Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
We preken hier natuurlijk voor eigen parochie, waarbij de zaal gevuld is met maar 200 gelovigen.

Maar de vergelijking die je maakt is zoals eerder gezegd, niet zuiver. Ik en velen met mij zouden geen auto van 100.000 euro (zo ziet het er ook als veel geld uit;)) zakelijk zijn gaan rijden..

Hoe ik het ook bereken, ik zou veel goedkoper zijn uitgeweest als ik mijn saab als eerste auto zijn blijven rijden.

Ik besluit mijn bijdrage aan deze discussie. Door herhaling bevestigt men het geloof, maar je wordt er niet wijzer van.

Ik denk ook dat het inmiddels wel gezegd is. Mijn tweet is al 800 maal bekeken en zojuist bericht gehad vanuit de Tweede Kamer dat hij is opgepakt en doorgespeeld aan aandachtsfunctionarissen.

Meer kan ook ik op dit moment niet meer doen. Afwachten, we hebben nog ruim 10 maanden.
 
...
Maar nu de aangekondigde wijziging. Groep 1 en 2 krijgen te maken met een enorme kostenstijging terwijl er voor hen geen alternatieven zijn. Het is gemakkelijk gezegd dat een BMW 7 rijder wel in een Leaf, of zelfs Model 3, kan rijden maar dat is niet realistisch.
EV rijden is voor hen nog steeds een, laat ik het noemen, uitdaging en die werd aantrekkelijker door een bijtelling van 4% van 100.000.
....

Een BMW 7 serie kost 95k+ Als je die tegen een instap Tesla 100D afzet die 110k kost dan betaal je in 2019 voor de BWM7 nog steeds 5700 meer bijtelling. Je hebt ook geen MIA van 26%, en MRB vrijstelling dus dan ben je met een Tesla nog steeds behoorlijk voordeliger uit.

Een BMW 5 serie kost 55K+. Laten we die dan afzetten tegen een instap Model S 75kWh die 87k kost. Je betaald voor die BMW dan 2000 meer bijtelling per jaar.

Het is voor die groepen 1 en 2 een stuk minder aantrekkelijk geworden maar de Model S kan daar nog prima mee in de strijd lijkt me.
 
Een BMW 7 serie kost 95k+ Als je die tegen een instap Tesla 100D afzet die 110k kost dan betaal je in 2019 voor de BWM7 nog steeds 5700 meer bijtelling. Je hebt ook geen MIA van 26%, en MRB vrijstelling dus dan ben je met een Tesla nog steeds behoorlijk voordeliger uit.

Een BMW 5 serie kost 55K+. Laten we die dan afzetten tegen een instap Model S 75kWh die 87k kost. Je betaald voor die BMW dan 2000 meer bijtelling per jaar.

Het is voor die groepen 1 en 2 een stuk minder aantrekkelijk geworden maar de Model S kan daar nog prima mee in de strijd lijkt me.

In het eerste geval dus extra 60 k x 18% (22 -4) is €.10.800 meer bijtelling. Ik noem dat niet niks. Een heel belangrijk argument om de 7 rijder naar Tesla te halen vervalt. Ik zou het ook niet meer doen met zo'n klein verschil.

BMW 5 is verschil ook veel kleiner geworden.

En het is helemaal nergens voor nodig.
Of, kwaad denkend, mist men de 22% bijtelling van de BMW rijders die naar Tesla overstappen?
 
In het eerste geval dus extra 60 k x 18% (22 -4) is €.10.800 meer bijtelling. Ik noem dat niet niks. Een heel belangrijk argument om de 7 rijder naar Tesla te halen vervalt. Ik zou het ook niet meer doen met zo'n klein verschil.

BMW 5 is verschil ook veel kleiner geworden.

En het is helemaal nergens voor nodig.
Of, kwaad denkend, mist men de 22% bijtelling van de BMW rijders die naar Tesla overstappen?

Het is zeker niet niks en ik zou het zelf ook niet meer kunnen betalen helaas maar uit mijn simpele berekening blijkt wel dat de Model S nog steeds wel aantrekkelijk kan zijn voor mensen die zich een BMW 7 kunnen veroorloven.

