Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wind geluid snelweg in decibels

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het ook even geprobeerd net, kom op 61db bij 100km/u op de ring. En inderdaad, dit lijkt me erg indicatief, een iPhone is geen meetinstrument.

@Jean: ik wil niemand vervelen met mijn kofferbak-afstelverhaal, maar heb je hier naar gekeken? Onze auto is echt veel stiller geworden sinds de resonantie uit de auto is. Je bedenkt echt niet dat de/het kofferdeksel zo veel invloed kan hebben op geluid.

Ja, die heb ik gisteren inderdaad gecontroleerd.
 
Ik ben het niet met je eens om te stoppen hiermee. Wel leer ik graag hoe ik de test beter en betrouwbaarder kan uitvoeren. Het is geenszins wetenschappelijk bedoeld, maar meer om een indruk te krijgen of mijn vermoeden dat ik de brom heb bevestigd te zien. Ik heb inmiddels al een afspraak hiervoor staan bij Tesla. Een vergelijking op basis van dezelfde meetapparatuur op dit forum stel ik zeer op prijs.

De iPhone 5 is inderdaad niet geijkt en er zit inderdaad een hoesje om. Mijn zoontje hield hem vast, terwijl hij er op de bijrijdersstoel naar keek. De waarde is een door hem afgelezen gemiddelde over zo'n 10 seconden. Mijn bandenmaat heb ik vermeld: standaard 19" en windkracht en de windrichting heb ik zo veel mogelijk proberen te elimineren door zowel in noordelijke als in zuidelijke richting te meten.

Als iemand mij kan aangeven of en hoe ik de app kan ijken en welke instellingen ik het beste kan gebruiken, dan hoor ik het graag.
Meten met een telefoon heeft inderdaad geen enkele zin. Er bestaat geen goede manier voor! Als je een indicatie wil hebben, begin met een decibelmeter. Vergelijken van metingen met je telefoon tegenover metingen uit officiële tests met goede meet apparatuur is appels en peren vergelijken.

Als je toch perse met je telefoon wilt meten kun je het hooguit op een gelijke manier in een andere auto meten en die 2 onderling met elkaar vergelijk.
 
Interessant om te weten hoe die autotesters het doen. Die hebben ongetwijfeld een meetprotocolletje en een fatsoenlijke dB meter. Overigens bleek uit die test tegen de Mercedes dat het geluid in die twee auto's ongeveer gelijk is. Of geluid als storend wordt ervaren hangt niet alleen af van de dB's maar ook het type geluid. Bij een Tesla bestaat het vooral uit wind en bandengeruis. Bij een Mercedes zit er ook nog een motorgeluid als component in. Misschien vinden we dat wel minder storend....
 
Ik heb het ook even geprobeerd net, kom op 61db bij 100km/u op de ring. En inderdaad, dit lijkt me erg indicatief, een iPhone is geen meetinstrument.

@Jean en @ResB: ik wil niemand vervelen met mijn kofferbak-afstelverhaal, maar hebben jullie daar naar gekeken? Onze auto is echt veel stiller geworden sinds de resonantie uit de auto is. Je bedenkt echt niet dat de/het kofferdeksel zo veel invloed kan hebben op geluid. Het is een vervelend, ondefinieerbaar geluid, haast meer een luchtdrukverschil ("klapperen"). Bij ons was het vooral sterk aanwezig tussen de 60 en 100, en op slechte wegen.

Ik heb je posts doorzocht, maar kan het niet vinden. Heb je een link naar je post over je kofferbak afstel verhaal?
 
Ik heb voor aanstaande vrijdagmiddag een geluidsmeter gehuurd bij Boels. Het zou leuk zijn om een aantal vergelijkende metingen te doen. Wie mee wil doen, PM me even. Ik stel voor om vanuit de SC in Oosterhout elk kwartier een ritje in te plannen.
 
Ik heb voor aanstaande vrijdagmiddag een geluidsmeter gehuurd bij Boels. Het zou leuk zijn om een aantal vergelijkende metingen te doen. Wie mee wil doen, PM me even. Ik stel voor om vanuit de SC in Oosterhout elk kwartier een ritje in te plannen.

Het aantal aanmeldingen (3) valt me vooralsnog tegen. Wellicht zijn er meer gegadigden wanneer we de test naar zaterdagochtend verplaatsen. Dit is inmiddels afgestemd met de huidige deelnemers.

Ik kan ervoor zorgen dat ik van 10.00 tot 12.00 zaterdag met een dB(A) meter vanuit Oosterhout mee rijd met ieder die daar interesse in heeft. Ongeveer een kwartiertje (tot A59 en terug). Een PM met je aanwezigheid is gewenst, met het tijdstip van voorkeur. Het zou leuk zijn wanneer we een aantal metingen op dezelfde manier gemeten op hetzelfde traject naast elkaar kunnen zetten.
 
Het aantal aanmeldingen (3) valt me vooralsnog tegen. Wellicht zijn er meer gegadigden wanneer we de test naar zaterdagochtend verplaatsen. Dit is inmiddels afgestemd met de huidige deelnemers.

Ik kan ervoor zorgen dat ik van 10.00 tot 12.00 zaterdag met een dB(A) meter vanuit Oosterhout mee rijd met ieder die daar interesse in heeft. Ongeveer een kwartiertje (tot A59 en terug). Een PM met je aanwezigheid is gewenst, met het tijdstip van voorkeur. Het zou leuk zijn wanneer we een aantal metingen op dezelfde manier gemeten op hetzelfde traject naast elkaar kunnen zetten.

Jean, ik ga ook proberen te komen.
 
Ik zal er zijn! Ben heel erg benieuwd naar de resultaten. Maar komen er alleen mensen die klachten hebben over het geluid, of ook mensen die tevreden zijn? Straks hebben we alleen probleemauto's en hebben we nog geen goede meting :scared:
 
Ik wil uiterlijk tot 12.00 doorgaan. De dB(A) meter moet om 12.30 terug zijn bij Boels.

Ik heb nog 3 gaatjes om 11.00, 11.15 en 11.45. Ik stuur de deelnemers vanavond nog wel even een planning. Voor zover nog niet gedaan, stuur me dan nog even Type, Pano j/n, velgen, banden, hoedenplank j/n en eventuele andere bijzonderheden.

@pwillemse 78 Zal ik jou inplannen om 11.45? Laat me dan even weten per sms of je dat haalt. Ik stuur je via pm wel even mijn mobiele nummer. Liever niet bellen tussen 10.00 en 12.00 want dat verstoort de meting.

Wanneer er nog leden zijn die mee willen doen, laat dan even weten. 11.00 en 11.15 staat nog open... En eventueel kan ik al om 9.30 aanwezig zijn... Gratis koffie, gratis laden en een gratis vergelijkende dB(A) meting...

Tot morgen! Jean.