Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Op 9 mei krijg ik mijn tweede meter (MLOEA) thuis op dezelfde 3 x 25A zekeringen.
Het vervangen van de zekeringen door automaten plus installatie van de tweede meter kost ....

Stedin:
Hierbij ontvangt u een offerte voor de werkzaamheden aan de xxxxxxx MLOEA xxxx te DELFT. In het onderstaande kostenoverzicht staan de werkzaamheden die wij aan u doorberekenen.
Aanleg van een Secundair Allocatie Punt Kleinverbruik t/m 3x80A en
plaatsen en aansluiten van een slimme Emeter.
Totaal exclusief BTW 468,55
BTW 98,40
Totaal inclusief BTW 566,95

De verwachte doorlooptijd na uw akkoord is 3 weken Deze tijd is onder andere nodig voor het bestellen van materialen en het reserveren van monteurs.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Ja, je krijgt 10 ct per kWh korting. Voorbeeld - mijn jaarverbruik is ongeveer 8.000 kWh = 800 euro per jaar besparing.
Aanleg is totaal 750 eenmalig en huur meter 28/jaar. Dus ik heb dit er na een jaar al uit.
Wat voor mij ook speelt is dat ik administratief nu gewoon 1 factuur per jaar krijg (jaarafrekening) die ik in de administratie kan verwerken in plaats van 36 facturen die ik nu krijg. Ook het ontbreken van maandelijkse kosten vind ik erg prettig. Dynamic load balancing bij TheNewMotion is een 4,00 per maand geloof ik, dit vind ik echt heel vervelend omdat ze er niets voor doen behalve een eenmalige instelling.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Ja, je krijgt 10 ct per kWh korting. Voorbeeld - mijn jaarverbruik is ongeveer 8.000 kWh = 800 euro per jaar besparing.
Aanleg is totaal 750 eenmalig en huur meter 28/jaar. Dus ik heb dit er na een jaar al uit.
Wat voor mij ook speelt is dat ik administratief nu gewoon 1 factuur per jaar krijg (jaarafrekening) die ik in de administratie kan verwerken in plaats van 36 facturen die ik nu krijg. Ook het ontbreken van maandelijkse kosten vind ik erg prettig. Dynamic load balancing bij TheNewMotion is een 4,00 per maand geloof ik, dit vind ik echt heel vervelend omdat ze er niets voor doen behalve een eenmalige instelling.
Dat is aanzienlijk goedkoper dan hier in Brabant via Enexis!
 
Zojuist contact met Enexis. Op het cijfer getoetst dat een 'aanvraag nieuwe meter' betreft. Daarna een zeer attente medewerker gesproken die ik zei dat ik in het kader van de wet etc etc gebruik wil maken van MLOEA. Hij gaf aan dat dit de eerste keer is dat hem de vraag over MLOEA gesteld werd en dat vond hij hoorbaar leuk.

Na even uitzoeken vertelde hij het volgende:
  • Als MLOEA, en je voldoet aan de voorwaarden (alleen laadpaal, zelfde WOZ), dan zijn de kosten voor aanvraag, plannen en realisatie van een nieuwe, secundaire meter €473,- incl BTW.
  • De meterhuur is €28,67. Per jaar.
  • O ja, de meter dient fysiek náást de primaire meter geplaatst te worden. Daar is 22cm ruimte voor nodig.
In de praktijk zullen dus de werkzaamheden van de installateur ook in de berekening meegenomen dienen te worden. Ook om de Maxem volgens bovenstaand plaatje (waarvoor dank @Bob4) te kunnen aansluiten.
 
Last edited:
Nog even over de voorwaarde in de tekst van de wet "... dat de oplaadinstallatie geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak".
Om daar geen gedoe over te krijgen, heb ik er voor gezorgd dat de laadinstallatie, hoewel in de garage, niet vast zit aan de garage.
Hij is als het ware als een schilderij aan de muur gehangen.
De laadinstallatie (klassieke recht-toe-recht-aan doos van GreenChoice) is op een plank geschroefd.
Die plank hangt vervolgens gewoon ingehaakt aan een stuk schuin afgezaagd hout dat aan de muur is bevestigd.
Daarmee is hij niet nagelvast aan het onroerend verbonden. En de zwaartekracht doet de rest. :)

IMG_3049.JPG

IMG_3048.JPG
 
  • Like
Reactions: Gaston
Eindelijk gelukt, twee meters dus 2 EAN codes op 1 adres.
De linker is voor mijn prive verbruik terwijl de rechter geheel zakelijk is.
Er komt nog een Maxem bij, maar die waren even uitverkocht.
Voordelen;
- 1 factuur per jaar (in plaats van 36)
- geen lastige geldstromen (zakelijk betaald aan newmotion die weer het bedrag ex btw prive terug stort minus hun fee
- geen additioneel Dynamic load balancing abo van Newmotion meer (nu via Maxem)
- lagere energiekosten vanwege Wet tijdelijk verlaagd tarief




IMG_3585.JPG
 
Ik kan nu ook gebruik maken van de regeling. De extra meter is geplaatst.

