Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Ik poste het al in de andere thread, maar kennelijk beter even hier. Ik kan letterlijk nergens vinden of het toegestaan is om de 2e meter op naam van mijn BV te zetten (zelfde vestigingsadres maar geen eigen ingang) als de 1e meter in prive staat?
Waarom zou dit niet mogen? Ik stond op het punt om de gehele electriciteit aansluiting op mijn BV te zetten om vervolgens de prive stroom in rekening te brengen bij prive. Nu ik dit draadje heb ontdekt plaats ik liever een aparte meter. Gewoon zakelijk en prive netjes gescheiden. Scheelt weer discussie en hoef ik ook geen meterstanden zelf te gaan opnemen en gaan verrekenen met prive.

De Stedin kosten zijn maar eenmalig en pak je zakelijk. Op het bedrag van de auto maakt dit bedrag nou ook niet zo veel uit.
 
Waarom zou dit niet mogen? Ik stond op het punt om de gehele electriciteit aansluiting op mijn BV te zetten om vervolgens de prive stroom in rekening te brengen bij prive. Nu ik dit draadje heb ontdekt plaats ik liever een aparte meter. Gewoon zakelijk en prive netjes gescheiden. Scheelt weer discussie en hoef ik ook geen meterstanden zelf te gaan opnemen en gaan verrekenen met prive.

De Stedin kosten zijn maar eenmalig en pak je zakelijk. Op het bedrag van de auto maakt dit bedrag nou ook niet zo veel uit.

Plus wat ik begrijp is dat je dan direct een BTW factuur ontvangt van de energiemaatschappij, waarbij je die ook weer kunt verrekenen. Dat is altijd een stuk lastiger dan wanneer je aan jezelf als particulier een deel van het verbruik vergoed vanuit je bedrijf.
 
Plus wat ik begrijp is dat je dan direct een BTW factuur ontvangt van de energiemaatschappij, waarbij je die ook weer kunt verrekenen. Dat is altijd een stuk lastiger dan wanneer je aan jezelf als particulier een deel van het verbruik vergoed vanuit je bedrijf.
Daarom, dit lijkt mij toch de netste manier om zakelijk en prive goed te scheiden. Hoef ik mijn prive aansluiting ook niet over te gaan zetten naar een zakelijke aansluiting.
 
Plus wat ik begrijp is dat je dan direct een BTW factuur ontvangt van de energiemaatschappij, waarbij je die ook weer kunt verrekenen. Dat is altijd een stuk lastiger dan wanneer je aan jezelf als particulier een deel van het verbruik vergoed vanuit je bedrijf.

Tenzij je een laadpaal hebt die verrekend. Zoals een NewMotion paal.

Ik krijg 1x per maand een creditfactuur van NewMotion uitgekeerd aan mij prive.
En 1x per maand een factuur van NewMotion belast aan mijn BV.

Mijn BV betaald NewMotion. NewMotion betaald mij prive uit.

Werkt prima.
 
Tenzij je een laadpaal hebt die verrekend. Zoals een NewMotion paal.
Ik ben niet echt NewMotion minded. Heeft o.a. te maken met de koppel-verkoop van hun oplossing in 2012 toen ik met electrisch rijden ben begonnen. Toen besluit genomen om gewoon voor een eigen voorziening te zorgen zonder backoffice/koppelingen met derden.

Wat er ook met de NewMotion gebeurd, ik kan blijven laden en verrekenen.
 
Ik had nu ook dit aangevraagd bij Liander, ik heb 1F40A aansluiting en wou toch weten wat de beste oplossing is.
Naar 3F kan maar moet ik behoorlijk wat overhoop laten halen, dat loopt in de papieren, dat haal ik er niet uit.
De tweede meter is een kandidaat, vooral om zonder ODE en lagere EB te kunnen laden, maar het voordeel is op zich gering.

Wel fijn om minder belasting te betalen, het slaat natuurlijk nergens op dat je een EV koopt omdat je "moet" (en kan en wil...) en dan dit jaar op op een 20% hogere elektriciteitsprijs wordt getrakteerd..

Er wordt (bij liander, red.) wel melding gemaakt van beweging in de regelgeving omtrent meerdere aansluitingen op 1 perceel, ook omdat de i-pace bij aanschaf een paal erbij kreeg of zou krijgen , dus werd mij aangeraden te wachten.
 
Tenzij je een laadpaal hebt die verrekend. Zoals een NewMotion paal.

Ik krijg 1x per maand een creditfactuur van NewMotion uitgekeerd aan mij prive.
En 1x per maand een factuur van NewMotion belast aan mijn BV.

Mijn BV betaald NewMotion. NewMotion betaald mij prive uit.

Werkt prima.
Alleen kan je op die manier nog steeds de BTW niet terug krijgen tenzij je elektriciteitsaansluiting op naam van de BV staat. Dus je schiet er niet veel mee op met zo'n NewMotion paal..
 
  • Like
Reactions: fauquemont
Ik heb een vraag, weet niet zeker of dit de juiste plek is, over laden aan huis.
Wij hebben een laadpaal van Eneco (aangelegd via vorige werkgever echtgenoot), maar onze energieleverancier is Greenchoice. Nu heb ik een laadpas van The New Motion (bij elke lading opstarttatrief €0,30). Maar ik heb het idee dat dit handiger kan.
Kan iemand mij vertellen of ik direct via Greenchoice een laadpas kan vragen waarbij ik niet steeds een opstarttarief hoef te betalen? Maar ook geen abonnement?
Ik rijd de Tesla zakelijk.
Ik heb moeite om door de bomen het bos te zien...
 
