Waar sommigen zich in verliezen is in een door tunnelzicht vertekend beeld. Tesla, hoe waardevol de bijdrage ook, is niet de enige firma die een valabel aanbod heeft. De Tesla's zijn niet de enige wagens die massaal veel km elektrisch afleggen. Zeker in verhouding tot kostprijs, de omvang van de batterij die ook een impact heeft op het milieu, de hoogte van de subsidie of de maatschappelijke bijdrage (of je nu minder moet betalen of een toelage krijgt, voor zowel de ontvanger als de betalende overheid komt het toch ongeveer op hetzelfde neer), is de milieubijdrage van de kleine EV's niet minder dan die van de Tesla's.
Door een focus op de wagens die men in het eigen gezichtsveld ziet rijden of de situatie in eigen land die dan blijkbaar toch grotendeels bepaald wordt door de incentives, gaat men voorbij aan
de werkelijke aantallen in Europa. In 2017, worden Zoe (22,7%), Leaf (12,9%), i3 (10,8%), e-golf (9,6%) en de overigen samen ongeveer 4x meer verkocht dan de Tesla's (MX evenveel als e-golf). Perfect logisch trouwens gezien de prijs.
Die auto's leggen gemiddeld ongetwijfeld minder km af (hoewel er ook Zoe's en Leafs zijn die al >150.000 km hebben afgelegd), maar misschien wel evenveel in de centra van onze steden waar ze giftige emissie vermijden. Door hun groter aantal per bestede euro, de kleinere batterij en het lagere verbruik zijn de middelen die daaraan besteed worden nog niet zo slecht ingezet. Dat het aanpassen van de incentives de marktaandelen zal beïnvloeden is zeker, maar of het milieu er minder bij gebaat zal zijn zal moeten blijken.
Ik ben het niet met je eens en zal dat toelichten zonder daar kwalificaties aan te verbinden.
Ons wagenpark is niet een homogene massa maar is opgebouwd uit een aantal categorieën. Voor het gemak beperk ik het even tot vijf.
1) In neerwaardse volgorde van prijs hebben we een categorie van grote en luxe auto's. zeg Porsche, BMW7, Mercedes S, Audi A8 en voor het gemak een aantal sportwagens. Deze categorie is niet erg groot.
2) De tweede categorie is de groep hogere zakelijke middenklasse, zeg de BMW 5, Audi A6 en Mercedes E klasse. deze groep is al aanzienlijk groter.
3) De derde categorie is de grote zakelijke middenklasse groep met auto's als BMW 3, Audi A4 en Mercedes C.
4) De vierde categorie zijn auto's die privé zijn maar ook zakelijk ingezet worden tegen km vergoeding en over het algemeen nieuw gekocht zijn.
5) De vijfde zijn particuliere auto's die weinig kilometers maken en vaak gebruikt gekocht zijn.
Het ideale beeld is natuurlijk dat ze allemaal elektrisch worden en ooit gebeurt dat ook.
Voor de eerste 3 categorieën is er
tot nu toe maar één EV die goed aansluit. Vooral in de categorie 1 en 2 heeft deze EV de strijd met de ICE succesvol aangebonden. Ondanks dat hij duurder is dan de meeste daarvan, of gelijke prijs, wist de gunstige TCO aardig wat rijders uit de BMW, Audi en Mercedes te krijgen en deze rijden nu elektrisch en door de aard van de auto gaat het ook om veel kilometers, zijn het auto's die in ICE vorm niet de zuinigste zijn en waar dus per auto de meeste winst wordt behaald.
Door de TCO lukte het zelfs om een aantal rijders uit groep 3 te lokken.
Voor groep 4 en 5 is de Tesla uiteraard grosso modo te duur.
Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil en komen er aan de horizon ook EV's die voor groep drie, en zelfs vier binnen bereik komen. Denk aan Model 3, Leaf 2, Ampera-E en nog een aantal. Zij krijgen binnenkort dus goedkopere alternatieven. Dat is goed want het scheelt hen enkele tienduizenden euro's kosten in de aanschaf. Het bijtellingsvoordeel blijft 4% dus we zullen hier als heel goede ontwikkeling een grote stijging van het aantal EV's zien. Precies wat de bedoeling is.
Het grootste deel van groep 4 en groep vijf heeft nog geen voor hen goed geprijsde EV maar rijden, als ze EV minded zijn, in een gebruikte.
Tot zover ok.
Maar nu de aangekondigde wijziging. Groep 1 en 2 krijgen te maken met een enorme kostenstijging terwijl er voor hen geen alternatieven zijn. Het is gemakkelijk gezegd dat een BMW 7 rijder wel in een Leaf, of zelfs Model 3, kan rijden maar dat is niet realistisch.
EV rijden is voor hen nog steeds een, laat ik het noemen, uitdaging en die werd aantrekkelijker door een bijtelling van 4% van 100.000.
Zelfs al reden ze een BMW van 60k, (bijtelling 13.200) waren ze wat bijtelling betreft al veel goedkoper uit met een Tesla van zelfs meer dan een ton. Binnenkort geldt dit ook voor de Jaguar, Tesla is alleen genoemd omdat ze de enige zijn (nog).
Dat grote verschil trok veel rijders over de streep samen met de testdrive. Dat wordt anders want voor deze categorie wordt de bijtelling nu ook 13.000 dus ze zullen ze de oversteek niet meer zo snel maken, hoe goed de Tesla ook is. Per slot van rekening kost de Tesla uiteindelijk wel een dikke ton en koopt men liever een iets duurdere uitvoering van de BMW.
De EV is nog lang niet genoeg ingeburgerd dat het op eigen kracht kan, zeker voor deze categorie dus er moet geholpen worden.
De maatregel brengt met zich mee dat we categorie 1 en 2 als kopers gaan verliezen wat gemiste kansen zijn want ze gaan geen EV uit groep 3 rijden maar kopen weer een ICE (voor de overheid trouwens heel fijn want dan krijgen ze veel meer inkomsten uit de bijtelling)
Categorie 3 wordt niet direct bevoordeeld want het blijft 4% . Daar zal het vooral van de geboden auto's afhangen of het een succes wordt.
Voor de privé rijders verandert er (helaas) nog niets. Daar mag wel iets voor gedaan worden straks als het aanbod beter is.