Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Je bent geweldig. Niet alleen is je huis energieneutraal, jij hebt in een klap je hele life time carbon footprint terug naar nul gebracht.
Zou zo maar kunnen :). De projectmanager verweet me al dat ie nu al zijn tijd moet 'verdoen' met het beantwoorden van vragen van verontruste dorpelingen. Dat hindert volgens hem de transitie en had ie liever anders gezien.
Ze gaan, zoals gebruikelijk met de waterstoflobby, inhoudelijk niet in op mijn verhaal.
 
Zou zo maar kunnen :). De projectmanager verweet me al dat ie nu al zijn tijd moet 'verdoen' met het beantwoorden van vragen van verontruste dorpelingen. Dat hindert volgens hem de transitie en had ie liever anders gezien.
Ze gaan, zoals gebruikelijk met de waterstoflobby, inhoudelijk niet in op mijn verhaal.
Ow maar Wim, waterstof zit pas in de kinderschoenen. Dit soort trajecten zijn enablers om te laten zien wat mogelijk is. Als door verdere uitontwikkeling waterstof duurzamer geproduceerd kan worden en met rendementen van boven de 100% verbruikt kunnen worden, wordt het echt wel duurzaam. Laten we nu starten met grijze varianten, dan komen de groene oplossingen vanzelf. En wanneer niet, hebben we in ieder geval kunnen profiteren van tijdelijk imago en subsidie!
 
Ow maar Wim, waterstof zit pas in de kinderschoenen. Dit soort trajecten zijn enablers om te laten zien wat mogelijk is. Als door verdere uitontwikkeling waterstof duurzamer geproduceerd kan worden en met rendementen van boven de 100% verbruikt kunnen worden, wordt het echt wel duurzaam. Laten we nu starten met grijze varianten, dan komen de groene oplossingen vanzelf. En wanneer niet, hebben we in ieder geval kunnen profiteren van tijdelijk imago en subsidie!
Er zit een fysieke grens aan het rendement van het maken van waterstof. Dat is net aan 70%. De kleine electrolysers halen amper 50%. Ook zit er een fysieke grens aan het rendement van het omzetten van waterstof naar elektriciteit, die ligt op 50%. Samen is het verlies rond 75% en beter wordt het niet. Betekent heel eenvoudig dat je vier keer meer duurzame stroom nodig hebt in een H2 auto dan om bijv. dezelfde afstand af te leggen met een BEV. En vervolgens is die stroom niet meer beschikbaar voor anderen. Dan gaat de opwekking naar fossiel en dan kennen we de sommen.
Zo lang we geen 100% en meer duurzame energie hebben is waterstof pure verspilling van energie en bakken subsidie. Niks innovatiefs aan, waterstof bestaat al honderd jaar en ze zijn er vanaf de tweede wereldoorlog mee bezig om er iets zinnigs mee te doen anders dan voor de industrie. Op dit moment zien een aantal oude monopolisten hun kans schoon om het oude maar instortende fossiele bouwwerk overeind te houden. Geen olie, kolen en gas, dan maar waterstof.

En juist die proefprojecten belazeren de boel. Ze doen het in het geval van Stad aan 't Haringvliet in een splinternieuwe woning die zelfs geen warmtepomp nodig heeft. Dan kun je straks makkelijk claimen dat het succesvol is. Ik heb aangetoond dat een normale matig geïsoleerde woning overzetten op waterstof zowel voor het milieu als voor de portemonnee een heel slechte zaak is.
 
Deels, maar ik miste vooral de smiley.
Excuses... ik dacht dat dit voldoende duidelijk was in mijn bericht.... pure sarcasme.

Ik ben overigens wel groot voorstander van het benutten van overschotten van duurzame energie, voor de productie van waterstof, nadat je eerst batterijen (thuisbatterij, bev etc), warmtebuffers vol hebt etc. Mits je deze duurzame waterstof dan wel gebruikt in processen waar geen goed alternatief voorhanden is en niet voor de beschreven inefficiënte processen. Bijvoorbeeld door de industrie te verplichten deze duurzaam geproduceerde waterstof eerst te kopen. Maar voor we zover zijn, zijn we al snel 40 jaar verder. Dan hebben we vast al weer nieuwe technologie beschikbaar.


Desondanks bij deze een enorme smiley....
 
  • Funny
Reactions: horta
Excuses... ik dacht dat dit voldoende duidelijk was in mijn bericht.... pure sarcasme.

