Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Draadje om ervaringen te delen.
Ik begin alvast met mijn RWD highland:

Zojuist de Matrix LED uitgeprobeerd in de provinciale wegen. Setting: 60 weg met bomen aan iedere zijde en ernaast een fietspad (weilanden rondom Utrecht). Het is een goede work-in-progress. De cameras detecteren aankomende autos best goed maar fietsers zonder felle belichting niet (logisch). Dus zo’n kleine lampje om onder een boete uit te komen is niet genoeg voor de camera. Kreeg rare opmerkingen van fietsers.. Zodra het donker genoeg is werkt Matrix LED automatisch. Je hoeft verder geen knop in te drukken. Dimmen doet hij op twee manieren.
1. Hij zet je high beams aan 1 zijde helemaal uit. Dit doet de auto als hij objecten niet goed kan uitmaken.
2. De LED koplampen werken in verticale strepen die afhankelijk van de tegemoetkomende auto sequentieel aan en uit gaan.

Doordat de camera relatief hoog zit vergeleken met de gemiddelde rijpositie, herkent de auto tegemoetkomers best goed in situaties waar tussen jou en de andere auto een heg of een rail is. In bochten kan de auto actief meerdere autos verduisteren en de rest goed belichten.

In 60 wegen die door dorpen lopen gaan de matrix LED’s niet uit. Ze blijven aan. Dat is niet altijd even fijn omdat je dan direct in de woonkamer van iemand je high beams straalt. Bovendien zijn er in een dorp relatief veel borden die teveel licht reflecteren.

Ik denk dat dit een goed begin is maar zeker nog wat werk nodig heeft. Ik had momenten waar de auto af en toe net iets te laat een tegemoetkomer herkende. Heb in ieder geval naast een aantal boze fietsers geen boze automobilisten gezien.
 
  • Like
Reactions: Niek
…..De cameras detecteren aankomende autos best goed maar fietsers zonder felle belichting niet (logisch). Dus zo’n kleine lampje om onder een boete uit te komen is niet genoeg voor de camera. Kreeg rare opmerkingen van fietsers..
Zou mooi zijn als het ook goed werkt bij fietsers, maar ik den dat andere merken hier ook moeite mee hebben….
In 60 wegen die door dorpen lopen gaan de matrix LED’s niet uit. Ze blijven aan. Dat is niet altijd even fijn omdat je dan direct in de woonkamer van iemand je high beams straalt. Bovendien zijn er in een dorp relatief veel borden die teveel licht reflecteren.
Zelfde als bij de fietsers, zou mooi zijn als het beter werkt maar ook andere merken hebben hier moeite mee denk ik.

Ik denk dat er in de toekomst wel updates komen dat het beter gaat werken.
 
Mijn ervaringen met adaptive zijn over het algemeen positief. Afgelopen weekend een heel stuk snelweg gereden met high beams automatisch aan (wel goed gekeken of ze mensen verblinden) en werkte verdacht goed, openen overal netjes gaten.

Op provinciale weggetjes werkt het prima met “medium” verkeer maar auto’s in de verte blijft een dingetje..

Inderdaad, zeer goed begin maar is nog geen solid 9.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Mijn ervaringen met adaptive zijn over het algemeen positief. Afgelopen weekend een heel stuk snelweg gereden met high beams automatisch aan (wel goed gekeken of ze mensen verblinden) en werkte verdacht goed, openen overal netjes gaten.

Op provinciale weggetjes werkt het prima met “medium” verkeer maar auto’s in de verte blijft een dingetje..

Inderdaad, zeer goed begin maar is nog geen solid 9.
Komt dat groot licht in de "verte" nog niet verblindend werkt. Je ziet vaak wel dat het "hoger" staat maar zelf kan je alles prima zien.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Leuk dat ze dat vinden, het blijft een mening. Mijn ervaring is een andere.
Of iets verblindend is, is niet echt een mening. Het is verblindend of het is het niet. Ik had beter kunnen zetten op een bepaalde afstand kan je idd zien of er groot licht gebruikt wordt door de tegenligger en op grote afstand (wat is groot?) is het niet verblindend. Het is geen mening, het is het gewoon niet. Of het minder fijn is dat is ieder voor zich. Als je je blind gaat staren op koplampen in het donker dan is elke koplamp vervelend.

Wat wel ter discussie gesteld kan worden, wat is een "grote" afstand waar "Vlaaiman" het over heeft. En bij welke afstand gaat het dus wel verblindend worden. En dan de vraag heeft Tesla de tegenligger op een bepaalde x meter (afstand) in de gaten zodat deze het grootlicht op tijd uit zet of plaatselijk dimt zodat men er geen last van heeft of is deze afstand te kort. En wat is dan die x meter? Is dat 100m, 500m, 1km, 5km...
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: horta
Of iets verblindend is, is niet echt een mening. Het is verblindend of het is het niet. Ik had beter kunnen zetten op een bepaalde afstand kan je idd zien of er groot licht gebruikt wordt door de tegenligger en op grote afstand (wat is groot?) is het niet verblindend. Het is geen mening, het is het gewoon niet. Of het minder fijn is dat is ieder voor zich. Als je je blind gaat staren op koplampen in het donker dan is elke koplamp vervelend.

