Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Even wat reuring hier, het forum is niet meer wat het geweest is.
Wat ga ik missen?
  • Spotify en Tunein altijd beschikbaar
  • De frunk, vooral in deze afhaaltijden
  • De mobile ranger service
  • Het supersnel optrekken
  • De fantastische deurhendels, mits niet defect
  • Het behoren tot de Tesla-community hoewel na de komst van de M3 niet noodzakelijkerwijs een asset
  • Nieuwe software elke 2 weken maar toch meestal een teleurstelling. Wanneer werkt de intervalstand van de ruitenwissers nu eens zoals dat zou moeten?
Wat ga ik vooral niet missen?
  • Het bezoeken van SeC's
  • Het ergeren over het bereik als de winter invalt
  • Het je bij voortduring afvragen of er wel genoeg vrije plekken zijn de de SuC
  • Bij vertrek je afvragen waar je je in de file zult rijden
  • Het je afvragen wanneer je laadsnelheid beperkt wordt
  • Het geklooi met het bereik bij slecht weer
Vergeet ik nu nog iets?
 
Nog redelijk zware minpunten:
  • De degeneratie van 345 naar 315, met een M3 LR zou dat iets minder problematisch zijn
  • De 18 eeuwse customer service van Tesla. In de 30 jaar dat ik lease nog nooit zo'n waardeloos bedrijf meegemaakt. Sorry @wooter
Voordeel:
  • Ontlasten van milieu maar dat geldt voor al het EV
 
:p:p:p

Als ik toen de kennis van nu had had ik nu ook een M3 gehad. Ik voel me wel bevoorrecht een MS te hebben dankzij een goede werkgever en 4% bijtelling.
Eerlijk gezegd zijn uw negatieve punten een groot deel te wijten aan het feit dat het om een S75 gaat waarbij het verbruik een stuk groter is dan een M3 en slechts ook over 70à75kW batterij beschikt. Een SuC moet je in mijn ogen ook gebruiken voor hetgeen het dient, het is geen 'dagelijks' tankstation maar eerder om grote afstanden te overbruggen. Destination-charging is voor mij een 'keyword' als je een EV overweegt. Zeker als je elke dag veel km's doet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Eerlijk gezegd zijn uw negatieve punten een groot deel te wijten aan het feit dat het om een S75 gaat waarbij het verbruik een stuk groter is dan een M3 en slechts ook over 70à75kW batterij beschikt. Een SuC moet je in mijn ogen ook gebruiken voor hetgeen het dient, het is geen 'dagelijks' tankstation maar eerder om grote afstanden te overbruggen. Destination-charging is voor mij een 'keyword' als je een EV overweegt. Zeker als je elke dag veel km's doet.
Klopt, dat schrijf ik hierboven ook. Een M3 neemt een aantal negatieve punten weg. En SuC's gebruik ik normaliter alleen naar en van Italië. Voor dagelijks woon werk met een oplader aan huis en op het werk zou zelfs mijn MS voldoende zijn
 
De 18 eeuwse customer service van Tesla. In de 30 jaar dat ik lease nog nooit zo'n waardeloos bedrijf meegemaakt. Sorry @wooter
Kan er niet over meespreken.

Heb ook niet op zich te klagen gehad over BMW, buiten een paar missers, maar ik ben niet de figuur die onrealistische verwachtingen heeft. Ik geef mijn ervaringen met mijn BMW dealer een NPS van 7 en Tesla SeC Hasselt een 8. Mijn laatste VAG/Audi bezoek geeft ik dan bijvoorbeeld een 2, maar dat is niet relevant meer want de keet is gesloten. De BMW Motorrad dealer geef ik dan ook weer een 7. Tesla SeC Zaventem en Aartselaar krijgen overigens beiden ook een 8.

Dat kan allemaal ooit wel veranderen, maar de service zoals ik ze ervaar is wel in orde in België. De telefonische support geef ik bijvoorbeeld een 10 al was het maar omdat de concurrentie ze helemaal niet heeft en je enkel door Europ Assistance een takeldienst en vervangwagen geregeld krijgt.

De NPS op het product zit dan weer wat anders. Mijn Audi een 2, mijn laatste BMW een 7 en mijn huidige Model X een 9.

Waar ik benieuwd naar ben is waar je denkt dat een ICE je wel gelukkiger zou maken. Weer lekker zelf moeten sturen? Elke 800km uit je warme auto komen om enkele minuten aan de vulopening in een tankpistool te staan knijpen, om dan in de shop aan te schuiven om met pasje te betalen? Enkel FM en DAB hebben om te luisteren, en doorheen talloze schermen moeten scrollen terwijl je ook probeert te rijden om de juiste optie of toch maar Spotify terug te vinden? In de winter altijd een koud interieur, in de zomer altijd een te heet interieur als je wil vertrekken? In de wacht zitten terwijl je naar de dealer belt omdat je een afspraak moet maken voor de volgende beurt? Voor een probleem naar de dealer moeten rijden ipv gewoon mobile service bij je thuis hebben?
 
