Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Ziet er goed uit!
Bekende kast, alleen een slagje groter dan de versie die ik op de workshop bij me had.
Een betere keus denk ik, want ik heb in mijn kast geen ruimte meer voor de Actuator die de kabel vergrendeld.

Ik heb gisteren de printen binnen gekregen, heb sinds kort ook een Chinese PnP machine, om alle SMD onderdelen te monteren, dus Ik denk dat ik hem deze week nog naar je op kan sturen.
Software heb ik ook op een paar punten aangepast, je kan de Smart EVSE nu ook als normale EVSE gebruiken (dus zonder stroom meting in de meterkast)


Dsc03411.jpg


Dsc03412.jpg
 
Stiekem dacht ik wel aan zoiets, men koopt zelf de onderdelen en we gaan een workshop doen.

Probleem is alleen: Waar vind je een ruimte waar ook IEDEREEN kan gaan bouwen? Je hebt dan een berg gereedschap nodig.

Hm ja. ideetjes:
- Willekeurige ruimte, en iedereen neemt eigen gereedschap mee (lukt nog wel voor schroevendraaiers, maar niet iedereen heeft tools zoals krimptang, soldeerbout, multimeter etc).
- Een werkplaats met uitrusting (praktikumruimte van een school/opleiding?) Waarsch. lastig te regelen zonder contacten
- De workshop beginnen met voorbereide half-fabrikaten die relatief gemakkelijk in een sessie van een paar uur tot eindproduct geassembleerd kunnen worden (in plaats van beginnen met ongestripte kabels en ongesoldeerde printjes). Iedereen kan dan zelf in eigen tempo voorbereiden of evt. gebruik maken van vrijwilligers voor de voorbereiding van de spullen als die er zijn). Is een beetje valsspelen, maar je hebt minder gereedschap en tijd nodig tijdens de workshop, en het geeft veel voldoening als iedereen met werkende smart EVSE onder de arm naar huis kan.
 
Ziet er goed uit!
Bekende kast, alleen een slagje groter dan de versie die ik op de workshop bij me had.
Een betere keus denk ik, want ik heb in mijn kast geen ruimte meer voor de Actuator die de kabel vergrendeld.
Klopt, ik heb deze kast gekozen omdat de Actuator voor de locking dus nu ook past. Het is dan dus een volledige functionele EVSE die aan de eisen voldoet.

Ik heb gisteren de printen binnen gekregen, heb sinds kort ook een Chinese PnP machine, om alle SMD onderdelen te monteren, dus Ik denk dat ik hem deze week nog naar je op kan sturen.
Software heb ik ook op een paar punten aangepast, je kan de Smart EVSE nu ook als normale EVSE gebruiken (dus zonder stroom meting in de meterkast)
Goed nieuws! Ik ben benieuwd.

Hm ja. ideetjes:
- Willekeurige ruimte, en iedereen neemt eigen gereedschap mee (lukt nog wel voor schroevendraaiers, maar niet iedereen heeft tools zoals krimptang, soldeerbout, multimeter etc).
- Een werkplaats met uitrusting (praktikumruimte van een school/opleiding?) Waarsch. lastig te regelen zonder contacten
- De workshop beginnen met voorbereide half-fabrikaten die relatief gemakkelijk in een sessie van een paar uur tot eindproduct geassembleerd kunnen worden (in plaats van beginnen met ongestripte kabels en ongesoldeerde printjes). Iedereen kan dan zelf in eigen tempo voorbereiden of evt. gebruik maken van vrijwilligers voor de voorbereiding van de spullen als die er zijn). Is een beetje valsspelen, maar je hebt minder gereedschap en tijd nodig tijdens de workshop, en het geeft veel voldoening als iedereen met werkende smart EVSE onder de arm naar huis kan.
Ja, dat zijn ook de dingen waar ik wel aan dacht. Men kan inderdaad thuis al wat voorbereiding doen alvorens de dag begint.

