Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo FVO, hier staat ie


Voor mij was de eerste documentaire een eyeopener (en boosmaker).
Ik had een kort gesprek met haar, o.a. of er een 3e film komt ( wordt naar gekeken, men zoekt financiers). Energieke en inspirerende dame :)

Ik kan haar statement over waterstof er niet in terugvinden, wellicht een opmerking aan het eind of in Q&A dat niet gefilmed is.

Ook de eerst presentatie was erg goed, prima spreker met veel humor.
 
Hallo FVO, hier staat ie


Voor mij was de eerste documentaire een eyeopener (en boosmaker).
Ik had een kort gesprek met haar, o.a. of er een 3e film komt ( wordt naar gekeken, men zoekt financiers). Energieke en inspirerende dame :)

Ik kan haar statement over waterstof er niet in terugvinden, wellicht een opmerking aan het eind of in Q&A dat niet gefilmed is.

Ook de eerst presentatie was erg goed, prima spreker met veel humor.

re H2 in filmpje Chelsea Sexton op 3min 5sec is wellicht wat je bedoelt.
upload_2018-5-7_21-22-42.png
 
Van Wijk maakt het steeds fraaier. Hij doet het voorkomen alsof we al waterstof in gasbuizen van Afrika naar Europa vervoeren.

"Waterstof kun je met schepen naar Europa vervoeren. Met vloeibaar aardgas gebeurt dat al. Wat ook kan, is waterstof in buizen transporteren. "Het mooie is dat we daarvoor soms bestaande gasbuizen gebruiken tussen Noord-Afrika en Europa", zegt Van Wijk."

Afrika doet wat Europa niet lukte: zonnestroom opwekken in de Sahara | TROUW
 
Van Wijk maakt het steeds fraaier. Hij doet het voorkomen alsof we al waterstof in gasbuizen van Afrika naar Europa vervoeren.

"Waterstof kun je met schepen naar Europa vervoeren. Met vloeibaar aardgas gebeurt dat al. Wat ook kan, is waterstof in buizen transporteren. "Het mooie is dat we daarvoor soms bestaande gasbuizen gebruiken tussen Noord-Afrika en Europa", zegt Van Wijk."

Afrika doet wat Europa niet lukte: zonnestroom opwekken in de Sahara | TROUW

Als je door gasbuizen meer dan 10% waterstof gaat bijmengen bij gas dan moeten alles buizen worden vervangen of inwendig gecoat worden. De nadelige effecten van die bijmenging moeten nog bestudeerd gaan worden.
100% waterstof door buizen betekent dat alle, maar dan ook alle infrastructuur moet worden vervangen. Niet alleen de buizen, maar ook de compressoren en alle hulpapparatuur. Dat betekent een immense investering.
De kans dat alle waterstof die er bijv. in Marseille wordt ingepompt op de plaats van bestemming in Nederland blijkt te zijn verdampt is levensgroot.

Beter een paar dikke stroomkabels naar Noord-Afrika leggen. Dan zijn er geen talloze compressoren nodig, gelijkstroom reist duizenden kilometers met heel geringe verliezen. De afstand van Marokko naar Nederland is 2100 km. Per 290 km is er bij gelijkstroom een verlies van 1%. Betekent dus een op totaal van 2100 km een verlies van 7,2%.
Zou Prof. Van Wijk dit weten? Ik denk dat hij het niet wìl weten.
 
Haal je toch uit de lucht door lucht te koelen? (condenswater)

I know, alweer een stroomvreter, maar dat was je vraag natuurlijk niet.

Ben benieuwd hoe de lokale bevolking hier op zou reageren, hun land gebruiken om stroom op te weken, hier kostbaar zoet drinkwater mee maken, omzetten in waterstof, dit vervolgens naar west europa transporteren. Lijkt me dat ze daar ook wel belang hebben bij een goede steady zoetwater supply.

Het totale rendement van waterstof daalt nog verder, lijkt me ook niet gewenst, toch wel knap van die lobby om elke keer zo positief in de pers te komen, ben in mijn kenissenkring ook telkens bezig uit te leggen dat waterstof om de hier gekende redenen geen toekomst heeft.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ben benieuwd hoe de lokale bevolking hier op zou reageren, hun land gebruiken om stroom op te weken, hier kostbaar zoet drinkwater mee maken, omzetten in waterstof, dit vervolgens naar west europa transporteren. Lijkt me dat ze daar ook wel belang hebben bij een goede steady zoetwater supply.

Het totale rendement van waterstof daalt nog verder, lijkt me ook niet gewenst, toch wel knap van die lobby om elke keer zo positief in de pers te komen, ben in mijn kenissenkring ook telkens bezig uit te leggen dat waterstof om de hier gekende redenen geen toekomst heeft.
Interessante bedenking! Had ik nog niet bij nagedacht.
Participatie en hen ook van water voorzien lijkt me niet meer dan fair. Maar als je ziet hoe Shell in Nigeria het er al decennia vol houdt...
 
