Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke laadpas(sen) heb ik nodig?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo, ik krijg binnenkort mijn m3 sr+. Ik heb al een thuislader, maar ben benieuwd welke gratis laadpssen ik erbij moet nemen? Ik hoor graag van jullie.
Gr Ralph

Maingau is financieel zeker interessant. Lage prijzen en op vele plaatsen bruikbaar. Goeie app ook waar je ziet wat je verbruikt hebt.

New Motion: Wanneer Maingau niet lukt gebruik ik deze. Werkt echt zo goed als overal. App is iets minder wel.
 
Alvast gefeliciteerd ;)

Ik heb allerlei passen gebruikt, maar welke ik heb gehouden is uiteindelijk van Plugsurfing, daar ik hiermee ook de beste ervaringen heb gehad in Duitsland, Frankrijk en sowieso Nederland. Werkte altijd feilloos, hele goede klantenservice, geen abonnement (eenmalig € 9,95 uit mijn hoofd) en ze factureren vrij laat door. De app werkt altijd en is duidelijk.

Plugsurfing | Laadpas Top 10
 
Last edited:
Let met Maingau op dat er een minuut tarief actief wordt na lang laden (snellader na 1 uur, en langzaam laden na 240 minuten). Dat kan ineens in de papieren lopen. Maingau is prima voor de snellader.

laadpastop10.nl geeft heel veel informatie.

Een pas die het bijna overal doet is de pas van TNM. Helaas van Shell. Ik heb TNM (zakelijk) en Maingau. Alleen in Frankrijk en Italie is het handig om lokale passen te nemen, zie de laadpastop10.
 
Newmotion is inderdaad een goeie backup voor alle Allego-, IONITY en andere palen als je onverhoopt ergens jezelf in de nesten rijdt.

Gaan spelen met Maingau en andere pasjes is enkel interessant als je ergens parkeert waar je regelmatig wil laden en de andere pasjes een interessanter tarief kunnen geven dan Newmotion.

Concreet heb ik sinds ik thuis eindelijk 3 fase kan laden niet meer op een publieke AC-paal geladen.
 
Eerlijk gezegd laad ik nooit publiek, tenzij ik daarmee een parkeerplek heb dicht bij waar ik moet zijn. Met de huidige forse accu's is laden aan een laadpaal zelden nodig, en snelladen hoogst zeldzaam. Bereik is inmiddels 512 km op een lading.
 
  • Like
Reactions: Atredz
Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden. Ik leef in een tijd van keuzes moeten maken, ik wil met mijn M3P op vakantie gaan, bij voorkeur naar Kroatië. Ik heb zelf een pas van MoveMove (MTC), ik heb een pas van de ANWB aangevraagd. Wat adviseren jullie om er nog meer bij te nemen voor Dld/Italie/Slovenie/Kroatie? Ik vind het sowieso bijzonder dat je allerlei passen moet hebben, waarom kun je niet gewoon een pinpas of creditcard erlangs jassen overal? Dan ben je van dit hele gezeur af.

Edit; draadje ligt al een tijdje stil zie ik nu.
 
Dat dit draadje stil ligt maakt niet uit, hij is nu weer actief.

Je hebt helemaal gelijk waarom niet gewoon kunnen pinnen of CC card gebruiken, maar ik denk dat een laadpaal zelf daar een stuk duurder door wordt en dat het daardoor niet interessant is. Het blijft natuurlijk gek als je bij Shell gaat tanken en BP zou de prijs bepalen wat je moet betalen want zo is het eigenlijk.

Ik zit vaak voor een periode ergens in een hotel en ben dus regelmatig afhankelijk van openbare laadpalen of een dikke diesel generator :D. Ik heb niets tegen Shell ik denk zelf dat het een van de betere energie maatschappijen is qua milieu, ik heb een aantal gratis pasjes aangevraagd maar Shell Recharge/New Motion is vaak de gunstigste voor openbare laadpalen. Maingau volgens mij voor snelladen maar daar gebruik ik tot nu toe alleen de superchargers voor.

Ik heb en april bij Ikea Utrecht mijn Shell pas gebruikt en daar nog steeds geen rekening van gekregen.
 
  • Like
Reactions: M13z1
Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden. Ik leef in een tijd van keuzes moeten maken, ik wil met mijn M3P op vakantie gaan, bij voorkeur naar Kroatië. Ik heb zelf een pas van MoveMove (MTC), ik heb een pas van de ANWB aangevraagd. Wat adviseren jullie om er nog meer bij te nemen voor Dld/Italie/Slovenie/Kroatie? Ik vind het sowieso bijzonder dat je allerlei passen moet hebben, waarom kun je niet gewoon een pinpas of creditcard erlangs jassen overal? Dan ben je van dit hele gezeur af.