Vergt echter aan mijn kant ook nogal wat communicatie met iedereen!
 
Dit is dus een goedkoper/beter alternatief dan zo'n dure EV box? En deze kan dus met een slimme meter (DSMR 4.0) babbelen?

Zo ja dan ben ik ook zeer geïnteresseerd!
Nog niet helemaal, maar dat is wel wat we proberen te bereiken. De EVSE is al slim en kan de Smart Charging doen. Direct met een slimme meter praten zit er nog niet in, maar dat is een kwestie van wat software.

De EVSE zelf zal je onder de 500 euro kosten. Is uiteraard zelf bouwen en geen garantie of fancy RFID lezers.
 
Nog niet helemaal, maar dat is wel wat we proberen te bereiken. De EVSE is al slim en kan de Smart Charging doen. Direct met een slimme meter praten zit er nog niet in, maar dat is een kwestie van wat software.

De EVSE zelf zal je onder de 500 euro kosten. Is uiteraard zelf bouwen en geen garantie of fancy RFID lezers.

Bij mij komt het laadpunt in de garage te hangen, dus is een prima oplossing voor mij. Ik ga het op de voet volgen!
 
Stiekem dacht ik wel aan zoiets, men koopt zelf de onderdelen en we gaan een workshop doen.

Probleem is alleen: Waar vind je een ruimte waar ook IEDEREEN kan gaan bouwen? Je hebt dan een berg gereedschap nodig.

Ik ga sowieso een mooie blogpost maken hoe ik deze Smart EVSE gemaakt heb en welke onderdelen ik gebruikt heb.

Precies wat ik zoek. De meeste laadpalen vind ik te lomp. Dit is een mooie en eenvoudige oplossing. Heb wel een Wallb-E muurlader besteld, maar daar zit ik ondertussen al anderhalve maand op te wachten. Ben benieuwd naar je blogpost..
 
Ik had dit graag willen hebben ipv huidige oplossing. Ik zou alleen vast kabel willen gezien wat parkeer uitdagingen die ik nu heb voor de deur. Heb nu ratio lader met 15 meter kabel......werkt goed. Alleen lader heeft geen mogelijkheid voor uitlezen, smartgrid etc etc etc. Maar ben wel geïnteresseerd in dit
 
Ik had dit graag willen hebben ipv huidige oplossing. Ik zou alleen vast kabel willen gezien wat parkeer uitdagingen die ik nu heb voor de deur. Heb nu ratio lader met 15 meter kabel......werkt goed. Alleen lader heeft geen mogelijkheid voor uitlezen, smartgrid etc etc etc. Maar ben wel geïnteresseerd in dit
Een vaste kabel moet je regelen zijn als je gewoon een losse Type 2 stekker koopt. Je moet dan alleen een 7 aderige kabel vinden, dat is iets lastiger.

Wel vind ik het apart dat een 15 meter kabel werkt! Want ik zou juist bang zijn dat het te lang is voor het 12V pilot signaal wat dan niet meer goed functioneert.
 
Vandaag kwam de meneer van UPS en die had een leuk pakketje, een Smart EVSE! Bedankt Fuzzy!

Net eventjes in de schuur aan de slag gegaan en het resultaat:

finished_evse.jpg


Alles werkte in één keer. Locking van het socket, inschakelen van relais en de Model S zag netjes 25A als pilot signaal.

Nu lukte het me nog niet helemaal om dit van 25A naar 16A terug te krijgen (Fuzzy heeft mail...), maar dat deed er voor nu eventjes niet toe.

De Smart Charging heb ik nog niet aangesloten omdat ik hiervoor zelf wat software in elkaar ga zetten. FuzzyLogic gebruikt CT's voor om de fasen, maar dat is bij mij niet helemaal van toepassing. Ik ga het iets anders aan pakken en daar moet ik eventjes voor gaan zitten.

Zondag ga ik naar een plek waar enkel een 3-fase CEE (Rode) aansluiting is. Ga dan mijn "Mobiele Smart EVSE" daar eens testen op 16A.
 
