Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat is het verschil tussen 'bespaarmodus' en ' begrensd door bereikmodus'?

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag is -dacht ik- wel eens voorbij gekomen, echter een zoektocht op dit forum leverde geen hits.
Onze Tesla MSP85 2013 rijdt altijd met Energy Saving Modus aan. De verwarming en airco dus op halve kracht.
Is een keuze en geen probleem. Het roept wel een vraag op:

Onder het verwarmingssymbool onderaan op de consoledisplay (met de temp en ventilator) staat afwisselend 'bespaarmodus' en 'begrensd door bereikmodus'. Dan eens dit en dan eens dat. Ik zie geen relatie met (buiten)temperatuur, SoC of (gereden) afstand, maar dat zal aan mij liggen... kortom, ik kan er geen peil op trekken.
Wat betekent dit?
 
Bespaarmodus
is een informatieve en permanente melding. dus puur ter attentie dat je auto in bespaar modus in gebruik is. Dit is direct zichtbaar en dus default aanwezig als je de bespaarmodus 'aan' zet.

Begrensd door bereikmodus
Dit zal zijn dat de airco liever op meer kracht zou willen werken - maar dat dus niet ten doet vanwegen bespaarmodus. Zou je de modus uitschakelen op het moment dat deze melding er is zal je zien dat de airco harder gaan werken om gewenste interne temperatuur te bereiken.

Als ik het goed heb zou de melding Bespaarmodus permanent in beeld staan, tenzij het 'overruled' wordt door de Begrensd door bereikmodus melding :cool:

overigens is het nu bereikmodus, of bespaarmodus, of een beetje van beide o_O
 
Dankjewel Nico!

"overigens is het nu bereikmodus, of bespaarmodus, of een beetje van beide o_O"
Exact, dat draagt bij aan de verwarring, bij mij althans.

Het lijkt me logischer dat er altijd 'bespaarmodus' staat als je 'Energy saving/Range modus' aan hebt staan.
En desnoods dan 'bereikmodus' als je die niet aan hebt staan, maar de SoC in relatie tot de nog te rijden afstand vraagt daarom.
 
  • Like
Reactions: nico180