Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y zakelijk of prive kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Nu de restwaarde van de Model S zo enorm is ingekakt ga ik de Model S waarschijnlijk toch terug retourneren. Beetje met pijn in het hart, maar 38K versus 30K is me een te groot verschil. Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y (LR) en probeer de maandelijkse kosten ongeveer te calculeren. Ik ben uitgegaan van de volgende situatie:
  1. Model Y met cataloguswaarden van € 59.693 (met referral in aanschaf €500 lager).
  2. Restwaarde 30% na 60 maanden (dat blijkt de restwaarde van mijn MS75D te zijn na 5 jaar).
  3. Verzering (all-risk) circa 80 euro/maand.
  4. Onderhoud circa € 1.500 per jaar (banden en af en toe controle remmerij, HEPA-filter, ...).
  5. Kilometrage van 20.000km per jaar, waarvan 75% zakelijk.
  6. Bijtelling en kostenaftrek volledig in de hoogste schaal.
Voor de zakelijke berekening hanteer ik de bijtellingsregels voor 2023. Ook ga ik er vanuit dat ik na de 60 maanden de auto prive overneem (alhoewel dit lastig is als ZZP-er). Voor deze 60 maanden ook de MRB berekend op hetgeen nu duidelijk is (2025 kwart-tarief, vanaf 2026 vol-tarief).

De zakelijke berekening komt dan uit op € 1.050/maand netto. Ga ik de auto privé rijden, dan kom ik uit op € 885/maand en dat is nog wel een flink verschil. De grootste pijn is de flinke bijtelling die je op een beetje aangeklede MY LR hebt. Daarbij is het als ZZP-er ook lastig om de auto van zakelijk naar privé te halen, dus ik denk dat het zakelijk kopen van een Tesla eigenlijk wel een beetje gebeurd is voor de ZZP-er. Ik heb de Excel berekening bijgevoegd.

De berekening voor aankoop vanuit "de zaak" (zover je dat mag zeggen als ZZP-er):
1692620886465.png


De berekening voor privé aankoop:
1692620830003.png


Ik ben uitgegaan van rechtstreeks kopen, dus geen lease-constructies. Daarmee worden de kosten wat hoger, dus wellicht zal het voordeel dan wat meer richting zakelijk kopen kruipen, maar ik vraag me af of je daar helemaal mee weg gaat komen.

Ik ben wel benieuwd wat andere ZZP-ers gaan doen...

DISCLAIMER: Ik ben IT-er en geen financieel expert, dus doe zelf geen aannames op basis van mijn Excel. Er kunnen hele grove fouten in zitten.
 
  • Like
Reactions: peter85
Ik heb jouw berekening nog niet volledig doorgeakkerd, maar op het eerste gezicht lijkt het allemaal wel realistisch. En de uitkomst, dat met de huidige bijtelling die er is op BEV's, die volstrekt is losgeschoten van de werkelijkheid (BEV's hebben een relatief hoge aanschafwaarde tov totale kosten, waardoor het percentage van de bijtelling lager zou moeten zijn, waarbij aangetekend dat de 22% die we in Nederland als standaard hanteren als schofterig hoog is) het puur cijfermatig niet meer verstandig is om met een bijtelling te gaan werken (behoudens uitzonderlijke gevallen wellicht). Daar heb ik al geen berekening meer voor nodig, zo duidelijk is dat.

Als je IB ondernemer bent kun je nog wat beter uitkomen dan hierboven, aangezien je voor de omzetbelasting niet dezelfde keuze hoeft te maken als voor de inkomstenbelasting. Dan is het nog afhankelijk van de kilometers zakelijk vs privé hoe die rekensom gaat lopen. Maar ongetwijfeld nog gunstiger voor de auto voor de IB aanmerken als privé.

Kleine voetnoot: heb je ter zake van de BTW wel rekening gehouden met de BTW correctie in het vierde kwartaal voor het privégebruik?
 
Als je IB ondernemer bent kun je nog wat beter uitkomen dan hierboven, aangezien je voor de omzetbelasting niet dezelfde keuze hoeft te maken als voor de inkomstenbelasting. Dan is het nog afhankelijk van de kilometers zakelijk vs privé hoe die rekensom gaat lopen. Maar ongetwijfeld nog gunstiger voor de auto voor de IB aanmerken als privé.

