TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wind geluid snelweg in decibels

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ResB, Jan 18, 2014.

  1. ResB

    ResB Member

    Joined:
    Dec 21, 2012
    Messages:
    196
    Location:
    Flevoland
    Helaas vind ik het geluid van de wind in mijn auto simpelweg teveel. Ik heb daarom de iOS app 'Decibel Ultra' gedownload om te meten hoeveel decibel geluid er is als ik 120km pu rijd op een normaal stuk asfalt op de snelweg. Ik zit eigenlijk altijd op circa 69 decibel.

    Ik had mijn auto onlangs naar Tesla gebracht en een Honda Insight als leenauto gekregen, ik meette in die auto ca 62 decibel als ik 120km pu reed. Ook heb ik het idee dat nadat ik de auto heb gewassen, het geluid meer is.

    De auto is heerlijk stil op lage snelheden, maar op hoge snelheden is het naar mijn mening vreselijk.

    Mijn vraag is, zouden jullie ook deze app kunnen downloaden en uittesten hoeveel decibel jullie ervaren met 120km pu op de snelweg? Natuurlijk heeft het type asfalt en de hoeveelheid wind ook invloed, maar na een tijdje de app te gebruiken weet je ongeveer hoeveel decibel normaal is voor jouw auto.

    Wel met sound studio uit natuurlijk!
     
  2. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag
    Interessant, ga ik doen!
    Wellicht goed om even je configuratie te vermelden. Velgen, banden, sunroof, hoedenplank?
    Ik ervaar ook redelijk veel windgeruis en heb het idee dat de rubbers aan de bestuurderskant niet helemaal goed afdichten. Lijkt daar ook wat te tochten bij hogere snelheden.
     
  3. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik heb hem gedownload. Nou zie ik twee metertjes. Kijk je naar de waardes in bovenste of onderste meter?
     
  4. ResB

    ResB Member

    Joined:
    Dec 21, 2012
    Messages:
    196
    Location:
    Flevoland
    Je moet naar de bovenste waardes kijken.

    sujyva4e.jpg

    Voorbeeldje kan je vinden in mijn screenshot: momenteel dus 57,2 decibel en de piek lag ook op 57,2.

    Mijn configuratie: 19inch, hoedenplank, panoroof, 85kw non performance. Hoedenplank heb ik laatst bij service center laten aansmeren wegens het windgeluid, maar ik werk er echt niks van.
     
  5. kish

    kish Member

    Joined:
    Sep 22, 2013
    Messages:
    43
    Location:
    Nederland
  6. Jean

    Jean Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    397
    Location:
    Ulvenhout (NL)
    Goed plan dit! App inmiddels gedownload. Wellicht goed om een vergelijking te maken bij verschillende snelheden. Bijv. 80, 100, 120, 130 op snelweg bij droog weer.
     
  7. in-clusion

    in-clusion Member

    Joined:
    May 26, 2013
    Messages:
    294
    Location:
    The Netherlands
    Heb de App geïnstalleerd en zal gaan meten.
    Ik heb geen Pano
    Ik zit serieus te overwegen om de auto te laten voorzien van extra geluidsisolatie omdat ik het geluid bij 120 + echt storend vind.
    De banden achter zijn echter mi. de grootste bron en contactgeluid via de carrosserie is niet zomaar weg te halen vermoed ik.

    Dat de auto zo mooi stil is bij lage snelheden maakt het verschil extra storend dat bij hogere snelheden het echt gaat storen.
    Deze week nog 21 85+ opstelling en daarna de 20 inch winterset.......
     
  8. ojee99

    ojee99 Onno

    Joined:
    Aug 3, 2013
    Messages:
    1,084
    Location:
    Den Haag
    Ik had eerder ook al eens gemeten met een decibel app (die van de FNV volgens mij, don't ask why ;-) en kwam toen op waardes tussen de 65 en 69

    - - - Updated - - -

    Het is me opgevallen dat de hoedenplank niet volledig afsluit. Of hij kiert daar bij de klep. of bij de achterbank. Als die al beter zou aansluiten zou er enk ik minder geluid van de achterwielen komen...
     
  9. ResB

    ResB Member

    Joined:
    Dec 21, 2012
    Messages:
    196
    Location:
    Flevoland
    Ik ben ook op zoek naar een bedrijf die de auto beter kan isoleren en kan berekenen hoeveel decibel ze kunnen weg halen. Ik heb nog geen NL bedrijf kunnen vinden die hierin gespecialiseerd is, in de VS zijn er genoeg bedrijven die dit doen.

    Ik heb het gevoel dat Tesla dit niet zo heel serieus neemt.
     
  10. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    Zie ook de vergelijkingstest van de Model S en de MB CLS500 Shooting Brake.
    Hou er wel rekening mee dat er verschillende geluid-meetmethodes zijn, die verschillende uitkomsten kunnen geven.

    Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 473

    Schermafbeelding 2014-01-19 om 2.43.04 PM.png
     
  11. Jean

    Jean Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    397
    Location:
    Ulvenhout (NL)
    Zojuist even met mijn zoon een testritje gemaakt met de vanochtend geïnstalleerde app (zie OP)

    A27 zowel in noordelijke (N) als in zuidelijke (Z) richting gemeten ter hoogte van de SC:

    Stilstand bij stoplicht (A27-A59): 58 dB
    80 km/h: N79,1 Z79,0 dB
    100 km/h: N81,2 Z81,4 dB
    120 km/h: N82,7 Z82,7 dB
    130 km/h: N85,0 Z84,8 dB
    140 km/h: N84,0 Z84,0

    Allemaal gemeten met muziek uit, ramen en Pano dicht, ventilatorstand op 2 en voorverwarmd interieur (19,5) en voorverwarmde accu. 19" standaard allweather. Pano en hoedenplank.

    VEEL hogere waarden dan hierboven aangegeven!

    opvallend is dat er bij 90 km/h een brommetje op komt, dat bij 135 km/h weer lijkt te verdwijnen. Bij 140 km/h is het brommetje weg en hoor ik vooral wind/bandengeruis.
     
  12. ResB

    ResB Member

    Joined:
    Dec 21, 2012
    Messages:
    196
    Location:
    Flevoland
    Jeetje Jean. Dit is dus wel de bovenste waarde zoals aangegeven in mijn screenshot? Niet doorheen gepraat?

    Want dit is wel erg dramatisch hoor!
     
  13. Rprp

    Rprp Member

    Joined:
    Nov 11, 2013
    Messages:
    177
    Location:
    Groningen, Netherlands
    Zojuist ook maar even voor "de gein" uitgeprobeerd. Het is natuurlijk maar een simpele app en er zal ook wel (veel) verschil zitten in de verschillende microfoons in de iPhones. Onderstaand gemeten met een 5S.

    P85, 21" Continental Allweather, hoedenplank, geen pano.

    50 km/h: 54 dB
    80 km/h: 61 dB
    100 km/h: 65 dB
    120 km/h: 67 dB
    140 km/h: 70 dB
     
  14. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam

    Inderdaad, ik heb zojuist 2 'identieke' iPhone5's met elkaar vergeleken.
    Er zat steeds 3-4 dB verschil tussen de LBeqt (gemiddelde over de tijdsduur van de meting) waarde.
    Je moet een decibel meter altijd eerst IJKEN.

    .. en afspreken of je dB(A), dB(B) of dB(C) meet (frequenties wegingsfactor).
     
  15. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag
    Er zijn inderdaad wel heel veel factoren van invloed waar je geen invloed op hebt (zoals wind en wegdek).
    Toch maar even gemeten met de genoemde app (iPhone 4s).

    Stilstand:

    image.jpg

    100 km/u:

    image.jpg image.jpg

    120 km/u:

    image.jpg image.jpg

    Droog wegdek. Weinig wind.
    19" velgen, standaard banden, geen panodak, geen hoedenplank, climat uit.
     
  16. kish

    kish Member

    Joined:
    Sep 22, 2013
    Messages:
    43
    Location:
    Nederland
    Ook de plaats van meten is van belang bij zulke tests!
     
  17. Jean

    Jean Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    397
    Location:
    Ulvenhout (NL)
    Ik ben het niet met je eens om te stoppen hiermee. Wel leer ik graag hoe ik de test beter en betrouwbaarder kan uitvoeren. Het is geenszins wetenschappelijk bedoeld, maar meer om een indruk te krijgen of mijn vermoeden dat ik de brom heb bevestigd te zien. Ik heb inmiddels al een afspraak hiervoor staan bij Tesla. Een vergelijking op basis van dezelfde meetapparatuur op dit forum stel ik zeer op prijs.

    De iPhone 5 is inderdaad niet geijkt en er zit inderdaad een hoesje om. Mijn zoontje hield hem vast, terwijl hij er op de bijrijdersstoel naar keek. De waarde is een door hem afgelezen gemiddelde over zo'n 10 seconden. Mijn bandenmaat heb ik vermeld: standaard 19" en windkracht en de windrichting heb ik zo veel mogelijk proberen te elimineren door zowel in noordelijke als in zuidelijke richting te meten.

    Als iemand mij kan aangeven of en hoe ik de app kan ijken en welke instellingen ik het beste kan gebruiken, dan hoor ik het graag.
     
  18. Rutger

    Rutger Member

    Joined:
    Jul 15, 2013
    Messages:
    521
    Location:
    Amsterdam, The Netherlands
    Ik heb het ook even geprobeerd net, kom op 61db bij 100km/u op de ring. En inderdaad, dit lijkt me erg indicatief, een iPhone is geen meetinstrument.

    @Jean en @ResB: ik wil niemand vervelen met mijn kofferbak-afstelverhaal, maar hebben jullie daar naar gekeken? Onze auto is echt veel stiller geworden sinds de resonantie uit de auto is. Je bedenkt echt niet dat de/het kofferdeksel zo veel invloed kan hebben op geluid. Het is een vervelend, ondefinieerbaar geluid, haast meer een luchtdrukverschil ("klapperen"). Bij ons was het vooral sterk aanwezig tussen de 60 en 100, en op slechte wegen.
     
  19. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,320
    Location:
    Den Haag
    Neem aan dat je de plaats in de auto bedoelt. Bij mij was dat voor het center display.
     

Share This Page