Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we welwezen, de meeste kilometers worden door de zakelijke rijders gemaakt dus daar is de eerste winst te behalen. Iedereen is een Tesla gegund maar zolang ze nog op de bon zijn moeten we ze daar inzetten waar ze het meest effect hebben

Wel, in die optiek is het dan ook verstandig om met het budget in 2019 twee tot drie bescheiden Model 3 rijders te subsidiëren dan 1 hele dikke P100D rijder. Kortom, het is een goede zaak om het voordeel te beperken tot een bepaald bedrag. Dat sommigen hier zich niet naar een bescheiden auto zien downscalen is vooral hun eigen beslissing, dat moet je niet afwentelen op 'de overheid subsidieert mij niet langer, boze overheid'.
 
  • Like
Reactions: basvk
Ik vind de discussie hier ook dubbel.
Wanneer ik in het verleden durfde zeggen dat het grote succes van de MS en MX en het in vergelijking daarmee beperkte succes van de kleinere EV's in Benelux minstens deels en waarschijnlijk zelfs hoofdzakelijk te wijten is aan de manier waarop incentives verdeeld worden, werd ik net niet afgeschoten. Dat in andere landen, waar EV's op een andere manier werden gestimuleerd, de verhoudingen in marktaandeel soms omgekeerd lagen, werd toegeschreven aan toevalligheden of dwaas chauvinisme in Frankrijk.
Nu wordt de gedeeltelijke afschaffing van de voordelen voor zakelijke rijders naar voor geschoven als de doodsteek voor Telsa-rijden in Nederland???
De verminderde subsidie treft tegen 2019 niet alleen Tesla, maar ook de andere prestigemerken die met een EV beloven te komen. De i-Pace van Jaguar zal er op dat moment zeker al zijn. Ook de grote Duitsers worden getroffen; Bij hen heb je evenmin modellen van minder dan 75.000€. Moet je dit dan zien als een anti-Tesla maatregel?
 
  • Like
Reactions: Riestad
Wel, in die optiek is het dan ook verstandig om met het budget in 2019 twee tot drie bescheiden Model 3 rijders te subsidiëren dan 1 hele dikke P100D rijder. Kortom, het is een goede zaak om het voordeel te beperken tot een bepaald bedrag. Dat sommigen hier zich niet naar een bescheiden auto zien downscalen is vooral hun eigen beslissing, dat moet je niet afwentelen op 'de overheid subsidieert mij niet langer, boze overheid'.

Ik heb het niet over een P100D maar een regular S100D. En de overheid subsidieert helemaal niet. Dat zou zo zijn als er daadwerkelijk vanaf 1 januari 2019 net zoveel S en X's verkocht zouden worden. Maar dat valt grotendeels weg en dus is de winst nul. De BMW, Audi, Volkswagen en Mercedes rijder die "aan een nieuwe auto toe is", tot nu toe de meest doeltreffende doelgroep, is hiermee ook verloren en die gaan weer een nieuwe brandstofauto kopen. Zou ik ook doen.
Dus zijn we weer terug bij af terwijl er voor wat betreft de alternatieven nog niets aan de horizon is, of het moet je Jaguar zijn maar die is net zo duur.

Ik wist dat ik veel reacties zou krijgen, veelal vanuit de onderbuik want "wie een Tesla kan betalen kan ook wel..." maar ik wil het wel zuiver houden. Een overheid die zegt een doelstelling na te streven moet geen averechtse maatregelen nemen.
 
