Nu de restwaarde van de Model S zo enorm is ingekakt ga ik de Model S waarschijnlijk toch terug retourneren. Beetje met pijn in het hart, maar 38K versus 30K is me een te groot verschil. Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y (LR) en probeer de maandelijkse kosten ongeveer te calculeren. Ik ben uitgegaan van de volgende situatie:
De zakelijke berekening komt dan uit op € 1.050/maand netto. Ga ik de auto privé rijden, dan kom ik uit op € 885/maand en dat is nog wel een flink verschil. De grootste pijn is de flinke bijtelling die je op een beetje aangeklede MY LR hebt. Daarbij is het als ZZP-er ook lastig om de auto van zakelijk naar privé te halen, dus ik denk dat het zakelijk kopen van een Tesla eigenlijk wel een beetje gebeurd is voor de ZZP-er. Ik heb de Excel berekening bijgevoegd.
De berekening voor aankoop vanuit "de zaak" (zover je dat mag zeggen als ZZP-er):
De berekening voor privé aankoop:
Ik ben uitgegaan van rechtstreeks kopen, dus geen lease-constructies. Daarmee worden de kosten wat hoger, dus wellicht zal het voordeel dan wat meer richting zakelijk kopen kruipen, maar ik vraag me af of je daar helemaal mee weg gaat komen.
Ik ben wel benieuwd wat andere ZZP-ers gaan doen...
DISCLAIMER: Ik ben IT-er en geen financieel expert, dus doe zelf geen aannames op basis van mijn Excel. Er kunnen hele grove fouten in zitten.
- Model Y met cataloguswaarden van € 59.693 (met referral in aanschaf €500 lager).
- Restwaarde 30% na 60 maanden (dat blijkt de restwaarde van mijn MS75D te zijn na 5 jaar).
- Verzering (all-risk) circa 80 euro/maand.
- Onderhoud circa € 1.500 per jaar (banden en af en toe controle remmerij, HEPA-filter, ...).
- Kilometrage van 20.000km per jaar, waarvan 75% zakelijk.
- Bijtelling en kostenaftrek volledig in de hoogste schaal.
De zakelijke berekening komt dan uit op € 1.050/maand netto. Ga ik de auto privé rijden, dan kom ik uit op € 885/maand en dat is nog wel een flink verschil. De grootste pijn is de flinke bijtelling die je op een beetje aangeklede MY LR hebt. Daarbij is het als ZZP-er ook lastig om de auto van zakelijk naar privé te halen, dus ik denk dat het zakelijk kopen van een Tesla eigenlijk wel een beetje gebeurd is voor de ZZP-er. Ik heb de Excel berekening bijgevoegd.
De berekening voor aankoop vanuit "de zaak" (zover je dat mag zeggen als ZZP-er):
De berekening voor privé aankoop:
Ik ben uitgegaan van rechtstreeks kopen, dus geen lease-constructies. Daarmee worden de kosten wat hoger, dus wellicht zal het voordeel dan wat meer richting zakelijk kopen kruipen, maar ik vraag me af of je daar helemaal mee weg gaat komen.
Ik ben wel benieuwd wat andere ZZP-ers gaan doen...
DISCLAIMER: Ik ben IT-er en geen financieel expert, dus doe zelf geen aannames op basis van mijn Excel. Er kunnen hele grove fouten in zitten.