TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

21 inch velgen: pro's en cons

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Nanopixel, Jul 12, 2015.

1. Nanopixel

Nanopixel Member

Hallo iedereen,

Zoals reeds vermeld hebben wij onze Tesla 2 weken geleden besteld. Incl de 21inch grey turbine velgen.

Ik vroeg me zo af, wat zijn jullie ervaringen met de 21inch velgen? Rijden die comfortabel?

Waarmee moeten we rekening houden?

Thanks!
    Dietrich

2. BvL

BvL Member

Let goed op stoepranden, zelf helaas paar keer schade gehad met mijn 21" velgen.
    Nu ook 20" velgen erbij en daar geen last meer van.
    21" wel mooier natuurlijk.
    Met luchtvering vind ik het comfort uitstekend van de 21" velgen.

Edit: let ook op smalle parkeergarages, die mijd ik nu als ik de garage nog niet ken.

3. eelcodb

eelcodb Member

4. Nanopixel

Nanopixel Member

Hi,

@Bvl: thanks voor je reactie, ik zou wel nog durven kijken voor alloygators => om zo de beschadiging tot een min te beperken..

Ik was vooral benieuwd naar het rijcomfort. Hoe is het comfort zonder luchtveringen? Deze hadden we er niet bijgenomen

en begin wel even te vrezen dat we daardoor aan comfort zullen inboeten...

Iemand?

Gr

5. Bj0rn

Bj0rn Member

De persoon van Tesla met wie ik destijds gesproken heb raadde aan om bij 21" wel voor luchtvering te gaan... Net omwille van het comfort. Bij 19" vond hij luchtvering quasi overbodig.

6. DimiVdb

DimiVdb Member

Idem hier, ook bij mij hebben ze luchtvering aangeraden in combinatie met 21". En ik heb ook alloygators en die hebben alvast éénmaal hun dienst bewezen. Ze beschermen zowel de velgen, maar verbergen ook eventuele kleine beschadigingen. Het ziet er van dichtbij misschien iets minder cool uit, maar vanop afstand zijn ze niet zichtbaar.

7. Keezje

Keezje Active Member

Vreemd. Alsof het verschil tussen de standen niet merkbaar is en bijvoorbeeld high bij een lelijke hobbel geen zin heeft? Ik zet m bij oudere mensen altijd high bij in/uitstappen.

Iets meer OT: ben van 21 naar 19 overgestapt en nooit spijt van gehad, in alle opzichten meer comfortabel en geen schades meer. 21 is ontegenzeggelijk imposanter (maar dat ziet niet iedereen als pre).

8. Rsvarthur

Rsvarthur Member

21" ziet er veel lekkerder uit. Verder alleen maar nadelen: comfort, beschadigingen, verbruik. Ik rijd dus 21" :))

9. Bj0rn

Bj0rn Member

Ow ja, nadelen: ik geloof dat een setje banden voor 21" ook net iets duurder zal uitvallen dan dezelfde set voor 19".
    Wellicht is de 19" velg + band lichter dan de 21" combo. Dus misschien is de 19" een tikje sneller?
    En... misschien het grootste nadeel: weinig winterbanden beschikbaar voor 21". In mijn geval dus een extra 19" setje voor de winterbanden.

10. is3

is3 Member

+1!

11. Nanopixel

Nanopixel Member

thanks voor de reacties :)! Ik vind het esthetisch ook wel mooier met de 21inch, we zullen de
    nadelen er dan maar bijnemen.

Sowieso voor de winter lijkt het idd nog een goed idee om een extra
    set winterbanden mét 19inch velgen aan te kopen.

Rsvarthur: heb jij dan luchtveringen?

12. is3

is3 Member

Of 20 inch [emoji1]

13. Wim S.

Wim S. Active Member

21" rijdt als op rails, 19" zwabbert alle kanten op. Dat is mijn conclusie nadat ik een loaner reed met 19" en daarna weer vertrok in mijn eigen S met 21" Michelin Pilot Sport banden. De Michelins hebben een behoorlijk buiten de velg stekende rubber rand die vrij goed beschermt tegen velgschade.

Mijn verbruik na 30.000 km is 216 wH/km. De laatste 6000 km 200 wH/km. Ik heb rangemode niet ingeschakeld, dan gaat het verbruik nog rond 10 wH/km verder omlaag. De zwaarte van de rechtervoet is bepalender voor het verbruik dan 21 of 19 inch velgen.

Het kleine beetje meer geluid neem ik op de koop toe. Bandenslijtage is ook een kwestie van de rechtervoet. Na 25.000 km hebben mijn voorbanden nog ruim 6 mm profiel, de achterbanden 5 mm profiel. Betekent dat een set 21" Michelin Pilot Sport bij mij zeker 50 tot 60.000 km meegaat.

14. tonvanboven

tonvanboven Member

+1 Wim, behalve dat het zwabberen wel meevalt. Op winterbanden staat de Tesla op 19". En gaan we naar Noorwegen op winter of zomerbanden?

15. CHG-ON

CHG-ON Still in love after all these miles

Sorry for only knowing English...

Pros: Looks, looks, looks!
    Cons: tire wear and resultant cost, road noise, pot holes.

But the looks!!!

16. Daniel 74

Daniel 74 Active Member

Mijn 21'' hebben - rationeel beschouwd - alleen maar nadelen.

Maar...... Ze zien er mooier uit dan 19 of 20''! (Nadat ze inmiddels alle 4 opnieuw een poedercoating hebben gekregen: 3 vanwege beschadigingen en nummer 4 om niet uit de toon te vallen [emoji16])

17. Alain13

Alain13 Member

Ik zie juist twee voordelen van 21":
    Looks
    Comfort is beter (wordt namelijk misselijk van slappe deinde auto's ;))

18. bennyvw

bennyvw *****huren.eu

Haha, precies goed samengevat! Zelfde geldt voor mij :)

19. Herbie65

Herbie65 Member

En 21" banen zijn een stuk duurder, en je rijd er veel minder kilometers op....

AlloyGators zijn nog steeds te koop met €10 korting en zelfs €20,- korting als je ze ook laat monteren bij AlloyGator Nederland, voor TMC lezers.

20. szh

szh Member

Share This Page