  • Like
Reactions: ElecFan
Ik vind de discussie hier ook dubbel.
Wanneer ik in het verleden durfde zeggen dat het grote succes van de MS en MX en het in vergelijking daarmee beperkte succes van de kleinere EV's in Benelux minstens deels en waarschijnlijk zelfs hoofdzakelijk te wijten is aan de manier waarop incentives verdeeld worden, werd ik net niet afgeschoten. Dat in andere landen, waar EV's op een andere manier werden gestimuleerd, de verhoudingen in marktaandeel soms omgekeerd lagen, werd toegeschreven aan toevalligheden of dwaas chauvinisme in Frankrijk.
Nu wordt de gedeeltelijke afschaffing van de voordelen voor zakelijke rijders naar voor geschoven als de doodsteek voor Telsa-rijden in Nederland???
De verminderde subsidie treft tegen 2019 niet alleen Tesla, maar ook de andere prestigemerken die met een EV beloven te komen. De i-Pace van Jaguar zal er op dat moment zeker al zijn. Ook de grote Duitsers worden getroffen; Bij hen heb je evenmin modellen van minder dan 75.000€. Moet je dit dan zien als een anti-Tesla maatregel?

We verliezen ons in het geheel. Waar het om gaat is het stimuleren van het gebruik van elektrische auto's. Op alle niveaus. Niet omdat dat zo leuk is maar omdat het essentieel is voor de toekomst van de wereld waar we in willen blijven leven en de gezondheid van onze dierbaren waaronder onszelf.
Dus zoveel mogelijk fossiele kilometers omzetten in elektrische. Dat is tot nu toe relatie gezien redelijk gelukt maar ruim de helft van alle EV's is een Tesla en samen rijden ze 80% van de elektrische kilometers.
Een Tesla is, o.a. vanwege de batterij maar ook de premie die je betaalt voor Model 3 (en nog wat investeringen), erg duur en voor velen, waaronder ik, geen haalbare kaart. Dankzij o.a. bijtellingsverhaal is het iets anders komen te liggen. Fijn dus, want zelfs mensen als ik doen mee aan het schoonwassen van kilometers.

Dat gaan we dus verliezen. Zie andere post. Voor Tesla zijn BMW, Audi, Mercedes rijders verloren en zij zullen vervanging dus gewoon in hun eigen segment gaan zoeken. Dat zou ik ook doen.

Zou het nog zo zijn dat ze het lef houden een Carbontax in te voeren dan zou het bespreekbaar kunnen zijn maar dat zit er, onder de zware druk, niet in.
 
Ik heb het niet over een P100D maar een regular S100D.

Ook daar gaat het voor op. Beter je belasting zo structureren dat er twee Model 3 rijders gemaakt worden dan 1 S100 rijder als het er om gaat zo veel mogelijk elektrische kilometers te maken. (Nog beter zou het uiteraard zijn om je belasting per gereden km te structureren, maar dat is in Nederland na het eerdere debacle van de kilometerheffing politiek onhaalbaar)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Op een bierviltje. Stroomprijs is nu 0,19 (voor de meeste mensen). Kale stroomprijs 0,07. Wanneer je niet kunt salderen, krijg je alleen de kale stroomprijs en wordt het geheel dus 2,5x zo ongunstig. Terugverdientijd stijgt dan van huidige 6 jaar, 15-17 jaar. Panelen zijn dan nog lang niet aan einde levensduur. Leg je panelen oost-zuid-west, dan wordt het eigen verbruik zo hoog dat het geheel nog gunstiger wordt. Niet zo royaal gunstig als nu. Wel nog altijd gunstig.
Ik betaal 5 ct overdag, 4 ct 's nachts. De bulk verbruik ik 's nachts. Bij 4,3 cent gemiddeld zou mijn terugverdientijd naar 30 jaar gaan.
Geen zinvolle investering dus.
Je verhaal over oost-west snap ik niet.
 
Ook daar gaat het voor op. Beter je belasting zo structureren dat er twee Model 3 rijders gemaakt worden dan 1 S100 rijder als het er om gaat zo veel mogelijk elektrische kilometers te maken. (Nog beter zou het uiteraard zijn om je belasting per gereden km te structureren, maar dat is in Nederland na het eerdere debacle van de kilometerheffing politiek onhaalbaar)

Uit een vergelijkbare polemiek in een Facebookgroep waar ik dit schreef:

Luister, het gaat niet om mij. Tot nu toe heeft Tesla met succes mensen uit de dure BMW, Audi en Mercedes klasse, zelfs Porscherijders kunnen lokken. Daar zit de winst. Zeg tegen hen: Wat is er mis met een Nissan Leaf, Renault Zoë, Hyundai Ioniq Hyundai Kona, E-Golf, Opel Ampera-e of Model 3? Je weet het antwoord wel en het blijft dus bij het oude en deze merken klimmen weer in de verkopen. Willen we dat?

