Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke (buiten)lader Belgie?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb even gescrolled en gezocht of dit topic nog niet bestond en vond het zo niet meteen, dus indien toch, mijn excuses.
Ik ben aan het kijken voor een model 3 te kopen en zou deze buiten aan mijn huis laden (dus niet in een (afgesloten) garage)), en ik sluit niet uit dat er ooit nog een 2e EV bij komt (niet per se een 2e tesla).

Is een Tesla wall charger dan het meest interessante? En kan je deze op periodes dat je zelf niet laadt laten afsluiten (zonder per se een zekering af te zetten binnen)

Of kan ik dan beter 3d party lader(s) overwegen?

Alvast bedankt
 
Je kan deze niet afsluiten zonder een zekering uit te schakelen, dus dan kijk je best verder. De stekker op een Tesla Wall Charger is wel direct de meest courante, dus ook andere wagens kunnen eraan opladen. Zo heeft er hier al een Audi e-tron aan de TWC gehangen.
 
Het afsluiten van de charger kan op 2 manieren:

- Je onderbreekt fysiek de stroom naar de lader toe. bv. door de zekering af te zetten of dit middels een relais en een schakelaar te doen.
- Je zorgt voor iets van verificatie (RFID pasje, druppel, tag)

Als je de verbruikte energie niet hoeft te verrekenen met een werkgever (leaseauto) dan zou ik ook geen verificatiemethode doen. Ik merk dat , ondanks dat het niet zoveel tijd kost, het mij toch wel weerhoudt om elke dag de auto aan de lader te hangen. Ook laat ik vaak de kabel (met actieve betaalde sessie) thuis liggen aan de paal. Ik koppel dan dus de auto los, maar de laadsessie aan de paal blijft actief. Theoretisch kan iemand dan zijn auto aansluiten op mijn kosten.

Er zijn hier een hele hoop mensen die een Tesla HPWC hebben (veruit de goedkoopste en 1 van de mooiste laders) en nog nooit gehad hebben dat er sprake is van 'stroom diefstal'. Je moet ook wel aardig lef hebben om je auto bij iemand op de oprit te zetten en te gaan laden. Ik denk dat die kans niet zo groot is.

Voor eventueel een vakantie zou je dan nog wel de zekering af kunnen zetten als je daar toch voor vreest.

Ik heb een "semi publieke" lader die ook in alle apps staat als publiek beschikbaar. Ik heb 1 iemand in de straat die soms mijn laadpaal gebruikt omdat hij zelf nog geen laadpaal heeft. Verder is 't ding nog nooit gebruikt behalve door mij zelf.

Kortom, ik zou gewoon een Tesla HPWC ophangen en mij niet druk maken om eventuele stroomdiefstal. Die kans is nihil.
 
Bij mijn laders kan je optioneel een afstandsbediening bestellen. Daarmee wordt de elektronica uitgeschakeld, dus geen vermogenrelais. Je kan de lader dan met een druk op het zendertje in- en uitschakelen. Werkt prima om te verhinderen dat er ongewenst geladen wordt.
Alternatief is het onderbreken van het pilotsignaal met een gelijkaardige schakelaar. De hand shake tussen auto en laadpaal kan dan niet plaatsvinden en het laden zal nooit starten.