Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Jaarlijks wissel ik tegen de winter de zomerbanden voor winterbanden en vice versa in het vroege voorjaar. Nadat ik een paar keer bij garages lang moest wachten op een wielen wissel besloot ik het zelf te gaan doen. Voordeel is ook dat mijn mooie wielen in mijn eigen verwarmde garage blijven.

Ik kocht een goedkope HBM 2-tons krik van rond 20 euro. Die deed de job maar moest er toch wel heel hard voor werken. Op het vlakke en voor nood kan het zeker, maar ik moet de wielen wisselen op een hellende oprit naar een dijk. De Omega krik doet dit heel vertrouwd en werkt super.

Het losdraaien van de wielmoeren blijkt lastiger dan verwacht. De standaard doppen van 21 mm zijn veel te dik en lopen vast in de velg. Echte krachtdoppen, die met de felle kleuren en lange schacht doen het wel. Ook die doppen, zij zijn met een soort nylon bekleed blijken aanvankelijk te dik en en lopen alsnog weer vast. Ik versmal de schacht tot rond 29 mm en nu lopen ze mooi vrij.

De wielmoeren krijg je los met óf een wringijzer, ik heb er een van 64 cm lang, of een slagmoersleutel. De werkwijze met wringijzer is degelijk maar bewerkelijk. Je moet namelijk terwijl de auto nog op straat staat de wielmoeren een klein beetje losdraaien, daarna verder opkrikken en vervolgens de moeren met een kruissleutel of boormachine eraf draaien. Dat gaat met een slagmoersleutel zeer veel sneller. Auto opkrikken met band los van de grond en in een halve minuut zijn de moeren losgedraaid. Nieuwe wiel erop en weer een minuut later zitten alle moeren vast. De auto kan dan zakken en met een momentsleutel (HBM rond 20 euro) de moeren nog even natrekken tot 175 Nm.

Zoals ik al zei wissel ik de wielen op het talud van een dijk. Daarvoor heb ik kunststof wielblokken verlengd met rubber flappen. Twee wielen staan dan op de flappen en de auto kan geen mm meer vooruit, een rustgevend gevoel. Op de vlakke weg is dit niet nodig.

Het wisselen van de wielen met het wringijzer doe ik in ongeveer een uur. Gemak dient de mens en daarom op zoek naar een betaalbare maar degelijke slagmoersleutel. Een 12 volt apparaat op de sigarettenaansteker blijkt geen optie, is allemaal inferieure rommel. Een accu slagmoersleutel kan wel goed werken, maar de kosten zijn al gauw rond 300 euro en meer. Voor twee keer per jaar gebruik teveel van het goede. Een slagmoersleutel met 220 Volt aansluiting is goedkoop, maar doet ie het ook goed?

2.jpg


Op Amazon.de
https://www.amazon.de/Güde-Schlagschrauber-Ess-350-58120/dp/B073NQGJ6Z
staan veel ervaringsgegevens van gebruikers en alle testrapporten wijzen op een apparaat van Güde, de Güde ESS 350.

In De Rijp, vlakbij De Woude, zit een bedrijfje dat de Güde verkoopt.
≥ Gude Elektrische slagmoersleutel ESS350 - Accessoires | Onderhoudsmiddelen - Marktplaats.nl

Ik wil graag zien of dit goedkope apparaat (59,95 euro, zelfs 49,95 kan ook) de wielmoeren van de Tesla eraf krijgt. Ik mag langskomen met de Model S en daar blijkt dat de Güde de wielmoeren er makkelijk vanaf krijgt. Dat moet ook wel met 350 Nm losbreekmoment, maar er zijn genoeg vergelijkbare apparaten die het niet kunnen. De Güde is verrassend degelijk en mooi uitgevoerd. Nogmaals, gebruik niet de meegeleverde 21 mm dop.
De Güde heeft een maximaal aanhaalkoppel van 160 Nm. Dat is precies goed, de moeren worden niet te vast aangedraaid en je kunt mooi die laatste 15 Nm naar 175 Nm met de momentsleutel aandraaien.

De werkwijze is nu als volgt:
1. Auto op ‘Jack’ stand zetten, hiermee wordt de luchtvering geblokkeerd in de hoogste stand
2. Alarm uitschakelen, dat gaat anders keer op keer af als de helling verandert
3. Krik onder de auto op de rechthoekige hardrubber blokken met de drie gaten zetten. Let op, de accu mag je niet belasten met de krik
4. Auto opkrikken met band 2 cm los van de grond
5. Wielmoeren lossen met slagmoersleutel
6. Wiel verwijderen en nieuwe plaatsen
7. Wielmoeren aanzetten met slagmoersleutel tot 160 Nm. Doe dit met alle wielen.
8. Als auto op de grond staat wielmoeren aanzetten met momentsleutel op 175 Nm
9. Alarm weer aanzetten. Jackstand schakelt zich automatisch uit als auto 7 km per uur rijdt.
10. Na 50 km even controleren of wielmoeren nog vastzitten. Ik doe per wiel één moer.

Het verwisselen van een set wielen is op deze manier een half uur werk.
Veel plezier met het zelf verwisselen van je wielen.
 

Attachments

  • 1 (2).jpg
    1 (2).jpg
    548.1 KB · Views: 430
  • 5.jpg
    5.jpg
    392 KB · Views: 307
  • 1 (1).jpg
    1 (1).jpg
    657.6 KB · Views: 293
  • 3.jpg
    3.jpg
    562 KB · Views: 296
  • 4.jpg
    4.jpg
    645.3 KB · Views: 313
Eh wat bedoel je bij 10 met : "ik doe per wiel 1 moer"
Bij de controle na 50 km trek ik één moer per wiel na. Als die goed vast zit ga ik er van uit dat ze allemaal goed vastzitten.
Die controle is mogelijk ook niet nodig, een wielmoer die met 175 nm vastzit gaat echt niet los.
In ieder geval niet als je geen smeermiddelen toepast. Wielmoeren mogen sowieso niet gesmeerd worden.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Dag Wim, mooi bericht. Was vanochtend nog opzoek naar deze uitleg. Wat ik mij afvroeg. Maakt de tesla ook gebruik van slotbouten? Ik vroeg dit afgelopen dinsdag bij de levering van mijn ms.. Maar het antwoord was. Wissel de wielen hier bij tesla.
 
Wielmoeren mogen sowieso niet gesmeerd worden.
Ik doe er altijd een beetje kopervet op. Zonder kopervet is de kans aanwezig om een foute aflezing van je aandraaimoment te krijgen. Daarnaast krijg je de bout altijd los zonder snijbrander of boor :)
Maar ja, er zullen net zoveel voor- als tegenstanders zijn om wel of geen kopervet te gebruiken.
 
Last edited:
Ik doe er altijd een beetje kopervet op. Zonder kopervet is de kans aanwezig om foute aflezing van je aandraaimoment krijgen. Daarnaast krijg je de bout altijd los zonder snijbrander of boor :)
Maar ja, er zullen net zoveel voor- als tegenstanders zijn om wel of geen kopervet te gebruiken.
Ik zal de argumenten tegen vet maar eens van de plank halen: ;)
De ingenieurs bepalen het aandraaimoment zonder smeermiddelen op droge bout/moer, dus je zult niet hetzelfde resultaat krijgen met smeermiddelen, de kans dat je daardoor de velg, bout of moer vervormt doordat je hem te strak aanhaalt is aanwezig.
Verder is koper(vet) i.c.m. aluminium en vocht niet de beste combinatie (galvanische corrosie), als je dan wilt smeren dan kun je beter molybdeenvet o.i.d. gebruiken.
Wanneer je alle wielen 2x per jaar los en vast draait zul je sowieso niet snel last krijgen van vuil en daarbij zijn de Tesla wielmoeren dicht aan een kant en omhullen ze de bouten compleet dus daar komt geen vuil tussen...

