Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Ikzelf een wallb-e 2 go, wallb-e eco en laadkabel 8m besteld. Alles mooi als auftrachsbestatigung ontvangen op 9/12/13. Maar het is duidelijk dat je pas moet betalen na het krijgen van een rekening. Die ik nog steeds niet kreeg. Vandaag nog eens achter gevraagd. Ik wil m ook graag laten installeren voor de wagen er is.
 
Ikzelf een wallb-e 2 go, wallb-e eco en laadkabel 8m besteld. Alles mooi als auftrachsbestatigung ontvangen op 9/12/13. Maar het is duidelijk dat je pas moet betalen na het krijgen van een rekening. Die ik nog steeds niet kreeg. Vandaag nog eens achter gevraagd. Ik wil m ook graag laten installeren voor de wagen er is.
Kreeg vandaag bericht dat de uitlevering op gang is gekomen en ik de derde op de lijst ben.. Zal waarschijnlijk binnenkort de factuur wel ontvangen. Beetje een deja vu. Het lijkt Tesla wel..:biggrin:
 
Ik heb FuzzyLogic net gemaild dat ik een paar domeinen voor hem heb vastgelegd ;) Hij moet binnenkort dus ook wel!

Ik heb het met OpenEVSE andersom aangepakt. Ik heb een RaspBerryPi draaien die de OpenEVSE aan stuurt. Deze stuurt via de Serial CLI een commando naar de Open EVSE als deze over X vermogen heen gaat. De auto schakelt dan vanzelf terug.

Nog niet 100% perfect, maar daar wil ik de aankomende maanden aan gaan werken.


Widodh, weet niet of je het kan interesseren, maar omdat ik github!github! zie roepen: Home · openhab/openhab Wiki · GitHub is waar ik zelf actief aan mee develop, en als ik een MS zou bestellen dan komt er zeker een Tesla binding waar ik dan een algo zou voor maken om het laden te optimaliseren.
 
Widodh, weet niet of je het kan interesseren, maar omdat ik github!github! zie roepen: Home · openhab/openhab Wiki · GitHub is waar ik zelf actief aan mee develop, en als ik een MS zou bestellen dan komt er zeker een Tesla binding waar ik dan een algo zou voor maken om het laden te optimaliseren.
Interessant :) Ik moet kijken of ik daar de tijd voor heb. De spullen die ik heb gemaakt is wat Python code die SNMP uit leest en op basis daarvan de OpenEVSE bij stelt.

Voor SmartEVSE heb ik overigens al wel een Github aangemaakt.
 
Smart Charging KeBa P20 en OpenEnergyMonitor Werken :)

Heb het inmiddels ook thuis aan de praat (beetje proof-of-concept type nog maar werkt wel goed).

Heb een complete set van de OpenEnergyMonitor naar Nico gestuurd (de schrijver van de EDL software) en toen met een hoop heen en weer ge-email de software laten aan passen door Nico zodat deze feilloos werkt met de OpenEnergyMonitor sensors.

Het oorspronkelijke doel van EDL is om alleen de Zonne energie naar de auto te voeren dus dat je altijd op zonnen energie rijd. De aan passingen die ik heb laten doen is dat wij Nederlanders nooit meer vermogen van de Grid trekken dan 25 Ampere per fase (uiteraard kan je deze waarde instellen)


Gebruikte Materiaal:

- KeBa P20 (electric type 3 ... mag ook 2 zijn maar 1 zal niet werken)
Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12

- RaspberryPI met OpenEnergyMonitor software en het eMon breakout board
RFM12Pi V2 Raspberry Pi Expansion board - Shop | OpenEnergyMonitor

- OpenEnergyMonitor eMonTX module
Sensor Nodes - emonTx V2 - Shop | OpenEnergyMonitor

- 3x CT Klemmen (deze zijn vaak goedkoop ook op eBay te krijgen)
100A max clip-on current sensor CT - Shop | OpenEnergyMonitor

- EDL Software
Features smart charging + smart home + smart ev

De eMonTX doet elke 2 seconde het verbruik meten op elke fase en zend dit draadloos (868Mhz) door naar de PI
De EDL daemon op de PI lees dan de waarde uit en stuurt hiermee de KeBa P20 aan.

Hieronder een screenshot waarop te zien is dat mijn KeBa nu om 21:45 op 15A maximale levering staat:
AAAAAAA.png


Nu ga ik de airco aan zetten dan schaalt die de KeBa terug:
BBBBBBB.png


En daarnaast nog kan je als je de PI de inlog gegevens geeft van emoncms.org nog mooie grafiekjes maken van je stroom verbruik thuis. Mooi is te zien als ik aan het laden ben, dan zie je op de drie fasen een blok ontstaan:
CCCCCCCCC.png


Conclusie is dat het goed werkt in deze opstelling.
Tot zo ver de vorderingen hier met de Smart Charging op de KeBa P20

Wxll

PS Ik kwam een week geleden deze tegen: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 227 en dat is denk ik helemaal het makkelijkste om te doen in de meter kast. Is iets duurder dan de eMonTX maar goed het is dan niet zelf bouwen meer.
 