Als ik zelf zou kunnen kiezen tussen een BWM 7 of een Tesla Model S 100D zou ik zeker voor de laatste gaan aangezien die nog steeds ietsje goedkoper is, milieuvriendelijk is, gaver is, sneller is en ook nog interessante autopilot opties heeft. Zelfde geldt voor een BWM 5. Mensen die toch voor die BMW's gaan wens ik succes met de extra bijtelling en succes bij het stoplicht :)

Ik moet zelf ook nog kiezen wat ik ga doen. Eerlijk gezegd vind ik 4% bijtelling over 87k ook al zonde van het geld. Denk dus dat het voor mij als zzp'er ook een classic forever verhaal wordt of misschien switch ik wel naar een leuke nieuwe small range model 3.
 
1) In neerwaardse volgorde van prijs hebben we een categorie van grote en luxe auto's. zeg Porsche, BMW7, Mercedes S, Audi A8 en voor het gemak een aantal sportwagens. Deze categorie is niet erg groot.
2) De tweede categorie is de groep hogere zakelijke middenklasse, zeg de BMW 5, Audi A6 en Mercedes E klasse. deze groep is al aanzienlijk groter.
3) De derde categorie is de grote zakelijke middenklasse groep met auto's als BMW 3, Audi A4 en Mercedes C.
4) De vierde categorie zijn auto's die privé zijn maar ook zakelijk ingezet worden tegen km vergoeding en over het algemeen nieuw gekocht zijn.
5) De vijfde zijn particuliere auto's die weinig kilometers maken en vaak gebruikt gekocht zijn.

Het ideale beeld is natuurlijk dat ze allemaal elektrisch worden en ooit gebeurt dat ook.

Klopt, maar dat kan nu eenmaal niet. De overheid kan geen total belastingsvrijstelling leveren op iedere EV die op de markt is. En dan moet je keuzes gaan maken. 5 jaar geleden was het eenvoudig dan was er eigenlijk alleen maar een Tesla om mensen uit 1 en 2 te overtuigen over te stappen, en moest je niets rekenen voor groep 3 want daar waren amper aantrekkelijke wagens voor. Nu beginner er ook EV's te komen waar groep 3 over wil nadenken (Model 3, Ampera-e, Nissan, ...) Dus is de vraag voor de overheid : gaat het totale budget te besteden aan belastingsvrijstelling omhoog om alle drie de groepen te stimuleren? Of verdelen we het budget? En verdelen wil zeggen iets afnemen van 1 en 2 zodat je kan beginnen te spenderen aan 3. Ja, daardoor zullen sommigen uit groep 1 en 2 zich weer in een ICE zetten, waaronder jij. Maar als daartegenover staat dat 2 or 3 anderen uit groep 3 zich aan hun eerste Model 3 wagen in plaats van een nieuwe gasvreter dan het overheidsbelang er op vooruit gegaan. We zullen het in de verkoopscijfers van 2019 zien. Gaan die omhoog is het gekozen beleid het juiste gebleken,
 
  • Like
Reactions: basvk and CO2CLEAN
We preken hier natuurlijk voor eigen parochie, waarbij de zaal gevuld is met maar 200 gelovigen.
Hoezo geloofskwestie. Dit is gewoon simpel rekenen.
- Model S en X worden door de arbitraire grens van 50k direct duizenden zo niet tienduizenden euro's duurder
- Je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat dat de vraag zal instorten
- Hierdoor wordt Tesla, de grootste EV-only fabrikant, onevenredig benadeeld
- De grote verliezer zal het milieu zijn en daarmee onze gezondheid
- Daarvoor is dit kabinet verantwoordelijk

Voor wat betreft dat 'kunstmatig hoog geprijsd', Tesla heeft geïnvesteerd in nieuwe technologie en krijgt in ruil daarvoor een (tijdelijk) voordeel waarmee ze iets terughalen van de enorme investeringen. Dat gebeurt overal waar bedrijven vernieuwen en dan de kans krijgen die terug te verdienen. Het is de hele rationale achter patenten.
Uiteraard moet de belastingbetaler daaraan meebetalen want zo komen er meer EV's en ademen diezelfde belastingbetalers straks minder roetdeeltjes, NOx en andere vervuilende stoffen in en verminderen de CO2 footprint.