Dus geen automaat, geen aardlekschakelaar? Dat relais wordt geschakeld door de open EVSE? Blijkbaar niet want de kabel loopt eerst langs het relais.
Ik had dit graag in draagbare versie gemaakt. Dirk heeft me al aardig op weg gezet, maar die gebruikt wel een automaat en aardlekschakelaar.

Klopt, want als je hem permanent installeert zal je het automaat + aardlek in je meterkast/verdeelkast installeren. Ook een Rode CEE is al afgezekerd met aardlek.

Een Keba heeft bijv ook geen Aardlek of Automaat in zich.

De Smart EVSE controller van FuzzyLogic moet er nog in, die schakelt dan het relais. Daar wacht ik nu op.

jongens, jullie doen wat je wilt met beveiliging.
ik wil alleen -ten overvloede- verwijzen naar de diverse normen èn de voorschriften van de leveranciers.


"Dc-foutstromen zorgen bij een Type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking voor verzadiging van de meetspoel, waarbij het gevolg is dat deze niet bij 30mA maar bij een hogere waarde aanspreekt. Als er een 100% verzadiging van de meetspoel optreed, spreekt de type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking helemaal niet meer aan.
Het te laat of helemaal niet aanspreken van een aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking is een serieus gevaar met betrekking tot persoonsveiligheid


Bij het niet aanwezig zijn van een elektrische scheiding (bv een trafo) moet men rekening houden met het optreden van DC-componenten bij statische omvormers als men beveiligingstoestellen selecteert.
Diverse IEC- en NEN-normen geven aan dat je in deze situatie een Type B aardlekbewaking moet selecteren."


Doe verder wat je wil, maar ik vind het onverantwoord te besparen op veiligheid.
(en overigens niet echt consequent:wink:)
 
Vandaag kwam de meneer van UPS en die had een leuk pakketje, een Smart EVSE! Bedankt Fuzzy!
De Smart Charging heb ik nog niet aangesloten omdat ik hiervoor zelf wat software in elkaar ga zetten. FuzzyLogic gebruikt CT's voor om de fasen, maar dat is bij mij niet helemaal van toepassing. Ik ga het iets anders aan pakken en daar moet ik eventjes voor gaan zitten.

Mooi! Als je de foto ziet zou je bijna denken dat het assembleren van de modulaire componenten niet al te veel tijd hoeft te gaan kosten, ziet er elegant uit. Een setje van 3 CT's is misschien niet de meest hightech oplossing, maar past waarschijnlijk beter in het budget dan een 300+ euro SMA energie meter met ethernet aansluiting. Is dat laatste waar jij aan zit te denken? Of ga je al voorsorteren op de inzet van een DSMR 4.0 meter voor het meten van de belasting van de fasen? Ik blijf het in elk geval volgen!
 
Mooi! Als je de foto ziet zou je bijna denken dat het assembleren van de modulaire componenten niet al te veel tijd hoeft te gaan kosten, ziet er elegant uit. Een setje van 3 CT's is misschien niet de meest hightech oplossing, maar past waarschijnlijk beter in het budget dan een 300+ euro SMA energie meter met ethernet aansluiting. Is dat laatste waar jij aan zit te denken? Of ga je al voorsorteren op de inzet van een DSMR 4.0 meter voor het meten van de belasting van de fasen? Ik blijf het in elk geval volgen!

Yep, het mooie aan CT's is dat het bij iedereen kan werken, je hebt er niets speciaals voor nodig.
Ik denk dat Wido een verbinding wil maken met z'n kWh meter met Mbus uitgang. Als dit over een RS485 verbinding gaat (dat heeft de controller), dan moet dat zeker mogelijk zijn.

jongens, jullie doen wat je wilt met beveiliging.
ik wil alleen -ten overvloede- verwijzen naar de diverse normen èn de voorschriften van de leveranciers.

