Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Dan vind ik het Belgische systeem wat beter: daar gaat de aftrekbaarheid van EV's vanaf 2027 ook omlaag, maar tevoren gaat eerst de aftrekbaarheid van benzines en diesels omlaag vanaf dit jaar. Je gaat dus nooit een situatie hebben dat het goedkoper wordt een benzine-versie van een auto te gaan rijden dan een EV-versie.
 
Zouden een hoop mensen niet strategisch antwoorden op zo’n vraag?

Ik bedoel “nee belast EV’s maar dubbel want de rijervaring is zo extreem veel beter” is niet de boodschap die we op de overheid willen overbrengen of wel 🤔
Haha nee. Helaas zijn de voordelen die er ooit waren bijna helemaal weg. Ook in Noorwegen. Maar goed, de penetratiegraad is inmiddels ook wel aanzienlijk.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Off topic: Is de overstap van de 3SR+ naar de Y RWD het extra geld waard?
Lastig te zeggen. Het is een flinke smak geld extra (uitgaande van 4% en 2019 model) waar je veeeeel meer ruimte, beter geluid (sound system en stiller van binnen), een luxere afwerking (autom. achterklep vooral) en een minder vlot en sportief rijdende auto voor terug krijgt. Als het niet had gehoeven had ik mijn SR+ met liefde gehouden, nu ik een MYRWD heb wil ik niet meer terug. Vanwege de gezinsuitbreiding heb ik nu liever meer ruimte. Extra leasebijdrage en hoger salaris compenseert financiële aderlating.
 
Lastig te zeggen. Het is een flinke smak geld extra (uitgaande van 4% en 2019 model) waar je veeeeel meer ruimte, beter geluid (sound system en stiller van binnen), een luxere afwerking (autom. achterklep vooral) en een minder vlot en sportief rijdende auto voor terug krijgt. Als het niet had gehoeven had ik mijn SR+ met liefde gehouden, nu ik een MYRWD heb wil ik niet meer terug. Vanwege de gezinsuitbreiding heb ik nu liever meer ruimte. Extra leasebijdrage en hoger salaris compenseert financiële aderlating.
Wat is het verschil in bereik, 90 procent SoC?
 
Wat is het verschil in bereik, 90 procent SoC?
Hiervoor verwijs ik naar mensen die er een studie van hebben gemaakt. Hopelijk kan Bjørn Nyland de auto in Noorwegen testen binnenkort. Je kan sowieso vaker/altijd 100% SoC aanhouden vanwege nieuwe accu (ben even afkorting kwijt), dat scheelt. Warmtepomp helpt ook bij kouder weer. Al met al denk ik dat range elkaar vrij weinig ontloopt.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Hiervoor verwijs ik naar mensen die er een studie van hebben gemaakt. Hopelijk kan Bjørn Nyland de auto in Noorwegen testen binnenkort. Je kan sowieso vaker/altijd 100% SoC aanhouden vanwege nieuwe accu (ben even afkorting kwijt), dat scheelt. Warmtepomp helpt ook bij kouder weer. Al met al denk ik dat range elkaar vrij weinig ontloopt.
LFP batterij moet je zelfs regelmatig naar 100% laden denk aan wekelijks.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Hiervoor verwijs ik naar mensen die er een studie van hebben gemaakt. Hopelijk kan Bjørn Nyland de auto in Noorwegen testen binnenkort. Je kan sowieso vaker/altijd 100% SoC aanhouden vanwege nieuwe accu (ben even afkorting kwijt), dat scheelt. Warmtepomp helpt ook bij kouder weer. Al met al denk ik dat range elkaar vrij weinig ontloopt.
Ok, dacht dat je dat wel wist. Ik heb een M3LR, geen LFP-batterij en laad deze ook regelmatig op tot 100 procent. Nauwelijks degeneratie, 511 op 90 procent de eerste keer en nu tussen de 489 en 498. 60k op de teller 19 maanden verder.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ok, dacht dat je dat wel wist. Ik heb een M3LR, geen LFP-batterij en laad deze ook regelmatig op tot 100 procent. Nauwelijks degeneratie, 511 op 90 procent de eerste keer en nu tussen de 489 en 498. 60k op de teller 19 maanden verder.
Al je geen LFP hebt, dank denk ik Li-ION en die moet je niet lang in de buurt van 100% houden of 0%. Dat geeft veel stress en versneld de degradatie.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Al je geen LFP hebt, dank denk ik Li-ION en die moet je niet lang in de buurt van 100% houden of 0%. Dat geeft veel stress en versneld de degradatie.
Ja, dat heb ik vaker gelezen maar op vakantie is er weinig keus als de laadpaal op enige afstand is en de terugreis moet aanvangen. Tot nu toe vallen de consequenties mee gelukkig. Vraag is wel of Tesla de degradatie niet softwarematig beperkt maar net zoals de appelen in de boom van Jantje maken 10 of 20 km op een totaal van in de 500 niet zoveel uit. Ben wel blij met mijn LR. Kost wat maar dan heb je ook wat.
 