Woon/werkverkeer wordt gerekend als privéverkeer voor de BTW volgens mij. Weet niet precies hoe dat zit als ZZP-er, maar dat zal ik eens navragen. Overigens mag je vanaf 2024 volgens mij 22ct/km belastingvrij rekenen. Al met al is het wel duidelijk dat de voordelen van zakelijk aanschaffen wel over zijn. Gewoon ouderwets privé kopen en weer kilometers declareren.

Kleine voetnoot: heb je ter zake van de BTW wel rekening gehouden met de BTW correctie in het vierde kwartaal voor het privégebruik?

Ja, die staat in de tabel net onder de bijtelling als BTW voordeel (2.7%):

1692622663542.png


Vooral bij een bijtelling van 4% was dat wel een tegenvaller, maar ik zal maar niet klagen ;)
 
Last edited:
Moet je nagaan, als de restwaarde wel hoger uitpakt, dan stijgt de BTW bij verkoop ook nog eens en wellicht ook nog wat boekwinst, dan is zakelijk nog duurder dan in jouw voorbeeld. Dat geeft te denken dat privé eigenlijk altijd voordeliger is.
 
Woon/werkverkeer wordt gerekend als privéverkeer voor de BTW volgens mij. Weet niet precies hoe dat zit als ZZP-er, maar dat zal ik eens navragen. Overigens mag je vanaf 2024 volgens mij 22ct/km belastingvrij rekenen. Al met al is het wel duidelijk dat de voordelen van zakelijk aanschaffen wel over zijn. Gewoon ouderwets privé kopen en weer kilometers declareren.



Ja, die staat in de tabel net onder de bijtelling als BTW voordeel (2.7%):

View attachment 967008

Vooral bij een bijtelling van 4% was dat wel een tegenvaller, maar ik zal maar niet klagen ;)
Woon/werkverkeer is inderdaad privé voor de omzetbelasting. Maar als ZZP-er werk je wellicht vanuit huis en ga je van daaruit naar diverse klanten? Dat is dan weer te vergelijken met de DGA die voor de holding werkt vanuit huis en vervolgens bij de werkmaatschappij op komt draven. Nou ja, afhankelijk van de situatie dus.

Maar goed, het is niet eens zo dat de voordelen van zakelijk rijden over zijn. De overheid doet hier aan overmatige belasting. Het daadwerkelijke voordeel in natura is gemiddeld gezien echt lager dan waar rekening mee wordt gehouden. En dat is met de BEV nog veel erger geworden nu.

Afhankelijk van de specifieke situatie kan het voordelig zijn om ipv de 2,7% te kiezen voor de feitelijke verhouding tussen zakelijk en privé. Als dat voordeliger uitpakt kun je dat ook doen, vanwege de neutraliteit van de omzetbelasting. Bevestigd door de Hoge Raad.
 
Ik heb dezelfde rekensom gemaakt, laten controleren door een pro, en kwam tot dezelfde conclusie. Privé is voordeliger en met minder risico op toekomstige nadelige wijziging in belastingwetgeving.
Heel blij met mijn MY, maar die luchtvering van mijn MS75 mis ik nog steeds… Toch zou ik nog steeds dezelfde keuze maken gezien alle andere hele fijne eigenschappen van de MY
 
Nu de restwaarde van de Model S zo enorm is ingekakt ga ik de Model S waarschijnlijk toch terug retourneren. Beetje met pijn in het hart, maar 38K versus 30K is me een te groot verschil. Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y (LR) en probeer de maandelijkse kosten ongeveer te calculeren. Ik ben uitgegaan van de volgende situatie:
  1. Model Y met cataloguswaarden van € 59.693 (met referral in aanschaf €500 lager).
  2. Restwaarde 30% na 60 maanden (dat blijkt de restwaarde van mijn MS75D te zijn na 5 jaar).
  3. Verzering (all-risk) circa 80 euro/maand.
  4. Onderhoud circa € 1.500 per jaar (banden en af en toe controle remmerij, HEPA-filter, ...).
  5. Kilometrage van 20.000km per jaar, waarvan 75% zakelijk.
  6. Bijtelling en kostenaftrek volledig in de hoogste schaal.
Voor de zakelijke berekening hanteer ik de bijtellingsregels voor 2023. Ook ga ik er vanuit dat ik na de 60 maanden de auto prive overneem (alhoewel dit lastig is als ZZP-er). Voor deze 60 maanden ook de MRB berekend op hetgeen nu duidelijk is (2025 kwart-tarief, vanaf 2026 vol-tarief).

