Oops, een gevoelige snaar. Maar even reëel, een ligfietser rijdt op een open ligfiets 30 tot 35 km/u. Een velomobiel rijdt 35 tot maximaal 40 km/u, in de bebouwde kom rijden ze nauwelijks sneller dan gewone fietsers. Waar hebben we het over, in elk geval niet over 'krankzinnige snelheden'. Nee, niet de ligfietsers, maar de grijze brigade op elektrische fietsen die ze niet de baas zijn, zijn het probleem. Ze zijn zwaar oververtegenwoordigd bij ongevallen, in 80% van de gevallen éénzijdige ongevallen waar ze geheel en al zelf aan schuldig zijn.
En bij die resterende 20% zijn geen of nagenoeg geen ligfietsers betrokken. Ligfietsers rijden wel wat harder, maar zijn altijd mensen met zeer veel ervaring.
Dat de wetgever geen regels heeft gemaakt voor ligfietsers is simpel te verklaren. Er zijn in heel Nederland zo'n 3000 ligfietsers tegen 15.000.000 'normale' fietsers. Op elke 5000 fietsers vind je helemaal één ligfietser.
En die ligfietsers, ik ken de gemeenschap heel goed, zijn niet oververtegenwoordigd in de ongevalsstatistieken. Nog mooier, ze komen er niet eens in voor.
Dan hebben we het nog niet over scooters met een blauw plaatje. Ik word dagelijks op ruime polderwegen in mijn velomobiel ingehaald, ik rij dan 40 tot 45 km/u, door 'landwalvissen' op die 25 km/u scooters. Helm op? Dacht het niet.
Dat van die zichzelf verwondende werknemer, dat snap ik. Ik had ooit 100 man/vrouw in dienst en dan komt dit soort ongein soms voorbij.
In het inderdaad pittoreske De Woude woont één ligfietser, uw scribent.