Waar ik benieuwd naar ben is waar je denkt dat een ICE je wel gelukkiger zou maken. Weer lekker zelf moeten sturen? Elke 800km uit je warme auto komen om enkele minuten aan de vulopening in een tankpistool te staan knijpen, om dan in de shop aan te schuiven om met pasje te betalen? Enkel FM en DAB hebben om te luisteren, en doorheen talloze schermen moeten scrollen terwijl je ook probeert te rijden om de juiste optie of toch maar Spotify terug te vinden? In de winter altijd een koud interieur, in de zomer altijd een te heet interieur als je wil vertrekken? In de wacht zitten terwijl je naar de dealer belt omdat je een afspraak moet maken voor de volgende beurt? Voor een probleem naar de dealer moeten rijden ipv gewoon mobile service bij je thuis hebben?

Klopt maar ook andere merken hebben verwarming en koelen via een app.

Het moment waarop we tegen elkaar zeiden dat de aardigheid eraf was was toen we net voordat Italië code rood werd we naar huis reden en de laatste 200 kilometer in de regen met 90 per uur naar huis reden. En ook al zou dit met een M3 LR anders zijn, dan nog heb je stress of er wel plek is op een SuC, wat de range doet met slecht weer, de degeneratie, het gekloot bij beurten etc. Voor in NL of België prima, maar voor frequente buitenlandse reizen toch minder geschikt.

En dan nog. We zitten nog 4 weken op een recreatiepark. Geen lader aanwezig. Vanochtend 90 bereik. Ben maar gaan rennen en auto aan de paal gehangen. 30 kilometer extra. Op bezoek geweest en toen maar even gaan laden bij Urmond. Om half 6 vraagt mijn zoon me te brengen naar Nijmegen. Dus nog 2 keer aan de SuC Horst gehangen. Zo suboptimaal allemaal
 
Last edited:
Ik denk dat je ook gewoon continu verkeerde keuzes maakt.
  • 75kWh accupack in een Model S, maar wel regelmatig naar Italië reizen
  • Een recreatiepark vinden in Nederland zonder laadpaal
Ik bedoel maar. Ik was afgelopen zomer een weekendje in Zeeland, en zelfs dat nineties' vakantiepark had een laadpaal. Nachtje aan de laadpaal en auto was weer goed.

Jij gaat doen wat die andere forumbezoeker deed: terug een ICE kopen, na enkele maanden het beu zijn want je kan wel overal tanken, maar rijdt je ellendig in dat prehistorisch ding, even over wat anders elektrisch twijfelen en dan maar een Model 3 kopen. Doe je portefeuille een plezier en kies direct voor die Model 3.

Zorgen maken over volle superchargers... Dat dacht ik na 2019 ook, maar een jaar later waren er 5 superchargers op mijn traject naar Oostenrijk bijgekomen, en heb ik er weer geen volle superchargers gezien.

Dat van die Model 3 kan je overigens echt niet onderschatten. Op het eerste zicht haalt jouw Model S 70d een vergelijkbaar bereik als mijn Model X 100d. Onze Model 3 is zoveel zuiniger, en laad ook aanzienlijk sneller, dat we vorig jaar altijd langer pauzeerden dan dat laden nodig was. Alle keren vertrokken we toen de batterij al +90% stond, en zeker 's ochtends en 's avonds waren we niet aan het treuzelen. Koffietje, toilet, terug de baan op met +90% SoC.
 
Ik denk dat je ook gewoon continu verkeerde keuzes maakt.
  • 75kWh accupack in een Model S, maar wel regelmatig naar Italië reizen
  • Een recreatiepark vinden in Nederland zonder laadpaal
Ik bedoel maar. Ik was afgelopen zomer een weekendje in Zeeland, en zelfs dat nineties' vakantiepark had een laadpaal. Nachtje aan de laadpaal en auto was weer goed.

Jij gaat doen wat die andere forumbezoeker deed: terug een ICE kopen, na enkele maanden het beu zijn want je kan wel overal tanken, maar rijdt je ellendig in dat prehistorisch ding, even over wat anders elektrisch twijfelen en dan maar een Model 3 kopen. Doe je portefeuille een plezier en kies direct voor die Model 3.

Zorgen maken over volle superchargers... Dat dacht ik na 2019 ook, maar een jaar later waren er 5 superchargers op mijn traject naar Oostenrijk bijgekomen, en heb ik er weer geen volle superchargers gezien.

