En nog een keer, prima. Mijn beide berichten, ze hebben ze gezien hun reactie wel ontvangen, blijven nu al meer dan een week op moderation staan.In andere bewoording al gedaan
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En nog een keer, prima. Mijn beide berichten, ze hebben ze gezien hun reactie wel ontvangen, blijven nu al meer dan een week op moderation staan.In andere bewoording al gedaan
Mooie overwinning voor Nikola. We bizar jammer voor het milieu. Zo lang we bizarre hoeveelheden waterstof op niet duurzame manier produceren voor allerhande industriële toepassingen, kan je rijden op waterstof niet duurzaam noemen. Sterker nog, ik schat in dat je, om 800 vrachtwagens op duurzaam geproduceerde waterstof te laten rijden, het niet redt met 100 extra windmolens. Dus zo lang anheuser dat niet compenseert is er niets schoons aan.'Tot 800' waterstof trucks van Nikola voor Anheuser Busch.
Anheuser-Busch orders hundreds of hydrogen trucks from zero-emission startup Nikola
Het duurt nog wel even voor die er rijden, de in de VS benodigde 700 waterstof tankstations zullen tot 2028 worden gebouwd.
Evenzogoed een mooie overwinning voor Nikola.
Mooie overwinning voor Nikola. We bizar jammer voor het milieu. Zo lang we bizarre hoeveelheden waterstof op niet duurzame manier produceren voor allerhande industriële toepassingen, kan je rijden op waterstof niet duurzaam noemen. Sterker nog, ik schat in dat je, om 800 vrachtwagens op duurzaam geproduceerde waterstof te laten rijden, het niet redt met 100 extra windmolens. Dus zo lang anheuser dat niet compenseert is er niets schoons aan.
Met H2 kost 3 keer meer electriciteit om de wielen aan te drijven dan een BEV, dus onafhankelijk van de bron van die electriciteit is het bijzonder slecht idee.Dat geldt net zo hard voor een BEV. Is dus compleet geen argument om het niet te doen en al helemaal geen argument tegen waterstof of voor de BEV.
Het aandeel echt groene energie is helaas verwaarloosbaar klein. Ik zie het dus juist als een mooie incentive om dit groener te gaan doen, zo ook voor waterstof.
Nee, dat is werkelijk waar een compleet ander verhaal. Jouw vergelijk gaat niet op. Een bev is zelfs op de EU energiemix for schooner Dan een conventioneel aangedreven wagen. Een auto op waterstof niet. Daar zitten zo veel inefficiëntie overdrachten in, dat een FCEV zowel op waterstof gereformed vanuit gas als door elektrolyse op basis van de huidige EU energie mix fors vervuilende zijn dan een benzine of diesel auto.Dat geldt net zo hard voor een BEV. Is dus compleet geen argument om het niet te doen en al helemaal geen argument tegen waterstof of voor de BEV.
Het aandeel echt groene energie is helaas verwaarloosbaar klein. Ik zie het dus juist als een mooie incentive om dit groener te gaan doen, zo ook voor waterstof.
'Tot 800' waterstof trucks van Nikola voor Anheuser Busch.
Anheuser-Busch orders hundreds of hydrogen trucks from zero-emission startup Nikola
Het duurt nog wel even voor die er rijden, de in de VS benodigde 700 waterstof tankstations zullen tot 2028 worden gebouwd.
Evenzogoed een mooie overwinning voor Nikola.
Waterstof is schitterend. Ik ben er groot voorstander van en promoot graag elk commercieel bedrijf die waterstof in wil zetten om het globale energieverbruik te "vergroenen".Dat geldt net zo hard voor een BEV. Is dus compleet geen argument om het niet te doen en al helemaal geen argument tegen waterstof of voor de BEV.
Het aandeel echt groene energie is helaas verwaarloosbaar klein. Ik zie het dus juist als een mooie incentive om dit groener te gaan doen, zo ook voor waterstof.
Op dit moment wordt meer dan 95% van de waterstof door reforming gemaakt. Extreem verkwistend en extreem vervuilend.Dat geldt net zo hard voor een BEV. Is dus compleet geen argument om het niet te doen en al helemaal geen argument tegen waterstof of voor de BEV.
Het aandeel echt groene energie is helaas verwaarloosbaar klein. Ik zie het dus juist als een mooie incentive om dit groener te gaan doen, zo ook voor waterstof.
Anheuser bindt zich nergens aan, de aankondiging is ook niet van Anheuser. Zelfs Nikola weet niet hoeveel trucks zij kunnen maken. Ze hebben nog geen fabriek.Wat betekent nou precies ‘tot 800 trucks’?
Zijn dat er 800, of 18, of 10?
Hoeveel zijn ee firm ordered, hoeveel zijn er aanbetaald?
Zonder aangegane verplichting betekent zo’n aankondiging wat mij betreft weinig.
