Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie was / wie waren het?

This site may earn commission on affiliate links.
Komt het uiteindelijk niet allemaal neer op: with great power comes great responsibility? Zowel bij een Tesla als bij een snelle elektrische fiets? Ik rijd met veel plezier elke werkdag 50 km op mijn speed pedelec. Ik houd me aan de verschillende max snelheden, maar ook dan is het wel zo netjes om wat extra in te houden wanneer je een andere fietser passeert, of er in ieder geval met een extra grote boog langs te gaan. Ik wil anderen enthousiasmeren over het vervoersmiddel, niet afschrikken. Net als bij de Tesla.

Geinig weetje trouwens: puur naar Wh/km gekeken is mijn speed pedelec zo’n 20x zuiniger dan mijn Model X.
 
Last edited:
De parkeerplekken met laadpunt bij Tesla zijn voor....een bezoek aan Tesla.
Voor een bezoek aan Decathlon en andere winkels zijn andere parkeerplekken, wel of niet met oplader.
Het zou niet eens in me opkomen om bij Tesla te gaan parkeren indien ik daar ga shoppen.
Bovendien is het een takke end lopen... (ik ben niet lui maar efficiënt)
 
Je legt nu precies de vinger op de zere plek. Voor automobilisten geldt een maximum snelheid; allemaal wettelijke netjes geregeld. Ga je (ruim) over die maximaal snelheid heen, zonder gevaar voor de rest van het verkeer of jezelf te vormen, ben je asociaal.
Ben je ligfietser, fietser met elektrische fiets of een ander soort van niet conventionele fietser waar geen regels voor gelden dan is alles toegestaan.
ik begrijp best Wim dat jij verantwoord fietst. Helaas zijn er volksstammen ligfietsers die met krankzinnig hoge snelheden op fietspaden langs de ouderwetse fietser razen. Dan rep ik nog niet over het negeren van verkeerslichten, voorrangsregels en het rekening houden met overige weggebruikers. Ik weet niet hoe het in het pittoreske De Woude met de ligfietsers is gesteld maar hier in de Randstad, Rotterdam, zijn de ligfietsers vele malen asocialer dan de gemiddelde Tesla rijder. Kilo's doen er hier niet toe. Maar als je met je Fiat Panda van 850 kg een ligfietser van 27 kg aanrijdt die een rood stoplicht negeert voel je je toch aardig klote.......
Ik heb zelf een werknemer die mij een jaar geleden vol trots zijn elektrisch fiets showde inclusief valhelm en alle veiligheids voorzieningen.
Reed op de openbare weg. Kon met zijn hoge snelheid niet op tijd remmen en....BOEM......
Quess who al 5 maanden zijn salaris doorbetaald..............

Oops, een gevoelige snaar. Maar even reëel, een ligfietser rijdt op een open ligfiets 30 tot 35 km/u. Een velomobiel rijdt 35 tot maximaal 40 km/u, in de bebouwde kom rijden ze nauwelijks sneller dan gewone fietsers. Waar hebben we het over, in elk geval niet over 'krankzinnige snelheden'. Nee, niet de ligfietsers, maar de grijze brigade op elektrische fietsen die ze niet de baas zijn, zijn het probleem. Ze zijn zwaar oververtegenwoordigd bij ongevallen, in 80% van de gevallen éénzijdige ongevallen waar ze geheel en al zelf aan schuldig zijn.
En bij die resterende 20% zijn geen of nagenoeg geen ligfietsers betrokken. Ligfietsers rijden wel wat harder, maar zijn altijd mensen met zeer veel ervaring.
Dat de wetgever geen regels heeft gemaakt voor ligfietsers is simpel te verklaren. Er zijn in heel Nederland zo'n 3000 ligfietsers tegen 15.000.000 'normale' fietsers. Op elke 5000 fietsers vind je helemaal één ligfietser.
En die ligfietsers, ik ken de gemeenschap heel goed, zijn niet oververtegenwoordigd in de ongevalsstatistieken. Nog mooier, ze komen er niet eens in voor.
Dan hebben we het nog niet over scooters met een blauw plaatje. Ik word dagelijks op ruime polderwegen in mijn velomobiel ingehaald, ik rij dan 40 tot 45 km/u, door 'landwalvissen' op die 25 km/u scooters. Helm op? Dacht het niet.

Dat van die zichzelf verwondende werknemer, dat snap ik. Ik had ooit 100 man/vrouw in dienst en dan komt dit soort ongein soms voorbij.
In het inderdaad pittoreske De Woude woont één ligfietser, uw scribent.;)
 
Komt het uiteindelijk niet allemaal neer op: with great power comes great responsibility? Zowel bij een Tesla als bij een snelle elektrische fiets? Ik rijd met veel plezier elke werkdag 50 km op mijn speed pedelec. Ik houd me aan de verschillende max snelheden, maar ook dan is het wel zo netjes om wat extra in te houden wanneer je een andere fietser passeert, of er in ieder geval met een extra grote boog langs te gaan. Ik wil anderen enthousiasmeren over het vervoersmiddel, niet afschrikken. Net als bij de Tesla.

Geinig weetje trouwens: puur naar Wh/km gekeken is mijn speed pedelec zo’n 20x zuiniger dan mijn Model X.