Dat van die Model 3 kan je overigens echt niet onderschatten. Op het eerste zicht haalt jouw Model S 70d een vergelijkbaar bereik als mijn Model X 100d. Onze Model 3 is zoveel zuiniger, en laad ook aanzienlijk sneller, dat we vorig jaar altijd langer pauzeerden dan dat laden nodig was. Alle keren vertrokken we toen de batterij al +90% stond, en zeker 's ochtends en 's avonds waren we niet aan het treuzelen. Koffietje, toilet, terug de baan op met +90% SoC.
Ja. Wat ik zei, ik had een klein jaartje moeten wachten. Maar desalniettemin, het gaat om de voor- en nadelen. En aan ieder zelf om ze te waarderen.
 
Maar desalniettemin, het gaat om de voor- en nadelen. En aan ieder zelf om ze te waarderen.
Dat is natuurlijk volledig persoonlijk.

Ik waardeer autopilot heel hoog. Ik waardeer elke dag met volle batterij vertrekken heel hoog. Ik waardeer de automatische navigatie naar superchargers heel hoog. De combinatie van die drie dingen zorgde er in 2019 voor dat ik absoluut uitgerust en in vakantiestemming in Oostenrijk arriveerde. Dat was heel anders dan toen ik aan vMax naar Oostenrijk reed met 2 tankstops en ergens een Burger King, om dan vermoeid te arriveren want ik had 9 uren lang geconcentreerd in de wagen gezeten.

Die drie dingen maken het voor mij ook heel moeilijk om een ICE te bedenken die hetzelfde niveau van comfort kan bieden. Het gemak om overal te tanken vind ik dan ondergeschikt want omwille van fiscale redenen zou ik toch op zoek gaan naar een tankstation dat compatibel was met mijn tankkaart. Zo ken ik Wertheim als Esso-station, vooraleer het ook een Supercharger-plek was.

Ik heb in al die jaren nog maar 1 keer gehad dat ik mezelf vast reed, en ik na middernacht ergens naar een 11kW paal moest uitwijken om genoeg bij te laden om naar een Supercharger te geraken, om dan thuis te raken. Dat was ook in die zomer van 2019, en sindsdien zijn er op dat traject 2 superchargers en een IONITY bijgekomen. In tussentijd is op mijn vakantiebestemming een extra laadpaal bij gekomen en kan ik op vakantiebestemming ook aan een rode stekker laden.

Het wordt enkel beter voor EV's en ICE is een eindig verhaal.
 
Vooropgesteld, ik ga niet meerdere keren per jaar naar Italië.

Maar zo'n 345 dagen per jaar kan ik sochtends vol vertrekken en savonds weer terugkomen zonder bijladen. Die andere paar dagen wegen wat mij betreft echt op tegen twee keer per week aan de benzine pomp staan.

En ja ook de uitstraling, snelheid van optrekken, het scherm en de ruimte ben ik erg blij mee
 
Ik ben voorlopig heel tevreden van mijn M3 LR, zonder euforisch te zijn over Tesla zoals Wooter. :) Maar ik doe dan ook bijzonder weinig kilometers (Max. 10.000/j), heb een lader en zonnepanelen thuis, en heb nog een Landrover Defender voor het vuilere/ruwere werk.

Bijkomend nadeel : drain.
Één van de nadelen is de drain die ik de laatste maanden begin te merken. Soms draait de ventilatie 30 minuten na aankomst nog. Misschien is dit door de combinatie van het koudere, vochtigere weer en een groot aantal heel kleine tochtjes. Dat zorgt voor een merkelijk verlies aan kilometers. Aangezien ik thuis laad, en een overproductie heb door mijn panelen, is dit voor mij minder belangrijk. Maar wie geen laadpaal heeft, zal hierdoor toch regelmatig vloeken. Ik reken er wel op dat dit in de toekomst met een update opgelost wordt.

Bijkomend voordeel : tweedehandswaarde
Een voordeel dat je niet genoemd hebt, is de tweedehandswaarde. Binnen 3, 4 jaar zal het aanbod aan EV’s heel ruim zijn. Daardoor mag je verwachten dat ICE’s fiscaal nog meer gaan gestraft worden en waarschijnlijk ook in centra van middelgrote steden gaan geband worden. Het gevolg daarvan is een bijzonder lage tweedehandswaarde binnen 5 jaar voor ICE’s.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik ben voorlopig heel tevreden van mijn M3 LR, zonder euforisch te zijn over Tesla zoals Wooter. :) Maar ik doe dan ook bijzonder weinig kilometers (Max. 10.000/j), heb een lader en zonnepanelen thuis, en heb nog een Landrover Defender voor het vuilere/ruwere werk.

