegedeeld dat probleem is opgelost en gevraagd of het zo moet blijven staan, antwoord : ja . Is wel vreemd , heeft altijd naar boven gestaan de voorbije jaren, altijd goede werking , positie naar boven is zo ook in de handleiding beschreven . Iemand een idee waarom die DIP switch 2 dient en wat het verschil is tussen positie boven en onder ?
Tesla versus alle EV laden.
Dus waarschijnlijk kunnen andere merken nu ook laden aan deze lader

(de andere switch is voor aarde-stelsel)
 
  • Like
Reactions: peterkr
Of net niet meer. Standaard instelling is dat iedereen kan laden dacht ik. Vooral bij DeC’s werd die instelling gewijzigd.
Thanks allen voor de info , maar waarom werkte de wall connector plots niet meer ( rood licht ) en door DIP switch 2 te verzetten opeens wel ? Geen enkele andere auto heeft aan de wall connector geladen buiten onze Tesla's , jarenlang met de DIP switch 2 naar boven goede werking gehad
 
Thanks allen voor de info , maar waarom werkte de wall connector plots niet meer ( rood licht ) en door DIP switch 2 te verzetten opeens wel ? Geen enkele andere auto heeft aan de wall connector geladen buiten onze Tesla's , jarenlang met de DIP switch 2 naar boven goede werking gehad

Als de wall connector in "Tesla Only Modus" de EV niet als Tesla ziet wordt er niet geladen.
Zet je de lader op standje "alle EV" dan kan het wel/niet herkennen van een Tesla de oorzaak niet meer zijn.

Voorgaande zou een reden kunnen zijn ALS de DIP switch de oplossing zou bieden.
Ik acht de kans groot dat er iets anders mis/defect is bij de lader (maar een testje met switch kost weinig moeite dus wellicht een kans waard)
 
  • Like
Reactions: peterkr