En iedereen weet dat het top down werken is. Laat wat we hebben nog een paar jaar in stand en zie dan wat er gedaan kan worden m.b.t. goedkopere EV's. Die komen vanzelf ook maar forceren jaagt iedereen weg.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Ik betaal 5 ct overdag, 4 ct 's nachts. De bulk verbruik ik 's nachts. Bij 4,3 cent gemiddeld zou mijn terugverdientijd naar 30 jaar gaan.
Geen zinvolle investering dus.
Je verhaal over oost-west snap ik niet.

Daarom schreef ik “de meeste mensen”. Bij verbruik groter dan 10.000 kWh/jr wordt het anders.

Oost-west is gunstiger voor een hoog eigen verbruik (hele dag opwek) en daarmee iets sneller terugverdiend wanneer salderen niet meer kan. Ik heb panelen in drie richtingen liggen. Gunstiger dan alleen op het zuiden.
 
We verliezen ons in het geheel. Waar het om gaat is het stimuleren van het gebruik van elektrische auto's. Op alle niveaus. Niet omdat dat zo leuk is maar omdat het essentieel is voor de toekomst van de wereld waar we in willen blijven leven en de gezondheid van onze dierbaren waaronder onszelf.
Dus zoveel mogelijk fossiele kilometers omzetten in elektrische. Dat is tot nu toe relatie gezien redelijk gelukt maar ruim de helft van alle EV's is een Tesla en samen rijden ze 80% van de elektrische kilometers.
Een Tesla is, o.a. vanwege de batterij maar ook de premie die je betaalt voor Model 3 (en nog wat investeringen), erg duur en voor velen, waaronder ik, geen haalbare kaart. Dankzij o.a. bijtellingsverhaal is het iets anders komen te liggen. Fijn dus, want zelfs mensen als ik doen mee aan het schoonwassen van kilometers.

Dat gaan we dus verliezen. Zie andere post. Voor Tesla zijn BMW, Audi, Mercedes rijders verloren en zij zullen vervanging dus gewoon in hun eigen segment gaan zoeken. Dat zou ik ook doen.

Zou het nog zo zijn dat ze het lef houden een Carbontax in te voeren dan zou het bespreekbaar kunnen zijn maar dat zit er, onder de zware druk, niet in.
Waar sommigen zich in verliezen is in een door tunnelzicht vertekend beeld. Tesla, hoe waardevol de bijdrage ook, is niet de enige firma die een valabel aanbod heeft. De Tesla's zijn niet de enige wagens die massaal veel km elektrisch afleggen. Zeker in verhouding tot kostprijs, de omvang van de batterij die ook een impact heeft op het milieu, de hoogte van de subsidie of de maatschappelijke bijdrage (of je nu minder moet betalen of een toelage krijgt, voor zowel de ontvanger als de betalende overheid komt het toch ongeveer op hetzelfde neer), is de milieubijdrage van de kleine EV's niet minder dan die van de Tesla's.
Door een focus op de wagens die men in het eigen gezichtsveld ziet rijden of de situatie in eigen land die dan blijkbaar toch grotendeels bepaald wordt door de incentives, gaat men voorbij aan de werkelijke aantallen in Europa. In 2017, worden Zoe (22,7%), Leaf (12,9%), i3 (10,8%), e-golf (9,6%) en de overigen samen ongeveer 4x meer verkocht dan de Tesla's (MX evenveel als e-golf). Perfect logisch trouwens gezien de prijs.
Die auto's leggen gemiddeld ongetwijfeld minder km af (hoewel er ook Zoe's en Leafs zijn die al >150.000 km hebben afgelegd), maar misschien wel evenveel in de centra van onze steden waar ze giftige emissie vermijden. Door hun groter aantal per bestede euro, de kleinere batterij en het lagere verbruik zijn de middelen die daaraan besteed worden nog niet zo slecht ingezet. Dat het aanpassen van de incentives de marktaandelen zal beïnvloeden is zeker, maar of het milieu er minder bij gebaat zal zijn zal moeten blijken.
 