Edit: maar ik wil verder helemaal niet betweterig overkomen... :p:D
 
  • Informative
  • Like
Reactions: wooter and shthpnz
Ik zal de argumenten tegen vet maar eens van de plank halen: ;)
De ingenieurs bepalen het aandraaimoment zonder smeermiddelen op droge bout/moer, dus je zult niet hetzelfde resultaat krijgen met smeermiddelen, de kans dat je daardoor de velg, bout of moer vervormt doordat je hem te strak aanhaalt is aanwezig.
Dit klopt niet, je bepaalt altijd het aandraaimoment met smering. Op nieuwe bouten is dit echter niet nodig omdat deze nog niet geoxideerd zijn. Op oude bouten dus wel, daarom moet je ze bij een velgwissel na een paar km altijd even checken.
Verder is koper(vet) i.c.m. aluminium en vocht niet de beste combinatie (galvanische corrosie), als je dan wilt smeren dan kun je beter molybdeenvet o.i.d. gebruiken.
Als mijn kopervet op is zal ik Molybdeenvet kopen, overigens zijn zowel de wielbouten als moeren staal.
Wanneer je alle wielen 2x per jaar los en vast draait zul je sowieso niet snel last krijgen van vuil
Helemaal gelijk
en daarbij zijn de Tesla wielmoeren dicht aan een kant en omhullen ze de bouten compleet dus daar komt geen vuil tussen...
en toch ziet een 5 jaar oude wielbout er anders uit dan een nieuwe..
Edit: maar ik wil verder helemaal niet betweterig overkomen... :p:D
Ik ook niet maar het lukt me niet zo goed o_O
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Gisteren de zomerbanden gewisseld. Een slanke 3/8 bougiedop van Snap-on bleek prima op de wielmoeren te passen. Met een verloop 3/8-1/2 en een momentsleutel met een 1/2 inch aansluiting werkte het prima. Om los- en weer handvast te draaien gebruikte ik een 1/2 Snap-on breaker bar (wringsleutel).

Het losdraaien ging dermate gemakkelijk, dat ik wantrouwig werd. Aan rechterzijde heb ik het loskomen daarna eerst met de momentsleutel opgemeten; alle moeren kwamen los tussen 90 en 110 Nm. Dat leek me wel erg weinig, in verhouding tot het aandraaimoment (175 Nm). Maar moeren die ik met het vereiste moment had vastgezet, bleken met 120 Nm weer los te breken. Het pleit wél voor het opnieuw natrekken van alle bouten na 50 kilometer (zoals door Wim S. gesteld) natuurlijk...

Ik had in eerste instantie een 24mm dop willen kopen maar maar dat is de maat van de sierkapjes ;)

De buitenmaat van de Snap-On bougiedop (S9704KA) is 26 mm

736B77A6-CE64-4F39-8E18-B85D22707540.jpeg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jr_gn
Dit klopt niet, je bepaalt altijd het aandraaimoment met smering. Op nieuwe bouten is dit echter niet nodig omdat deze nog niet geoxideerd zijn. Op oude bouten dus wel, daarom moet je ze bij een velgwissel na een paar km altijd even checken.

Als mijn kopervet op is zal ik Molybdeenvet kopen, overigens zijn zowel de wielbouten als moeren staal.
Helemaal gelijk
en toch ziet een 5 jaar oude wielbout er anders uit dan een nieuwe..
Ik ook niet maar het lukt me niet zo goed o_O
Als je een goede bron kunt citeren voor het bepalen van aandraaimoment met smeermiddel op de bouten dan ben ik daar wel benieuwd naar! (heb hier indirect mee te maken op andere projecten en deze discussie komt regelmatig terug inderdaad)

Verder gaat het niet zozeer om de stalen bouten maar het galvanisch contact tussen staal en aluminium (velgen).
 
Als je een goede bron kunt citeren voor het bepalen van aandraaimoment met smeermiddel op de bouten dan ben ik daar wel benieuwd naar! (heb hier indirect mee te maken op andere projecten en deze discussie komt regelmatig terug inderdaad).
Je had denk ik meer gelijk dan ik. Ze hebben het in de Industrial Maintenance & Plant Operation magazine
over de K waarde. Zonder vet is er een afwijking van ongeveer 25% in de metingen van een aandraaimoment. Echter met vet wordt de afwijking minder dan 5%, oftewel een stuk nauwkeuriger. Je moet dan dus wel het aanhaalmoment verminderen met deze K waarde.
Voor koper vet van Loctite is dit zo te zien 16% wat dus weer minder is dan de 25% afwijking als je geen vet gebruikt.

Lastige materie
 
  • Informative
Reactions: basvk
Dag Wim, mooi bericht. Was vanochtend nog opzoek naar deze uitleg. Wat ik mij afvroeg. Maakt de tesla ook gebruik van slotbouten? Ik vroeg dit afgelopen dinsdag bij de levering van mijn ms.. Maar het antwoord was. Wissel de wielen hier bij tesla.
Het zijn wielmoeren, de bouten zitten in de naaf.
Dat wielen wisselen door professionals heb ik met mijn Audi een keer bijna met de dood moeten bekopen.
Na een wielwissel bleken alle moeren van het rechtervoorwiel los te zitten. Dat levert een oordeel kabaal op terwijl je aan de auto niks ziet.
Ik doe het lekker zelf.
 
  • Like
Reactions: Superendo
De wielmoeren krijg je los met óf een wringijzer, ik heb er een van 64 cm lang, of een slagmoersleutel. De werkwijze met wringijzer is degelijk maar bewerkelijk. Je moet namelijk terwijl de auto nog op straat staat de wielmoeren een klein beetje losdraaien, daarna verder opkrikken en vervolgens de moeren met een kruissleutel of boormachine eraf draaien. Dat gaat met een slagmoersleutel zeer veel sneller. Auto opkrikken met band los van de grond en in een halve minuut zijn de moeren losgedraaid. Nieuwe wiel erop en weer een minuut later zitten alle moeren vast. De auto kan dan zakken en met een momentsleutel (HBM rond 20 euro) de moeren nog even natrekken tot 175 Nm.
De reden dat ik het wisselen liever zelf doe is dat ik zeker weet dat er juist géén slagmoersleutel gebruikt wordt! Nodeloos geweld dat het aluminium kan beschadigen.
 
De reden dat ik het wisselen liever zelf doe is dat ik zeker weet dat er juist géén slagmoersleutel gebruikt wordt! Nodeloos geweld dat het aluminium kan beschadigen.
Nee hoor, een slagmoersleutel trekt de moer met kleine tikjes vanuit het midden rond. Met een wringijzer is de kans dat je de velg raakt veel groter. Er is in de hele wereld geen garage die geen slagmoersleutel gebruikt. Ook Tesla gebruikt uitsluitend slagmoersleutels.
 
deze morgen ook zelf de winterwissel gedaan in mijn garage. Ging goed.
Helaas één wielmoer beetje beschadigd ( door mijn eigen schuld, sleutel zat er niet ver genoeg op)
weet iemand waar ik online een setje originele moeren kan bestellen ?
 
Nee hoor, een slagmoersleutel trekt de moer met kleine tikjes vanuit het midden rond. Met een wringijzer is de kans dat je de velg raakt veel groter. Er is in de hele wereld geen garage die geen slagmoersleutel gebruikt. Ook Tesla gebruikt uitsluitend slagmoersleutels.

Ze beparen er natuurlijk tijd en spierkracht mee. Ik geef zelf de voorkeur aan touch and feel.

Als je dop maar lang genoeg is, beschadig je niks met een wringsleutel.