Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
International readers
For our international visitors: The idea came up to organize a workshop for (future) owners about charging and what has to be done to install a charging station (EVSE) at home or at their office.

What kind of requirements there are for the main grid connection, how a smart grid could work at home and how you might build your own EVSE by for example using Open EVSE.

The workshop will be held on October the 19th in the Netherlands (location to be determined). Everybody is welcome!

The rest of this topic will probably be in Dutch.

Dutch
De 19 Oktober 2013 lijkt me de beste optie om deze workshop te houden.

Tijdens deze workshop kunnen we meerdere zaken behandelen:
- Hoe gaat laden nu écht in zijn werk
- Waar rekening mee te houden met een laadstation installeren
- Hoe een eigen laadstation maken met bijv Open EVSE of FuzzyLogic zijn ontwerp
- Hoe smart charging kan werken

Ik woon zelf in Middelburg, ik zou het hier kunnen houden, maar ik denk dat het wat te krap is en ook wat ver.

Heeft iemand een locatie die wat beter bereikbaar is? (Met laadpalen!!)

Ik ga proberen een EVSE te bouwen om het te kunnen demonstreren op basis van Open EVSE: OpenEVSE Store - OpenEVSE Plus v2

Inschrijven kan via Google Docs: Google Docs - Online documents, spreadsheets, presentations, surveys, file storage and more
 
Zal hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug) ook kijken, laadpalen is hier nog een redelijk onbekend begrip..
Wat voor groep grote denk je dat het zal worden ? (inschatting stuk of 10 a 15 zou ik denken maar misschien dat ik dat zwaar onderschat)
 
Goed plan. Ik ga zeker proberen hierbij te zijn.
Widow, echt top dat je dit wilt doen !!
-- edit --
(jammer dat dit niet 3 weken later is, als ik dan hopelijk ook in mijn S rond rijd)
Lijkt me ook een leuke dag worden, ook ik kan nog wat leren :)

Verder kan je nooit aan iedereen zijn datum voldoen.

Ik ga ook proberen hier bij te zijn. Moet wel nog eens met mijn agenda (lees vrouw) checken.
Gewoon zeggen dat het om de veiligheid gaat ;)
 
International readers
For our international visitors: The idea came up to organize a workshop for (future) owners about charging and what has to be done to install a charging station (EVSE) at home or at their office.

What kind of requirements there are for the main grid connection, how a smart grid could work at home and how you might build your own EVSE by for example using Open EVSE.

The workshop will be held on October the 19th in the Netherlands (location to be determined). Everybody is welcome!

Hi Widodh, Please let me know if there is anything I can do to help. Feel free to use any of the material on the OpenEVSE site it is all open source (Creative Commons 3.0 BY - SA). Here are some slides I did for other talks/workshops http://open-evse.googlecode.com/files/J1772.pptx it is also in the downloads section as a PDF if that format works better.
 
@Joene en @LuckyLuke, KeBa owners....

Een aantal van die KeBa's kan je ook gebruiken om "smart" te laden. Dat is teminste mijn insteek om te gaan doen op dit moment.. (misschien dat ik wel helemaal wild wordt na de workshop en dan volledig voor de EVSE ga :-D)

Dus niet getreurd met beetje geluk kan je na ene firmware upgrade toch aan de gang. Geeft ook wel weer stukje gemak, het hele laad gedeelte al in je KeBa zit. Je hoeft dan alleen nog de "Smart" deel in je netwerk te koppelen om de KeBa aan te sturen.
Hier al een ander die dit aan de praat heeft: edl Software | smart-electric (drive)
En hopelijk over een tijdje in dit theater ook aan de praat :)

Wxll
Goed plan. Spijtig heb ik al een Keba geplaatst. Maar ik zou in mijn toekomstige garage ook nog voor een oplossing willen zorgen.

Btw, is het de bedoeling dat we zelf ook open EVSE materiaal meenemen?
 
Last edited:
Ik probeer er zeker bij te zijn. Thuis nog even afstemmen.
Ik kan evt. Een vergaderzaal reserveren bij mij in het bedrijfsverzamelgebouw in Breda. Redelijk centraal. Volgens mij biedt Makro (500 meter verderop) laadmogelijkheden. Geen idee hoeveel capaciteit.