Dat heeft wel even geduurd. Op 18 april de LMOEA aangevraagd bij Enexis. Mijn installateur (ik kan TIB uit Haren aanbevelen) heeft ruimte vrijgemaakt naast de hoofdmeter. Weken niets gehoord van Enexis. Pas na het nodige bellen kreeg ik de EAN-code voor de LMOEA-meter. Daarmee meteen een contract afgesloten bij Greenchoice en het laadpaal-formulier ingevuld.
Plots staat op 25 juni (meer dan 2 maand later) een aannemer op de stoep met het plan een sleuf te graven naar de straat en 'of ik al een mantelbuis had geplaatst, want anders doen we niets'. Die hadden de opdracht verkeerd gekregen of begrepen.
Enexis had wel een zetje nodig. Ik heb ze zelfs foto's gestuurd van LMOEA-installaties van andere netbeheerders (waarvoor dank @Bob4). Uiteindelijk is de tweede meter geplaatst op 23 juli (drie maand na aanvraag).

Het is traag gegaan, maar uiteindelijk goed gekomen. Het bleek Enexis' eerste LMOEA-plaatsing, dus onwennigheid speelde hen parten. Ze hebben foto's genomen van het resultaat en ze weten nu welke onderdelen ze moeten bestellen, dus als anderen gebruik willen maken van de regeling via Enexis: de kennis is er nu.

Tip 1: het is weliswaar handig om een contract af te sluiten bij Greenchoice, daar ze het laadpaalkortings-formulier downloadable hebben klaarstaan, maar bijvoorbeeld Vandebron levert een handige app ('slim laden') die de laadstroom naar de Tesla stuurt en je per jaar honderden Euro's oplevert. Die voorziening heeft Greenchoice niet en navraag leert dat die binnenkort ook niet komt.

Tip 2: de Maxem-sensoren kunnen gewoon geplaatst worden na de drie hoofdschakelaars, nog wel in het verzegelde deel. Dus de bovenstaande ingewikkelder tekening is niet nodig. Vraag de Enexis-monteur wel om goed rekenschap te geven van de positie van elk van de sensoren en ze niet door de war te schoppen. Bij mij moest de installateur er weer aan te pas komen en de boel daarna weer verzegelen.
 
  • Informative
Reactions: redevries
Als ik het goed begrijp, dan kan je de Vandebron app gebruiken zonder een leveringscontract. Ik heb er al eens eerder naar gekeken, en toen kreeg ik de indruk dag ik mijn laadpaal thuis en op kantoor ook publiek zou moeten aanmelden om 'm terug te vinden op de kaart? Is dat inderdaad zo? Ik hoor graag je ervaringen!
 
Ik kan nu ook gebruik maken van de regeling. De extra meter is geplaatst.

Dat heeft wel even geduurd. Op 18 april de LMOEA aangevraagd bij Enexis. Mijn installateur (ik kan TIB uit Haren aanbevelen) heeft ruimte vrijgemaakt naast de hoofdmeter. Weken niets gehoord van Enexis. Pas na het nodige bellen kreeg ik de EAN-code voor de LMOEA-meter. Daarmee meteen een contract afgesloten bij Greenchoice en het laadpaal-formulier ingevuld.
Plots staat op 25 juni (meer dan 2 maand later) een aannemer op de stoep met het plan een sleuf te graven naar de straat en 'of ik al een mantelbuis had geplaatst, want anders doen we niets'. Die hadden de opdracht verkeerd gekregen of begrepen.
Enexis had wel een zetje nodig. Ik heb ze zelfs foto's gestuurd van LMOEA-installaties van andere netbeheerders (waarvoor dank @Bob4). Uiteindelijk is de tweede meter geplaatst op 23 juli (drie maand na aanvraag).