Ik denk dat de bijtelling iets te snel wordt afgebouwd, gezien de modellen die op de markt komen. 1 a 2 jaar nog bestaande regels zou ik beter achten. Echter, laten we niet vergeten dat de nieuwe bijtelling nog steeds een fors voordeel biedt ten opzichte van niet volledig elektrische auto's. 18% korting op 50.000 Euro is niet niks. Bijna 5.000 Euro. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit soort wijzigingen Tesla kunnen pushen om de auto's goedkoper te maken en/of luxere opties te geven om beter te concurreren met de top van de concurrenten.

In feite zijn de Tesla's kunstmatig hoog geprijsd om investeringen te financieren (prima!), maar je kunt niet verwachten dat de belastingbetaler dat blijft financieren.
 
Waar sommigen zich in verliezen is in een door tunnelzicht vertekend beeld. Tesla, hoe waardevol de bijdrage ook, is niet de enige firma die een valabel aanbod heeft. De Tesla's zijn niet de enige wagens die massaal veel km elektrisch afleggen. Zeker in verhouding tot kostprijs, de omvang van de batterij die ook een impact heeft op het milieu, de hoogte van de subsidie of de maatschappelijke bijdrage (of je nu minder moet betalen of een toelage krijgt, voor zowel de ontvanger als de betalende overheid komt het toch ongeveer op hetzelfde neer), is de milieubijdrage van de kleine EV's niet minder dan die van de Tesla's.
Door een focus op de wagens die men in het eigen gezichtsveld ziet rijden of de situatie in eigen land die dan blijkbaar toch grotendeels bepaald wordt door de incentives, gaat men voorbij aan de werkelijke aantallen in Europa. In 2017, worden Zoe (22,7%), Leaf (12,9%), i3 (10,8%), e-golf (9,6%) en de overigen samen ongeveer 4x meer verkocht dan de Tesla's (MX evenveel als e-golf). Perfect logisch trouwens gezien de prijs.
Die auto's leggen gemiddeld ongetwijfeld minder km af (hoewel er ook Zoe's en Leafs zijn die al >150.000 km hebben afgelegd), maar misschien wel evenveel in de centra van onze steden waar ze giftige emissie vermijden. Door hun groter aantal per bestede euro, de kleinere batterij en het lagere verbruik zijn de middelen die daaraan besteed worden nog niet zo slecht ingezet. Dat het aanpassen van de incentives de marktaandelen zal beïnvloeden is zeker, maar of het milieu er minder bij gebaat zal zijn zal moeten blijken.

Ik ben het niet met je eens en zal dat toelichten zonder daar kwalificaties aan te verbinden.
Ons wagenpark is niet een homogene massa maar is opgebouwd uit een aantal categorieën. Voor het gemak beperk ik het even tot vijf.

1) In neerwaardse volgorde van prijs hebben we een categorie van grote en luxe auto's. zeg Porsche, BMW7, Mercedes S, Audi A8 en voor het gemak een aantal sportwagens. Deze categorie is niet erg groot.
2) De tweede categorie is de groep hogere zakelijke middenklasse, zeg de BMW 5, Audi A6 en Mercedes E klasse. deze groep is al aanzienlijk groter.
3) De derde categorie is de grote zakelijke middenklasse groep met auto's als BMW 3, Audi A4 en Mercedes C.
4) De vierde categorie zijn auto's die privé zijn maar ook zakelijk ingezet worden tegen km vergoeding en over het algemeen nieuw gekocht zijn.
5) De vijfde zijn particuliere auto's die weinig kilometers maken en vaak gebruikt gekocht zijn.

Het ideale beeld is natuurlijk dat ze allemaal elektrisch worden en ooit gebeurt dat ook.