De zakelijke berekening komt dan uit op € 1.050/maand netto. Ga ik de auto privé rijden, dan kom ik uit op € 885/maand en dat is nog wel een flink verschil. De grootste pijn is de flinke bijtelling die je op een beetje aangeklede MY LR hebt. Daarbij is het als ZZP-er ook lastig om de auto van zakelijk naar privé te halen, dus ik denk dat het zakelijk kopen van een Tesla eigenlijk wel een beetje gebeurd is voor de ZZP-er. Ik heb de Excel berekening bijgevoegd.

De berekening voor aankoop vanuit "de zaak" (zover je dat mag zeggen als ZZP-er):
View attachment 967002

De berekening voor privé aankoop:
View attachment 967001

Ik ben uitgegaan van rechtstreeks kopen, dus geen lease-constructies. Daarmee worden de kosten wat hoger, dus wellicht zal het voordeel dan wat meer richting zakelijk kopen kruipen, maar ik vraag me af of je daar helemaal mee weg gaat komen.

Ik ben wel benieuwd wat andere ZZP-ers gaan doen...

DISCLAIMER: Ik ben IT-er en geen financieel expert, dus doe zelf geen aannames op basis van mijn Excel. Er kunnen hele grove fouten in zitten.

Of de S retour en na een paar weken dezelfde auto weer terug kopen via de Tesla site tegen een lager bedrag incl. garantie?
 
Ik heb afgelopen week even gesproken met een verkoper bij Tesla. Hij gaf aan dat auto's met meer dan 100.000km niet meer via Tesla verkocht worden. Dat lijkt te kloppen, want de auto's die ik zag met 100.000+km zijn van de site verdwenen. Deze stonden er op:

1692688397876.png
1692688419520.png


Het leek mij ook al een top-idee. De auto verkopen aan Tesla en weer goedkoper terugkopen met garantie. Free SUC inleveren tegen 5.000km SUC, maar met garantie en 5.000 euro bonus was wel de kers op de taart geweest van 5 jaar subsidiefeest. Ik wil nog wel even navragen wat er wel mee gebeurd. Mocht die naar de handel gaan, dan wil ik ook wel handelsprijs betalen (zonder garantie), maar ik verwacht niet dat ze daar in mee gaan. :)
 
Ik heb afgelopen week even gesproken met een verkoper bij Tesla. Hij gaf aan dat auto's met meer dan 100.000km niet meer via Tesla verkocht worden. Dat lijkt te kloppen, want de auto's die ik zag met 100.000+km zijn van de site verdwenen. Deze stonden er op:

View attachment 967260View attachment 967261

Het leek mij ook al een top-idee. De auto verkopen aan Tesla en weer goedkoper terugkopen met garantie. Free SUC inleveren tegen 5.000km SUC, maar met garantie en 5.000 euro bonus was wel de kers op de taart geweest van 5 jaar subsidiefeest. Ik wil nog wel even navragen wat er wel mee gebeurd. Mocht die naar de handel gaan, dan wil ik ook wel handelsprijs betalen (zonder garantie), maar ik verwacht niet dat ze daar in mee gaan. :)

Er staan momenteel nog wel MX op met meer dan 100k op de teller. De MS met >100k op de teller waren relatief laag geprijsd, ik verwacht dat deze als eerste verkocht zijn.

Ik had ook een inruilvoorstel gevraagd voor de M3 met bijna 200k op de teller. Daar gaven ze niet veel voor terug, komt ons wellicht niet zo slecht uit omdat we de auto waarschijnlijk toch privé overnemen ;).