Het is traag gegaan, maar uiteindelijk goed gekomen. Het bleek Enexis' eerste LMOEA-plaatsing, dus onwennigheid speelde hen parten. Ze hebben foto's genomen van het resultaat en ze weten nu welke onderdelen ze moeten bestellen, dus als anderen gebruik willen maken van de regeling via Enexis: de kennis is er nu.

Tip 1: het is weliswaar handig om een contract af te sluiten bij Greenchoice, daar ze het laadpaalkortings-formulier downloadable hebben klaarstaan, maar bijvoorbeeld Vandebron levert een handige app ('slim laden') die de laadstroom naar de Tesla stuurt en je per jaar honderden Euro's oplevert. Die voorziening heeft Greenchoice niet en navraag leert dat die binnenkort ook niet komt.

Tip 2: de Maxem-sensoren kunnen gewoon geplaatst worden na de drie hoofdschakelaars, nog wel in het verzegelde deel. Dus de bovenstaande ingewikkelder tekening is niet nodig. Vraag de Enexis-monteur wel om goed rekenschap te geven van de positie van elk van de sensoren en ze niet door de war te schoppen. Bij mij moest de installateur er weer aan te pas komen en de boel daarna weer verzegelen.
Eigenlijk niet helemaal duidelijk waarom Maxem nog geen applicatie heeft gemaakt om goedkope stroom te laden. Alle voorwaarden zijn aanwezig je hebt niet eens een Tesla nodig, kan met elke EV
 
Als ik het goed begrijp, dan kan je de Vandebron app gebruiken zonder een leveringscontract. Ik heb er al eens eerder naar gekeken, en toen kreeg ik de indruk dag ik mijn laadpaal thuis en op kantoor ook publiek zou moeten aanmelden om 'm terug te vinden op de kaart? Is dat inderdaad zo? Ik hoor graag je ervaringen!
Nee, dat is niet nodig. Mijn laadpaal is ook niet publiek (staat dus ook niet op de kaart) maar je kan de Slim Laden app van Vandebron wel gewoon gebruiken. De locatie van de Tesla wordt gebruikt om te herkennen dat je bij je "thuis-paal" bent. Ik heb wel een leveringscontract bij hun, btw.
 
  • Informative
Reactions: redevries
Ik heb bij Stedin een offerte uit staan voor de extra meter thuis. Dat duurt inmiddels al wel lang en ze claimen een schouwing te moeten doen. Ik zag op de site van Liander dat daar wel gewoon het tarief staat van "slechts" 305,47 Euro kost incls btw.

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2018/?ref=16947

Het wetsvoorstel noemt trouwens dat het voor aparte laadpaal/energie locaties geldt en dus niet voor thuis. Het wetsvoorstel het dus geeen rekening gehouden met die aparte meter constructie...
 
Ik heb bij Stedin een offerte uit staan voor de extra meter thuis. Dat duurt inmiddels al wel lang en ze claimen een schouwing te moeten doen.
Een schouwing doen ze bij Stedin inderdaad om te kijken of er plek genoeg is naast de bestaande meter. Hij maakte een foto (ongeveer dezelfde die ik al opgestuurd had) en even een meetlint ervoor om te kijken of er 22 cm beschikbaar was. In 2 minuten weer weg.
Het wetsvoorstel noemt trouwens dat het voor aparte laadpaal/energie locaties geldt en dus niet voor thuis. Het wetsvoorstel het dus geeen rekening gehouden met die aparte meter constructie...
Er zijn een heleboel voorstellen en aanpassingen geweest, lees dus wel de uiteindelijke wet. Daar staat in dat het een zelfstandige aansluiting moet zijn en geen onderdeel van een meer omvattende onroerende zaak (oftewel heeft de koper van je huis recht op de lader erbij).

Inmiddels wel zelf de laatste stap gemaakt en betaal nu 11 ct/kWh :)
Enkeltarief € 0,061 + € 0,05274 = € 0,11374
99fdd351-1311-4a60-8ca7-cfa3f00a81fb.JPG
 
Een schouwing doen ze bij Stedin inderdaad om te kijken of er plek genoeg is naast de bestaande meter. Hij maakte een foto (ongeveer dezelfde die ik al opgestuurd had) en even een meetlint ervoor om te kijken of er 22 cm beschikbaar was. In 2 minuten weer weg.