  • Informative
Reactions: L@urens
Wat een onleesbaar document, zo'n wet. :)
Is er iemand die me in normaal Nederlands kan vertellen wat deze wet inhoud?

Ik heb afgelopen vrijdag mijn meterkast (was nog een 1 fase meterkast) laten aanpassen voor een toekomstige laadpaal en moet nu bij Liander een verhoging van mijn aansluiting gaan aanvragen.
Ik ben meerd dan 40 jaar ambtenaar geweest en heb heel wat wetteksten voorbij zien komen en moeten interpreteren naar de dagelijkse praktijk. Zoals ik het hier lees met in achtneming van het politieke beleid van de afgelopen, zeg maar, 10 jaar dan geldt dit tot aan de in de keten van openbare laadpalen laatste zakelijke leverancier. In feite dus een cadeaut'je aan de heer Lubbers, de zoon van de voormalige overleden premier de heer Ruud Lubbers. Dit geldt dus niet voor zakelijke en private eindgebruikers.
 
Dit verlaagd tarief geldt voor een tijdelijke periode t/m 2020.
Weet iemand of deze regeling ook opgaat indien je een extra aansluiting aanlegt speciaal voor laadpunten in een VVE garage, waarbij je dus de aansluiting deelt met meerdere gebruikers?
Volgens mij gaat het erom of het een zelfstandige aansluiting is alleen voor opladen elektrische voertuigen. Wat ik begreep is deze regeling voornamelijk om de kosten van publieke palen lagere te houden.
 
Nog even over de wet verlaagd tarief. In handboek milieubelasting 2019 staat:

Artikel 21d, lid 1, van het uitvoeringsbesluit bepaalt dat de afnemer van de elektriciteit, om recht te krijgen op het verlaagde tarief, de elektriciteit via een aansluiting moet krijgen geleverd en dat hij aan de energieleverancier moet verklaren dat de elektriciteit die via de betreffende aansluiting geleverd wordt, uitsluitend wordt gebruikt in een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen die geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet WOZ. Een oplaadinstallatie maakt deel uit van een meer omvattende onroerende zaak, als zij behoort tot een onroerende zaak waarvan ook andere eigendommen, die niet tot de oplaadinstallatie behoren, deel uitmaken. In dat geval heeft de oplaadinstallatie geen zelfstandige aansluiting, omdat de aansluiting ook gebruikt kan worden om andere eigendommen van elektriciteit te voorzien.

Nu heb ik dus een secundair allocatiepunt in mijn woonhuis, met daarop alleen aangesloten mij Tesla Wall Charger welke aan de buitenzijde van mijn garage hangt, op de oprit. Auto en laadpunt zijn in de BV aangeschaft. Als ik dit nu dus lees dan gaat het de belastingdienst er dus om dat er alleen een auto mee wordt opgeladen. Er staat echter "gebruikt kan worden" - wat natuurlijk met elke aansluiting kan, als je de meterkast daar op aan past.

Dus hoe zit het nou precies? Mag ik deze wet toepassen als het secundair allocatiepunt en de meterkast daarachter enkel en alleen naar de Wall Charger gaat?
 
Ja dat mag. Je voldoet aan de voorwaarden. het staat er helder. Alleen de electrische auto kan en mag er mee opgeladen worden. En ja, dan laad je je auto gewoon op voor €0,10 per kW.

De regeling geldt vooreerst tot 1 januari 2021, dus voor degenen die de meterkast moeten laten aanpassen is een rekensommetje handig. Ik heb geen inzicht in de stand van zaken betreffende een mogelijke wens ter continuering van de regeling.

Jij of een andere rechtspersoon sluit er een afzonderlijk energiecontact voor af, met de leverancier van je keuze. Toen ik het deed hadden niet veel energieleveranciers kaas gegeten van deze regeling. Greenchoice had als enige een handig formulier op hun website. Die is dus nu mijn leverancier

Je hebt juist door de voorwaarden (er zit geen woonfunctie op je tweede allocatiepunt) natuurlijk geen recht op de heffingskorting.
Als je passend wil boekhouden wel een goedgekeurde meter er tussen zetten en af en toe een foto van de meterstand maken.
 
Last edited:
De regeling geldt vooreerst tot 1 januari 2021, dus voor degenen die de meterkast moeten laten aanpassen is een rekensommetje handig. Ik heb geen inzicht in de stand van zaken betreffende een mogelijke wens ter continuering van de regeling.
Werd gisteren gevraagd in het Algemeen Overleg Duurzaam Vervoer.
Dit is kennelijk besproken tussen Van Veldhoven en het ministerie van financien en geconcludeerd werd dat gezien de verbeterde business case van electrische auto's het niet nodig zou zijn de regeling te verlengen. Je kan er dus nog tot 2021 van profiteren.

(als je het terug wil kijken: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2019-09-05/infrastructuur-waterstaat/thorbeckezaal/duurzaam-vervoer-10-00/video. Wat een stuitend gebrek aan begrip en kennis van de recente historie bij de PVV zeg :mad::confused:)
 
  • Informative
Reactions: shthpnz