Daardoor overigens nog wel in dilemma hoe nu verder:
  • Nwe MY zakelijk en prive rijden (en huidige M3 ter vervanging van huidig LPG/ICE auto)
  • Nwe MY (aanvankelijk) alleen zakelijk rijden (en huidige M3 dus prive)
  • Gebruikte MS via Tesla voor periode van 2-3 jaar alleen zakelijk rijden (en huidige M3 dus prive) Dan is er ondertussen ook wel een facelift voor de MY en de afschrijving is met huidige aanschafprijs gebruikte MS relatief laag)
Maar even een keer goed rekenen, soms geeft Excel een ander advies dan de onderbuik......
 
Leuk om doorheen te lopen zo.

Privé interessanter dus. In dat kader zou je ook een jong gebruikte Tesla kunnen overwegen waar de kop al vanaf is.
De km vergoeding gaat volgens mij in 2025 nog 'n cent omhoog.
En je onderhoudspotje van 1500 per jaar vind ik vrij stevig, zeker voor een nieuwe auto waarbij jij de eerste 4 jaar garantie hebt. Ik zit nu na bijna 4 jaar op 600 per jaar incl btw en rij circa 30.000 km per jaar.
 
Privé interessanter dus. In dat kader zou je ook een jong gebruikte Tesla kunnen overwegen waar de kop al vanaf is.
De km vergoeding gaat volgens mij in 2025 nog 'n cent omhoog.
En je onderhoudspotje van 1500 per jaar vind ik vrij stevig, zeker voor een nieuwe auto waarbij jij de eerste 4 jaar garantie hebt. Ik zit nu na bijna 4 jaar op 600 per jaar incl btw en rij circa 30.000 km per jaar.
Klopt, in 2023 is het 23 cent, dus de berekening om privé de auto aan te schaffen is evident. Tweedehands Model Y heb ik nog niet gezien voor een redelijke prijs. Tesla heeft behoorlijke prijsverlagingen doorgevoerd op een nieuwe Y, dus als je een redelijk nieuwe MY hebt dan ben je behoorlijk de sjaak. De vraagprijzen op Marktplaats zijn niet marktconform, maar ik snap dat een handelaar hoopt op een gelukstreffer.

De fiscus loopt straks behoorlijk binnen met de bijtelling op EVs. Veel bedrijven verplichten een EV in de lease en dan is er geen keuze tussen zakelijk en privé. Dan loopt het altijd via de bijtelling, tenzij je niet privé gaat rijden. De berekening laat wel zien dat het privévoordeel lager is dan 22%.

Het onderhoudspotje van 1.500 per jaar bestaat vooral uit banden. Een setje banden kost al gauw 1200 euro en ik heb 3 sets banden aangeschaft voor mijn MS in 5 jaar tijd. Alleen dat was al bijna 1000 euro per jaar. Verder moet je ook met een Tesla wel een keer voor een beurt (remvloeistof, HEPA filter, airco, ...). Neem ook nog eens premium en dat is ook 120 euro/jaar. Garantie is er na 4 jaar/80.000km af en reparaties zijn vaak prijzig bij een Tesla. Ik denk dat 1.500 niet ver van de waarheid zit en dan moet je geen gekke dingen krijgen (buiten garantie).
 
Er staan momenteel nog wel MX op met meer dan 100k op de teller. De MS met >100k op de teller waren relatief laag geprijsd, ik verwacht dat deze als eerste verkocht zijn.
Toch als ik mijn MS verkoop en terugkoop van Tesla, dan pak ik 5.000 euro zakelijk. Daar blijft netto ongeveer de helft van over (2.500 euro), maar dan verlies ik waarschijnlijk wel mijn supercharging. Met de huidige prijzen kan ik voor 2.500 ongeveer 6.250kWh laden en dat komt bij mijn MS neer op 25.000km rijden. Als ik de auto meer dan 3 jaar in bezit houd, dan hou ik liever de free SuC. Ook vind ik het elke keer weer een prettig gevoel dat laden niks kost (dat is de Hollander in mij denk ik), maar ook dat vind ik wat waard.

