Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees net dat ik teveel betaald heb... Heb deze inmiddels al een half jaartje in gebruik:

Los van de prijs, toch de beste aankoop die ik direct heb gedaan. Nat van de regen is niet erg, hij is schoon. Klein handdoekje in de kofferbak om de handen af te drogen na opbergen. Ding gaat in het gat linksachter in de koffer.
 
Tijdje getwijfeld over het nut (aangezien het grotendeels gewoon gelijk is aan een mobiele telefoon), toch maar aangeschaft. "Omdat het kan". Maar het is een voltreffer voor mijn achter passagiers. Netflixen, Spotify, Youtube, zelf stoelverwarming aan kunnen zetten, enz. Mooi scherp beeld, het apparaat past 100% zonder enige zichtbare naden, reageert snel op touch screen en (tot op heden ;) ) geen haperingen tijdens afspelen.

Ziet eruit alsof het origineel in de auto zit en binnen 20 minuten te plaatsen. Voor dit geld een prima aanvulling op de lijst van kleine aanpassingen van mijn auto.

1697108443649.png
 
Ik heb deze besteld (T12 scherm). Was vrij snel in Nederland en had geluk bij de douane (geen verdere invoerrechten). Ik heb er 180 euro voor betaald, ik zie dat ze nu iets duurder zijn geworden.

Deze T12 heeft een fatsoenlijke opening voor de ventilatie, bij sommige modellen heb je alleen een klein spleetje voor de luchtstroom naar de achterpassagiers. Deze T12 heeft ook als voordeel dat je de USB-printplaat niet meer hoeft over te zetten, dat zit al verwerkt in dit model. Bij vorige modellen moest je het printplaatje uit het originele Tesla-paneel overzetten (niet veel werk, maar scheelt toch weer een paar minuten).

De fitting is echt perfect, het lijkt volledig OEM. Ik heb fotos van andere modellen gezien, waar er een kiertje zat tussen de armsteun en het scherm, maar daar is hier niets van te zien.

Netflix, Youtube, Spotify, games, alles werkt tijdens het rijden, echter wel via je telefoon hotspot. Ik heb de kwaliteit omlaag gezet om data te besparen (dat kan prima, aangezien het scherm klein is en je die scherpte niet mist). aangezien het Android is, kun je van alles installeren vanuit de Play Store.

Bediening climat control, zoals gezegd, deze uitvoering heeft een grote doorvoer voor de lucht, dat is een aanzienlijke verbetering met die andere modellen. Helaas kun je de luchtstroom niet richten. Je kunt de luchtstroom wel harder, zachter of helemaal uit zetten.

Geluid heb ik niet gekoppeld aan de auto, dat kan wel, maar ik vind het handiger om dat via een Bluetooth koptelefoon te regelen. Dan heb je voorin ook geen last van het geluid van het scherm. Ik ga binnenkort nog even testen met een Bluetooth controller voor games.

Wat ik niet heb aangezet, is de bediening van de passagiersstoel. Dat kun je doen via een bijgeleverde kabel. Maar ik denk dat je gek wordt als je op de bijrijdersstoel zit met mijn zoon achter je 😂
 
Ik zou zeggen gewoon doen voor dat geld (al kan ik uiteraard niet in jouw portemonnee kijken). Het maakt de auto voor de achterpassagiers wel 'af'. Volgens mij heeft de Model 3 Highland dit nu ook standaard.

Enige wat nu nog mist op de lijst is geventileerde stoelen (wat de Highland wederom ook weer standaard heeft). Maar een mens moet altijd wat te wensen overhouden.....

Lijkt op deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005005393682537.html

Zit er zelf ook aan te denken. Werkt achter bedienen van climate ook goed?
 
Ja, deze T12 was in 20 minuten gedaan (als ik het nogmaals zou moeten doen, zou het sneller gaan). Je moet bij dit model alleen je originele achterpaneel van Tesla eraf trekken (uiteraard voorzicht, maar gewoon met je handen), daarna het kleine paneeltje onderaan en tot slot het grote schuine paneel eraf trekken (OK, hier moet je 2 schroeven onderaan losdraaien...). Allemaal zo te doen, zonder enige technische kennis en alles is goed bereikbaar. Daarna is het de kabel onderin los maken en de nieuwe kabel verbinden. Alles weer vastzetten en klaar. Echt geen werk. (bij sommige andere modellen moet je de USP printplaat overzetten, maar bij deze T12 dus niet. Dat scheelt een paar minuutjes werk)

De 2 schroefjes zijn (uit mijn hoofd) Hex. En verder heb ik naast de pry tool (die meegeleverd was bij het scherm), een platte schroevendraaier gebruikt om de originele stekker even los te wippen.

Op Youtube (en op Ali) zijn talrijke filmpjes te vinden die uitleggen hoe je alles moet doen, mocht je twijfelen.

