Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat levert jouw Tesla nog op?

This site may earn commission on affiliate links.
2e helft van dit jaar wil ik een 2ehands EV gaan aanschaffen en dat wordt mogelijk een Tesla Model 3.
Als het goed is komen er een hoop uit 2019 beschikbaar die 5 jaar hebben genoten van lage bijtelling.

Ik ben benieuwd wat jullie leasemaatschappij vraagt om de Model 3 over te nemen, of wat Tesla ervoor biedt als je hem inruilt.

Eerlijk gezegd heb ik eigenlijk een voorkeur voor een MiC/2021 model maar de 2019 modellen hebben daar ook effect op en bij een groot genoeg verschil ga ik misschien toch nog voor een 2019.

En misschien rolt er nog een leuke deal uit.
 
Op mijn 3 jaar oude SR+ met 56.000km zit nog TESLA garantie, dat zal dus niet het punt zijn dat TESLA een overnameprijs geeft van slechts 37% van de nieuwwaarde. U leest het goed, na 3 jaar zakt een Tesla 63% in waarde. Dat in vergelijking met mijn 6 jaar (en bijna 80.000km) oude RangeRover waar Tesla 3 jaar geleden ook 37% van de nieuwwaarde gaf.
De uitleg toen was, voor een diesel kunnen we geen deftige prijs geven.

Wie bedriegt wie als je nu hoort dat je 3 jaar oude Tesla even weinig waard is dan een 6 jaar oude RangeRover (met dezelfde nieuwwaarde)? Of je geeft toe dat je product veel te duur verkocht is en eigenlijk bijna niet meer waard is dan een Dacia Sandero.
 
Mijn ervaring van enkele weken geleden is dat Tesla nagenoeg niets geeft voor een 3 jaar oude SR+. Deze worden dan wel met een behoorlijke winstmarge door hun terug aangeboden.
Dus, als je een tweedehands wil aankopen maakt het toch niet uit wat de verkoper er voor heeft betaald.
Was het aanbod van Tesla gebaseerd op inruil of alleen op aankoop zonder inruil? Wij hebben een 2019 sr+ en overwegen die in te ruilen voor een MY.
 
U leest het goed, na 3 jaar zakt een Tesla 63% in waarde.
Je moet niet kijken naar de absolute waarde, maar naar wat je moet opleggen voor een nieuwe. De nieuwe zijn ook sterk in prijs gedaald. Logisch dat de tweedehandse ook dalen. Wat niet wegneemt dat je particulier meer krijgt, maar dan moet je er de effort, de stress en het risico bij nemen.
 
...De nieuwe zijn ook sterk in prijs gedaald...

Dezelfde configuratie nu is 13,5% gezakt t.o.v. 3 jaar geleden (dat is ongeveer wat je enkele jaren terug nog als korting kreeg bij een aankoop van een nieuwe wagen). Die wil ik er gerust aftrekken, blijft er nog steeds 50% waardeverlies in 3 jaar. Tegen dat tempo ga ik moeten bijgeven om er vanaf te geraken voor de garantie om is 😀

Dezelfde configuratie zie ik Tesla dan weer in de verkoop zetten met 50% winstmarge (als ze hem kunnen overnemen aan de door hun voorgestelde prijs). Nu kan je veel rechttrekken, maar dit vind ik te krom om recht te trekken...
 
Dezelfde configuratie nu is 13,5% gezakt t.o.v. 3 jaar geleden (dat is ongeveer wat je enkele jaren terug nog als korting kreeg bij een aankoop van een nieuwe wagen). Die wil ik er gerust aftrekken, blijft er nog steeds 50% waardeverlies in 3 jaar. Tegen dat tempo ga ik moeten bijgeven om er vanaf te geraken voor de garantie om is 😀

Dezelfde configuratie zie ik Tesla dan weer in de verkoop zetten met 50% winstmarge (als ze hem kunnen overnemen aan de door hun voorgestelde prijs). Nu kan je veel rechttrekken, maar dit vind ik te krom om recht te trekken...
Ik denk dat je conclusie niet helemaal correct is.
Als die cijfers kloppen, dan merk je gewoon dat Tesla geen zin heeft om zich met het tweedehands verhaal bezig te houden.