Doet een Tesla het toch helemaal niet slecht. De Tesla is zo een 70x zwaarder dan uw elektrische fiets;)
 
Doet een Tesla het toch helemaal niet slecht. De Tesla is zo een 70x zwaarder dan uw elektrische fiets;)
Een fiets is aërodynamisch het slechtst bedachte ding ooit. Wie gaat er nu rechtop in de wind rijden? De uitvinder daarvan moeten ze met terugwerkende kracht om het leven brengen. Met mijn velomobiel rij ik verder en harder dan met mijn speed pedelec. De 350 Watt motor in mijn speed pedelec kan de goede aërodynamische vorm van mijn velomobiel, zonder motor, niet compenseren.
 
Komt het uiteindelijk niet allemaal neer op: with great power comes great responsibility? Zowel bij een Tesla als bij een snelle elektrische fiets? Ik rijd met veel plezier elke werkdag 50 km op mijn speed pedelec. Ik houd me aan de verschillende max snelheden, maar ook dan is het wel zo netjes om wat extra in te houden wanneer je een andere fietser passeert, of er in ieder geval met een extra grote boog langs te gaan. Ik wil anderen enthousiasmeren over het vervoersmiddel, niet afschrikken. Net als bij de Tesla.

Geinig weetje trouwens: puur naar Wh/km gekeken is mijn speed pedelec zo’n 20x zuiniger dan mijn Model X.
Tot exact die berekening was ik op 23 augustus op mijn blog ook gekomen.
Velomobiel Quest en Wim Schermer: Speed pedelec, snel, duurzaam en veelzijdig
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Tot exact die berekening was ik op 23 augustus op mijn blog ook gekomen.
Velomobiel Quest en Wim Schermer: Speed pedelec, snel, duurzaam en veelzijdig
Leuke blog, Wim!

Doet een Tesla het toch helemaal niet slecht. De Tesla is zo een 70x zwaarder dan uw elektrische fiets;)
Zeker. Maar wat ik natuurlijk eigenlijk bedoelde is dat het een zuinig (en gezond) alternatief is voor de kortere woon-werk ritten die zoveel mensen (solo) met de auto maken. Ik zie veel potentie in de snelle elektrische fiets. Helaas weet de wet nog niet goed wat ze er mee aan moet. Maar dat komt wel. Het is een relatief nieuw fenomeen.

Jeetje wat zijn we off-topic..
 
Oops, een gevoelige snaar. Maar even reëel, een ligfietser rijdt op een open ligfiets 30 tot 35 km/u. Een velomobiel rijdt 35 tot maximaal 40 km/u, in de bebouwde kom rijden ze nauwelijks sneller dan gewone fietsers. Waar hebben we het over, in elk geval niet over 'krankzinnige snelheden'. Nee, niet de ligfietsers, maar de grijze brigade op elektrische fietsen die ze niet de baas zijn, zijn het probleem. Ze zijn zwaar oververtegenwoordigd bij ongevallen, in 80% van de gevallen éénzijdige ongevallen waar ze geheel en al zelf aan schuldig zijn.
En bij die resterende 20% zijn geen of nagenoeg geen ligfietsers betrokken. Ligfietsers rijden wel wat harder, maar zijn altijd mensen met zeer veel ervaring.
Dat de wetgever geen regels heeft gemaakt voor ligfietsers is simpel te verklaren. Er zijn in heel Nederland zo'n 3000 ligfietsers tegen 15.000.000 'normale' fietsers. Op elke 5000 fietsers vind je helemaal één ligfietser.
En die ligfietsers, ik ken de gemeenschap heel goed, zijn niet oververtegenwoordigd in de ongevalsstatistieken. Nog mooier, ze komen er niet eens in voor.
Dan hebben we het nog niet over scooters met een blauw plaatje. Ik word dagelijks op ruime polderwegen in mijn velomobiel ingehaald, ik rij dan 40 tot 45 km/u, door 'landwalvissen' op die 25 km/u scooters. Helm op? Dacht het niet.

Dat van die zichzelf verwondende werknemer, dat snap ik. Ik had ooit 100 man/vrouw in dienst en dan komt dit soort ongein soms voorbij.
In het inderdaad pittoreske De Woude woont één ligfietser, uw scribent.;)
De gevoelige snaar ligt niet bij het gedrag van de ligfietser......de gevoelige snaar ligt juist daar door te generaliseren en de Tesla rijder die boven maximum snelheid rijdt op een 4-baans autoweg op voorhand voor asociaal wordt uitgemaakt ;)
 
De gevoelige snaar ligt niet bij het gedrag van de ligfietser......de gevoelige snaar ligt juist daar door te generaliseren en de Tesla rijder die boven maximum snelheid rijdt op een 4-baans autoweg op voorhand voor asociaal wordt uitgemaakt ;)
En zo praten we goed wat domweg niet deugt, namelijk veel te hard rijden met een meer dan 2 ton zwaar gevaarte?
 
Gepersonaliseerde nummerplaten en tesla's blijven toch een veel geziene combinatie.
Vandaag "Cammaert" in Brussel en "Fusa" in Aalst, echter had Fusa geen officiële plaat achteraan hangen, niet goed kunnen zien of deze vooraan hing maar ik dacht het niet ... Foei! :p
 
Dankzij Frank en Dirk gaan we die vraag binnenkort niet eens meer moeten stellen. Valt me wel op (vandaag nog in Zaventem/Machelen) dat TMC-leden de uitzondering zijn (ik was de enige, op acht wagens). Misschien kan @Xfrank eens een grote TMC-sticker bedenken om dat bord te overplakken dat uitnodigt tot ICE'en, daar op twee stalls in Zaventem ("Not a Tesla? Please use these parking spaces for max. 40 min") :).