Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Weg is vrij voor eerste commerciële waterstofpomp van Zuid-Nederland in Roosendaal

Dankzij 1,3 miljoen euro aan subsidie. Is het slim om ook te mikken op bussen en trucks?

Ik lees ,,Commerciële waterstofpompen zijn tot nu toe in Nederland alleen nog te vinden in Rhoon, Delfzijl en Almere.”

Dat klopt niet, het H2-tankstation bij mij om de hoek in Arnhem is ook ‘commercieel’.

Lees: niet 100% met publiek geld gefinancierd maar ook met een bescheiden investering van de ondernemer ernaast (HyGear). Die het ding vooral als reclameuiting ziet voor de core-business: apparatuur voor de toepassing van waterstof in processen van Akzo en vergelijkbare industrieen.
 
Na ruim 150 dagen touwtrekken heeft Zuid-Holland als laatste provincie ook een coalitieakkoord: een compromis tussen VVD, CDA, PvdA, ChristenUnie/SGP en GroenLinks.

Waterstof wordt daarin een paar keer genoemd, bijvoorbeeld onder het kopje ‘Bereikbaar Zuid-Holland’: ,,Met de opkomst van waterstof zetten we in op kansen om het OV (...) te verduurzamen.”

Daarover staat dan weer niets bij het onderdeel ‘Schone energie voor iedereen’. Wat op zich ook wel klopt, want waterstof voor lijnbussen is natuurlijk hooguit te labelen als ‘Onnodig vieze en dure energie betaald door iedereen’.

De foto erbij suggereert dan wel weer schone ambities gerelateerd aan vervoer: een foto van een Hyundai FCEV en een elektrische Smart.

Een Hyundai en een Smart, wat voelt dat alweer lang geleden...

Elke dag beter. Zuid-Holland. Coalitieakkoord 2019-2023
 

Attachments

  • 3C8D2333-49CD-4896-9743-0E4E540C6237.jpeg
    3C8D2333-49CD-4896-9743-0E4E540C6237.jpeg
    140.7 KB · Views: 35
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Het PhD onderzoek van mijn vriendin is precies dit onderwerp, maar dan vanuit financieel oogpunt.

Als ik me dat nog goed herinner, is haar conclusie dat de investering die nodig is voor de infrastructuur van waterstof (vooral uitdagend door transport en opslag) meer dan 30 jaar zal duren om winst te maken.

Ik ben zelf een enginieer, ook vanuit technisch oogpunt denk ik niet dat we binnen 20 of 30 jaar veel waterstofauto's op de weg zullen zien...
 
Stad aan 't Haringvliet en waterstof
Stad aan 't Haringvliet wil waterstof gaan inzetten voor verwarming, koken en mobiliteit. Ze willen dit gaan doen met als argument dat waterstof geschikter zou zijn voor woningen die matig tot slecht zijn geïsoleerd en daardoor warmtepompen niet gebruikt zouden kunnen worden. Ze gaan op 11 september a.s. een proefproject openen van een modelwoning, Innovathuis genaamd, die geheel op waterstof functioneert.
Dan zou je zeggen dat ze een matig geïsoleerde woning als proef zouden gebruiken om hun argumenten te staven. Maar nee, ze gebruiken een volledig nieuw gebouwde woning. Dat is opvallend omdat een nieuwe woning met uitstekende isolatie niet veel meer dan een haarföhn nodig heeft voor verwarming. Zelfs een warmtepomp is al bijna overkill, laat staat een systeem met electrolyser, brandstofcel en opslag van waterstof om de seizoenen te overbruggen.
Ik heb een businesscase geschreven op basis van een matig geïsoleerde woning die nu 2.000 m3 gas verbruikt. Lees de bizarre uitkomsten op: Waterstofgate.nl - Businesscase Stad aan het Haringvliet
Al binnen een uur meldde zich de Dorpsraad van Stad aan 't Haringvliet. Even later ook een van de projectleiders. De 'pleuris is uitgebroken'.
Lees de reacties onder het artikel op: Businesscase Stad aan't Haringvliet en waterstof

Het is een echte longread geworden. Wil je alleen de conclusies lezen, zie hieronder.
  • Van seizoensopslag is totaal geen sprake, dat is gewoon misleiding.
  • We komen in de waterstofvariant 28.136 kWh per jaar tekort per woning en dit tekort moet door fossiele centrales worden opgewekt.
  • De route via waterstof veroorzaakt door "verdringing" een toename van de CO2 uitstoot met 730% t.o.v. van het huidige gasverbruik.
  • De 1200 liter waterstoftank (per huis) is zelfs niet voldoende om één winterdag het huis te verwarmen.
  • De huidige maandtermijn bedraagt €.175,00 voor aardgas en elektriciteit, op waterstof wordt dat €.547,00 en kiest men voor beperkte isolatie en een warmtepomp kan het €.160,00 worden en het gezin is ook dan gelijk "van het gas af".
 
Stad aan 't Haringvliet en waterstof
Stad aan 't Haringvliet wil waterstof gaan inzetten voor verwarming, koken en mobiliteit. Ze willen dit gaan doen met als argument dat waterstof geschikter zou zijn voor woningen die matig tot slecht zijn geïsoleerd en daardoor warmtepompen niet gebruikt zouden kunnen worden. Ze gaan op 11 september a.s. een proefproject openen van een modelwoning, Innovathuis genaamd, die geheel op waterstof functioneert.
Dan zou je zeggen dat ze een matig geïsoleerde woning als proef zouden gebruiken om hun argumenten te staven. Maar nee, ze gebruiken een volledig nieuw gebouwde woning. Dat is opvallend omdat een nieuwe woning met uitstekende isolatie niet veel meer dan een haarföhn nodig heeft voor verwarming. Zelfs een warmtepomp is al bijna overkill, laat staat een systeem met electrolyser, brandstofcel en opslag van waterstof om de seizoenen te overbruggen.
Ik heb een businesscase geschreven op basis van een matig geïsoleerde woning die nu 2.000 m3 gas verbruikt. Lees de bizarre uitkomsten op: Waterstofgate.nl - Businesscase Stad aan het Haringvliet
Al binnen een uur meldde zich de Dorpsraad van Stad aan 't Haringvliet. Even later ook een van de projectleiders. De 'pleuris is uitgebroken'.
Lees de reacties onder het artikel op: Businesscase Stad aan't Haringvliet en waterstof

Het is een echte longread geworden. Wil je alleen de conclusies lezen, zie hieronder.
  • Van seizoensopslag is totaal geen sprake, dat is gewoon misleiding.
  • We komen in de waterstofvariant 28.136 kWh per jaar tekort per woning en dit tekort moet door fossiele centrales worden opgewekt.
  • De route via waterstof veroorzaakt door "verdringing" een toename van de CO2 uitstoot met 730% t.o.v. van het huidige gasverbruik.
  • De 1200 liter waterstoftank (per huis) is zelfs niet voldoende om één winterdag het huis te verwarmen.
  • De huidige maandtermijn bedraagt €.175,00 voor aardgas en elektriciteit, op waterstof wordt dat €.547,00 en kiest men voor beperkte isolatie en een warmtepomp kan het €.160,00 worden en het gezin is ook dan gelijk "van het gas af".
Uitstekend verhaal van je Wim. Nu nog zorgen dat die Haringvlieters het gaan lezen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB