Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
vastdraaien gaat prima, en ik kan niet zien dat ie vast loopt.... de dop lijkt genoeg ruimte te hebben maar de slagboor draait en de dop blijft in zijn vrij, lijkt op te weinig moment kracht. Zou een andere dop dan echt het verschil maken?
Zeker. Ik heb nu een tiental moeren van mijn S gelost met de Gude, gaat prima.
Toen de leverancier van de Gude het apparaat aan mij demonstreerde deed hij dit met de meegeleverde dop. Dat ging moeizaam maar het lukte. De dop is ook te ondiep voor de moer met de kapjes. Het kapje werd ineen gedrukt en de moer was alleen met veel geweld uit de dop te hameren.
Met een krachtdop, lees mijn eerste post nog even door Ernst, gaat het wel.
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Kriksteun
De smalle kriksteun van de Model S, niet meer dan 7 cm breed en 15 cm lang, zit toch wel heel dicht tegen de accu aan. Op de foto kun je aan de uiterste linkerrand zien dan dat de krikschotel de kunststof folie van de accu al licht heeft beschadigd. Voor zelf wielen wisselaars is het houten blokje met de twee geleidebussen toch wel heel veel veiliger, vooral voor de wat grotere krik die een grotere schotel heeft dan 7 cm. Met het houten blokje blijft de krikschotel, ook als ie tot op de accu reikt, veilig boven het accupack.

1 (3).jpg
 
het zou leuk zijn als je even een paar maten kan opgeven.
lengte en breedte van het blokje,
diameter van de buisjes,
centerafstand van de buisjes
hoogte van de buisjes
thanks
Ik heb 'm gemaakt vanaf dit schetsje van een Amerikaan. Hij heeft het uit hout gemaakt, zie foto.
Dikte van het plankje, inclusief plakje rubber om niet van een harde krikschotel te glijden is 25 mm.
Ik heb een stukje 25 mm aluminium buis gebruikt. Je spuit daar wat kit in en duwt daar simpel een neodymium ringmagneetje in.
Die zijn zo sterk dat één magneetje voldoende is om het plankje onder de auto te houden.
Het heeft overigens geen zin om drie uitstulpingen te maken. Twee is voldoende omdat de uitlijning toch op de buitenste twee buisjes gebeurt. In post Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)
staat een nadere beschrijving van hoe ik het gedaan heb.

tesla_jack_pad.jpg
 

Attachments

  • tesla_jack_pad_1.jpg
    tesla_jack_pad_1.jpg
    468.4 KB · Views: 104
  • Love
  • Informative
Reactions: coolname and Xfrank
@Xfrank
Als je de plankjes magnetisch tegen de kriksteun wil laten kleven, is het nuttig te weten dat de bouten 29 mm verdiept in de rubber kriksteun zitten. Eén neodymium magneetje binnenin een verhoging van 20 mm is niet voldoende om het plankje magnetisch tegen de kriksteun te laten 'kleven'. Ik heb een tweede magneetje met kit 5 mm hoger aangebracht en dat is voldoende. Ze zitten nu op 9 resp 4 mm van de bout af en dat werkt.
Mijn magneetjes zijn wel zo sterk dat je ze niet met de hand van elkaar los kunt trekken.