Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Op diverse plekken in het forum wordt het wassen van de MS in een wasstraat afgeraden. Sommigen hebben het over extra beschermende lagen die ze hebben laten aanbrengen en waarmee je niet meer door de wasstraat mag/kan.
Gaat het hier om de dezelfde mensen die vroeger hun ICE ook niet door de wasstraat lieten gaan of heeft de MS echt een delicatere huid? Ik zelf heb al 30 jaar geen auto meer met de hand gewassen en was niet van plan daar nu weer mee te beginnen nu ik een MS heb! Ik kan me voorstellen dat de breedte van de MS soms een probleem is, net als bij parkeergarages.

Mijn vraag is: Zijn er t.o.v. een (vergelijkbare) ICE extra redenen om je MS niet door een (goede) wasstraat te halen? Graag zoveel mogelijk objectiviteit betrachten, zodat we allemaal wat aan de antwoorden hebben :biggrin:
 
  • Like
Reactions: Qualiture
ik heb recent besloten om de MS niet meer door de wasstraat te rijden. Voornaamste reden is dat je je auto met de hand veel beter kan schoonmaken en door de swirls (die spinnenwebkrasjes op je lak) die door de wasstraat ontstaan. Ook heb ik pas een Dual Action Polisher gekocht, om de krasjes in de panelen weg te polijsten. Daarna afwerken met een glaze + waxlaag.

Toen ik de auto nog door de wasstraat reed, droogde ik de auto nog na met een microvezel handdoek. Ook de deurlijsten deed ik dan nog met de hand, want daar komt de wasstraat natuurlijk niet bij.

Nu ben ik met een snelle wasbeurt, dus afspuiten, wassen en drogen, circa 1 uur bezig. Dat is niet veel langer dan op en neer naar de wasstraat rijden (tenzij die bij je om de hoek zit natuurlijk :))

- - - Updated - - -

Daarnaast is de auto met de hand wassen ook gewoon leuk om te doen ;)
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou je dit ook zo doen met een leuke ICE (porsche panamera of audi A8)? Of is jouw ervaring met specifiek een MS in een wasstraat zodanig dat je het liever met de hand wil doen? Is er nog verschil tussen metallic of gewone lak?


ik heb recent besloten om de MS niet meer door de wasstraat te rijden. Voornaamste reden is dat je je auto met de hand veel beter kan schoonmaken en door de swirls (die spinnenwebkrasjes op je lak) die door de wasstraat ontstaan. Ook heb ik pas een Dual Action Polisher gekocht, om de krasjes in de panelen weg te polijsten. Daarna afwerken met een glaze + waxlaag.

Toen ik de auto nog door de wasstraat reed, droogde ik de auto nog na met een microvezel handdoek. Ook de deurlijsten deed ik dan nog met de hand, want daar komt de wasstraat natuurlijk niet bij.

Nu ben ik met een snelle wasbeurt, dus afspuiten, wassen en drogen, circa 1 uur bezig. Dat is niet veel langer dan op en neer naar de wasstraat rijden (tenzij die bij je om de hoek zit natuurlijk :))

- - - Updated - - -

Daarnaast is de auto met de hand wassen ook gewoon leuk om te doen ;)
 
Hoi Zee. De lak van Tesla schijnt wat kwetsbaarder te zijn. Vooral als je geen metallic kleur hebt. Sommige mensen hebben de lak laten coaten ter bescherming. Op de betere en duurdere coatings zit garantie. Garantie vervalt als je auto door de wasstraat haalt, voor velen reden om dat dan ook niet te doen.

Ik heb geen coating en ga er wel mee door de wasstraat. In t zonlicht zie ik zeker swirls. Meer dan op m'n vorige auto (BMW)? Geen idee, heb t gevoel van niet. Maar ik ben n gemaksmens. Als ik me er echt aan ga storen dan laat ik de auto detailen (krassen wegpolijsten).
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Ga gewoon door een wasstraat met lappen. Geen problemen mee, ziet er na 1,5 jaar nog steeds top uit!

Loop hem vaak nog wel even met de hand na voor wat achergebleven zaken. Binnenkort weer eens goede beurt voor details denk ik.
 
Hier altijd keurig met de '3 emmer methode', maar dat doe ik ook zelfs met de Mini Countryman van mijn vrouw.

Voor de rest van plan 1x per jaar hem te laten detailen (heb Modesta coating) en laat dat nou toevallig vandaag voor het eerst zijn. Serge neemt hem vandaag weer onder handen, ben erg benieuwd vanmiddag!
 
Ben je tevreden van je Modesta coating? Ik dacht dat je hier toch een aantal jaren mee verder zou kunnen zonder opnieuw naar de detailer te moeten?

Hier altijd keurig met de '3 emmer methode', maar dat doe ik ook zelfs met de Mini Countryman van mijn vrouw.

Voor de rest van plan 1x per jaar hem te laten detailen (heb Modesta coating) en laat dat nou toevallig vandaag voor het eerst zijn. Serge neemt hem vandaag weer onder handen, ben erg benieuwd vanmiddag!
 
Lappen, als in 'stoffen lappen'?
Ik heb hem 2 x door de wasstraat met kunststof lappen gereden en daar zie je overduidelijk krasjes van de borstels/lappen... wasstraat dus.

Aanbevelingen voor een goede wasstraat (waar je een beetje redelijk terechtkunt? Regio Utrecht-Gorinchem-Dordrecht-Rotterdam... ?

Ga gewoon door een wasstraat met lappen. Geen problemen mee, ziet er na 1,5 jaar nog steeds top uit!

Loop hem vaak nog wel even met de hand na voor wat achergebleven zaken. Binnenkort weer eens goede beurt voor details denk ik.
 
Lappen, als in 'stoffen lappen'?
Ik heb hem 2 x door de wasstraat met kunststof lappen gereden en daar zie je overduidelijk krasjes van de borstels/lappen... wasstraat dus.

Aanbevelingen voor een goede wasstraat (waar je een beetje redelijk terechtkunt? Regio Utrecht-Gorinchem-Dordrecht-Rotterdam... ?

Ja, 'stoffen lappen' idd. Is de Berkman wasstraat om de hoek in Middelburg. Iets van 2 jaar oude wasstraat.
 
Lappen, als in 'stoffen lappen'?
Ik heb hem 2 x door de wasstraat met kunststof lappen gereden en daar zie je overduidelijk krasjes van de borstels/lappen... wasstraat dus.

Aanbevelingen voor een goede wasstraat (waar je een beetje redelijk terechtkunt? Regio Utrecht-Gorinchem-Dordrecht-Rotterdam... ?
Clean=Clean Autostrada Rotterdam