Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y zakelijk of prive kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Al vanaf (na) het vierde jaar is het inderdaad 1,5% BTW correctie.

Als u de Model S zakelijk blijft rijden tegen bijtelling die nooit hoger is dan de werkelijke onkosten komt er geen 30.000,- euro binnen bij de zaak (de Tesla wordt niet verkocht) en daar wordt dus ook geen inkomstenbelasting over afgedragen, heeft u daar rekening mee gehouden?
 
Btw correctie wordt wel 1,5% bij de MS neem ik aan.
Dat was ik inderdaad vergeten. Goed dat je het nog even meldt, want ook als de MS er dit jaar uitgaat is het dus al 1,5%.

Als u de Model S zakelijk blijft rijden tegen bijtelling die nooit hoger is dan de werkelijke onkosten komt er geen 30.000,- euro binnen bij de zaak (de Tesla wordt niet verkocht) en daar wordt dus ook geen inkomstenbelasting over afgedragen, heeft u daar rekening mee gehouden?
Ik heb gebruik gemaakt van een financial lease constructie vanwege de gegarandeerde restwaarde. Ik was indertijd al bang dat de technologie en prijzen de Model S zouden inhalen en dat blijkt te kloppen. Ook had ik niet verwacht dat ik langer dan 5 jaar zou willen blijven rijden. Als ik de MS blijf rijden, dan had ik beter de auto indertijd meteen kunnen aanschaffen, want dat had in totaal 7.000 euro (bruto) gescheeld in rentelast. Nu wel meer liquide gehad, maar dat stond vooral op de bank tegen 0% rente. Achteraf altijd makkelijk. Mocht ik hem toch kwijt willen, dan scheelt het weer geleur met de auto en een hogere restwaarde. De extra restwaarde is (incl. BTW) overigens op een paar tientjes na gelijk aan de betaalde rente.

Ik heb een restschuld van circa 30.000 euro en die moet natuurlijk nu op tafel gelegd worden. Dat is precies de waarde van de terugkoopgarantie, dus er komt onderaan de streep helemaal niets binnen (bij verkoop aan Tesla). Houd ik de auto, dan kan ik die 30.000 euro gewoon verder afschrijven, dus de fiscus betaald mee aan de afschrijving. Aan de andere kant valt de afschrijving onder de "werkelijke" kosten, dus die betaal ik gewoon zelf. Je hebt dan nog het BTW voordeel, maar 1,5% is bruto ruim 770 euro netto Dus je moet ongeveer 3670 euro per jaar uitgeven (excl. BTW). Geen idee wat de afschrijving is, maar dat zou aardig kunnen kloppen.

Het enige probleem is dat ik dit jaar dan wel voor 3,5 maand de 22% bijtelling pak. Dat is bijna 6500 bijtelling (ipv 1215 euro) over de laatste 3,5 maand. Dat is voor dit jaar een netto extra kostenpost van ruim 2600 euro. Ik zou moeten uitrekenen wat de werkelijke kosten zijn, maar ik heb lineair afgeschreven en moet dit jaar het extra verlies pakken (of verdelen over de volgende jaren). Dat schroeft de werkelijke kosten omhoog en dus ook mijn bijtelling. Ik zal het nog eens doorrekenen, maar ik denk niet dat ik hier mee weg ga komen.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Ik zie in de berekening uit de topic opening bij zakelijk gebruik nergens de bij aanschaf teruggevraagde BTW terug? Dat is bij zakelijk nog een netto voordeel van ca 166 euro per maand?
En de verzelering is voor privé vaak ook een stukje duurder, omdat ze dan incl BTW moeten uitkeren.

Of heb ik een black-out?
 
Ik zie in de berekening uit de topic opening bij zakelijk gebruik nergens de bij aanschaf teruggevraagde BTW terug? Dat is bij zakelijk nog een netto voordeel van ca 166 euro per maand?
En de verzelering is voor privé vaak ook een stukje duurder, omdat ze dan incl BTW moeten uitkeren.

Of heb ik een black-out?
Afschrijving is ex btw en bijtelling prive gebruik staat er ook, dus m.i. is overal rekening mee gehouden.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ik zie in de berekening uit de topic opening bij zakelijk gebruik nergens de bij aanschaf teruggevraagde BTW terug? Dat is bij zakelijk nog een netto voordeel van ca 166 euro per maand?
En de verzelering is voor privé vaak ook een stukje duurder, omdat ze dan incl BTW moeten uitkeren.

Of heb ik een black-out?
Ik heb (als ZPPer met eenmanszaak) eerste een gewone persoonlijke verzekering gehad en vervolgens een op naam van de zaak, maar de kosten waren volstrekt hetzelfde. Dat BTW voordeel stoppen ze in eigen zak. Echt zakelijke verzekeringen zijn vaak duurder omdat de kans dat er meerdere personen in rijden groter is. Dus voordeel zie ik niet.
 
Ik sta ook op het punt om een nieuwe model Y te kopen. Voordat ik dit draadje las was ik ervan overtuigd om dat weer zakelijk via mijn BV te doen. Nu twijfel ik. Een van de redenen om het zakelijk te doen is de jaarlijkse afschrijving waarmee ik de winst en daarmee de vennootschapsbelasting kan verlagen. In hoeverre is dit meegenomen? En indien niet meegenomen, zou de uitkomst anders zijn als dit ook zou zijn meegenomen?
 