Voor de eerste 3 categorieën is er tot nu toe maar één EV die goed aansluit. Vooral in de categorie 1 en 2 heeft deze EV de strijd met de ICE succesvol aangebonden. Ondanks dat hij duurder is dan de meeste daarvan, of gelijke prijs, wist de gunstige TCO aardig wat rijders uit de BMW, Audi en Mercedes te krijgen en deze rijden nu elektrisch en door de aard van de auto gaat het ook om veel kilometers, zijn het auto's die in ICE vorm niet de zuinigste zijn en waar dus per auto de meeste winst wordt behaald.
Door de TCO lukte het zelfs om een aantal rijders uit groep 3 te lokken.

Voor groep 4 en 5 is de Tesla uiteraard grosso modo te duur.

Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil en komen er aan de horizon ook EV's die voor groep drie, en zelfs vier binnen bereik komen. Denk aan Model 3, Leaf 2, Ampera-E en nog een aantal. Zij krijgen binnenkort dus goedkopere alternatieven. Dat is goed want het scheelt hen enkele tienduizenden euro's kosten in de aanschaf. Het bijtellingsvoordeel blijft 4% dus we zullen hier als heel goede ontwikkeling een grote stijging van het aantal EV's zien. Precies wat de bedoeling is.

Het grootste deel van groep 4 en groep vijf heeft nog geen voor hen goed geprijsde EV maar rijden, als ze EV minded zijn, in een gebruikte.

Tot zover ok.

Maar nu de aangekondigde wijziging. Groep 1 en 2 krijgen te maken met een enorme kostenstijging terwijl er voor hen geen alternatieven zijn. Het is gemakkelijk gezegd dat een BMW 7 rijder wel in een Leaf, of zelfs Model 3, kan rijden maar dat is niet realistisch.
EV rijden is voor hen nog steeds een, laat ik het noemen, uitdaging en die werd aantrekkelijker door een bijtelling van 4% van 100.000.

Zelfs al reden ze een BMW van 60k, (bijtelling 13.200) waren ze wat bijtelling betreft al veel goedkoper uit met een Tesla van zelfs meer dan een ton. Binnenkort geldt dit ook voor de Jaguar, Tesla is alleen genoemd omdat ze de enige zijn (nog).

Dat grote verschil trok veel rijders over de streep samen met de testdrive. Dat wordt anders want voor deze categorie wordt de bijtelling nu ook 13.000 dus ze zullen ze de oversteek niet meer zo snel maken, hoe goed de Tesla ook is. Per slot van rekening kost de Tesla uiteindelijk wel een dikke ton en koopt men liever een iets duurdere uitvoering van de BMW.
De EV is nog lang niet genoeg ingeburgerd dat het op eigen kracht kan, zeker voor deze categorie dus er moet geholpen worden.

De maatregel brengt met zich mee dat we categorie 1 en 2 als kopers gaan verliezen wat gemiste kansen zijn want ze gaan geen EV uit groep 3 rijden maar kopen weer een ICE (voor de overheid trouwens heel fijn want dan krijgen ze veel meer inkomsten uit de bijtelling)

Categorie 3 wordt niet direct bevoordeeld want het blijft 4% . Daar zal het vooral van de geboden auto's afhangen of het een succes wordt.

Voor de privé rijders verandert er (helaas) nog niets. Daar mag wel iets voor gedaan worden straks als het aanbod beter is.
 
  • Like
Reactions: Yero
Ik denk dat de bijtelling iets te snel wordt afgebouwd, gezien de modellen die op de markt komen. 1 a 2 jaar nog bestaande regels zou ik beter achten. Echter, laten we niet vergeten dat de nieuwe bijtelling nog steeds een fors voordeel biedt ten opzichte van niet volledig elektrische auto's. 18% korting op 50.000 Euro is niet niks. Bijna 5.000 Euro. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit soort wijzigingen Tesla kunnen pushen om de auto's goedkoper te maken en/of luxere opties te geven om beter te concurreren met de top van de concurrenten.

In feite zijn de Tesla's kunstmatig hoog geprijsd om investeringen te financieren (prima!), maar je kunt niet verwachten dat de belastingbetaler dat blijft financieren.