Al je geen LFP hebt, dank denk ik Li-ION en die moet je niet lang in de buurt van 100% houden of 0%. Dat geeft veel stress en versneld de degradatie.

LFP is ook Li-ion.

Staat voor Lithium Ferro Phosphate, het materiaal van de cathode. De ‘oude’ of energiedichtere chemie is NCA (Nickel Cobalt Aluminum) of NMC (Nickel Manganese Cobalt).

In principe vindt geen enkele Li-ion accu het prettig op SoC extremen maar LFP heeft de eigenaardigheid dat het voltageverloop heel vlak is en het BMS daardoor de SoC moeilijk kan inschatten.

Alleen hiervoor is het advies om regelmatig die 100% even aan te tikken. De langere levensduur (meer laadcycli) compenseert dit weer ruimschoots.
 
Al je geen LFP hebt, dank denk ik Li-ION en die moet je niet lang in de buurt van 100% houden of 0%. Dat geeft veel stress en versneld de degradatie.
Als je scheduled laden aanzet en vlak daarna vertrekt staat de auto toch niet zo lang op 100%. Ook op lange afstanden kun je toch tot 100% laden, daarna ga je toch weer rijden. Het is meer als je niet weg hoeft en de auto voor langere tijd stil staat.
Daar zou ik geen stress voor hebben hoor…..
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
LFP is ook Li-ion.

Staat voor Lithium Ferro Phosphate, het materiaal van de cathode. De ‘oude’ of energiedichtere chemie is NCA (Nickel Cobalt Aluminum) of NMC (Nickel Manganese Cobalt).

In principe vindt geen enkele Li-ion accu het prettig op SoC extremen maar LFP heeft de eigenaardigheid dat het voltageverloop heel vlak is en het BMS daardoor de SoC moeilijk kan inschatten.

Alleen hiervoor is het advies om regelmatig die 100% even aan te tikken. De langere levensduur (meer laadcycli) compenseert dit weer ruimschoots.
Klopt, de benaming is anders om dat de samenstelling van de batterij anders is en daarmee ook de eigenschappen.
Bij de eerdere Li-ION heeft de Tesla een schaal tot 90% en de laatste 10% is als Trip bestempeld.
Bij de LFP raadt Tesla zelfs voor dagelijks gebruik 100% aan:

If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model 3 has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.
 
Als je scheduled laden aanzet en vlak daarna vertrekt staat de auto toch niet zo lang op 100%. Ook op lange afstanden kun je toch tot 100% laden, daarna ga je toch weer rijden. Het is meer als je niet weg hoeft en de auto voor langere tijd stil staat.
Daar zou ik geen stress voor hebben hoor…..
Bij de oudere Li-ION wordt aangeraden om zoveel mogelijk binnen de 10%-90% range te blijven. Iedere keer naar 100% gaat zeker degradatie versnellen. Dit doe je eerder 1x per kwartaal voor het zorgen dat de batterij-cellen weer beter gebalanceerd zijn.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als je scheduled laden aanzet en vlak daarna vertrekt staat de auto toch niet zo lang op 100%. Ook op lange afstanden kun je toch tot 100% laden, daarna ga je toch weer rijden. Het is meer als je niet weg hoeft en de auto voor langere tijd stil staat.
Daar zou ik geen stress voor hebben hoor…..
Bij lange afstanden/roadtrips is het veel sneller om te laden zodra je in de buurt van de 10% komt en weer verder te rijden bij 60-70%. Die laatste 30% duurt heel lang. Tussen een SoC van 10 en 60% gaat het laden het snelst.
 
Bij lange afstanden/roadtrips is het veel sneller om te laden zodra je in de buurt van de 10% komt en weer verder te rijden bij 60-70%. Die laatste 30% duurt heel lang. Tussen een SoC van 10 en 60% gaat het laden het snelst.
Ook de laatste 10% zoveel mogelijk leegrijden. Het laden beneden 10% is inderdaad langzamer dan vanaf 10% maar gaat sneller dan boven de 60%. Mijn grenswaarde is 50kW. Als het laadvermogen daar onder duikt boven de 60% SoC dan stop ik met laden
 
Bij de LFP raadt Tesla zelfs voor dagelijks gebruik 100% aan


Jawel, maar zoals ik zei is dat niet voor ‘battery health’ ofzo, enkel om het BMS een accurate schatting van de range te kunnen laten maken.

Tot 100% laden van een LFP leidt óók tot een hogere degradatie, dit kan je alleen wegstrepen tegen de hogere cycle-life.

CW heeft er een heldere video over:

 
  • Like
Reactions: NielsA and Maurice1
Bij lange afstanden/roadtrips is het veel sneller om te laden zodra je in de buurt van de 10% komt en weer verder te rijden bij 60-70%. Die laatste 30% duurt heel lang. Tussen een SoC van 10 en 60% gaat het laden het snelst.
Klopt, maar de vraag was of het slecht is om de accu tot 100% te laden en niet wat het snelste is. Af en toe tot 100% kan geen kwaad als je maar direct gaat rijden.