Volgens mij meet ik in mijn reactie eenvoudig met 1 maat en de overige reacties liggen daarmee in lijn. Duurzaamheid vs kosten en rendement. Batterij doorbraken en dergelijke zijn verdere toekomstige wins, maar voor nu oninteressant om mee te nemen in de berekeningen.Wauw, wat een reacties. Mijn punt is dat er op dit forum nogal eens met twee maten gemeten wordt. Ik begrijp dat het niet prettig is dat te horen, en ook ik ken alle waterstof berekeningetjes inmiddels wel. Mij hoeven jullie niet te overtuigen.
Waar ik het helaas af en toe mis zie gaan is de extrapolatie. De argumenten dat er een soort magische doorbraak is zijn hier overvloedig aanwezig met betrekking tot de batterijtechnologie van Tesla. Als er mensen zeggen dat er wellicht doorbraken mogelijk zijn bij bijvoorbeeld een fuel cell dan wordt dat voor onmogelijk gehouden.
In Nederland is momenteel slechts 4% van de energie echt groen, als je het team dat onderzoek doet voor Arjen Lubach mag geloven. Dat is dus ongeveer hetzelfde als voor waterstof, als ik jou 95% even voor waar aanneem. Dat gezegd hebbende vind ik het dus vreemd dat jullie allemaal vallen over mijn opmerking dat de vergelijking ook voor een BEV momenteel niet positief uitpakt en dat DAT op zich dus geen argument is om iets niet te doen.
Nogmaals, ik denk ook niet dat waterstof een toekomst heeft voor mobiliteit. Maar ik vind het erg kortzichtig om het af te schrijven. Elk initiatief dat de intentie heeft zaken te verduurzamen, zouden we allemaal moeten ondersteunen. Dat hebben velen hier immers ook met de BEV gedaan toen we nog op 99% grijze stroom draaiden.
Wauw, wat een reacties. Mijn punt is dat er op dit forum nogal eens met twee maten gemeten wordt. Ik begrijp dat het niet prettig is dat te horen, en ook ik ken alle waterstof berekeningetjes inmiddels wel. Mij hoeven jullie niet te overtuigen.
Waar ik het helaas af en toe mis zie gaan is de extrapolatie. De argumenten dat er een soort magische doorbraak is zijn hier overvloedig aanwezig met betrekking tot de batterijtechnologie van Tesla. Als er mensen zeggen dat er wellicht doorbraken mogelijk zijn bij bijvoorbeeld een fuel cell dan wordt dat voor onmogelijk gehouden.
In Nederland is momenteel slechts 4% van de energie echt groen, als je het team dat onderzoek doet voor Arjen Lubach mag geloven. Dat is dus ongeveer hetzelfde als voor waterstof, als ik jou 95% even voor waar aanneem. Dat gezegd hebbende vind ik het dus vreemd dat jullie allemaal vallen over mijn opmerking dat de vergelijking ook voor een BEV momenteel niet positief uitpakt en dat DAT op zich dus geen argument is om iets niet te doen.
Nogmaals, ik denk ook niet dat waterstof een toekomst heeft voor mobiliteit. Maar ik vind het erg kortzichtig om het af te schrijven. Elk initiatief dat de intentie heeft zaken te verduurzamen, zouden we allemaal moeten ondersteunen. Dat hebben velen hier immers ook met de BEV gedaan toen we nog op 99% grijze stroom draaiden.
Niet alleen Van Wijk, maar ook veel media willen geen kritische geluiden horen over waterstof.
Ik reageerde eerder uitgebreid naar het Noord-Hollands dagblad over het idee van één van hun journalisten om windenergie in Zuid-Amerika om te zetten in waterstof en dit met tankers naar Nederland te vervoeren. Een volkomen idioot plan.
Ondanks aandringen van mij om mijn reactie te plaatsen werd dit geweigerd. NHD is van de Telegraaf, hoog tijd toen om mijn abonnement op te zeggen.
Het gaat het journaille vaak alleen om het verhaal, de realiteit daarachter is alleen maar vervelend.
Veelal wel... Maar ketters..... Die gingen vroeger op de brandstapel.Ik stuurde vanmorgen een reminder aan de professor met de volgende tekst:
'Ik stuurde een week geleden een reactie op bovenstaand artikel.
Dit is al ruim een week in 'moderation'.
Kritische reacties worden kennelijk niet gewaardeerd.'
Daarop volgde meteen de mededeling:
View attachment 299386
Ik ben dus definitief geweerd op basis van mijn emailadres/IP adres en mag de waterstofkerk van Professor Van Wijk niet meer in. Nou voelde ik me daar al niet echt thuis maar het doel van een kerk is toch ongelovigen bekeren?
Gestookt met... ?Veelal wel... Maar ketters..... Die gingen vroeger op de brandstapel.
Waar vind ik dat filmpje?Overigens gaf ook Chelsea Sexton (Who killed the EV) daar, en ook zij waarschuwde in haar lezing tegen de waterstof lobby. Ook haar presentatie staat online (drie vind ik zeer het bekjken waard)