Ik sta ook op het punt om een nieuwe model Y te kopen. Voordat ik dit draadje las was ik ervan overtuigd om dat weer zakelijk via mijn BV te doen. Nu twijfel ik. Een van de redenen om het zakelijk te doen is de jaarlijkse afschrijving waarmee ik de winst en daarmee de vennootschapsbelasting kan verlagen. In hoeverre is dit meegenomen? En indien niet meegenomen, zou de uitkomst anders zijn als dit ook zou zijn meegenomen?
Vaak gaat het over de IB sfeer idd. Maar als het ook nog eens over de Vpb gaat dan heb je het over een lager tarief waartegen je afschrijft, terwijl je bijtelling wel via je loonstrook en een veel hoger tarief gaat. Ik denk dat het dan nog minder interessant wordt
 
  • Like
Reactions: Sjors
Ik ben de topic-starter en ben uitgegaan van een eenmanszaak. Ik weet dus niet hoe het voor een BV is, maar de bijtelling is dermate hoog dat het heel lastig is om het zakelijk rond te rekenen. De gemiddelde bijtelling is al gauw zo'n 19% en als je in 49,5% IB valt betaal je netto elk jaar al bijna 10% van de aankoopwaarde enkel aan bijtelling. Daarom is het heel lastig om het rondgerekend te krijgen.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Voordat er veel belastingvoordeeltjes waren voor elektrische auto's heb ik er nooit over gepeinsd om een nieuwe auto te kopen. Ik reed veel liever in een oude maar gave bak. In 2019 heb ik een E-Niro gekocht en mijn vrouw een M3. Allebei op de zaak.
Nu de bijtelling opdroogt ben ik weer in de oude modus geschoten: welke gave auto wil je hebben van 5 jaar geleden die je toen niet kon (of wou) betalen?
Vandaag heb ik de Niro ingeruild voor een model S 100d uit 2018. Uiteraard gaat deze niet op de zaak. Dat is een jaartje ouder maar wel een auto van meer dan een ton die je nu voor de prijs van ver onder een nieuwe id.3 kan kopen. Er is vast een excel sheetje dat de kosten doorrekent maar je kan moeilijk rekening houden met alle onzekerheden over stroomprijs en overheid. Ik ben maar gewoon uitgegaan van mijn gevoel: dit lijkt me een goeie deal.

Ik heb ooit eens de uitspraak gehoord dat de grootste beslissing die we als mens kunnen nemen die we volledig rationeel kunnen onderbouwen het kopen van een brood is. De rest doen we op gevoel.

Ik denk dat je gewoon de auto moet kopen die je wil en waarvan je denkt dat die ongeveer het geld kost dat je ervoor over hebt.
 
Ik heb even je voorbeeld nagerekend in mijn geval. Prive is inderdaad goedkoper, maar in mijn geval was het iets van 30 euro. Ik rij 10k km per jaar waarvan de helft zakelijk. Ik hou de auto maar 4-5 jaar. Wil geen tesla zonder garantie. Wel vind ik het prettig dat het risico van de prijsdalingen voor de zaak zijn. Dus ondanks dat het goedkoper is, hou ik hem daarom zakelijk aan.
 
@Autozoeker Als dat het prijsverschil is zou ik dat ook zeker doen. Aangezien je relatief weinig rijdt, zou ik nog wel eens met de boekhouder gaan overleggen of bijtellen tegen werkelijke kosten voor jou niet aantrekkelijker is. Door je lage kilometrage zal je afschrijving veel lager liggen dan normaal. Ook zal je verder amper kosten hebben (hooguit 1x banden), een kleine servicebeurt en beperkte laadkosten. Dat zou dan nog wel eens een beter alternatief kunnen zijn.
 
Ik ben hou ook van gemak :) niet zoveel zin in bijhouden van ritten etc. Maar ik moet meer zakelijke auto aankopen doen zo te zien. hmm fietsen rek, trekhaak, winterbanden set, EAP, dan moet zakelijk wel goedkoper zijn :D
 
@Autozoeker Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij hoef je voor het bijtellen tegen werkelijke kosten geen km-administratie bij te houden. Je moet enkel bijhouden wat je kosten zijn, maar dat moet je toch al voor je boekhouding. Zorg dat je alle auto-kosten in een eigen grootboekrekening hebt en dan is het vrijwel geen werk. Als je niet gaat bijtellen tegen werkelijke kosten, dan zou ik zaken die voor je auto bedoeld zijn, zoals EAP, winterbanden, ... zijn zeker zakelijk te boeken.
 
Dat bijtellen tegen werkelijke kosten is volgens mij nog niet zo’n gekke keuze voor Bugboy. Bijtellen gaat per kalenderjaar. Laat nu je MS nog eens helemaal nakijken en preventief onderdelen vervangen. Dus draagarmen, stabilisatorstangen, Aircocondensor, aircocompressor, luchtvering. Desnoods leg je een aantal van deze onderdelen op voorraad in je schuur. En dan bestel je bij een online bandenboer alvast nieuwe banden die je vervolgens ook aan de voorraad toevoegt. Die kosten vallen in dit kalenderjaar. BTW aftrekbaar en ook alle kosten. Vervolgens ga je het nieuwe jaar in met bijtellen tegen werkelijke kosten. Die kosten zijn voorlopig erg laag! De auto naar privé halen kan domweg niet als je een eenmanszaak hebt. Bijtellen tegen werkelijke kosten kan wel. Dat kan in een B.V. weer niet.

Want laten we eerlijk wezen. Een MS is toch een mooiere auto dan een MY.