Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een december 2019 model 3 van de (eenmans)zaak met 135 duizend km op de teller. Is het dan (fiscaal) voordeliger nu in te ruilen op een gebruikte model 3 uit 2020/2021 met weinig kms ipv te wachten tot december 2024?
 
Fiscaal volgens mij niet. Je hebt nu 4% over de eerste 50k +22% over het restant aan bijtelling. Als je nu overstapt ga je naar 16% over de eerste 35k en 22 over het restant, das zelfs met de lagere nieuwprijzen stuk meer.

Bovendien heb je net een flinke afschrijvingshobbel genomen (door prijsverlagingen van de nieuwe Tesla’s is die van jou nu ook stuk minder waard, ik schat in dat de waardedaling in het aankomend jaar beperkt is voor je.

Financieel gezien zou ik ‘m door blijven rijden tot eind 2024.
 
Fiscaal volgens mij niet. Je hebt nu 4% over de eerste 50k +22% over het restant aan bijtelling. Als je nu overstapt ga je naar 16% over de eerste 35k en 22 over het restant, das zelfs met de lagere nieuwprijzen stuk meer.

Bovendien heb je net een flinke afschrijvingshobbel genomen (door prijsverlagingen van de nieuwe Tesla’s is die van jou nu ook stuk minder waard, ik schat in dat de waardedaling in het aankomend jaar beperkt is voor je.

Financieel gezien zou ik ‘m door blijven rijden tot eind 2024.
Bij inruilen naar een 2020/2021 model ga je toch naar de bijtelling van die jaren? In 2020 nog 8% tot 45k en in 2021 nog 12% tot 40k?
 
Fiscaal volgens mij niet. Je hebt nu 4% over de eerste 50k +22% over het restant aan bijtelling. Als je nu overstapt ga je naar 16% over de eerste 35k en 22 over het restant, das zelfs met de lagere nieuwprijzen stuk meer.

Bovendien heb je net een flinke afschrijvingshobbel genomen (door prijsverlagingen van de nieuwe Tesla’s is die van jou nu ook stuk minder waard, ik schat in dat de waardedaling in het aankomend jaar beperkt is voor je.

Financieel gezien zou ik ‘m door blijven rijden tot eind 2024.
Helemaal gelijk idd.
Dan blijft 't dus niet interessant (fiscaal gezien) alleen gaat je bijtelling minder omhoog dan 'n nieuwe aanschaffen.
 
Voor iedereen die de model 3 begin 2019 zakelijk heeft aangeschaft. Als je nu nog overweegt te verkopen bereken dan of het niet gunstiger is om te wachten tot 01-01-2024. Je hebt dan namelijk niet meer te maken met desinvesteringsbijtelling (bij verkoop binnen 5 kalenderjaren) van de MIA. Scheelt fiscaal duizenden euro’s en de restwaarde zal begin volgend jaar niet veel lager zijn dan nu verwacht ik.
 
Voor iedereen die de model 3 begin 2019 zakelijk heeft aangeschaft. Als je nu nog overweegt te verkopen bereken dan of het niet gunstiger is om te wachten tot 01-01-2024. Je hebt dan namelijk niet meer te maken met desinvesteringsbijtelling (bij verkoop binnen 5 kalenderjaren) van de MIA. Scheelt fiscaal duizenden euro’s en de restwaarde zal begin volgend jaar niet veel lager zijn dan nu verwacht ik.
Precies om die reden dient onze drie de vijf jaar uit en wordt dan vervangen. Of dat dan een Tesla wordt is nog de vraag, er is nu zoveel aanbod van leuke auto's en ik ben wel uitgekeken op het model.
 
Voor iedereen die de model 3 begin 2019 zakelijk heeft aangeschaft. Als je nu nog overweegt te verkopen bereken dan of het niet gunstiger is om te wachten tot 01-01-2024. Je hebt dan namelijk niet meer te maken met desinvesteringsbijtelling (bij verkoop binnen 5 kalenderjaren) van de MIA. Scheelt fiscaal duizenden euro’s en de restwaarde zal begin volgend jaar niet veel lager zijn dan nu verwacht ik.
Tsja, omdat mijn zaak al eerder stopt zal de auto toch verkocht moeten worden. Aan prive, op de markt mag ik blij zijn met 30-35K in de BTW (2019-2 M3P met 75K op de klok). Maar weg gaat ie! Het is alleen wachten op een betaalbare cabrio EV.
 