We mogen blij zij als Tesla iets gaat doen als instapmodel met nadien extra opties. Laten we het hopen, maar het blijft schadebeperking.

Ik zie ook niet zozeer dat de belastingbetaler iets financiert. Hij krijgt nu in ieder geval 4% over zeg 100.000 wat hij anders niet zou krijgen, er wordt uiteindelijk over het hoge bedrag BTW geïnd.
Wel zal het zo zijn dat door de stagnatie in de verkoop er meer ICE's worden verkocht en dat is voor de belastingbetaler weer erg gunstig want vette 22%. Maar het blijft tamelijk dubieus gevolg.
 
Wachtende op nieuw beleid zouden iets meer stappen in de bijtelling denk ik wenselijk zijn. Dat was jaren terug ooit 0, 14 en 25(?)%, nu is het simpelweg 4 of 22%. Vroeger werd er onderscheid gemaakt tussen een hybride en een 'normale' fossiele auto (zonder accucapaciteit), daarna werd de hybride gelijkgesteld (wat op zichzelf ook al wat vreemd is) en nu wordt daar de 100% EV bij opgeteld. Oftewel, zakelijk gezien maakt het (even los van die 50k) niet uit of je in een EV, hybride of 100% fossiel rijdt - dat is allemaal even (on)aantrekkelijk. Dat vind ik vreemd, zeker als je als overheid duurzaamheid wilt stimuleren en CO2 reductie wilt bevorderen. Hoe meer km's er CO2-vrij gereden worden, hoe beter (zoals Hans ook zegt).

Ik vind het op zich niet gek dat de 4% bijtelling opnieuw tegen het licht wordt gehouden, maar gooi dan de EV niet op één hoop met alle andere auto's. Ik zou liever zien dat er dan meer stappen bijkomen; 4% (EV <50k), 10% (EV overig), 22% (hybride met verplicht % laden) en 30% (alle niet-hybrides). En hou dat tenminste vijf jaar ook zo.

Tegelijkertijd zou je willen dat ook de onderkant van de markt wat meer gestimuleerd wordt, zodat ook particulieren EV's kunnen kopen. De TCO is nu op lange vaak al interessant, maar er zijn zat drempels. En mensen kijken vaak naar de korte termijn. De hogere aanschafprijs schrikt dan af. Je geeft een vertrouwde levensstijl op voor iets nieuws en moet daar (op het eerste gezicht) misschien ook extra voor gaan betalen. Dan zijn mensen toch snel wat conservatief en kiezen ze voor het oude vertrouwde.
 
Ik denk niet dat onze meningen zo verschillen. De incentives sturen de EV-markt omdat de kostprijs van, vooral de batterijen, maakt dat een EV zonder incentives duurder is dan een ICE. En wanneer je alleen kan rekenen op diegenen die enkel het milieu laten primeren, kom je niet ver.
Op de website waarnaar ik al meerdere keren verwees kan je heel precies de impact op het marktaandeel van de verschillende modellen zien van de keuzes die de overheid maakt zien. In Frankrijk met eenzelfde bedrag voor elke EV, ongeacht de catalogusprijs, zie je dat de kleine EV's bijna de volledige markt uitmaken. Benelux maak een andere keuze en daar zie je vooral de wagens uit jouw categorieën 1 en 2. Noorwegen geeft alle EV's een enorm voordeel en daar krijg je een meer evenwichtig beeld dat waarschijnlijk goed overeenkomt met wat mensen kunnen/willen geven aan een auto.
Alleen vind ik het grappig dat de impact van incentives op het succes van Tesla in Nederland door jou altijd ontkend werd en dus nu onderstreept.
 