En dan nog het 'dwingen tot lagere prijzen'. Concurrentie door nieuwe modellen in het S/X segment (Jaguar Ipace, Volvo Polestar) kan dat de komende jaren doen. Dat moet de overheid dus juist stimuleren. Nu helpt men dit hele segment om zeep.

Als gezegd: gezwam en gezwalk van een onbetrouwbare overheid.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and SofaSogo
Uit het ING rapport:
Schermafbeelding 2018-02-12 om 18.54.21.png

Fijn dat dit kabinet dan zijn best doet Tesla maximaal tegen te werken.:rolleyes::rolleyes::rolleyes::confused::confused::confused:
 
Ik zie het liever gebeuren dat Tesla de hete adem van de dikke duitsers in hun nek krijgt qua concurrentie voor de model S/X, zodat ze aandacht gaan besteden aan uitrusting, kwaliteit en afwerking ervan.
Laat de staat de meerprijs voor accu+elektrische aandrijftrein 'subsidiëren', zodat de EV goedkoper of in ieder geval niet duurder is dan de ICE, en laat Tesla vervolgens op uitrusting, kwaliteit en service concurreren. Daar hebben wij als consumenten een stuk meer aan.

Uiteraard is het het beste wanneer die hete adem pas na het fatsoenlijk opstarten van de model 3 lijn komt, zeg pakweg 2019 of zo...
 
We mogen blij zij als Tesla iets gaat doen als instapmodel met nadien extra opties. Laten we het hopen, maar het blijft schadebeperking.

Ik zie ook niet zozeer dat de belastingbetaler iets financiert. Hij krijgt nu in ieder geval 4% over zeg 100.000 wat hij anders niet zou krijgen, er wordt uiteindelijk over het hoge bedrag BTW geïnd.
Wel zal het zo zijn dat door de stagnatie in de verkoop er meer ICE's worden verkocht en dat is voor de belastingbetaler weer erg gunstig want vette 22%. Maar het blijft tamelijk dubieus gevolg.
Ik denk dat er nog een aanzienlijke andere groep is die net als ik een jonge gebruikte auto uit de. Categorie 1 of 2 koopt in privé en hiervan de kms declareert. Niks vette bijtelling.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik denk dat er nog een aanzienlijke andere groep is die net als ik een jonge gebruikte auto uit de. Categorie 1 of 2 koopt in privé en hiervan de kms declareert. Niks vette bijtelling.

Dat zou voor Z(Z)P'ers een reden kunnen zijn om elkaar de S te verkopen: op die manier kan je wel km's declareren zonder bijtelling die het weer opheft. Zeker voor veelrijders een overweging.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik betaal nu 4% bijtelling en 2,7% BTW privegebruik over een auto met een cataloguswaarde van € 80090,00. Ik heb geen zin in nog meer bijtelling en ga hem na dit jaar hoogstwaarschijnlijk prive rijden. Dan maar weer 19ct de KM bij mezelf declareren.
 
We gaan hier toch geen ICE's overwegen?? broembroem na zoemzoem, brrr.

Daar waarschuw ik dus voor. Als ik volgend jaar dezelfde Tesla zou moeten kopen als nu dan zou ik natuurlijk die hoge aanschafwaarde moeten betalen en de afschrijving, die op zich meevalt maar veel meer is dan van een gebruikte ICE, maar ik zou in de vijf jaar 30.000 netto EXTRA uit de huishoudportemonnee aan de fiscus moeten afdragen. Ik ben heel pro EV maar eerstens moet hij kunnen wat ik wil, dus geen inleveren op range en laadinfra, en financieel haalbaar zijn.
Nogmaals, het Tesla avontuur ben ik gestart vanuit een (gebruikte) Grand Voyager die nieuw ook beduidend minder kostte dan de helft van een Tesla.

Dat aspect verliest men gemakkelijk uit het ook.