Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wisselende Laadschema's in amperes per dag

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie steeds meer apps zoals Jedlix en straks ANWB app. Apps die kijken wat de optimale tijd is om te laden. Ik denk eigenlijk dat Tesla zoiets zou moeten kunnen. Nu kan ik slechts laden met een standaard ampere aan huis en daar manueel mee spelen. Nu ik zonnepanelen ga aanschaffen en een batterij overweeg, denk ik dat het eigenlijk simpeler kan. Waarom niet een laadschema in de app met bijvoorbeeld:

- als de auto overdag is aangesloten laden met 6 ampere van 9:00-20:00 zodat de batterij langzaam volstroomt met opbrengst zonnepanelen en in ieder geval je stroom van de zon "helemaal" opgebruikt wordt door auto en je huis. Dit tot de max die je hebt ingesteld, meestal 90%. Maar kan ook 100% zijnnop bijvoorbeeld alleen zondag, even los van de accudiscussie over hoe ver je de accu eigenlijk zou moeten opladen en of dat handig is.

- na 20:00 uur gaan we dan "slim opladen" instellen in de nacht, als de batterij bijvoorbeeld minder dan 60% vol is om 20:00 uur dat kan met 16A.

- Door de week kan ik uitstekend overweg met slechts 75% opgeladen accu. Dus zonne energie op? Niet bijladen na 75% door de week.

Een beetje automatiseren en je weet wanneer er zonsopgang en ondergang is. Ik weet dat dit net iets minder geavanceerd kan zijn als Jedlix en dynamisch laden maar zolang mijn Tesla niet bidirectioneel kan laden wellicht een mooie tussenoplossing.

Zou Elon hier al aan denken of kan dit allang maar dan met een andere oplossing? Gaat de ANWB app dit bijvoorbeeld kunnen?

Ik hoor graag mede forum gebruikers. Kom maar op met die ideeen of allang bestaande oplossingen.
 
Last edited:
Doe het zelf kan je hier terug vinden:
 
Zonder dat ik enorm moet programmeren in een Pi….en ook niet met Jedlix. Gewoon wat regels kunnen bepalen zelf.
Nu je nog kunt salderen zou ik niet weten waarom je allemaal regels moet hebben om de auto op te laten. Hoe trager de auto oplaad, hoe meer laadverliezen je zult krijgen. Energieleveranciers zoals Tibber kunnen het laadgedrag van de auto voor je regelen, om op goedkope tijden te laden.
 
  • Like
Reactions: roekke
Ik wil zelf straks ook optimaal gebruik maken van solar en daarnaast gebruik gaan maken van flexibele tarieven, dus laden als de prijs laag is.
Maar wel zeker zijn dat in de ochtend er genoeg lading is standaard afstanden.

Ik kwam zelf bij STEKKER.app, meer op op stekker.com/at-home/smart-charging Dat communiceerd direct met de Tesla app, dus geen integratie met de lader nodig, en kan rekening houden met hoeveel lading je hebt.
 
Ik heb even Jedlix gebruikt, maar wat ik merkte is dat ze toentertijd nogal vaak het laden starten en stoppen. Dat lijkt mij niet goed voor de auto waarna ik de tijd waarbinnen de auto geladen ging verzetten naar dat het richting 1x geladen moest worden. Dan ga je voorbij aan de essentie van Jedlix maar ook het netwerkbelasting verdelingenprincipe . Bij ANWB is 's-nachts (dynamische tarieven) laden momenteel het goedkoopst en in de zomer zal dat vast anders zijn.

Beter zou zijn dat Jedlix een eenmaal gestart sessie tenminste een langere periode laad doorlopen. Let wel dit is mijn kennis van een paar jaar geleden. Misschien hebben ze dat nu wel.
 
Heb je hier enige referentie dat dit slecht zou zijn voor de auto, of berust dit louter op een persoonlijk gevoel?
Contactoren moeten meer klikken. Bij elke klik krijg je vonkjes die het koper aantasten.
De auto zal ook langer moeten conditioneren, de MCU, BMS wakker houden… (slijtageteller loopt dan voor die onderdelen). Stroom onderbreken en herstarten zorgt voor refluxen in allerlei onderdelen, temperatuurverschillen…