Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zeer goedkoop laden SWD

This site may earn commission on affiliate links.
bericht van SWD:
"wir haben tolle Nachrichten für Sie:

Ab dem 01.06.2021 steht Ihnen unser neuer Tarif Düsselstrom mobil mit kWh-scharfer Abrechnung zur Verfügung. Das heißt für Sie: Wir stellen Ihnen die tatsächlich geladene Strommenge in Rechnung. Zum Zeitpunkt der Umstellung beträgt der Preis 39 Cent/kWh für AC- und 49 Cent/kWh für DC-Ladungen.

Die monatliche Grundgebühr (Mindestumsatz) in Höhe von 3 Euro je Karte entfällt für Sie bis zum 31.12.2021 und wird ab dem 1.1.2022 mit dem Entgelt für die Ladungen verrechnet."


Scheisse - het is ook gewoon per vandaag :(
leuk ook dat ze erbij zeggen dat het een 'tolle Nachricht" is..
39ct/kwh vind ik ook nog best aan de prijs. ik ben bang dat het afgelopen is voor mij.

verderop in de mail nog dit:

"Wichtige Hinweise für Sie: Damit wir die Verfügbarkeit unserer Ladepunkte sichern können, wird in unserem Tarif im Zeitraum von 9.00 bis 21.00 Uhr nach vier Stunden/AC bzw. einer Stunde/DC eine zusätzliche Nutzungsgebühr am Ladepunkt fällig – es sei denn, am Ladepunkt selbst wird für die Stellfläche bereits eine Parkgebühr erhoben. Die Tarifdetails finden Sie ab dem 01.06.2021 unter swd-ag.de/tankkarte."

(vrije vertaling: extra kosten worden in rekening gebracht in geval u langer dan 4 uur voor AC stroom aan een laadpaal staat)
Ik ben benieuwd waarvoor dit nou geldt? ik neem aan dat dat specifiek voor laadpunten van SWD is
 
bericht van SWD:
"wir haben tolle Nachrichten für Sie:

Ab dem 01.06.2021 steht Ihnen unser neuer Tarif Düsselstrom mobil mit kWh-scharfer Abrechnung zur Verfügung. Das heißt für Sie: Wir stellen Ihnen die tatsächlich geladene Strommenge in Rechnung. Zum Zeitpunkt der Umstellung beträgt der Preis 39 Cent/kWh für AC- und 49 Cent/kWh für DC-Ladungen.

Die monatliche Grundgebühr (Mindestumsatz) in Höhe von 3 Euro je Karte entfällt für Sie bis zum 31.12.2021 und wird ab dem 1.1.2022 mit dem Entgelt für die Ladungen verrechnet."

Scheisse - het is ook gewoon per vandaag :(
leuk ook dat ze erbij zeggen dat het een 'tolle Nachricht" is..
39ct/kwh vind ik ook nog best aan de prijs. ik ben bang dat het afgelopen is voor mij.

verderop in de mail nog dit:

"Wichtige Hinweise für Sie: Damit wir die Verfügbarkeit unserer Ladepunkte sichern können, wird in unserem Tarif im Zeitraum von 9.00 bis 21.00 Uhr nach vier Stunden/AC bzw. einer Stunde/DC eine zusätzliche Nutzungsgebühr am Ladepunkt fällig – es sei denn, am Ladepunkt selbst wird für die Stellfläche bereits eine Parkgebühr erhoben. Die Tarifdetails finden Sie ab dem 01.06.2021 unter swd-ag.de/tankkarte."

(vrije vertaling: extra kosten worden in rekening gebracht in geval u langer dan 4 uur voor AC stroom aan een laadpaal staat)
Ik ben benieuwd waarvoor dit nou geldt? ik neem aan dat dat specifiek voor laadpunten van SWD is
Ik denk dat het niet per direct in gaat, want mijn abbo staat nog op het oude. Dit is een aankondiging.
 
Scheisse - het is ook gewoon per vandaag :(
Ik lees het zo dat het per 01-06 mogelijk is gemaakt het bestaande abonnement om te zetten. Dat is een keuze, geen eenzijdig opgelegde verplichting. Bij geen omzetting voor 30-06 wordt het flat-fee abonnement beeindigd. Dus nog 1 maand genieten.

Tegen die tijd is er vast weer een JuicePass-achtig zomervakantiealternatief van de een of andere aanbieder :)
 

Attachments

  • F3802346-1698-466E-A3D8-565F4AD845E3.jpeg
    F3802346-1698-466E-A3D8-565F4AD845E3.jpeg
    150.2 KB · Views: 38
  • Helpful
Reactions: To3ornotto3?
Ik lees het zo dat het per 01-06 mogelijk is gemaakt het bestaande abonnement om te zetten. Dat is een keuze, geen eenzijdig opgelegde verplichting. Bij geen omzetting voor 30-06 wordt het flat-fee abonnement beeindigd. Dus nog 1 maand genieten.

Tegen die tijd is er vast weer een JuicePass-achtig zomervakantiealternatief van de een of andere aanbieder :)
Heb je wel eens goede aanbiedingen gezien dan? Volgens mij zijn de tarieven overal ongeveer hetzelfde.
 