Ik denk niet dat onze meningen zo verschillen. De incentives sturen de EV-markt omdat de kostprijs van, vooral de batterijen, maakt dat een EV zonder incentives duurder is dan een ICE. En wanneer je alleen kan rekenen op diegenen die enkel het milieu laten primeren, kom je niet ver.
Op de website waarnaar ik al meerdere keren verwees kan je heel precies de impact op het marktaandeel van de verschillende modellen zien van de keuzes die de overheid maakt zien. In Frankrijk met eenzelfde bedrag voor elke EV, ongeacht de catalogusprijs, zie je dat de kleine EV's bijna de volledige markt uitmaken. Benelux maak een andere keuze en daar zie je vooral de wagens uit jouw categorieën 1 en 2. Noorwegen geeft alle EV's een enorm voordeel en daar krijg je een meer evenwichtig beeld dat waarschijnlijk goed overeenkomt met wat mensen kunnen/willen geven aan een auto.
Alleen vind ik het grappig dat de impact van incentives op het succes van Tesla in Nederland door jou altijd ontkend werd en dus nu onderstreept.

Ok fijn te lezen. Alleen de laatste zin roept wel een vraag op. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat de gunstige bijtellingsregeling, samen met andere financiële voordelen bij mij de doorslag heeft gegeven. Zelfs in die mate dat ik voor het eerst in mijn leven een auto kocht die meer dan twee maal zo duur was als de duurste auto die ik daarvoor kocht.
Ik ben me er niet van bewust dat ontkend te hebben.

Misschien verwar je het met mijn opmerking dat een EV pas succes heeft als men hem ook zou willen hebben als het een ICE was, maar dat is wellicht ook wat gezocht.

Dan blijft over de voorkeur van stimulering van boven af of van onder af. In NL was het tot nu toe van bovenaf en ik zou dat graag nog even zo houden omdat van onderaf vanzelf aan gaat sluiten.

En er is geen verschil van mening over de vraag of een aankooppremie bij particulieren gewenst zal worden als er straks een goed aanbod van EV's in de categorie 4 en zelfs 5 gaat komen. Voor de duurdere zal een premie van enkele duizenden euro's niet voldoende zijn.
 
Just my €0,02

De bijtelling is gebaseerd op de uitstoot van een auto, geen uitstoot is 4%, alles boven de 0 is 22%. Prima als je de autokilometers wilt vergroenen. Je ziet steeds meer mensen die hun grote brandstofauto’s hebben ingeruild voor een Tesla. Was voor mij ook een reden, vergroening zowel van het leefklimaat als mijn portemonnee.

Waar het in mijn ogen straks, vanaf 2019, op neer komt is dat het een vermogensbelasting wordt. Kost je auto meer dan €50k, dan 4% over de eerste €50k, en elke euro daarboven op 22%. Ik mis hier enige relatie met de “groene agenda” dit dit kabinet heeft. Die nieuwe regeling zou je gerust een Tesla Tax kunnen noemen. Wat het kabinet vergeet, is dat ze andere merken hier ook mee gaan raken. De Jaguar I-Pace, gaat ook richting de 80 mille kosten. Volvo zou ook nog met een full EV komen, reken er maar op dat die ook ruimschoots over de €50k gaat kosten. Wat houden we onder de €50k dan over, zijn een handje vol middenklassers met een real life bereik van 200-250km, voor mij niet echt aantrekkelijk gezien het aantal km’s wat ik per dag afleg (als dat wel zo was had ik me ruim een ton kunnen besparen op de aanschaf en een i3 of Leaf gekocht).

Als het het idee van de regering is om minder Tesla’s op de weg te krijgen, dan gaat dat tot zeker 2024 niet echt lukken. Ik verwacht dat de meeste rijders voor eind 2019 hun huidige wagen voor een nieuwere versie zullen gaan inruilen en daardoor nog 5 jaartjes 4% zullen bijtellen. Sterker ik verwacht dat als andere fabrikanten in het marktsegment van Tesla hun productie niet op orde hebben, min of meer al het werk voor niks is geweest als ze niet op hun vraag kunnen leveren en na 2019 met fiscaal onaantrekkelijke auto’s hun showrooms hebben gevuld.

Dus is het nu maar hopen op waar de andere fabrikanten het komende jaar mee gaan komen. Wordt een spannend jaar op EV gebied.
 