Een praktisch bruikbare 4 persoons cabrio EV (vergelijkbaar met een Audi A5 cabrio of BMW 4 cabrio) zal voorlopig wel toekomstmuziek blijven. Mijn Model S gaat er over een maand uit (is dan 5 jaar oud). Ik twijfel sterk tussen nu een nieuwe MY LR bestellen of een A5 cabriolet met de kop eraf. Bijtellingsvoordeel op een beetje aangeklede MY is nihil en prive kopen lijkt zelfs aantrekkelijker (als ik mijn calculatie juist heb gemaakt). Een A5 cabrio is wel YOLO, maar wel een stuk minder praktisch en ik ga de autopilot zeker missen op de lange ritten.

Sowieso zou ik iedereen adviseren zo lang mogelijk te blijven rijden. Afschrijving wordt elk jaar een beetje minder en nu heb je amper nog bijtellingsvoordeel. Enkel als je een relatief kale M3 RWD koopt, dan heb je wellicht nog wat voordeel als je privé koopt, maar denk niet dat het tegen het bijtellingsvoordeel opweegt.

Maar wat je ook niet moet uitvlakken is de MRB die je vanaf 2025 gaat betalen. Dat is in 2025 nog 25%, maar in 2026 betaal je 100% MRB en met het gewicht van een Tesla ga je al gauw naar zo'n €300-400 per kwartaal. Als je 1-1-2024 een M3 koopt met een looptijd van 60 maanden, dan betaal je 12 maanden geen MRB, 12 maanden 25% MRB en 36 maanden volle MRB. Over die 60 maanden ben je dan qua MRB al fors duurder uit dan als je een benzine-auto zou nemen. Onderhoud is wellicht iets goedkoper (alhoewel een Tesla dat aan banden wel goed maakt) en ook brandstofkosten zullen iets duurder uitvallen dan laadkosten. De veelrijder zou ik de Tesla denk ik adviseren, maar financieel gezien ben je denk ik met een ICE beter uit.

Als de verkoop van EVs inzakt (en dat verwacht ik wel met deze wetgeving), dan zal met wellicht MRB tarieven voor EVs naar beneden bijstellen. Maar de kans is wellicht groter dat de MRB of accijns op ICE omhoog gaat.
 
  • Like
Reactions: pati07
Een praktisch bruikbare 4 persoons cabrio EV (vergelijkbaar met een Audi A5 cabrio of BMW 4 cabrio) zal voorlopig wel toekomstmuziek blijven. Mijn Model S gaat er over een maand uit (is dan 5 jaar oud). Ik twijfel sterk tussen nu een nieuwe MY LR bestellen of een A5 cabriolet met de kop eraf. Bijtellingsvoordeel op een beetje aangeklede MY is nihil en prive kopen lijkt zelfs aantrekkelijker (als ik mijn calculatie juist heb gemaakt). Een A5 cabrio is wel YOLO, maar wel een stuk minder praktisch en ik ga de autopilot zeker missen op de lange ritten.

Sowieso zou ik iedereen adviseren zo lang mogelijk te blijven rijden. Afschrijving wordt elk jaar een beetje minder en nu heb je amper nog bijtellingsvoordeel. Enkel als je een relatief kale M3 RWD koopt, dan heb je wellicht nog wat voordeel als je privé koopt, maar denk niet dat het tegen het bijtellingsvoordeel opweegt.

Maar wat je ook niet moet uitvlakken is de MRB die je vanaf 2025 gaat betalen. Dat is in 2025 nog 25%, maar in 2026 betaal je 100% MRB en met het gewicht van een Tesla ga je al gauw naar zo'n €300-400 per kwartaal. Als je 1-1-2024 een M3 koopt met een looptijd van 60 maanden, dan betaal je 12 maanden geen MRB, 12 maanden 25% MRB en 36 maanden volle MRB. Over die 60 maanden ben je dan qua MRB al fors duurder uit dan als je een benzine-auto zou nemen. Onderhoud is wellicht iets goedkoper (alhoewel een Tesla dat aan banden wel goed maakt) en ook brandstofkosten zullen iets duurder uitvallen dan laadkosten. De veelrijder zou ik de Tesla denk ik adviseren, maar financieel gezien ben je denk ik met een ICE beter uit.

Als de verkoop van EVs inzakt (en dat verwacht ik wel met deze wetgeving), dan zal met wellicht MRB tarieven voor EVs naar beneden bijstellen. Maar de kans is wellicht groter dat de MRB of accijns op ICE omhoog gaat.
2 personen is meer dan genoeg. In de afgelopen 4 jaar zijn er 2x mensen op de achterbank van de M3 geweest. Momenteel is de MG Cyberster de eerst komende en daarna waarschijnlijk de Porsche 718. Of ze (met name de laatste) 'betaalbaar' worden is maar zeer de vraag. Meestal wil iedereen een cabrio / roadster hebben maar niemand wil er 1 kopen.

De MRB tarieven voor een EV staan nog helemaal niet vast. Er is een tabel voor benzine en diesel en daar geldt een gewichtsklasse maar men kan net zo gemakkelijk een tabel voor full-EV introduceren waarbij de gewichten of een ander kenmerk het prijsniveau zal bepalen. Ook zal een nieuw kabinet weer nieuwe regelingen kunnen gaan bedenken om te voorkomen dat ICE voertuigen aantrekkelijker worden dan elektrisch. Meestal gaat dat gepaard met lastenstijgingen of op z'n minst een budget neutrale invoering voor de ontvanger (het rijk dus).
 
Een praktisch bruikbare 4 persoons cabrio EV (vergelijkbaar met een Audi A5 cabrio of BMW 4 cabrio) zal voorlopig wel toekomstmuziek blijven. Mijn Model S gaat er over een maand uit (is dan 5 jaar oud). Ik twijfel sterk tussen nu een nieuwe MY LR bestellen of een A5 cabriolet met de kop eraf. Bijtellingsvoordeel op een beetje aangeklede MY is nihil en prive kopen lijkt zelfs aantrekkelijker (als ik mijn calculatie juist heb gemaakt). Een A5 cabrio is wel YOLO, maar wel een stuk minder praktisch en ik ga de autopilot zeker missen op de lange ritten.

Sowieso zou ik iedereen adviseren zo lang mogelijk te blijven rijden. Afschrijving wordt elk jaar een beetje minder en nu heb je amper nog bijtellingsvoordeel. Enkel als je een relatief kale M3 RWD koopt, dan heb je wellicht nog wat voordeel als je privé koopt, maar denk niet dat het tegen het bijtellingsvoordeel opweegt.

Maar wat je ook niet moet uitvlakken is de MRB die je vanaf 2025 gaat betalen. Dat is in 2025 nog 25%, maar in 2026 betaal je 100% MRB en met het gewicht van een Tesla ga je al gauw naar zo'n €300-400 per kwartaal. Als je 1-1-2024 een M3 koopt met een looptijd van 60 maanden, dan betaal je 12 maanden geen MRB, 12 maanden 25% MRB en 36 maanden volle MRB. Over die 60 maanden ben je dan qua MRB al fors duurder uit dan als je een benzine-auto zou nemen. Onderhoud is wellicht iets goedkoper (alhoewel een Tesla dat aan banden wel goed maakt) en ook brandstofkosten zullen iets duurder uitvallen dan laadkosten. De veelrijder zou ik de Tesla denk ik adviseren, maar financieel gezien ben je denk ik met een ICE beter uit.

Als de verkoop van EVs inzakt (en dat verwacht ik wel met deze wetgeving), dan zal met wellicht MRB tarieven voor EVs naar beneden bijstellen. Maar de kans is wellicht groter dat de MRB of accijns op ICE omhoog gaat.

De model 3 is het afgelopen half jaar zo hard in waarde gedaald dat ik denk dat het vanaf nu een beetje zal stabiliseren rond deze bedragen. Mijn plan was ook om te upgraden naar een LR Model Y maar kreeg de 3 maar niet verkocht. Nu is het gat tussen een nieuwe Y en mijn auto te groot geworden voor mijn gevoel. Bovendien twijfel ik ook of ik wel evenveel plezier ga hebben met de Y aangezien er geen radar en parkeersensoren meer op zitten. Je geeft aan dat je autopilot gaat missen, maar ik hoor dat de "vision only" autopilot niet even goed werkt als de radar variant die wij hebben.

Dus voor mij volgend jaar even aankijken. Dan geen last meer van MIA en waarschijnlijk prive overnemen van de BV en doorrijden.
 
2 personen is meer dan genoeg. In de afgelopen 4 jaar zijn er 2x mensen op de achterbank van de M3 geweest. Momenteel is de MG Cyberster de eerst komende en daarna waarschijnlijk de Porsche 718. Of ze (met name de laatste) 'betaalbaar' worden is maar zeer de vraag. Meestal wil iedereen een cabrio / roadster hebben maar niemand wil er 1 kopen.

Ik heb nu ook een 4-persoonscabriolet en dat is gewoon een heel stuk praktischer. Je kan een stuk meer meenemen op vakantie en -in ons geval- kan de hond mee op de achterbank. Wij hebben meestal roadtrips en daarvoor vind ik een ICE praktischer dan een EV. Ik zou dus denk ik sowieso niet heel snel een EV cabrio kopen.

De MRB tarieven voor een EV staan nog helemaal niet vast. Er is een tabel voor benzine en diesel en daar geldt een gewichtsklasse maar men kan net zo gemakkelijk een tabel voor full-EV introduceren waarbij de gewichten of een ander kenmerk het prijsniveau zal bepalen. Ook zal een nieuw kabinet weer nieuwe regelingen kunnen gaan bedenken om te voorkomen dat ICE voertuigen aantrekkelijker worden dan elektrisch. Meestal gaat dat gepaard met lastenstijgingen of op z'n minst een budget neutrale invoering voor de ontvanger (het rijk dus).

In de media wordt een ID.3 vergeleken met een Golf en dezelfde tabel gehanteerd. Als dit daadwerkelijk gaat gebeuren, dan is dat funest voor de EV-verkoop (vooral als de prijzen voor electra zo enorm volatiel blijven).

De model 3 is het afgelopen half jaar zo hard in waarde gedaald dat ik denk dat het vanaf nu een beetje zal stabiliseren rond deze bedragen. Mijn plan was ook om te upgraden naar een LR Model Y maar kreeg de 3 maar niet verkocht. Nu is het gat tussen een nieuwe Y en mijn auto te groot geworden voor mijn gevoel. Bovendien twijfel ik ook of ik wel evenveel plezier ga hebben met de Y aangezien er geen radar en parkeersensoren meer op zitten. Je geeft aan dat je autopilot gaat missen, maar ik hoor dat de "vision only" autopilot niet even goed werkt als de radar variant die wij hebben.

Dus voor mij volgend jaar even aankijken. Dan geen last meer van MIA en waarschijnlijk prive overnemen van de BV en doorrijden.

Ik had de MS ook naar privé willen halen (alhoewel dat lastig is als ZZP-er), maar die prijs is ook enorm gezakt. Een 5 jaar oude MS 75D met ruim een ton op de teller staat bij Tesla al voor 32.500 euro te koop (incl. garantie en 5.000km free SuC). Dan ga je particulier nog geen 30K meer vangen. Aangezien ik restwaardegarantie heb op 37.500 euro neem ik het risico niet en gaat de MS retour Tesla. Had ik dat niet gehad, dan had ik de auto wel gehouden. MIA "boete" is volgende maand er af, want dan heb ik hem 5 jaar. De vraag is alleen... Wat nu?
 
Ik had de MS ook naar privé willen halen (alhoewel dat lastig is als ZZP-er), maar die prijs is ook enorm gezakt. Een 5 jaar oude MS 75D met ruim een ton op de teller staat bij Tesla al voor 32.500 euro te koop (incl. garantie en 5.000km free SuC). Dan ga je particulier nog geen 30K meer vangen. Aangezien ik restwaardegarantie heb op 37.500 euro neem ik het risico niet en gaat de MS retour Tesla. Had ik dat niet gehad, dan had ik de auto wel gehouden. MIA "boete" is volgende maand er af, want dan heb ik hem 5 jaar. De vraag is alleen... Wat nu?
MIA is in kalenderjaren, dus als je hem in 2018 hebt aangeschaft kan je hem dit jaar gewoon verkopen zonder desinvestering. Die restwaardegarantie gaat wel een grote kostenpost worden voor Tesla waarschijnlijk.
 
Je geeft aan dat je autopilot gaat missen, maar ik hoor dat de "vision only" autopilot niet even goed werkt als de radar variant die wij hebben.
Ik heb een HW4 Model X, en merk dat de autopilot makkelijk 50 meter verder kan kijken dan vroeger met radar. Vertragen voor rode lichten en stilstaand verkeer gaat veel geleidelijker en veel vroeger, in plaats van vroeger nogal op het laatste nippertje in de ankers te gaan.

Anderzijds, de 2022 Model Y die ik 3 weken lang gehuurd heb reed zoals mijn vorige Model X op radar: laat remmen.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
MIA is in kalenderjaren, dus als je hem in 2018 hebt aangeschaft kan je hem dit jaar gewoon verkopen zonder desinvestering. Die restwaardegarantie gaat wel een grote kostenpost worden voor Tesla waarschijnlijk.
Hebben ze op de Model 3 nooit gegeven toch? Van mij is van April 2019. Als ik een belachelijk laag inruilvoorstel krijg vanuit Tesla neem ik hem gewoon over vanuit prive tegen dat bedrag. Auto is momenteel van mn BV.
 
  • Like
Reactions: prettig
Hebben ze op de Model 3 nooit gegeven toch? Van mij is van April 2019. Als ik een belachelijk laag inruilvoorstel krijg vanuit Tesla neem ik hem gewoon over vanuit prive tegen dat bedrag. Auto is momenteel van mn BV.

Klopt. Inruil bij Tesla is deze maand ineens hoger dan een aantal maanden geleden. Waarschijnlijk om nieuwe verkoop te pushen einde kwartaal. Ter info voor mijn LR model 3 uit 03-2019 met 70k km heb ik een paar maanden geleden een voorstel van EUR 22k gekregen en deze maand was het EUR 27K. incl. btw. Denk dat je in de markt 5k meer kunt krijgen als je zelf gaat verkopen.