Edit; draadje ligt al een tijdje stil zie ik nu.
NewMotion/Shell Recharge is nog altijd koploper qua aantallen compatibele laadpalen, en kost je geen abonnement en je kan gratis een pas of druppel aanvragen. Maar je kan ook met de app onderweg.

Discussie pinpas/creditcard is dat die pinpas-bakjes een abonnementskost vereisen wat nogal duur wordt voor een laadpaal die nauwelijks gebruikt wordt. De pinpas-lezers die de chip of magneetkaart lezen zijn dan ook nog eens onderhoudsgevoelig en vinden montage buiten in wind en weer niet zo prettig (heb menig keer aan een defecte pinpas-automaat gestaan onder het dak van een tankstation) en de laadpaal-uitbaters in het begin dus naar alternatieven keken. Toen was er nog niet echt een draadloze standaard, dus begon men zelf met RFID-kaartjes en RFID-lezers, die niet compatibel waren met pinpassen (als die al touchless waren).

Nu zijn de abonnementen van die pinpas-bakjes gedaald, ondersteunen ze ook touchless en worden nieuwe laadpalen met RFID/NFC pin-compatibele lezers uitgerust dus kan je bij de meeste snelladers ook met een pin pas aan de slag. Maar geen garantie dat dat ook zo in Kroatië zal zijn.
 
  • Like
Reactions: M13z1
@wooter @Camelroel Dank voor jullie reacties. Ik ben nog niet zo bang voor de grote snelwegen in Dld en Oostenrijk, daar zal ik tijdig aan de SUC hangen. Waar ik voor vrees is dat ik straks in Kroatie een kabel uit het hotelraam moet hangen of 120Km moet rijden voor een laadbeurt. Daar heb ik weinig trek in. En ik wil best met 5 alternatieve kaarten rondrijden, als ik maar weet dat ik altijd ergens terecht kan. Zo komt dan toch een beetje de angst om zonder stroom te komen staan bovendrijven. Maar misschien zijn hier leden die de ervaring al hebben in genoemde landen en deze willen delen.
 
@wooter @Camelroel Dank voor jullie reacties. Ik ben nog niet zo bang voor de grote snelwegen in Dld en Oostenrijk, daar zal ik tijdig aan de SUC hangen. Waar ik voor vrees is dat ik straks in Kroatie een kabel uit het hotelraam moet hangen of 120Km moet rijden voor een laadbeurt. Daar heb ik weinig trek in. En ik wil best met 5 alternatieve kaarten rondrijden, als ik maar weet dat ik altijd ergens terecht kan. Zo komt dan toch een beetje de angst om zonder stroom te komen staan bovendrijven. Maar misschien zijn hier leden die de ervaring al hebben in genoemde landen en deze willen delen.
Geen idee waar je gaat uithangen, maar NewMotion/Shell Recharge is redelijk beschikbaar.

1623408928388.png


Ervaring van anderen is relatief: elk jaar komen er nieuwe laadpalen bij, worden er nieuwe roaming afspraken afgesloten tussen charge pole operators en mobility service providers, en wordt het laden makkelijker.

Ook werken veel aanbieders met direct payment via een website via de QR-code op de paal. QR-code inscannen met je telefoon, naar de website gaan, en afrekenen met kredietkaart of Paypal en je bent klaar.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Toch ook nog maar even een Plugsurfing pas aangevraagd, baat het niet dan schaadt het maar 10 Ekkies. Ik zag ook dat je bij sommige laatpunten met een QR-scan kon tappen, we gaan het beleven.
Geen idee waar je gaat uithangen, maar NewMotion/Shell Recharge is redelijk beschikbaar.
In de buurt van Tar/Poreç, maar daar zijn ze redelijk dun gezaaid terwijl dit wel een populair gebied is.
 
Toch ook nog maar even een Plugsurfing pas aangevraagd, baat het niet dan schaadt het maar 10 Ekkies. Ik zag ook dat je bij sommige laatpunten met een QR-scan kon tappen, we gaan het beleven.

In de buurt van Tar/Poreç, maar daar zijn ze redelijk dun gezaaid terwijl dit wel een populair gebied is.
Ik ben met de Shell en Plugsurfing passen (sleutelhangers eigenlijk) prima rond gekomen in Kroatië.
Op campings (en vast ook wel bij 'n hoop huisjes of hotels) is laden prima mogelijk. Vaak gratis, soms tegen 'n bescheiden vergoeding.
 
  • Like
Reactions: M13z1
Shell seems one of the best around and it's 100% green energy. I know it's not really green but the best you can do when you don't have solar panels and charging at home.
It also gives me a very good price at work, because they own the chargers. 0.20eur/kw compared to 0.33 from Den Haag public chargers.