Ik ben overigens wel groot voorstander van het benutten van overschotten van duurzame energie, voor de productie van waterstof, nadat je eerst batterijen (thuisbatterij, bev etc), warmtebuffers vol hebt etc. Mits je deze duurzame waterstof dan wel gebruikt in processen waar geen goed alternatief voorhanden is en niet voor de beschreven inefficiënte processen. Bijvoorbeeld door de industrie te verplichten deze duurzaam geproduceerde waterstof eerst te kopen. Maar voor we zover zijn, zijn we al snel 40 jaar verder. Dan hebben we vast al weer nieuwe technologie beschikbaar.


Desondanks bij deze een enorme smiley....
:D
Er is tot 2030 helemaal geen overschot van windenergie en tot 2050 helemaal geen overschot van zonnestroom. Tot 50% duurzame elektriciteit is zonder overtolligheid in te passen in het net.
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-E--17-044
 
:D
Er is tot 2030 helemaal geen overschot van windenergie en tot 2050 helemaal geen overschot van zonnestroom. Tot 50% duurzame elektriciteit is zonder overtolligheid in te passen in het net.
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-E--17-044
Ik had het daarom ook pas over 2060 voordat overschotten aan duurzame energie van dien aard zijn dat ze echt interessant worden om waterstof te produceren. We zullen deze eerst opslaan in energie, en financieel optimalere oplossingen zoals batterijen.
 
:D
Er is tot 2030 helemaal geen overschot van windenergie en tot 2050 helemaal geen overschot van zonnestroom. Tot 50% duurzame elektriciteit is zonder overtolligheid in te passen in het net.
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-E--17-044

Je bent je er van bewust dat in tenminste 2 regio's in Nederland niet meer klopt wat ECN beweert? Onder andere datacenter Google gebruikt dusdanig veel dat de backup lijnen moeten worden ingezet, en dat mede daardoor zonnepaneel velden niet kunnen worden aangesloten? Maximum lijncapaciteit wordt overschreden. (informatie uit 2017 blijkt nu al te zijn achterhaald)

Privacy settings
Privacy settings
 
Je bent je er van bewust dat in tenminste 2 regio's in Nederland niet meer klopt wat ECN beweert? Onder andere datacenter Google gebruikt dusdanig veel dat de backup lijnen moeten worden ingezet, en dat mede daardoor zonnepaneel velden niet kunnen worden aangesloten? Maximum lijncapaciteit wordt overschreden.

Privacy settings
Privacy settings
Ik heb het niet over regionale situaties. Vanzelfsprekend ontstaan er problemen als er een serie datacenters in korte tijd open gaan. Een gemiddeld datacenter verbruikt net zo veel stroom als een gemiddeld grote stad.
Daar is lokaal de netcapaciteit natuurlijk niet op voorbereid. Landelijk kan er gewoon 5x zoveel duurzame stroom worden ingepast in het net.
Overigens vind ik dat nieuwe datacenters hun stroominkoop vooraf duurzaam moeten regelen en anders jammer dan. Ook de mogelijkheid van het al dan niet aanleggen van grote zonneparken op plekken waar onvoldoende capaciteit is om de stroom af te voeren moet vooraf bekeken worden.
Nu kopen projectontwikkelaars grote stukken goedkope landbouwgrond op om enorme zonneparken te realiseren. Pas dan melden ze zich bij de netbeheerder en is .... Leiden in last.

Vanzelfsprekend moet het net verzwaard worden voor al die extra vraag en productie. Dat gebeurt ook maar veel projecten lopen vertraging op door allerlei procedures zoals daar zijn Natura 2000, Vogelrichtlijn, onteigening van grond enz. enz. En dan is ook nog eens weinig koper voorhanden.

Dit gedoe, en een enorm overschot aan subsidie, brengt netbeheerders ertoe om op de waterstofproductie wagen te springen.
 
Helaas kun je in de bebouwde kom geen grote zonneparken aanleggen, dan ligt het platteland in de regio dus voor de hand. Alle netbeheerders hebben zich al gemeld dat ze toch een probleem hebben, het is veel breder dan regionaal. Het Nederlandse net zal significant uitgebreid moeten worden, dat was niet voorzien in dit tempo en op deze schaal in het document van ECN.

Het is overigens een kip-en-ei probleem: als de projectontwikkelaars zich van te voren melden dan krijgen ze ook nul op het rekest, want er is niet voldoende capaciteit. Die capaciteit kan niet even snel worden uitgebreid, daar gaan jaren over heen.

Voor zover ik weet heeft in ieder geval Google geregeld dat de stroominkoop groen is, maar kan het net onvoorzien niet leveren zonder de backuplijnen te gebruiken. Het is al jaren usance voor data centers om groene stroom te regelen (al dan niet met het certificaten circus).