Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019 Model 3 opvolger kiezen

This site may earn commission on affiliate links.
Kan een 2019 Model 3 rijder met 19" wielen die naar een Model Y met 20" wielen is gegaan zijn ervaring delen over het veergedrag? Is dit vergelijkbaar qua hardheid?
Ik merk amper verschil, de M3 19" uit 2019 en de MY 20" uit 2024. Misschien heel iets stugger maar totaal niet vervelend.

Door de verhalen durfde ik geen 21" te nemen, achteraf had dat misschien ook nog wel prima geweest.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Een 2019 was gewoon goed en een 2024 is gewoon nog beter.

Prima argument om m naar privé te halen, toch? Paar jaar heel goedkoop door rijden en met de centen die overblijven zijn vast wel andere leuke bestemmingen te bedenken 😊 Dat is hier in ieder geval t plan over n half jaartje.
 
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Ik zou zeker wachten op de refresh van de Y, ik kom van S naar YP en mijn vrouw van 3lr naar 3highland de 3highland is zoveel beter (op de pinkers na)
Dan ben ik toch wel benieuwd naar jouw MYP. Die van mij is van eind vorig jaar(en uit Berlijn)en is al zoveel beter dan mijn M3P uit 2019 was. Wat een fijne auto is deze MYP. Een heerlijke, superzuinige reisauto met een goede zit achterin en loads aan bagageruimte. Misschien zie ik het niet, maar op mij maakte de nieuwe 3 niet die verpletterende indruk tov de MYP eind vorig jaar(anders had ik deze wel gekocht en dat lag niet alleen de afwezigheid van de pinkers). Ben wel benieuwd naar de nieuwe M3P(plaid).
 
Ik zou zeker wachten op de refresh van de Y, ik kom van S naar YP en mijn vrouw van 3lr naar 3highland de 3highland is zoveel beter (op de pinkers na)
Vind ik niet, maar jij vergelijkt wellicht een pre 12-2020 M3 met de highland.

Wanneer de MY refresh komt weet niemand nog. Laat staan wat er dan anders wordt. De huidige is al top.
 
Ik zat in dezelfde situatie, maar kwam dan van een model S (2018). Omdat ik een Tesla echt heerlijk vind rijden had ik overwogen om een stap "terug" te doen naar een Highland. Nieuwe model S was met de huidige bijtelling niet echt een keuze geweest. Na een week testrit vond ik het echt een flinke stap terug.. Geen luchtvering waardoor alle oneffenheden op de weg voelbaar waren. Kofferbak voelt veel kleiner aan (vanwege sedan ipv hatchback), met een kinderwagen was dat echt een puzzel geworden. Leuke led verlichting, maar door de zon zie je hele tijd de reflectie ervan op de voorruit. Mooie besparing op de hendels van de richtingaanwijzers, maar wat een zoektocht als je op een rotonde rijdt. Ook handel voor de D en R op het scherm was even wennen, vooral tijdens het inparkeren. Dan hebben we het nog niet over dat vreselijke piep die je hoort (en elke keer handmatig moet uitzetten) als je te snel op een weg rijdt. :D

Ondanks mijn rage hiervoor vond ik het echt een mooie vooruitgang in de interieur. Fijne bekleding, comfort van de stoelen en geweldige scherm voor achter. Aangezien ik het echt te klein vind denk ik toch maar voor de model Y te gaan. Jammer dat er nog niet veel bekend is voor de model Y Juniper.. maar als het op de model 3 Highland gaat lijken is het misschien verstandig om nu de model Y aan te schaffen..
 
Leuke thread dit, ben hier nu ook druk mee bezig. Eigenlijk wil ik mijn Model 3 naar privé (of bedrijf) halen en dan de nieuwe Model Y kopen en hopelijk de FSD licentie overzetten... ben ook benieuwd naar wat Athlon ervoor wil hebben, wat de nieuwe Y gaan brengen en kosten etc..
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Ondanks dat ik momenteel geen 2019 M3 rijd (maar een Ford Mustang Mach-E) doe ik graag even mee in dit topic. Ik hoop dat oke is en anders hoor ik graag waar ik het best met mijn vraag terecht kan (eerste post van mijn kant :))

In het kort komt het erop neer dat elektrisch rijden me enorm bevalt maar ik na twee jaar Ford graag de overstap zou maken naar een Tesla. De uitgangssituatie daarbij is dat ik overstap van lease naar een mobiliteitsvergoeding en dus een eigen auto met alle bijbehorende verantwoordelijkheid en risico's. Doel, als echte Hollander xD, is natuurlijk om meer auto voor minder pegels te rijden en bovendien een leuke ervaring te hebben.

Per jaar rijd ik +- 30.000 km. Doel is de auto voor minstens 3 jaar te rijden. Budget ± 30k maar minder is altijd prettig. Voor alle duidelijkheid ik orienteer me op een occasion uit ±2018. Ik ben me ervan bewust dat de raven update aanzienlijk beter is maar tegelijkertijd ook een stuk duurder. Ik denk dat de verstandige keuze is nog even te wachten met dit model. Ik heb per model de voor mij belangrijkste overwegingen even op een rij gezet.

MX: Stiekem de favoriet ivm de 7p setup. Maar verhoudingsgewijs duur en eigelijk vooral luxe. Vooral prettig om veel ruimte te hebben en uiteraard ideaal voor de vakanties. In alle eerlijkheid is dat slechts 2/3/4 keer per jaar. Daarbij lees ik over de "kinderziektes" met de draagarmen en de vleugeldeuren. Hoop gedoe als je pech hebt bij de aankoop en daarna in onderhoud/reparaties buiten garantie terecht komt.
MS: Waanzinnig mooie auto. Evengoed een stuk meer laadruimte dan de Mach-E. Net als de de MX luchtvering waarvan ik denk dat het een stuk zal schelen t.o.v. de stuiterende Mach-E. Zijn al te krijgen tussen de 23-30k afhankelijk van het model 75D of 100D. Qua afschrijving beperkt en minder kans op reparaties wat ik hier zo lees.. Uiteraard weet je dat nooit bij een occasion.
MY: Veel ruimte en snel laden. Evengoed vrij prijzig terwijl ik hem eerlijk gezegd ook niet zo mooi vind (ik betrap mezelf erop dat het niet alleen ratio is :p). Geen luchtvering maar eigelijk gewoon heel veel auto voor het geld dat je ervoor betaald. Wel verdwijn je net als met de M3 in de massa met deze auto.
M3: In de basis natuurlijk niet voor niets zo'n populaire (lease) auto. Vind hem persoonlijk een beetje saai doordat je hem zoveel ziet al voldoet hij natuurlijk gewoon prima. Snel laden en eventueel met dakkoffer toch veel ruimte. Voor ± 20-23k op te pikken (M3 2019) en waarschijnlijk weinig tot geen onvoorziene kosten.

Lang verhaal kort: Ik denk dat ik wil gaan voor een Model S uit 2017-2018 met max 150k op de teller. Voor de kids (1 en 3) prima, veel kofferruimte, vind hem erg mooi met zijn luxe uitstraling. Ik twijfel tussen de 75D en 100D omdat de range in de dagelijkse praktijk geen issue is (50km woon-werk verkeer en kan op kantoor laden). Maar juist voor die lange ritten en vooral als kids slapen natuurlijk wel lekker. Daarbij, wat als ik hem over 3 a 5 jaar van de hand wil doen? Dan moet je toch wel rekening houden met de ontwikkeling (range, laadsnelheid etc.) van EV's in zijn algemeenheid. Uiteindelijk is de afschrijving op de auto voor mij de belangrijkste kostenpost. Daarom neig ik naar een 100D maar twijfel ik dus toch erg omdat de 75D wel fors goedkoper is (ga uit van een model met MCU2).

Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ben benieuwd naar jullie mening/advies. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zie ik iets over het hoofd?

Indien er aanvullende informatie nodig is hoor ik dat graag :). Ik vond het leuk de afgelopen weken hier lekker rond te lezen en ben benieuwd of ik hierdoor nog aan andere inzichten kom! :)
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Ben nu ook in de race voor een opvolger (rijd nu M3LR van september 2019) en heb getwijfeld tussen een M3 Highland long range en een Hyundai Ioniq6. Volvo was al afgevallen (harde bank en veel te weinig ruimte voor 3 grote kinderen achterin); Skoda is wel lomp-groot maar wat beperkter qua bagageruimte (bij de coupé; de andere vonden we echt te groot).

Hyundai had als voordeel dat het "weer wat anders" is (je ziet ze niet op iedere straathoek) en dat hij binnenin ongelooflijk ruim is - zeker op de achterbank, kan Tesla niet aan tippen. Nadeel is de veel kleinere frunk en het ontbreken van de bak onder de bagageruimte, waar bij m'n M3 de trekhaak, laadkabel, 220V lader en nog wat rommel ligt. Neem daarbij dat Tesla de infotainment zoveel beter op orde heeft - navigatie van Hyundai ziet er niet uit; kun je wel Android Auto gebruiken maar dan weet de navigatie niets van je batterij lading af; alles werkte trager bij Hyundai etc. En dan is de M3 voor mij ook nog zo'n 50-75 euro per maand goedkoper (of minder duur, wat je maar wilt).

Dus waarschijnlijk wordt het een M3 Highland long range...