Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aansluiting Led DRL tesla model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Even een technische vraag. Ik zie dat de led DRL in de koplamp aangesloten is met 3 draden. 2 "normale" en 1 dunnere. Als ik deze doormeet staat op de normale draden altijd een spanning ongeacht of de DRL aan of uit is. Mijn vermoeden is dus dat het aan en uit schakelen via de dunne draad gebeurt. Mijn vraag is hoe werkt dit precies? Is dit een soort van schakeldraad? Kan ik daarmee een relais schakelen? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt!
 
Vast niet de gate van een mosfet; ik kan me tenminste niet voorstellen dat je aan een gate van een fet een kabel maakt en die verderop in de auto ergens door aan laat sturen. Het lijkt me waarschijnlijker dat het een eendraads bus is. LIN of iets dergelijks.
 
CAN is (gewoonlijk) een tweedraads verbinding. Bedoeld voor veel data, met een ingebouwd prioriteitensysteem, over langere verbindingen in omgevingen met veel potentiële storingsbronnen. Fabrieksvloeren, auto's en zo.

LIN is simpeler, ééndraads en bedoeld voor korte verbindingen met weinig data.

Dus over CAN van de centrale computer naar de regeleenheid in de deur en daarvandaan over LIN naar de stuureenheden van bijvoorbeeld de raam- en de spiegelmotoren.

Althans, zo was het ooit bedoeld. Wat Tesla daar dan van heeft gebakken weet ik ook niet.