  • Like
Reactions: Tozz and Riestad
En er is geen verschil van mening over de vraag of een aankooppremie bij particulieren gewenst zal worden als er straks een goed aanbod van EV's in de categorie 4 en zelfs 5 gaat komen. Voor de duurdere zal een premie van enkele duizenden euro's niet voldoende zijn.
Er is toch al enig aanbod in die categorie, wat helemaal ontbreekt is aanbod in de middenklasse. Bij gebrek aan incentives ligt de TCO van die cat 4 en 5 auoto's nog ruim boven die van vergelijkbare ICE, hoewel men nu van de nieuwe Leaf beweert dat de cost of ownership het laagst ligt. Waarschijnlijk is er een subtiel verschil tussen cost of ownership en TCO.

Alleen de laatste zin roept wel een vraag op. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat de gunstige bijtellingsregeling, samen met andere financiële voordelen bij mij de doorslag heeft gegeven.
Het ging mij vooral om jouw bewering dat de kleinere EV's niet verkopen omwille van "minderwaardig product" en dat een gebrek aan incenctives niet zou spelen.
 
Ok fijn te lezen. Alleen de laatste zin roept wel een vraag op. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat de gunstige bijtellingsregeling, samen met andere financiële voordelen bij mij de doorslag heeft gegeven. Zelfs in die mate dat ik voor het eerst in mijn leven een auto kocht die meer dan twee maal zo duur was als de duurste auto die ik daarvoor kocht. Ik ben me er niet van bewust dat ontkend te hebben.

Idem voor mijzelf. In mijn geval is het zelfs nog erger, en is de Tesla duurder dan al mijn vorige auto's opgeteld. Wij zullen daarin ook zeker niet uniek zijn. Toevallig buurtbewoner uit de straat die heeft net een MX gekocht, puur vanwege het feit dat zijn PHEV in de 22% ging vallen (5 jaar oud).

Ik vrees dat Tesla weinig MS/MX'en gaat verkopen na 2018.
 
Ik denk dat de bijtelling iets te snel wordt afgebouwd, gezien de modellen die op de markt komen. 1 a 2 jaar nog bestaande regels zou ik beter achten. Echter, laten we niet vergeten dat de nieuwe bijtelling nog steeds een fors voordeel biedt ten opzichte van niet volledig elektrische auto's. 18% korting op 50.000 Euro is niet niks. Bijna 5.000 Euro. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit soort wijzigingen Tesla kunnen pushen om de auto's goedkoper te maken en/of luxere opties te geven om beter te concurreren met de top van de concurrenten.

In feite zijn de Tesla's kunstmatig hoog geprijsd om investeringen te financieren (prima!), maar je kunt niet verwachten dat de belastingbetaler dat blijft financieren.

We preken hier natuurlijk voor eigen parochie, waarbij de zaal gevuld is met maar 200 gelovigen.

Maar de vergelijking die je maakt is zoals eerder gezegd, niet zuiver. Ik en velen met mij zouden geen auto van 100.000 euro (zo ziet het er ook als veel geld uit;)) zakelijk zijn gaan rijden..

Hoe ik het ook bereken, ik zou veel goedkoper zijn uitgeweest als ik mijn saab als eerste auto zijn blijven rijden.

Ik besluit mijn bijdrage aan deze discussie. Door herhaling bevestigt men het geloof, maar je wordt er niet wijzer van.
 
Het ging mij vooral om jouw bewering dat de kleinere EV's niet verkopen omwille van "minderwaardig product" en dat een gebrek aan incenctives niet zou spelen.

Als dat zo overkomt dan heb ik het verkeerd geformuleerd. Een EV is nooit een minderwaardig product. Ik bedoelde dat deze niet naar voren moeten worden geschoven als alternatief voor rijders in de, zeg maar, 1 en 2 (en wellicht deel 3) klasse.
Dan loop je de kans dat ze als lacherig opzij worden geschoven en dat verdienen ze niet.
Met oplossen van klassieke problemen van de kleine EV's, range en laden en prijs, zullen het knallers worden.