Als ik naar de belgische situatie kijk met de subsidie, dan heb je een basis Y al aan 35k. Wie gaat er dan 30k betalen voor een 3 jaar oude auto?
 
Denk eraan dat je niet enkel bij Tesla je auto kan aanbieden voor verkoop.

Tesla zelf geeft inderdaad vaak lage prijzen, maar je hebt er geen gezaag mee. Lekker wat foto's maken, doorsturen, bod krijgen en klaar is kees.

Tesla heeft dan inderdaad de keuze om jouw overname terug zelf te verkopen, maar meestal zal hun remarketing-afdeling het ding doorverkopen aan opkopers, en zie je je auto een maand later ergens op een buitenlandse website staan. En die opkoper en de uiteindelijke handelaar moeten er ook hun percentje op verdienen.

De uiteindelijke verkoper moet dan ook nog eens een verzekeringspremie betalen voor de garantie, dus dat moet je er ook nog eens bij tellen.

Een verschil van 3 tot 5K tussen jouw overnameprijs en de geafficheerde verkoopprijs is dan ook niet zo ongewoon.
 
Weinig concrete antwoorden hier! Mijn M3 LR 2019 met FSD en 115k op de teller is door Tesla ingeschat op €24k en door de leasemaatschappij op €23k. Ik overweeg nog steeds om hem over te nemen, maar ik wil een betere prijs van de leasemaatschappij. Ik wacht nog op een nieuwe aanbieding.
 
Ik denk dat je conclusie niet helemaal correct is.
Als die cijfers kloppen, dan merk je gewoon dat Tesla geen zin heeft om zich met het tweedehands verhaal bezig te houden.

Als ik naar de belgische situatie kijk met de subsidie, dan heb je een basis Y al aan 35k. Wie gaat er dan 30k betalen voor een 3 jaar oude auto?
Op die tweedehands van 30k€ krijg je in Vlaanderen ook 3k€ subsidie.

Btw, subsidie is enkel voor Vlaanderen, niet op Belgisch niveau. Wallonië zou pas van plan om een gelijkaardige fout te maken in 2025.
 
Zelfde config bestaat niet meer.

Met zelfde config bedoel ik:
- basismodel
- 19" wielen
- kleur blauw

Is nieuw model, meer en beter auto voor iets meer geld.

Daar wordt een verlies op berekend, en als dat bij Tesla deze vormen aanneemt, dan geeft Tesla toe dat hun product minderwaardig is aan bijvoorbeeld een RangeRover (van 6 jaar oud) waar ze dezelfde verliezen op telden 3 jaar geleden. Als je dat verschil niet wil zien, dan mag dat van mij.
Maar dan mag ik dit ook teleurstellend vinden.
Het is duidelijk dat Tesla niet geïnteresseerd is in de occasiemarkt, maar kom daar dan gewoon voor uit.

Het geluk is, de SR+ moet niet weg. Als ik binnen 3 jaar (dan is hij 6 jaar) er nog 5.000€ voor krijg, heb ik goedkoper gereden de laatste 3 jaren dan de eerste 3 jaren.
En dan zullen we eerst zien wat de andere merken ondertussen in de aanbieding hebben.
 
Waarde is wat de gek ervoor betaalt. En als jij bij Tesla inruil een te lage prijs krijgt, maar je krijgt 'm ook niet verkocht aan jouw gewenste prijs, is het niet Tesla die fout zit.

En dat is niet alleen bij Tesla zo. Andere merken kennen ook gewoon waardeverlies. Logisch.
 
Dit is mijn tiende wagen dat ik (privé) rijd en misschien wel de beste, maar bij de andere 9 merken heb ik geen waardeverlies van 63% na 3 jaar opgetekend. Als jullie dit normaal vinden, geen probleem maar laat me dan weten wanneer jullie Tesla in de verkoop gaat zodat ik een bod kan doen 😀

Einde bijdrage aan dit topic.