Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat is het beste moment in 2019 om een Tesla Model S te kopen qua prijs?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede forumleden,
Ik ben benieuwd naar jullie kennis en verschillende inzichten over de waardeontwikkeling van de Tesla model S in 2019. Bijvoorbeeld:
  1. Wordt er in Januari een nieuwe lading ex leasewagens op de markt verwacht?
  2. Wat voor impact heeft het dat de auto gevoelsmatig in Januari een jaar ouder is
  3. Weten we de jaarlijkse verkoopaantallen sinds 2013?
  4. Is er een prognose voor de afschrijving van deze wagens? Ik zie dat op dit moment de auto’s van 2015 worden aangeboden ~35% onder de originele aanschafprijs, wat een afschrijving van ~14% per jaar suggereert
  5. Zijn er al rekenmodellen die hier voor gebruikt worden?
Ps. Ben een hobbyist die het leuk vind dit soort sommen in XLS te vangen als ik wat voor mijzelf wil uitzoeken. Jullie input is welkom!
 
Hoi, als forum newbie twee vragen:
1. Ik zal even zoeken naar eerdere rekenmodellen van anderen. Tips zijn welkom.
2. Off-topic: ik heb mijn info bijgewerkt, maar het lukt mij niet om de signature en avatar te veranderen in MS Edge, waar/hoe kan ik dat doen?
 
Hoi, als forum newbie twee vragen:
1. Ik zal even zoeken naar eerdere rekenmodellen van anderen. Tips zijn welkom.
2. Off-topic: ik heb mijn info bijgewerkt, maar het lukt mij niet om de signature en avatar te veranderen in MS Edge, waar/hoe kan ik dat doen?

Welkom!

Je Avatar kun je pas bijwerken na 10 posts of zo.

Misschien van de gelegenheid gebruik maken om hier wat te plaatsen:
Even voorstellen...

OT: Interessant onderwerp; het levert vast veel meningen en wijsheden op. Succes!
 
Last edited:
Vraagje, wat besteed de gemiddelde MS rijder aan onderhoud op jaarbasis? Ik lees verschillende ervaringen (van alleen banden, tot complete boordcomputers en andere taferelen). Vinden jullie 1500€/jaar een redelijke schatting?

Meeste zijn nu al vrijgekomen. Daarom kun je nu een tweedehands ook voordeliger kopen dan een aantal maanden geleden.

Top, dankje.

Welkom!

Je Avatar kun je pas bijwerken na 10 posts of zo.

Misschien van de gelegenheid gebruik maken om hier wat te plaatsen:
Even voorstellen...

OT: Interessant onderwerp; het levert vast veel meningen en wijsheden op. Succes!

Gedaan en gelukt!
 
Vraagje, wat besteed de gemiddelde MS rijder aan onderhoud op jaarbasis? Ik lees verschillende ervaringen (van alleen banden, tot complete boordcomputers en andere taferelen). Vinden jullie 1500€/jaar een redelijke schatting?

Aan echt onderhoud heb ik na 1 jaar precies 0,- uitgegeven. Wel heb ik 2 wielenwissels a 65,- per keer gehad.

Er zijn wel dingen die pas later komen. Ik rijd 40.000 km per jaar (25 met zomer en 15 met winterbanden schat ik in). De winterbanden kunnen denk ik 3 jaar mee, de zomer max 2. Daar moet je dus wel even rekening mee houden. Een band schat ik even op 150,- per stuk.

Ik zou kunnen overwegen om de interieurfilters en ruitenwisserbladen te laten checken. Dat hoeft pas na het tweede jaar echter denk ik. Kosten denk ik 400,-.

Dan kom ik dus op:

Banden wisselen: 130,-
Banden: 200,- en 300,- (winter en zomer)
Filters: 200,-

Totaal dus 830,- per jaar. Aanzienlijk minder dan je had begroot. Ik denk dat 1.000,- dus een veilige schatting zou zijn.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Als ik het goed lees ben je in de markt voor een tweedehands Tesla.
Bij aanschaf van een nieuwe tesla rij je inderdaad zo goed als zonder onderhoud de eerste twee jaar, banden, misschien ruitenwissers en dan is 't wel gedaan. Natuurlijk kun je de formele (niet verplichte) tesla beurten laten doen maar genoeg meningen op dit forum dat dat echt niet hoeft, ik ben geen groot voorstander van iedere 20.000 km een tesla beurt in ieder geval.

Tweedehands is het een ander verhaal en hangt van aantal factoren af.
Koop je bij Tesla met aanvullende garantie, koop je m elders wellicht zonder garantie.
Wat koop je precies, auto waar weinig of niets aan is gedaan en die al 2 ton heeft gelopen en waar slordig mee is omgegaan, of auto die weinig heeft gelopen en al z'n beurtjes netjes heeft gehad. Als je nou iets gaat kopen van 2 a 3 jaar oud, ergens rond de 100k km's gelopen en waar je geen garantie op hebt dan lijkt mij die 1500 euro reserveren een prima bedrag. Je kunt jaren mazzel hebben en geld overhouden. Maar hebt dan toch geld gereserveerd als 't onvoorzien tegenzit en er ergens iets heel prijzigs vervangen moet worden.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer