Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

“Charging interrupted”

This site may earn commission on affiliate links.
met de nieuwe model drie en laadpaal thuis (11kwh) heb ik eigenlijk al vanaf dag 1 dat om de zoveel tijd tijdens het laden (snachts, geen andere apparaten aan in huis behalve lichtverbruikers als router e.d.) de stop er uit springt. Ik kreeg dan, uiteraard, ook een melding van de auto dat Charging interrupted was. Twee weken terug is newmotion langsgeweest en heeft de laadpaal en leidingen doorgemeten en aangepast. Sindsdien klapt de stop er niet meer uit maar ik krijg nog wel geregeld (1/2 keer per nacht) de melding dat “Charging interrupted” is. Je ziet dan, als je er snel bij bent, dat de auto zegt “Charging stopped” in de app en na een halve minuut gaat hij vrolijk verder met laden. Ik ga nu een andere laadkabel gebruiken (is geen vaste kabel aan de paal) om te zien of het daar aan kan liggen maar het wordt een raadsel voor mij. Tijdstippen van de meldingen zijn random dus ook daar zie ik geen patroon in. Tot nu toe heb ik dit gedrag enkel thuis waargenomen maar heb niet veel andere ervaringen anders dan supercharger of simpel stekkerladen met 11km/u, waar ik het nog niet heb waargenomen.

Iemand een idee/ervaring met dit gedrag?

Dank!
 
met de nieuwe model drie en laadpaal thuis (11kwh) heb ik eigenlijk al vanaf dag 1 dat om de zoveel tijd tijdens het laden (snachts, geen andere apparaten aan in huis behalve lichtverbruikers als router e.d.) de stop er uit springt. Ik kreeg dan, uiteraard, ook een melding van de auto dat Charging interrupted was. Twee weken terug is newmotion langsgeweest en heeft de laadpaal en leidingen doorgemeten en aangepast. Sindsdien klapt de stop er niet meer uit maar ik krijg nog wel geregeld (1/2 keer per nacht) de melding dat “Charging interrupted” is. Je ziet dan, als je er snel bij bent, dat de auto zegt “Charging stopped” in de app en na een halve minuut gaat hij vrolijk verder met laden. Ik ga nu een andere laadkabel gebruiken (is geen vaste kabel aan de paal) om te zien of het daar aan kan liggen maar het wordt een raadsel voor mij. Tijdstippen van de meldingen zijn random dus ook daar zie ik geen patroon in. Tot nu toe heb ik dit gedrag enkel thuis waargenomen maar heb niet veel andere ervaringen anders dan supercharger of simpel stekkerladen met 11km/u, waar ik het nog niet heb waargenomen.

Iemand een idee/ervaring met dit gedrag?

Dank!

Kijk eens in de app naar het voltage na verloop van tijd. Als dat teveel zakt zou het wel eens kunnen dat de bedrading teveel weerstand geeft en daardoor het minimale voltage niet wordt gehaald. Dat is voor de lader een reden om te stoppen met laden.
 
Dank voor het idee! Voltage heb ik nooit echt op gelet maar km/u blijft steady op 69/70. Newmotion heeft ook laadsessies terug gekeken en kon geen raar gedrag waarnemen dus ik denk (uitgegaan van de kennis van newmotion) dat weerstand uitgesloten is voor nu.
 
Je zegt "de stop", maar ik denk niet dat je hier nog een echte stop (smeltzekering) hebt. Het is vast een automaat achter een aardlek al dan niet een alamat (automaat + aardlek in 1). Weet je toevallig of het de automaat is die uitklapt of de aardlek? Dat is wel een belangrijk verschil.

De automaat zelf klapt er uit bij een te hoog vermogen (dus meer dan 16A) in geval van 11 kW. Je profielfoto toont een Model 3, en die gaat niet hoger dan 16A dus dat kan niet. Blijft eigenlijk de aardlek over.
 
Je zegt "de stop", maar ik denk niet dat je hier nog een echte stop (smeltzekering) hebt. Het is vast een automaat achter een aardlek al dan niet een alamat (automaat + aardlek in 1). Weet je toevallig of het de automaat is die uitklapt of de aardlek? Dat is wel een belangrijk verschil.

De automaat zelf klapt er uit bij een te hoog vermogen (dus meer dan 16A) in geval van 11 kW. Je profielfoto toont een Model 3, en die gaat niet hoger dan 16A dus dat kan niet. Blijft eigenlijk de aardlek over.

Het kan wel als er nog iets anders op dezelfde groep zit. Alleen kan dat niet het huidige probleem veroorzakelijk.

Aardlek kan ook niet het huidige probleem zijn.

Mijn tip zou zijn het exacte tijdstip te noteren dat je de charging interrupted melding krijgt en binnen twee weken de code door Tesla uit te laten lezen.

Anders kom je er denk ik niet achter.
 
Of een monitor op je slimme meter zetten en kijken wat het net doet ten tijde van de interruptie. Of als je een kWh teller tussen je laadpunt en je groepenkast hebt met een MID/RS485 aansluiting, die uitlezen.

Je kan de fout natuurlijk ook een keertje op zaterdag of zondag triggeren maar dan overdag? Misschien makkelijker debuggen.
 
Ik kan het niet makkelijk “triggeren” aangezien het random gebeurt. Uiteraard kan ik wel overdag laden en dan makkelijker in de gaten houden. Er zitten geen andere apparaten op de groep. Ik ben geen electricitien maar als ik de schuifjes naar beneden zie staan dan is dat voor mij gelijk aan stop er uit... :).
Maar nogmaals; dit gebeurt niet meer sinds newmotion langs is gekomen, de “stoppen” slaan niet door. Het is nu enkel de melding “charging interrupted” en na een halve minuut, zonder iets te doen, laadt hij verder.

image.jpg
 
Ah, een NewMotion paal die ook door NewMotion geinstalleerd is, duidelijk te zien aan het kastje :)

Naast het 4e rode driehoekje zit een wit vlak. Die krijgt een andere kleur zodra je aardlek eruit klapt (blauw als 't goed is). Daar aan kun je zien waarom het is uitgevallen. Dat moet je bekijken voordat je 'm weer inschakelt.

Ben wel benieuwd wat NewMotion heeft aangepast. Ik gok toch dat er nog steeds iets niet helemaal klopt. Draad achter de klem, stuk isolatie onder de klem gedrukt, zoiets. Kan verder niet echt iets bedenken, maar 'charge interrupted' duidt naar mijn idee toch op een gare verbinding.

Kun je anders dat kastje eens open schroeven en een foto van de aansluitingen maken?
 
Die onderste lijken wel goed met die adereindhulzen. Je zou voor de zekerheid nog even kunnen kijken of die aders wel vast zitten (wel even doen wanneer de auto niet aan het laden is :)).

De bovenkant is niet goed te zien. Ik kan behalve bij grijs niet zien waar de isolatie stopt. Zeker bij blauw niet, want daar zit die aarde voor. Ook de aarde ader met vaste kern lijkt vrij ver in de klem nog isolatie te hebben.

Omdat aan de NewMotion paal eigenlijk niets in te stellen is behalve het laadvermogen ben ik erg benieuwd wat ze nu gedaan hebben om het klappen van die automaat op te lossen. Het duidt naar mijn idee wel op een bijzondere installatie, want zo complex is het niet. Ik zelf had daarom al die verbindingen even nagelopen (wel stroom er af halen)

Ben ook niet perse gecharmeerd van het feit dat die buis al voor de behuizing ophoud en de gestripte kabel met tape zichtbaar onder de doos uit komt. Allemaal opzich geen ramp, maar geen toonbeeld van een nette installatie.
 
  • Helpful
Reactions: Hannes85
Hij gaf aan fysiek niets aangepast te hebben omdat het al goed zat (is dus twee keer bekeken door andere partijen en beide keren goed bevonden). Wel stond de maximum laadcapaciteit (zoiets?) te hoog waardoor hij met pieken er uit kon klappen. Dat heeft de beste man dus aangepast en sindsdien klapt hij er niet meer uit maar zie ik dus nog wel de meldingen vanuit de tesla dat laden interrupted is.
 
Ja, dat blijft raar. De Model 3 kan niet harder dan 16 ampere, dus dan blijft eigenlijk alleen de optie over dat ze het vermogen nog verder hebben teruggeschroeft tot bv. 10 ampere. Ookal stond de paal origineel bv. op 32 ampere dan maakt dat niet uit, want de auto gaat niet harder dan 16. Tenzij de auto denkt dat het een 1-fase paal is (en dan 32 ampere probeert te trekken over 1 fase).

Die NewMotion palen staan ook standaard op 11 kW (als je bv. 22kW wil moet je dat expliciet aan ze vragen om te wijzigen)

Ik weet dan zo niet wat er aan de hand is, maar dat die automaat er uberhaupt uit klapte bij een Model 3 is al heel raar. Dat dat nu is opgelost, waarschijnlijk door het verlagen van het vermogen is eveneens raar. Daarmee is blijkbaar nog maar slechts deel van het probleem opgelost, want je hebt nog steeds problemen.

Ik weet 't dan puur op basis van deze informatie ook niet, maar ik zou het NewMotion lekker laten uitzoeken. Desnoods vervangen ze de boel maar.

Last but not least kun je, als je voldoende tijd over hebt, Tesla bellen en vragen wat de reden is volgens de logs.
 
  • Helpful
Reactions: Hannes85
Heel af en toe (een maal per twee maanden oid) had ik ook wel eens zoiets. Ik heb een Tesla WallCharger met een Maxem. Meldingen zijn een beetje nerveusmakend, maar verder is er weinig aan de hand. Na een paar keer loopt het weer lekker door. Ik denk dan maar: dipje in de stroomvoorziening, gecombineerd met wat hoog thuisverbruik. Inmiddels al vier maanden niet meer gezien...
 
  • Informative
Reactions: Hannes85
Mijn vrouw kreeg ook een laadpaal van New motion voor haar Nissan Leaf. Na weken vol problemen bleek de loadbalancer niet goed samen te werken met een aantal types slimme meters. Ze hadden het daarna met een hall sensor geprobeerd maar hadden die op een verkeerde fase aangesloten. Vergelijkbare problemen zoals hierboven. Met de Tesla wallcharger ernaast nooit problemen gehad.
 
  • Informative
Reactions: Tozz and Hannes85
Laatste status;

Geen “Charging interrupted” meldingen meer gehad met een andere laadkabel (merk weet ik niet, ziet er uit als een tuinslang qua kleuren, groen zwarte strepen, 7 meter lang). Goed nieuws tot zover :)!

Wel zie ik constant dat hij laadt op 15/16A en met ongeveer 66kmu. Ik meen mij te herinneren dat de andere kabel (2.5 meter oranje mennekes) 70kmu en 16/16A aan gaf in de app. Kan er verschil zitten tussen kabels?