Bijkomend nadeel : drain.
Één van de nadelen is de drain die ik de laatste maanden begin te merken. Soms draait de ventilatie 30 minuten na aankomst nog. Misschien is dit door de combinatie van het koudere, vochtigere weer en een groot aantal heel kleine tochtjes. Dat zorgt voor een merkelijk verlies aan kilometers. Aangezien ik thuis laad, en een overproductie heb door mijn panelen, is dit voor mij minder belangrijk. Maar wie geen laadpaal heeft, zal hierdoor toch regelmatig vloeken. Ik reken er wel op dat dit in de toekomst met een update opgelost wordt.

Bijkomend voordeel : tweedehandswaarde
Een voordeel dat je niet genoemd hebt, is de tweedehandswaarde. Binnen 3, 4 jaar zal het aanbod aan EV’s heel ruim zijn. Daardoor mag je verwachten dat ICE’s fiscaal nog meer gaan gestraft worden en waarschijnlijk ook in centra van middelgrote steden gaan geband worden. Het gevolg daarvan is een bijzonder lage tweedehandswaarde binnen 5 jaar voor ICE’s.
Waardebehoud, daar heb ik nu net mijn twijfels over. Er zit een nieuwe generatie batterijen aan te komen die veel efficiënter zijn dan de onze wat dus nefast zal zijn voor de restwaarde. Ik onderhoud mijn auto's maniakaal maar bij verkoop van een ev zal dit nog weinig toegevoegde waarde geven.
Verdere nadelen, onbereikbaarheid van de sec's en povere service. Panel gaps en slechte lak. De controle die Tesla over mijn auto blijft houden. Bij een ice bouw ik mijn auto uit zonder beperkingen, bij een ev is alles softwarematig afgeschermd.
Voor de rest niets dan voordelen, ik ga waarschijnlijk nooit meer terug naar een ice. Zolang er geen cabrio ev op de markt komt blijft mijn wederhelft wel bij ice's.
 
Wat je gaat missen is ; het pionieren, de uitzondering zijn, het uitleggen aan een ieder(buurmannen, koffietafels en verjaardagen)wat elektrisch rijden is, dat het tanken anders is en in praktijk meevalt, dat je ermee op vakantie kunt, dat het veel goedkoper in het gebruik van de energie is, dat het ip niets kan uitstoten, dat iedereen er naar vraagt, dat het gruwelijk kan versnellen(helaas kan ik in jouw geval niet zeggen dat zo’n S goed stuurt; ‘t is geen M3P. Maar ssst, vertel dit niet verder), dat je vooraan loopt in een niet meer te keren transitie, dat je geen bewonderende/afgunstige/meelijwekkende blikken meer krijgt, dat reizen nog iets avontuurlijks heeft, dat je een ongelooflijke mazzelaar was dat je werkgever er 1 voor jou kocht en dat jij hem maar voor 4% hoeft bij te tellen, dat niemand dat wist in jouw buurt(maar straks kan zien als je in zo’n skere Mitsubishi phev komt aanzetten, dat het super smooth rijdt en versnelt, dat het stil is, dat er nu bijna overal laadpunten opduiken(en benzine pompen beginnen te verdwijnen), dat superchargen nu met 250kW gewoon gaat worden, dat je dan in 20 minuten net aan een koffietje kan kopen, omdat het plassen itt het laden steeds langer gaat duren, dat je niet meer kunt mekkeren over de imperfecties, dat je geen @wooter meer hebt om je te corrigeren.
Eigenlijk komt het een beetje erop neer dat je officieel nu echt oud wordt. Er komt een moment dat je niet meer mee wil in de ontwikkeling en terug verlangt naar vroeger, toen alles beter was.
Maar als je het dan doet, doe het dan goed: koop een Giulia QV met schofterig veel vermogen en een idioot gebrul. Gewoon op benzine, pomphouders zullen je met open armen ontvangen en die Italianen rollen de loper voor je uit in hun land. Pure auto porno.
Terug zijn weer de gesprekken met de buurmannen, aan koffie tafels en op verjaardagen. Je echtgenote zal ongerust worden: wat heeft hij nog meer in petto..

Dus als je terug gaat, ga dan all the way en heb het gelijk dan ook helemaal aan jouw kant
Is wel 22% bijtelling, maar dan hebbie ook wat;)
 
@limbo.

Ik ben wel nieuwsgierig wat het gaat worden. En om heel eerlijk te zijn: een ICE in Italië is nog wel erg lekker ivm de povere laadinfrastructuur. Wij gaan zeer frequent naar Italië en doe dat doorgaans(niet helemaal correct) wel met een ICE. ..
Ik heb overigens deze week 1 van mijn ICE-en ingeruild voor een kleine EV(krijg hem komende vrijdag)vind het rijden in een EV toch wel erg lekker.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Exiteer