Ref het gebruik van een type B automaat. Eerlijk gezegd had ik er een jaar geleden nog niet bij stil gestaan dat dit een vereiste zou kunnen zijn. Inmiddels weet ik dat Renault het voorschrijft voor het laden van hun EV's.
Maar ik vraag me af hoe veel van de (publieke) laadpunten er voorzien zijn van een type B automaat? EVbox heeft ze nu ook in hun prijslijst opgenomen zag ik. Maar op de prijslijst van begin 2012 kom ik geen type B automaten tegen..

Anyway, mocht je een type B aardlek willen installeren, dan kan dat gewoon. Eventueel zelfs in bovenstaande kast, je kan nog een 2e DIN rail plaatsen, en dan klik je hem er samen met een met een 4 polige 16A,25A of 32A automaat gewoon op.
 
Een vaste kabel moet je regelen zijn als je gewoon een losse Type 2 stekker koopt. Je moet dan alleen een 7 aderige kabel vinden, dat is iets lastiger.

Wel vind ik het apart dat een 15 meter kabel werkt! Want ik zou juist bang zijn dat het te lang is voor het 12V pilot signaal wat dan niet meer goed functioneert.




ik moet wel Anders haal ik de auto niet op alle open open plekken voor de deur.

bij ratio kan ik losse kabel kopen als ik wil. Komt huidige lader ook vandaan
 
Ref het gebruik van een type B automaat. Eerlijk gezegd had ik er een jaar geleden nog niet bij stil gestaan dat dit een vereiste zou kunnen zijn. Inmiddels weet ik dat Renault het voorschrijft voor het laden van hun EV's.
Maar ik vraag me af hoe veel van de (publieke) laadpunten er voorzien zijn van een type B automaat? EVbox heeft ze nu ook in hun prijslijst opgenomen zag ik. Maar op de prijslijst van begin 2012 kom ik geen type B automaten tegen..

ik heb geen ervaring met EVBox.

Maar ik heb wel een Mennekes thuis, daar staat bij de instructies :
ScreenShot115.jpg

'voor alle stroomsoorten gevoelig' -maw : een type B.
Die type B heb ik (uiteraard) niet bij Mennekes gevonden - maar bij een gewone electrogroothandel.

Daarnaast heeft een klant mij gevraagd om een laadpaal bij zijn bedrijf te plaatsen (natuurlijk wil ik dat doen : kan ik laden :smile:)

Ik heb het bedrijf aangeschreven dat in België de IKEA-palen gezet heeft , en daar staat ook zeer expliciet (in hoofdletters) : een type B.
" Per kabel/laadpunt moet in het stroombord een zekering en differentieel voorzien
worden voor een optimale selectiviteit: zekering van 20 of 40A per laadpunt (in functie van het gevraagde vermogen), differentieel 30mA TYPE B voor alle driefase installaties. "


Ik heb er geen idee van of iedereen die laadpalen plaatst, alle normen even rigoureus toepast.
Maar ik weet wel volgende zaken :
1. de batterij van de S heeft een grote energieopslag, 60 of 85kWh. (om in termen van waterkokers:wink: te blijven : met een volgeladen 85kwh batterij kan je een waterkoker van 2000W ruim 40 uur aan de praat houden.)
2. het kortsluitvermogen van die batterij is zeer groot. Zelfs met belasting (motor en drive aangesloten) levert ze al > 300kw !

3. er is een geschakelde verbinding tussen de type-2 stekker en de batterij. (bij Supercharger-mogelijkheid)
4. bij 22kw laden leveren de laders zowat 50A DC

Ik wil het niet meemaken dat -door meerdere defecten; eigen aan ieder ongeval- er een DC-aardfout optreedt met mij als geleider, en de differentieel niet uitschakelt. Toasted!
een kleine risico-analyse leert mij :
-hoe groot is de kans : zèèr klein.
-wat zijn de gevolgen : dood of zwaar letsel
-> beveiliging noodzakelijk.