Er zijn een heleboel voorstellen en aanpassingen geweest, lees dus wel de uiteindelijke wet. Daar staat in dat het een zelfstandige aansluiting moet zijn en geen onderdeel van een meer omvattende onroerende zaak (oftewel heeft de koper van je huis recht op de lader erbij).

Inmiddels wel zelf de laatste stap gemaakt en betaal nu 11 ct/kWh :)
Enkeltarief € 0,061 + € 0,05274 = € 0,11374
View attachment 328712

Zo reken ik het de verstokte ICE-rijders altijd even voor:
Even heel simpel gerekend, grote zware auto rijdt 1:10 (zeg: zescilinder).
Dus op 1 liter benzine rijdt hij 10 km.
Dat kunnen ze altijd goed volgen, maar nu het lastige gedeelte.
Mijn S rijdt zeg 200 Wh/km, dus op 1 kWh rijdt hij 5 km.
Nu even wachten totdat dat inzinkt. Hebben wij toch ook zelf gehad toen we naar elektrisch over gingen?
Daarna: dus voor 10 km heb ik ongeveer 2 kWh nodig. Die kosten mij ca. 20 cent.
Weer even wachten.
Dan: in feite kost een liter benzine mij dus 20 cent.
En nou even naar het gezicht van de luisteraar kijken. :):)
 
Goedendag,

Ik ben nieuw op het forum, alhoewel ik het wel al langer volg.

Morgen mag ik mijn Tesla Model S 100D ophalen in Tilburg.

30 oktober komt een installateur langs om een Laadpunt te plaatsen van TNM Advanced i.c.m. Load Balancing en Backoffice.
31 oktober komt Liander langs om mijn aansluiting te verhogen naar 3x25A.

Ik ben ZZP'er en de auto met alle toebehoren komt op de zaak balans te staan. Nu kwam ik enkele dagen geleden op internet een artikel tegen waarmee je ook zonnepanelen op de zaak kan zetten indien je ook een auto op de zaak hebt staan.

Via een andere Thread kwam ik hier terecht, ik had hier eerder nog niets over gehoord. Ik heb alle pagina's doorgelezen, maar zit nog wel met enkele vragen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en mogelijk is het ook interessant voor andere leden.

Ik verwacht ongeveer 20.000 tot 25.000 KM per jaar te rijden met de Tesla. Ik ben iemand die vlot doorrijd, maar ben ook niet van de sprintjes trekken en vol gas.

Als ik het goed heb begrepen kan ik een 2e meetpunt aanvragen bij de netbeheerder. Op deze 2e aansluiting kan ik elektra inkopen voor een gereduceerd tarief van ongeveer 0.11 per KWH. Deze aansluiting mag alleen gebruikt worden op het laadpunt. De wet is tijdelijk en geldt tot en met 2021, hierna vervalt het gereduceerde tarief. Normale aansluiting kost me 0,21 per KWh. Hier zag ik dat men vooral Greenchoice neemt en zag dat het tarief 0,061 is.

Tot aan hier begrijp ik het nog enigszins, maar de vraag is of het in mijn geval gunstig is om een 2e aansluiting te nemen. Ik kwam dan tot de volgende berekening, als het niet klopt hoor ik dat graag.

Ik weet niet wat de actieradius is van de Tesla in verhouding met mijn rijstijl, maar laat ik ga voor het gemak even uit van 350 KM op een volle(90%) laadsessie.

90% van 100KWh = 90KWh.
90 : 350 = 0,257 KWh per KM
0,257 x 25000 = 6425 KWh voor 25.000KM
6425 x 0,21 = 1349,25
6425 x 0,061 = 391,93

1349,25 - 391,93 = 957,32
957,32 x 2 jaar = 1914,64

Dus met deze constructie kan ik 2 jaar lang 1915 euro besparen. Hier moet de huur en de plaatsing van de secundaire meter nog van af. Stel dat deze kosten 500 euro zijn is je besparing voor jaar 1415 euro.

Nu dan wat vragen:
1. Hoe zit het dan met de Vermindering energiebelasting (€ -31,11 per maand)?
2. Moet je voor de secundaire meetpunt ook Netbeheerkosten betalen (Liander 3x25) (€ 21,00 per maand)?
3. Is er kans op verlening?

Nu komt het deel waar het daadwerkelijk om gaat: Zonnepanelen.

1. Kan ik met bovenstaande constructie nog steeds de panelen op de zaak zetten
2. Op welk meetpunt zou ik terug moeten leveren?

Indien er fouten in de berekening of in het verhaal zitten hoor ik het graag.