Moet er niet eerst een ander probleem opgelost worden? Water in de woestijn om waterstof van te maken lijkt me ook wel een voorwaarde.
Allemaal hele goede vragen en bezwaren, @Janc en andere heren.

Ik begrijp dat vriend Van Wijk nog heel veel meer subsidie en jarenlange research nodig heeft om al jullie vragen te beantwoorden. :D
 
Nee, dat is werkelijk waar een compleet ander verhaal. Jouw vergelijk gaat niet op. Een bev is zelfs op de EU energiemix for schooner Dan een conventioneel aangedreven wagen. Een auto op waterstof niet. Daar zitten zo veel inefficiëntie overdrachten in, dat een FCEV zowel op waterstof gereformed vanuit gas als door elektrolyse op basis van de huidige EU energie mix fors vervuilende zijn dan een benzine of diesel auto.

Op 1 kWh duurzame elektriciteit rijdt een BEV 5 a 6 km. Diezelfde kWh omgezet naar waterstof via elektrolyse geeft ca 1 km range.
Dus ik kan mijn V60 PHEV beter houden als 2e auto naast een Tesla?
 
Dat ligt er een beetje aan. Hoeveel procent kan je elektrisch rijden. Zeker als je jouw elektriciteit vanuit suurzame bron neemt en een aanzienlijk deel elektrisch rijdt is dat snel beter dan een benzine of diesel
Ik heb op onze huidige woning voldoende zonnepanelen liggen om alle korte ritten 100% elektrisch te rijden. Van de 90.000 km heb ik meer dan 50% elektrisch gereden (uitgelezen door de dealer). Als de V60 de rol van 2e auto krijgt, zou ik amper nog hoeven tanken (op een incidentele rit die langer is dan 40/50 km na).
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Met de BMW is het namelijk een stuk moeilijker om veel elektrisch te rijden. Ik denk dat dat maximaal 1/3 deel is van alle 40.000 kilometers. De accu is namelijk de helft van de capaciteit van de Volvo en boven de 80 km/h loopt de benzinemotor vrijwel altijd. Qua milieu is de BMW een miskoop. Ik wil daarom deze auto vervangen voor een Model S 75 of 100. Een 2e hands Leaf of i3 is ook een stuk kostbaarder dan de V60 houden en voor dat doel inzetten.
 
Met de BMW is het namelijk een stuk moeilijker om veel elektrisch te rijden. Ik denk dat dat maximaal 1/3 deel is van alle 40.000 kilometers. De accu is namelijk de helft van de capaciteit van de Volvo en boven de 80 km/h loopt de benzinemotor vrijwel altijd. Qua milieu is de BMW een miskoop. Ik wil daarom deze auto vervangen voor een Model S 75 of 100. Een 2e hands Leaf of i3 is ook een stuk kostbaarder dan de V60 houden en voor dat doel inzetten.
Ik overweeg ook een phev naast de Tesla. Dit ter vervanging van een diesel. We hebben een wat zwaardere auto nodig om een paardentrailer mee te kunnen trekken, maar zouden daarmee 90% elektrisch rijden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Zoals te verwachten was, bekend gegeven, reageert Van Wijk ook niet op mijn twitterbericht. Kritische geluiden worden zo in de kiem gesmoord. Vooral het gegeven dat de waterstof economie bijna 3x zoveel windmolens vereist is een pijnlijk gegeven voor de waterstoflobby.
Daar wil je niet op gewezen worden en dat gaat Van Wijk dus effectief uit de weg. Mijn berichten op zijn site staan al ruim 2 weken 'in moderation'.

2018-05-12 11.00.32.jpg
 
  • Like
Reactions: FVO and S-19910
Willem Vermeend is ook gevallen voor de Waterstoflobby van de olie-industrie en pleit meteen voor een keuze voor meer schaalgrootte (=nog meer subsidie).


Waterstof
Deze versnelling is ook mogelijk met de grootschalige inzet van schone waterstof. Technische knelpunten en hoge kosten die tot voor kort barrières opwierpen voor dit gebruik, bijvoorbeeld als brandstof voor verkeer en vervoer en andere sectoren zoals de chemische sector, zijn voor een belangrijk deel opgelost. Mits voor een voldoende schaalgrootte wordt gekozen, maken deze ontwikkelingen het mogelijk de overgang van een fossiele economie naar een schone waterstofeconomie aanzienlijk te versnellen. Een voorbeeld zien we in Japan.

https://www.telegraaf.nl/financieel/2023822/column-de-ondergang-van-het-klimaatbeleid