Attachments

  • AAAAAAA.png
    AAAAAAA.png
    89.7 KB · Views: 268
Heb je een blog/link waar we over je project kunnen lezen?

*als* in een MS koop dat moet ik het ook integreren in de domotica etc. DIY gaat dan altijd beter dan off-the-shelf....

Ehh ben niet zo'n blogger..
Bij mij wordt het dan een saaie opsomming van gebeurtenissen.

Zou nog wel een handleiding kunnen schrijven, hoe e.e.a. zelf te bouwen is.
Dat is uiteindelijk het belangrijkste..

Github! Github!

Done! :rolleyes:

mstegen/SmartEVSE · GitHub
en
mstegen/Open-Chargeport · GitHub

Ik heb FuzzyLogic net gemaild dat ik een paar domeinen voor hem heb vastgelegd Hij moet binnenkort dus ook wel!
een paar? bijna alle tlds met SmartEVSE... :biggrin:
 
Top dank je voor de GitHub adressen Fuzzy..

Heb het Open-Chargeport design naar OSH Park ge-upload en voor $11 inc. verzendkosten heb ik weer 3x een weekendje hobby in huis :biggrin: (met all credits naar het linkje)
Voor de liefhebber die ook nog een printje willen bestellen, hier is mijn upload link: OSH Park ~ Tesla Model S - Open Chargeport

Wxll
PS Selecteer "Standard First Class Mail" voor gratis verzending van de printjes..
PS II: Zie dat het ook via de API kan: Tesla Model S REST API—by apiary.io
 
Last edited:
Heb het inmiddels ook thuis aan de praat (beetje proof-of-concept type nog maar werkt wel goed).

Heb een complete set van de OpenEnergyMonitor naar Nico gestuurd (de schrijver van de EDL software) en toen met een hoop heen en weer ge-email de software laten aan passen door Nico zodat deze feilloos werkt met de OpenEnergyMonitor sensors.

Het oorspronkelijke doel van EDL is om alleen de Zonne energie naar de auto te voeren dus dat je altijd op zonnen energie rijd. De aan passingen die ik heb laten doen is dat wij Nederlanders nooit meer vermogen van de Grid trekken dan 25 Ampere per fase (uiteraard kan je deze waarde instellen)


Gebruikte Materiaal:

- KeBa P20 (electric type 3 ... mag ook 2 zijn maar 1 zal niet werken)
Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12

- RaspberryPI met OpenEnergyMonitor software en het eMon breakout board
RFM12Pi V2 Raspberry Pi Expansion board - Shop | OpenEnergyMonitor

- OpenEnergyMonitor eMonTX module
Sensor Nodes - emonTx V2 - Shop | OpenEnergyMonitor

- 3x CT Klemmen (deze zijn vaak goedkoop ook op eBay te krijgen)
100A max clip-on current sensor CT - Shop | OpenEnergyMonitor

- EDL Software
Features smart charging + smart home + smart ev

De eMonTX doet elke 2 seconde het verbruik meten op elke fase en zend dit draadloos (868Mhz) door naar de PI
De EDL daemon op de PI lees dan de waarde uit en stuurt hiermee de KeBa P20 aan.

Conclusie is dat het goed werkt in deze opstelling.
Tot zo ver de vorderingen hier met de Smart Charging op de KeBa P20

Wxll

PS Ik kwam een week geleden deze tegen: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 227 en dat is denk ik helemaal het makkelijkste om te doen in de meter kast. Is iets duurder dan de eMonTX maar goed het is dan niet zelf bouwen meer.
Open Source? :)

Maar ziet er tof uit!

een paar? bijna alle tlds met SmartEVSE... :biggrin:
Tja, ik werk in de hosting business, dan gaat zoiets nogal makkelijk.

We hebben nu ook een domeinnaam: SmartEVSE · GitHub

Die verwijst nu nog eventjes naar Github toe.
 
@Gerardf, jij meldde vorige maand ook de Wallb-E lader te hebben besteld. Heb je deze ondertussen als binnen of zit je er net als ik ook al een maand op te wachten zonder enig bericht?:crying:

Nog niet binnen, en nog geen definitieve datum. Probleem is de leverbaarheid van componenten door phoenix. Maar wel steeds vlot reactie van de importeur als ik mailtje stuur. Ik heb de indruk dat men echt zijn best doet.

Heb gelukkig een rode adapter kunnen lenen van een forum lid :)
 
Ik kon het niet laten en ben alvast wat gaan shoppen voor het maken van een Smart EVSE. Het wordt een 32A / 22kW voorbereide EVSE, alleen voor nu zet ik er even een 7 meter 2.5mm2 kabel met een CEE 16A aan om hem makkelijk te kunnen testen.

Uiteindelijk kan hij gewoon ergens permanent worden opgehangen.

