TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Zee, Jun 14, 2015.

1. Zee

Zee Member

Op diverse plekken in het forum wordt het wassen van de MS in een wasstraat afgeraden. Sommigen hebben het over extra beschermende lagen die ze hebben laten aanbrengen en waarmee je niet meer door de wasstraat mag/kan.
    Gaat het hier om de dezelfde mensen die vroeger hun ICE ook niet door de wasstraat lieten gaan of heeft de MS echt een delicatere huid? Ik zelf heb al 30 jaar geen auto meer met de hand gewassen en was niet van plan daar nu weer mee te beginnen nu ik een MS heb! Ik kan me voorstellen dat de breedte van de MS soms een probleem is, net als bij parkeergarages.

Mijn vraag is: Zijn er t.o.v. een (vergelijkbare) ICE extra redenen om je MS niet door een (goede) wasstraat te halen? Graag zoveel mogelijk objectiviteit betrachten, zodat we allemaal wat aan de antwoorden hebben :biggrin:

2. mennohvandijk

mennohvandijk Member

ik heb recent besloten om de MS niet meer door de wasstraat te rijden. Voornaamste reden is dat je je auto met de hand veel beter kan schoonmaken en door de swirls (die spinnenwebkrasjes op je lak) die door de wasstraat ontstaan. Ook heb ik pas een Dual Action Polisher gekocht, om de krasjes in de panelen weg te polijsten. Daarna afwerken met een glaze + waxlaag.

Toen ik de auto nog door de wasstraat reed, droogde ik de auto nog na met een microvezel handdoek. Ook de deurlijsten deed ik dan nog met de hand, want daar komt de wasstraat natuurlijk niet bij.

Nu ben ik met een snelle wasbeurt, dus afspuiten, wassen en drogen, circa 1 uur bezig. Dat is niet veel langer dan op en neer naar de wasstraat rijden (tenzij die bij je om de hoek zit natuurlijk :))

- - - Updated - - -

Daarnaast is de auto met de hand wassen ook gewoon leuk om te doen ;)

3. Zee

Zee Member

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou je dit ook zo doen met een leuke ICE (porsche panamera of audi A8)? Of is jouw ervaring met specifiek een MS in een wasstraat zodanig dat je het liever met de hand wil doen? Is er nog verschil tussen metallic of gewone lak?

4. ERvee

ERvee member

Hoi Zee. De lak van Tesla schijnt wat kwetsbaarder te zijn. Vooral als je geen metallic kleur hebt. Sommige mensen hebben de lak laten coaten ter bescherming. Op de betere en duurdere coatings zit garantie. Garantie vervalt als je auto door de wasstraat haalt, voor velen reden om dat dan ook niet te doen.

Ik heb geen coating en ga er wel mee door de wasstraat. In t zonlicht zie ik zeker swirls. Meer dan op m'n vorige auto (BMW)? Geen idee, heb t gevoel van niet. Maar ik ben n gemaksmens. Als ik me er echt aan ga storen dan laat ik de auto detailen (krassen wegpolijsten).

5. BvL

BvL Member

+1 ook gemaksmens en weinig tijd. Al 1,5 jr door de wasstraat en zie weinig verschil met vorige ICE.

6. basvk

basvk Active Member

Same here, wasstraat 10x per jaar, lak kwaliteit en schade door wasstraat vglbaar met vorige ICE (die ook zwart was en ook zo vaak door dezelfde wasstraat ging).

7. widodh

widodh Model S R231 EU

Ga gewoon door een wasstraat met lappen. Geen problemen mee, ziet er na 1,5 jaar nog steeds top uit!

Loop hem vaak nog wel even met de hand na voor wat achergebleven zaken. Binnenkort weer eens goede beurt voor details denk ik.

8. Alain13

Alain13 Member

Hier altijd keurig met de '3 emmer methode', maar dat doe ik ook zelfs met de Mini Countryman van mijn vrouw.

Voor de rest van plan 1x per jaar hem te laten detailen (heb Modesta coating) en laat dat nou toevallig vandaag voor het eerst zijn. Serge neemt hem vandaag weer onder handen, ben erg benieuwd vanmiddag!

9. MichielP

MichielP Member

Ik was hem vaak, snel en waterloos. Binnen 20 minuten blinkt hij als nieuw. Geen krassen.

10. Wolfke

Wolfke Member

Ben je tevreden van je Modesta coating? Ik dacht dat je hier toch een aantal jaren mee verder zou kunnen zonder opnieuw naar de detailer te moeten?

11. Andre68

Andre68 Driving BlueBolt

Lappen, als in 'stoffen lappen'?
    Ik heb hem 2 x door de wasstraat met kunststof lappen gereden en daar zie je overduidelijk krasjes van de borstels/lappen... wasstraat dus.

Aanbevelingen voor een goede wasstraat (waar je een beetje redelijk terechtkunt? Regio Utrecht-Gorinchem-Dordrecht-Rotterdam... ?

12. widodh

widodh Model S R231 EU

Ja, 'stoffen lappen' idd. Is de Berkman wasstraat om de hoek in Middelburg. Iets van 2 jaar oude wasstraat.

13. is3

is3 Member

Clean=Clean Autostrada Rotterdam

14. DimiVdb

DimiVdb Member

Ik doe het ook zelf en handmatig met de hogedruk, enkele emmers en een spons. Dat is voor mij 1,5 - 2 uur ontspanning. Even niets anders aan mijn hoofd en met een schitterend resultaat...

15. jpet

jpet Jan P.

Ik geniet er ook wekelijks van om hem zijn schuimbadje te geven. Hogedruk, foamgun, 3-bucket wash, blower en microvezel om af te werken. Achteraf properder dan toen ik hem nieuw heb gekregen.

16. Andre68

Andre68 Driving BlueBolt

Als je nog meer ontspanning wilt...

17. ERvee

ERvee member

+1.

18. DimiVdb

DimiVdb Member

Jullie zijn te vriendelijk, zoveel ontspanning op die manier heb ik ook niet nodig, 1 tesla elke 2-3 weken wassen is voldoende (en laat dat nu net de mijne zijn)

19. Xfrank

Xfrank Well-Known Member

:scared: je bedoeld toch 2-3 keer per week wassen, hoop ik!

20. DimiVdb

DimiVdb Member

Absoluut, 2-3 keer per week is een minimum

Share This Page