Wat wel ter discussie gesteld kan worden, wat is een "grote" afstand waar "Vlaaiman" het over heeft. En bij welke afstand gaat het dus wel verblindend worden. En dan de vraag heeft Tesla de tegenligger op een bepaalde x meter (afstand) in de gaten zodat deze het grootlicht op tijd uit zet of plaatselijk dimt zodat men er geen last van heeft of is deze afstand te kort. En wat is dan die x meter? Is dat 100m, 500m, 1km, 5km...
Het is wel een mening en dus ook subjectief. Als een high beam om een bocht aankomt dan is die inderdaad niet verblindend. Als een high beam op een rechte weg aankomt kan die verblindend zijn over een kilometer of meer omdat je de weg in het donker niet kunt zien. Als daar een voorwerp ligt dan zie je die niet, oftewel je bent verblind door de high beam die in je ogen schijnt. Het kan nog erger met sommige automerken die lasers in plaats van LED of xenon gebruiken. Nog meer geconcentreerd licht.

Spijtig maar je verhaal houdt geen steek.
 
  • Disagree
Reactions: S...
Je kunt disagree-en tot je een ons weegt maar ik heb nog 150% zicht en ik stoor me mateloos aan verkeerd afgestelde lampen en groot licht. Vooral op afstand omdat dat maskeert wat er op mijn weghelft gebeurd. Maskeren noemen ze ook wel verblinden. De wetenschap spreekt je tegen, en vooral de mening van je instructeurs.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: S... and Mars2020
Je kunt disagree-en tot je een ons weegt maar ik heb nog 150% zicht en ik stoor me mateloos aan verkeerd afgestelde lampen en groot licht. Vooral op afstand omdat dat maskeert wat er op mijn weghelft gebeurd. Maskeren noemen ze ook wel verblinden. De wetenschap spreekt je tegen, en vooral de mening van je instructeurs.

Niet om vervelend te doen ofzo, maar is jouw redenering dan wel meer dan slechts een mening? Kunt niet iemand anders redenering slechts een mening noemen en ondertussen zelf je eigen redenering wel als feit proberen voor te dragen. Terwijl ook bij jouw redenering niet iets van een onderzoek ofzo gelinkt wordt waaruit blijkt dat het daadwerkelijk zo is. Jij ervaart het anders dan @S..., dat kan. Niet iedereen zijn/haar ogen zijn hetzelfde qua gevoeligheid voor licht. Waarom hier dan zo'n welles/nietes discussie over is begrijp ik niet helemaal.

Mijn eigen mening/ervaring is ook dat op grotere afstand grootlicht voor mij totaal niet verblindend is. Ja, je ziet altijd wel dat het grootlicht aan is, maar verblindend en storend wordt het voor mij pas als de auto dichterbij komt, zo vanaf de 300-400m denk ik.

Verkeersregel is uiteraard wel dat grootlicht alleen gevoerd mag worden wanneer er geen tegenligger is, hierbij wordt geen afstand vermeld. Dus ook als de tegenligger nog op grote afstand is, zou grootlicht niet aan moeten zijn. Of in dit geval dus dat de adaptieve verlichting zich hierop aanpast.
 
Gisteren 2024.2.3 geïnstalleerd en vanavond even de adaptieve verlichting getest op een kort ritje naar de winkel. In de regen was het wat moeilijk om zelf te zien hoe het werkt, maar geen enkel teken gekregen van de vele tientallen tegenliggers, dus het lijkt naar behoren te werken en niemand te verblinden.

En oh ja, de ruitenwissers deden het nog steeds uitstekend in de regen 😇
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Na meer kilometers op de snelweg merk ik dat de Matrix LED gewoon slecht werkt.
Ik zie 3 problemen:
  1. Als de barriere tussen mij en de tegenligger net iets te hoog is blindeer ik de cabine van de tegenligger. De N11 tussen Leiden en Bodegraven is een perfecte voorbeeld. Ook veel problemen met vrachtwagens waarvan de koplampen laag zijn. De koplampen zijn af en toe te zien tussen de rails en je zou denken dat je met de cameras zoiets kunt spotten.
  2. Op de A12 tussen Gouda en Woerden heb je een stuk waar de tegenliggers nogal ver van je rijbaan rijden. Er zit zo’n 60 meter tussen de rijbanen. In gevallen als deze blijven de high beams aan als de auto’s van ver komen rijden (zoals bij de lange bocht in de buurt van Nieuwerbrug).
  3. Soms rij je op een stuk snelweg die niet altijd even recht is. De auto voor je komt lager dan waar jij bent of het tegenovergestelde. In gevallen als deze is de Matrix LED heel traag met reageren.
Er is veel werk dat gedaan moet worden.
 
Ik had goede hoop dat ik op mijn MY 05-23 met matrix koplampen ook wel de adaptieve functie had. Vandaag getest maar helaas. Alleen maar (auto) grootlicht aan of uit. Niets van het adaptieve. Bummer, hopen dat het in de toekomst nog wel komt. (2024.2.6)