Als ik de MS hou, dan gaat die begin september nog even voor een grote beurt, waarbij ik alles zou laten doen (remmerij, airco afvullen, ...). Die garantie is een beetje hit en miss, maar ik heb geen vreemde zaken met mijn auto op dit moment, dus die gok durf ik wel te nemen.

Wel een probleem is dat ik de auto moet verkopen en terugkopen. Als ZZP-er mag je de auto niet straffeloos naar privé halen. Dat is eigenlijk wel een beetje kromme regel. Als je gewoon een nette marktwaarde gebruikt en je draagt de BTW netjes af dan is er geen enkel nadeel voor de overheid. Toch mag het niet :( Ik heb wel de bevesting hier uit het forum (en van Tesla medewerkers) dat ze niet kijken naar RDW registraties, maar enkel naar het Tesla account.
 
Toch als ik mijn MS verkoop en terugkoop van Tesla, dan pak ik 5.000 euro zakelijk. Daar blijft netto ongeveer de helft van over (2.500 euro), maar dan verlies ik waarschijnlijk wel mijn supercharging. Met de huidige prijzen kan ik voor 2.500 ongeveer 6.250kWh laden en dat komt bij mijn MS neer op 25.000km rijden. Als ik de auto meer dan 3 jaar in bezit houd, dan hou ik liever de free SuC. Ook vind ik het elke keer weer een prettig gevoel dat laden niks kost (dat is de Hollander in mij denk ik), maar ook dat vind ik wat waard.

Als ik de MS hou, dan gaat die begin september nog even voor een grote beurt, waarbij ik alles zou laten doen (remmerij, airco afvullen, ...). Die garantie is een beetje hit en miss, maar ik heb geen vreemde zaken met mijn auto op dit moment, dus die gok durf ik wel te nemen.

Wel een probleem is dat ik de auto moet verkopen en terugkopen. Als ZZP-er mag je de auto niet straffeloos naar privé halen. Dat is eigenlijk wel een beetje kromme regel. Als je gewoon een nette marktwaarde gebruikt en je draagt de BTW netjes af dan is er geen enkel nadeel voor de overheid. Toch mag het niet :( Ik heb wel de bevesting hier uit het forum (en van Tesla medewerkers) dat ze niet kijken naar RDW registraties, maar enkel naar het Tesla account.
Toch lees ik ook dit: Rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé.

Is dat nog een optie?
 
Toch als ik mijn MS verkoop en terugkoop van Tesla, dan pak ik 5.000 euro zakelijk. Daar blijft netto ongeveer de helft van over (2.500 euro), maar dan verlies ik waarschijnlijk wel mijn supercharging. Met de huidige prijzen kan ik voor 2.500 ongeveer 6.250kWh laden en dat komt bij mijn MS neer op 25.000km rijden. Als ik de auto meer dan 3 jaar in bezit houd, dan hou ik liever de free SuC. Ook vind ik het elke keer weer een prettig gevoel dat laden niks kost (dat is de Hollander in mij denk ik), maar ook dat vind ik wat waard.

Als ik de MS hou, dan gaat die begin september nog even voor een grote beurt, waarbij ik alles zou laten doen (remmerij, airco afvullen, ...). Die garantie is een beetje hit en miss, maar ik heb geen vreemde zaken met mijn auto op dit moment, dus die gok durf ik wel te nemen.

Wel een probleem is dat ik de auto moet verkopen en terugkopen. Als ZZP-er mag je de auto niet straffeloos naar privé halen. Dat is eigenlijk wel een beetje kromme regel. Als je gewoon een nette marktwaarde gebruikt en je draagt de BTW netjes af dan is er geen enkel nadeel voor de overheid. Toch mag het niet :( Ik heb wel de bevesting hier uit het forum (en van Tesla medewerkers) dat ze niet kijken naar RDW registraties, maar enkel naar het Tesla account.
Je bent een IB ondernemer? Check het met je accountant voor meer details, maar de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die je voor de auto maakt. De S is in die 5 jaar tijd al helemaal afgeschreven, dus afschrijvingskosten heb je bijna niet meer na 5 jaar. Rest nog onderhoud, elektra. Deze kosten moeten in totaal veel lager zijn dan die 22% bijtelling op de cat. waarde. Ik zou deze optie zeker overwegen.
 