Heb je wel eens goede aanbiedingen gezien dan? Volgens mij zijn de tarieven overal ongeveer hetzelfde.
Nee, op dit moment niet. Maar die aanbiedingen komen ook altijd uit het niets op de radar. Gewoonlijk kost het zo’n ~35-40 cent. En dan ineens had Maingau een flat-fee (niet meer), maakte NextCharge gratis palen ook echt gratis (in tegenstelling tot New Motion), was er de Juice Pass Unlimited incl. gratis DC-laden in de zomer van 2020 en een flat-fee uit Dusseldorf.

Even geduld. En dan is er vast wel weer iets handigs.
 
Van wat ik tot nu toe heb gezien ( en inderdaad, heb de rest vd maand juni nog..) lijkt chargepoint het beste tarief te geven.

ik verbaas me wel echt over de tarieven - volgens mij zit daar belachelijke marge op. Als ik als particulier 22ct/kwh betaal voor mijn huishouden, en boven de 10.000 kwh/jaar wordt t zelfs significant minder, waarom zouden we dan bij een laadpaal opeens 35 ct moeten betalen?
is er iets wat ik over het hoofd zie?
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
is er iets wat ik over het hoofd zie?

Ja.

Als je nieuwsgierig bent wat je over het hoofd ziet , vormen deze 50 pagina’s een goed begin. Zie screenshot voor een snelle samenvatting, waarbij je moet bedenken dat een gemiddelde laadpaal in NL volgens hetzelfde rapport ongeveer 3.600 kWh levert per jaar (2018). Daarmee is de kostprijs op dit moment € 0,27 per kWh, excl. investering (€ 3.270). Als je die investering renteloos hebt geleend (dankzij subsidie) en in 10 jaar afschrijft, is de kostprijs € 0,35 per kWh excl. BTW.
Anders gezegd: de € 0,30-0,40 per kWh die je bij de meeste laadpalen betaalt, kan alleen uit dankzij subsidie en is op dit moment te weinig voor een winstgevende businesscase.

 

Attachments

  • E3BEA706-7AA3-4B7A-977D-ADE27F96E4BF.jpeg
    E3BEA706-7AA3-4B7A-977D-ADE27F96E4BF.jpeg
    370.4 KB · Views: 32
Thanks voor deze info. heb ze inderdaad doorgebladerd.

Hoe ik het lees hangt het sterk af van de geleverde KwH per laadpaal. In de toekomst is er ook geen verschil meer tussen 0-10.000 en 10.000-50.000 kWh/jaar afname qua prijs, in beide gevallen ligt het op zo'n 18ct per kWh (inkoop van 8ct en totale belasting van 10ct) (ex BTW)

Fixed costs van een laadpaal lopen een beetje uiteen van 1160 per jaar (560 vaste lasten + 500 afschrijving) tot 760 op de lange termijn (560 vaste lasten + 200 afschrijving (laadpaal heeft een levensduur van 10 jaar, andere componenten zijn niet meer van toepassing na 10 jaar). Elk semi-publieke laadpaal heeft 2 laadpunten.

Ik heb even gefreewheeld en een korte berekening in elkaar gezet (vnl gericht op langere termijn), om breakeven punt te bepalen bij aantal geleverde kWh / laadpaal, afgezet tegen welke prijs/kWh wordt doorbelast en welke fixed costs mee wordt gewerkt. Dingen als HBE/RED certificaten niet meegenomen.

KwH needed per charging station per year to make break-even
fixed costs per year (Euro)
Euro/Kwh sales price (ex btw) (purchase price =0.18/kWh)
1160​
860​
760​
0.25​
16571​
12286​
10857​
0.3​
9667​
7167​
6333​
0.35​
6824​
5059​
4471​
0.4​
5273​
3909​
3455​

Als je uitgaat per laadpunt (2x laadpaal), zou je het aantal kWh nog door 2 kunnen delen om break-even te draaien per laadpunt.

Uitgaande van hoge fixed costs/jaar (1160euro) per laadpaal, tegen een laag kWh tarief (25ct ex btw), moet er 16571 kWh aan stroom per laadpaal geleverd worden om breakeven te draaien. per laadpunt is dat 8285 KwH. Zet je dat af tegen 10-11 kWh/uur, is dat grofweg 800 uur per jaar, of <3 uur per dag. (moet er geen I-pace staan natuurlijk :rolleyes:)

Anyway, ik kan er verder ook geen conclusie uit trekken. Ik denk dat de locatiebepaling van laadpalen zeer belangrijk is, maar er zit ook een beetje kip-ei werking in natuurlijk (zonder semi-publieke laadpalen in mijn straat had ik ook geen EV gekocht)
 
  • Like
Reactions: MvN.on.Tour
Ik lees het zo dat het per 01-06 mogelijk is gemaakt het bestaande abonnement om te zetten. Dat is een keuze, geen eenzijdig opgelegde verplichting. Bij geen omzetting voor 30-06 wordt het flat-fee abonnement beeindigd. Dus nog 1 maand genieten.

Tegen die tijd is er vast weer een JuicePass-achtig zomervakantiealternatief van de een of andere aanbieder :)


117BE118-5A78-4B59-92F7-32F31C5B22EE.png


Begrijp ik nu goed dat als je niet reageert het flat fee nog tot 26 juli doorloopt