Ik ben bij Vekto.nl (snelle levering en goede prijs) even een winkelmandje gaan samenstellen:

smart-evse-vekto-webshop.png


Zoals je ziet nog geen 200 euro inclusief btw en dat terwijl er nog een stuk gereedschap van 37 euro bij zit.

Dit is bij elkaar:
* Behuizing (Famatel 3958) (IP65)
* 63A 4p Relais
* Adereindhulzen
* Kabelbruggen voor aansluiten voeding
* Kabelinvoer wartel

Hier komt dan nog bij:
* Type 2 Socket 32A (EUR 120,00 bij Laadkabelwinkel.nl
* Smart EVSE (Prijs onbekend, ik gok +/- EUR 80 ~ 100)

De behuizing wordt deze:

famatel-3958-enclosure.jpg


Aan de voorkant even zelf een gat in maken voor het Type 2 socket en op de DIN-rail kan je het relais en de Smart EVSE bevestigen.

Als ik het zo op tel kom ik op +/-EUR 400,00 voor een Smart EVSE.

Automaten en aardlek zitten er inderdaad niet in, maar net zoals bij de Keba ga ik er vanuit dat deze in de meterkast zitten waar de EVSE wordt aangesloten.

Hoop hem over een weekje of 2 af te hebben.


Als je echt gek wil doen kan je ook zonder problemen een versie maken met twee aansluitingen, genoeg kasten, zie: Montagekasten Aqcau Combi Famatel

In deze kast kan je zonder problemen twee controllers kwijt en relais. Weet alleen niet of hij diep genoeg is voor het Type 2 socket.
 
Wido en FuzzyLogic FTW! Wordt een mooie en elegante oplossing zo, nog een MID energie meter in de meterkast erbij (voor de verrekening), en er blijft niks te wensen meer over...
Nou, twee foto's dan maar:

build_evse_1.jpg


build_evse_2.jpg


Even een tweetal uurtjes aan de slag gegaan. Alles is met 6mm2 bekabeld aan de binnenkant, het kan dus in theorie prima 32A aan. De invoer is nu 2.5mm2 en de stekker 16A, dus ik zal hem nu voor 16A gebruiken.

Netjes overal andereinden aan geknepen en alle verbindingen goed gecontroleert.

Nu is het wachten op FuzzyLogic die zijn Smart EVSE naar me gaat opsturen :)
 
Nu is het wachten op FuzzyLogic die zijn Smart EVSE naar me gaat opsturen :)

Ah, nice! Ik hoop dat het tzt lukt om een HOWTO te schrijven en/of nieuwe workshop te doen voor elektro-n00bs zoals ik (benodigd gereedschap, onderdelen, assemblage, testen, tip&trucs (test met je tong of er spanning staat op L3? :rolleyes:) etc.). Dan lijkt het me leuk om er zelf ook een te gaan bouwen.
 
Ah, nice! Ik hoop dat het tzt lukt om een HOWTO te schrijven en/of nieuwe workshop te doen voor elektro-n00bs zoals ik (benodigd gereedschap, onderdelen, assemblage, testen, tip&trucs (test met je tong of er spanning staat op L3? :rolleyes:) etc.). Dan lijkt het me leuk om er zelf ook een te gaan bouwen.
Stiekem dacht ik wel aan zoiets, men koopt zelf de onderdelen en we gaan een workshop doen.

Probleem is alleen: Waar vind je een ruimte waar ook IEDEREEN kan gaan bouwen? Je hebt dan een berg gereedschap nodig.

Ik ga sowieso een mooie blogpost maken hoe ik deze Smart EVSE gemaakt heb en welke onderdelen ik gebruikt heb.
 
Stiekem dacht ik wel aan zoiets, men koopt zelf de onderdelen en we gaan een workshop doen.

Probleem is alleen: Waar vind je een ruimte waar ook IEDEREEN kan gaan bouwen? Je hebt dan een berg gereedschap nodig.

Ik ga sowieso een mooie blogpost maken hoe ik deze Smart EVSE gemaakt heb en welke onderdelen ik gebruikt heb.
Dus geen automaat, geen aardlekschakelaar? Dat relais wordt geschakeld door de open EVSE? Blijkbaar niet want de kabel loopt eerst langs het relais.
Ik had dit graag in draagbare versie gemaakt. Dirk heeft me al aardig op weg gezet, maar die gebruikt wel een automaat en aardlekschakelaar.
 
Dus geen automaat, geen aardlekschakelaar? Dat relais wordt geschakeld door de open EVSE? Blijkbaar niet want de kabel loopt eerst langs het relais.
Ik had dit graag in draagbare versie gemaakt. Dirk heeft me al aardig op weg gezet, maar die gebruikt wel een automaat en aardlekschakelaar.
Klopt, want als je hem permanent installeert zal je het automaat + aardlek in je meterkast/verdeelkast installeren. Ook een Rode CEE is al afgezekerd met aardlek.

Een Keba heeft bijv ook geen Aardlek of Automaat in zich.

De Smart EVSE controller van FuzzyLogic moet er nog in, die schakelt dan het relais. Daar wacht ik nu op.