Is het installeren echt kinderspel @Kiprich ? Dan wel leuk om eens te proberen
 
  • Like
Reactions: Niek and Michel_AH
Ik lees net dat ik teveel betaald heb... Heb deze inmiddels al een half jaartje in gebruik:

Los van de prijs, toch de beste aankoop die ik direct heb gedaan. Nat van de regen is niet erg, hij is schoon. Klein handdoekje in de kofferbak om de handen af te drogen na opbergen. Ding gaat in het gat linksachter in de koffer.
Ik heb deze, door jouw tip, ook gekocht en ben er zeer content mee!
Sinds ik ook wel op mijn werk ook kan laden(voorheen alleen thuis met tesla charger), liep ik altijd te hannesen met de standaard kabel.
Begrijp niet dat ik dit niet eerder heb gevonden:)
 
Nog wat extra info over het schermpje achterin. Ik heb een bluetooth headset en een bluetooth controller aangesloten en alles werkt. Mijn zoon blij, hij kan achterin gamen. Helaas kreeg ik niet 2 headsets tegelijkertijd aangesloten. Je kan er wel 2 koppelen, maar slechts 1 doet het.
 
Nog wat extra info over het schermpje achterin. Ik heb een bluetooth headset en een bluetooth controller aangesloten en alles werkt. Mijn zoon blij, hij kan achterin gamen. Helaas kreeg ik niet 2 headsets tegelijkertijd aangesloten. Je kan er wel 2 koppelen, maar slechts 1 doet het.
Volgens mij kan je 2 apparaten tegelijkertijd koppelen. Ik kon eerst maar 1 controller werkend krijgen, wel 2 gekoppeld. Als ik dan mijn telefoon van de bluetooth af haal (zodat deze niet meer gekoppeld is) dan kan ik de andere controller wel koppelen (gebruiken) en heb ik dus 2 controllers.

Hopen dat er snel gewoon meerdere apparaten tegelijkertijd kunnen werken. Dus 2 controllers, 2 koptelefoons en een telefoon. Zou mooi zijn.
 
Inderdaad. Ik heb een koptelefoon en controller gekoppeld en dat gaat goed. Een tweede koptelefoon en controller zou mooi zijn. In ieder geval een tweede koptelefoon zou al een goede stap zijn.

maar overall, tevreden met wat het scherm kan, zeker gezien de prijs. En het ziet er strak uit, geen goedkoop aftermarket gevoel.

Volgens mij kan je 2 apparaten tegelijkertijd koppelen. Ik kon eerst maar 1 controller werkend krijgen, wel 2 gekoppeld. Als ik dan mijn telefoon van de bluetooth af haal (zodat deze niet meer gekoppeld is) dan kan ik de andere controller wel koppelen (gebruiken) en heb ik dus 2 controllers.

Hopen dat er snel gewoon meerdere apparaten tegelijkertijd kunnen werken. Dus 2 controllers, 2 koptelefoons en een telefoon. Zou mooi zijn.
 
Onze zoon is vrij snel wagenziek. Voorheen toen hij de tablet in zijn handen had op vakantie had hij er snel last van. Sinds we hem aan de hoofsteun op hebben gehangen heeft hij er minder last van. Nu vraag ik me af of hij er minder last van heeft omdat het scherm wat verder van hem af staat / vast hangt, of omdat hij een beetje de omgeving buiten kan zien omdat de tablet hoog aan de hoofdsteun hangt.

Iemand ervaring met zo'n extra scherm die laag zit icm wagenziekte?
 
Voor wie een serieus verzekeringsprobleem wil na een ongeluk, raad ik dit aan.

Dus echt niet doen, want dit chipje is levensgevaarlijk!
Lijkt me echt een must-have. Ik kan niet wachten na het lezen van de advertentie;
“Warme herinnering: Het voertuig moet een rol hebben om de voertuigpromptmodule voor toepassing te elimineren!”

Zoiets als dat ik gisteren van de werk gedaan heb tussen de middag aan de reken?
 
Werkt dit uberhaupt? Als ik de melding krijg om het stuur vast te houden gaat die niet weg door wat scrollen. Dan moet ik feitelijk tegendruk geven.

Hou het stuur met 1 hand vast, niet met twee. De druk wordt namelijk gemeten in de draairichting. Nope, daar is niet helemaal over nagedacht, want Tesla had al lang level 5 verwacht (of goedkeuring daarvoor).

Ook is de kracht van de druk niet belangrijk, maar het moment. Er wordt ongeveer elke seconde (?) gekeken of je je stuur wel met 1 hand vast hebt en niet of je een bepaalde druk uitoefent.
 
Helaas waren chromen raamlijsten geen optie meer op de Model Y, dus heb ik deze besteld:
https://a.aliexpress.com/_mKOY4Ji . Monteren ging best snel en het resultaat is mooier en steviger dan ik verwacht had. Eigenlijk vrijwel OEM.

Ik heb de zwarte Induction velgen zilver laten poedercoaten, zodat ik het totaal er eindelijk weer zoals mijn blauwe ex-model 3 eruit kon laten zien (zoals die op de voorgrond, maar dan zonder de wheelcovers). Ik ben nog steeds fan van het contrast wat het chroom met donkerblauw geeft.

Aan de binnenkant heb ik het zonnescherm met magneetsluiting geïnstalleerd (https://a.aliexpress.com/_mKKUECy ) en daar ben ik ook heel tevreden over, die zwarte stoelen worden bij langdurig zo'n op je auto toch best heet.

Verder nog deze:
https://a.aliexpress.com/_mOteyj6, aangezien mijn telefoon niet draadloos op te laden is, en het met een los kabeltje best veel gedoe is vanuit de middenconsole als je rijdt....
 

Attachments

  • 20231113_084024.jpg
    20231113_084024.jpg
    544.6 KB · Views: 39