  • Like
Reactions: RichieB
Je bent een IB ondernemer? Check het met je accountant voor meer details, maar de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die je voor de auto maakt. De S is in die 5 jaar tijd al helemaal afgeschreven, dus afschrijvingskosten heb je bijna niet meer na 5 jaar. Rest nog onderhoud, elektra. Deze kosten moeten in totaal veel lager zijn dan die 22% bijtelling op de cat. waarde. Ik zou deze optie zeker overwegen.
Klopt helemaal wat je zegt, maar dan is er dus niks meer over om af te trekken. Dan beter nog wat km declareren denk ik?
 
Klopt helemaal wat je zegt, maar dan is er dus niks meer over om af te trekken. Dan beter nog wat km declareren denk ik?
bugboy heeft geen andere optie als hij de Model S blijft houden. S verkopen en MY prive kopen kost altijd geld en ben je duurder uit. Maak je niet goed met de km declaraties. Ik gun iedereen een nieuwe MY :), maar rationeel is blijven rijden in de S beter. vooral met free SUC.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and RichieB
Je bent een IB ondernemer? Check het met je accountant voor meer details, maar de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die je voor de auto maakt. De S is in die 5 jaar tijd al helemaal afgeschreven, dus afschrijvingskosten heb je bijna niet meer na 5 jaar. Rest nog onderhoud, elektra. Deze kosten moeten in totaal veel lager zijn dan die 22% bijtelling op de cat. waarde. Ik zou deze optie zeker overwegen.
Doorrijden tegen werkelijke kosten is inderdaad een optie. Maar dat komt feitelijk op hetzelfde neer als de auto privé gaan rijden. Alle kosten kan je eerst aftrekken van de winst. Daarna moet je alle kosten bij de winst weer optellen als bijtelling. Wel is alle BTW terug te vorderen van de afschrijving, onderhoud, laadkosten, ... Je moet echter wel 2,7% van de catologuswaarde als privévoordeel BTW opvoeren. Dat is wel bruto, maar met een cataloguswaarde van 104.000 euro en 49,5% IB is dat jaarlijks 1390 euro (netto). Over 5 jaar in totaal dus bijna 7.000 euro.

Bij een overnameprijs van 30.000 euro en afschrijving na 10 jaar voor 5000 euro (???) scheelt het zo'n 4.340 euro aan BTW die je niet hoeft te betalen. Dan moet je nog 2.661 aan BTW voordeel hebben om het interessanter te maken. Dat houdt dus in dat je nog zo'n 12.700 euro aan kosten moet maken. Nu zal het onderhoud wellicht wat meer aantikken, maar dit zou wel erg stevig zijn.

Interessant is bijtellen tegen werkelijke kosten dus niet voor mij (verwacht ik). Daarbij speelt dat ik dit jaar nog 3,5 maand moet rijden met 22% bijtelling. Of ik moet nu al beginnen met bijtellen tegen werkelijke kosten, maar dan verlies ik een groot deel van mijn 4% bijtelling. Al met al gaat dit dus niet lukken (of ik moet ergens een serieuze denkfout maken).

Als het de S blijft, dan moet die echt naar privé. Zakelijk zal ik hem ook blijven rijden. Sterker nog... De meeste kilometers zijn juist zakelijk.

bugboy heeft geen andere optie als hij de Model S blijft houden. S verkopen en MY prive kopen kost altijd geld en ben je duurder uit. Maak je niet goed met de km declaraties. Ik gun iedereen een nieuwe MY :), maar rationeel is blijven rijden in de S beter. vooral met free SUC.
Met mijn calculatie kom ik uit op 640/maand (netto) om de Model S te blijven rijden (20.000km/jaar) en 780/maand (netto) voor een aangeklede MY LR. Behalve dat je weer wat anders hebt heb je ook wel wat voordelen m.b.t. range, laadsnelheid, ... Daar is echter lastig een bedrag aan te hangen.